Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Volvo FMX

82 de ani de evolutie

17.09.2010
Cornelia Rotaru ; Dan Pavel
 82 de ani de evolutie
Camioanele destinate activitatii de constructii reprezinta un sector aparte īn portofoliul marilor producatori mondiali. Daca un vehicul destinat transportului pe distante lungi sau transportului de distributie este testat īndelung īnainte de a fi lansat oficial, pentru un autocamion de constructii adevaratul test este cel de la utilizator.
Cei care transporta materiale pentru santier au cerinte ce par imposibil de atins de catre o singura masina: extrem de rezistenta, dar cu o masa proprie cāt mai mica, pentru a nu influenta capacitatea de transport; sa fie capabila sa acopere cele mai diverse tipuri de teren, de la cariere de piatra la santiere de constructii, dar cu un consum de combustibil cāt mai mic. Ŗi cerintele pot continua: cabina trebuie sa ofere o vizibilitate de exceptie, deoarece activitatea de santier presupune un numar mare de oameni care nu totdeauna se deplaseaza pe traiectorii previzibile, dar sa fie si protejata īn cazul unor ciocniri involuntare cu diferite echipamente sau structuri.

Cum trebuie sa arate un camion pentru constructii care sa acopere majoritatea cerintelor cumparatorilor? Aceasta īntrebare a fost pusa cu cātiva ani īn urma clientilor din domeniul constructiilor de catre Volvo Trucks. Raspunsurile acestora au constituit baza de la care a īnceput proiectarea noului camion de constructii Volvo FMX. Deja īn toamna anului 2008 primele prototipuri au fost prezentate unor clienti importanti din nordul Europei, acolo unde conditiile de lucru sunt dintre cele mai aspre.
Bazāndu-se pe o experienta acumulata īn mai bine de 82 de ani, traditia Volvo īn domeniul autocamioanelor pentru constructii si-a spus cuvāntul: proiectantii si designerii grupului au raspuns exact tuturor exigentelor clientilor. Rezultatul final: un camion cu o cabina cu un design nou, revolutionar, oglinzi retrovizoare optimizate, bare de protectie mai robuste, o amplasare excelenta a prizei de aer a motorului  si mai ales, noile faruri, ce dau un aer unic modelului FMX. Design robust, dar si costuri scazute pentru reparatii: bara de protectie fata segmentata la fel ca si farurile montate modular permit īnlocuirea, īn cazul unui accident, numai a partii deteriorate, fara a afecta īntreaga masca fata sau bara de protectie īn ansamblu.
Lansarea oficiala din acest an, īn cadrul expozitiei mondiale Bauma care a avut loc īn Germania, a modelului FMX a adus si primele comentarii avizate ale specialistilor din īntreaga lume. Acesta este, dupa opinia multora, cel mai avansat  camion dedicat activitatii de constructii din lume, realizat īn productie de serie. Astfel,  FMX este considerat deschizatorul unei noi ere īn domeniul constructiei de camioane pentru santier.

Performanta celor de la Volvo Trucks este cu atāt mai meritorie cu cāt vine īntr-o perioada grea pentru industria europeana constructoare de masini, īn general producatorii preferānd sa reduca cheltuielile si sa mentina modelele lansate īn anii trecuti. FMX ofera astfel producatorului Volvo posibilitatea de a deveni un lider de necontestat īn urmatorii ani pe piata europeana a constructiilor, acoperind din punct de vedere tehnic cea mai mare parte a cerintelor cumparatorilor. 
Gunar Eliasson, director responsabil cu autocamioanele de cursa-lunga si de constructii ne declara imediat dupa lansarea oficiala de la Bauma a modelului FMX: "am fost foarte atenti la nevoile clientilor si soferilor īnainte de a face orice modificare. De asemenea, am luat īn considerare toate cerintele si sugestiile facute de clientii nostri".
Un element definitoriu al noului Volvo FMX, grupul optic nu este numai unic ca si concept īn domeniul camioanelor pentru constructii, dar este si extrem de avantajos pentru firmele de constructii, stiut fiind faptul ca farurile, datorita amplasarii lor, sunt printre cele mai expuse ansambluri.  Acesta este format din trei parti separate, astfel ca daca un far sau un semnalizator se sparge, acesta poate fi īnlocuit singur. Farul īncorporeaza un sistem de spalare, iar optional īntreg grupul poate fi acoperit cu o plasa amovibila care sa protejeze farul īmpotriva pietrelor. Lampile de ceata integrate īn bara frontala constituie si ele un element constructiv definitoriu al camionului.
Ramānānd la partea frontala a cabinei, aceasta dispune de o bara de protectie ranforsata cu otel formata din trei parti. Scutul de protectie al motorului este extrem de rezistent, acesta suportānd eforturi dinamice care pot atinge o sarcina egala cu jumatate din sarcina puntii fata.

