Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Buldo-excavatoare

JCB arunca manusa pietei mondiale cu noua serie CX

17.09.2010
Mariana Pătru; Dan Pavel, Londra
Mai rapid, cu un consum redus de combustibil, mai sigur si mai confortabil. Noua serie de buldo-excavatoare a producatorului britanic JCB prezentata în premiera mondiala în cadrul expozitiei mondiale BAUMA 2010,  este acum în centrul atentiei specialistilor si presei mondiale. Noile utilaje vor putea fi comandate începând cu luna septembrie a acestui an, fiind disponibile variante constructive pentru toate continentele.
Atentia deosebita de care se bucura noua gama de buldo-excavatoare este explicata prin faptul ca JCB este un lider de piata absolut în acest domeniu. Conform cifrelor oficiale, prezentate în cadrul unei întâlniri cu presa desfasurata în apropierea orasului Londra, domnul Tim Burnhope, Directorul Executiv pentru Dezvoltarea Produselor si Operatiuni Comerciale al Grupului JCB a anuntat ca, la nivelul anului 2009, din cele 48.000 de buldo-exacavatoare vândute la nivel mondial, 41% au provenit de la JCB.
 "Cel mai eficient buldo-excavator din toate timpurile", asa a caracterizat pe scurt Tim Burnhope noua serie CX. Lansarea