Oglinzile retrovizoare sunt esentiale īn timpul manevrelor īn interiorul unui santier, trebuind sa reduca la maxim unghiurile moarte. Atunci cānd au fost reproiectate special pentru FMX, acestea au primit console mai subtiri, pentru a nu stānjeni vizibilitatea, īn schimb sunt mai robuste, o cerinta expresa a utilizatorilor.
Interiorul cabinei are acelasi confort īntālnit la īntreaga serie FM, īn plus soferul putānd sa se bucure de trei accesorii interioare noi: o masa cu spatii speciale pentru cesti si pixuri, un compartiment de depozitare practic si un suport pentru hārtie, fabricat din material impermeabil. Oferta de interior mai cuprinde covorase de cauciuc robuste, cu flanse ce īmpiedica īmprastierea prafului si noroiului, dar si trei optiuni noi pentru tapiterie. Pentru pretentiosi, exista si o varianta cu tapiterie din piele.
Ŗoferul este permanent īn centrul atentiei specialistilor Volvo, astfel ca beneficiaza acum de o bara de sustinere reproiectata montata īn lateral spate cabina, ce permite accesul mai usor din cabina la scara din spate. De asemenea, urcarea īn cabina se face cu ajutorul unei trepte suplimentare articulate, cu o suprafata aderenta, pentru a īmpiedica alunecarea piciorului atunci cānd este acoperita cu noroi sau gheata. Chiar si fixarea traversei de remorcare pe mijloc asigura o remorcare mai usoara, lina.

I-nteligenta FMX la lucru

Lantul cinematic motor este de asemenea unul de exceptie, sistemul robotizat de selectare a treptelor de viteze, I-Shift fiind absolut senzational. Trebuie sa conduci un FMX īncarcat cu 25 tone de piatra sparta īntr-o cariera sau pe un drum de pamānt, īn panta si pe o ploaie sanatoasa, pentru a te bucura cu adevarat de ceea ce se cheama un sistem Inteligent de control al vitezei. Motoarele Volvo de 11 si respectiv 13 litri disponibile pentru īntreaga gama constructiva asigura un cuplu ridicat pe o plaja foarte larga de turatii.
Este foarte important de īnteles modul de lucru I-Shift: acesta este proiectat ca un schimbator de viteze mecanic extrem de compact ce ofera si posibilitatea schimbarii automate a treptelor de viteza.
Conceput de la īnceput pentru a fi controlat electronic, I-Shift ofera garantia alegerii treptei de viteze potrivite, indiferent de conditiile de drum sau de gradul de īncarcare. Acest lucru este posibil datorita unui nou senzor de īncarcare montat pe īntreaga gama FMX, acesta monitorizānd permanent gradul de īncarcare al masinii si transmitānd toate informatiile utile spre sistemul I-Shift, care poate selecta exact treapta de viteza adecvata.

Selectarea treptei de viteze care sa asigure īntreaga putere necesara pentru anumite conditii de deplasare, cu un consum minim de combustibil, īntr-un interval de timp extrem de scurt nu este numai meritul comenzilor electronice, ci si al software-ului special conceput pentru activitatea de constructii. Īn anul 2009 a fost lansata noua generatie I-Shift, odata cu intrarea īn vigoare a normelor de poluare Euro 5. Acesta a fost configurat mecanic pentru a putea transmite cuplul maxim acestor motoare, atunci cānd este nevoie. Computerul care controleaza īntreg lantul de transmitere a miscarii dispune de un procesor puternic si de senzori noi, totul pentru a asigura un raspuns rapid la orice modificare a conditiilor de rulare si a nu induce socuri. Software-ul dispune de functii noi, destinate special conditiilor din constructii, adaptānd astfel schimbarea treptelor la suprafete de rulare degradate si drumuri īn panta, evitānd schimbarile de viteze inutile si asigurānd atunci cānd este nevoie un cuplu maxim.
Trebuie spus ca transmisia automata Powertronic de la Volvo este disponibila pentru camioanele cu tractiune integrala 4x4 sau 6x6. Aceasta este deja la a sasea generatie, fiind mai economica ca oricānd. De asemenea, noile cutii automate au intervale de schimbare a uleiului de doua ori mai mari decāt īn cazul celor vechi. Convertizorul de cuplu ce īnlocuieste clasicul ambreiaj uscat asigura o pornire de pe loc la cuplu maxim, aceasta solutie fiind īntālnita la utilajele de constructii de ultima generatie de capacitate mare.

Un avantaj cu adevarat unic al transmisiei automate este posibilitatea echiparii cu o priza de putere (PTO) ce poate fi cuplata sau decuplata īn timpul mersului. Astfel, Powertronic este ideal īn cazul operatiunilor din interiorul unui santier, ce implica porniri si opriri repetate.
Ŗi deoarece vorbim despre tinuta de drum, un sofer profesionist va fi absolut īncāntat de sistemul de frānare VEB+, original Volvo, care asigura o forta de frānare de 375 kW la 2.300 rpm. Acesta are un rol similar cu retarderul ce poate fi īntālnit pe camioanele de cursa lunga, asigurānd īn functie de treapta selectata scaderea vitezei de deplasare fara socuri pe intervale scurte de timp. Acesta, alaturi de sistemul Hill Stard Aid, ce permite oprirea īn pante de pāna la 45° si plecarea de pe loc fara recul asigura practic o deplasare fara riscuri, indiferent de starea vremii, a drumului sau de trafic.
Volvo FMX reprezinta pentru santierele din Romānia camionul de constructii cel mai sigur si care poate face fata oricaror solicitari, fiind nu numai usor de īntretinut, dar asigurānd si o valoare de revānzare mare. Testele pentru profesionisti vor fi disponibile īncepānd cu luna noiembrie īn tara noastra, si atunci vom reveni cu primele impresii ale soferilor romāni.

Noutati Volvo FMX

Grila superioara noua, inspirata de cea a modelului FH, contribuie la aspectul modern. Sigla Volvo este mai mare si mai vizibila, iar sigla FMX se face remarcata.
Noua traversa centrala de remorcare este un echipament robust si fiabil pentru tractare sau manevrare si este dimensionata pentru sarcini de pāna la 25 de tone. Partea inferioara din fata a fost extinsa cu 165 mm.
Noua treapta antiderapanta de acces īn cabina, cu o treapta rabatabila, disponibila optional, asigura cea mai buna aderenta posibila, indiferent de vreme.
Noua scara si noul māner de sustinere disponibile pentru cabina de zi permit soferului verificarea rapida si usoara a īncarcaturii, chiar din dreptul usii.
Noul senzor de īncarcare asigura versiunii recent īmbunatatite a schimbatorului de viteze I-Shift informatii despre greutatea īncarcaturii, pentru o schimbare optimizata a treptelor de viteze si o pornire lina de pe loc.

Oglinzile retrovizoare robuste, special proiectate pentru constructii, sunt mai rezistente la lovituri si la zgāriere, iar bratul īngust al oglinzii permite reducerea unghiului mort din aceasta zona si asigura o vizibilitate īmbunatatita de pe scaunul soferului.
Design nou, modern, al farurilor, cu protectie rezistenta din plasa, care previne impactul cu pietrele fara a interfera cu spalatorul de mare presiune al farurilor, disponibil optional.
Lampi de ceata noi, robuste, īncastrate īn colturile din otel ale barei de protectie.
Bara de protectie noua, rezistenta, din otel, formata din 3 parti: colturi exterioare din otel gros de 3 mm, un scut robust si o bara noua, rezistenta, care protejeaza componentele importante situate īn spatele acesteia.
Noua treapta antiderapanta, integrata īn scut, asigura un acces usor si comod la parbriz, īn vederea curatarii acestuia. Pentru un acces chiar si mai usor, sunt disponibile optional o treapta rabatabila suplimentara si un māner de sustinere fata, amplasat pe grila superioara.

Scutul motor rezistent protejeaza componentele importante. Noile rezervoare robuste, din otel, sunt amplasate mai sus, pentru a asigura o garda mai mare la sol.
Pentru cabina de zi este disponibila optional o pozitie noua, mai īnalta, a admisiei aerului, care optimizeaza calitatea aerului furnizat motorului, īmbunatatind īn acelasi timp vizibilitatea la deplasarea īn marsarier. Sunt disponibile kituri noi de pregatire si locuri de montare a lampilor de lucru si de marsarier, care permit īndeplinirea, mai usor, a unor cerinte specifice.

Covorasele din cauciuc noi, robuste, cu flanse care nu permit īmprastierea prafului si a noroiului, pentru o curatare mai usoara.
Trei optiuni noi pentru tapiterie: scaune si panouri usi din vinilin, scaune din material textil si panouri usi din vinilin sau scaune si panouri usi din plus. Tapiteria din piele este disponibila optional.
Trei accesorii interioare noi contribuie la īmbunatatirea confortului soferului: o masa cu spatii speciale pentru cesti si pixuri, un compartiment de depozitare practic si un suport pentru hārtie, fabricat din material  impermeabil.
Volvo FMX - performante
* Masa maxima:     18 - 48 tone
* Īnaltime sasiu:    de la 900 la 1.240 mm
* Motorizari: D11C:    330, 370, 410, 450 CP
D13B:    360, 400, 440 CP
D13C:    380, 420, 460, 500 CP
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI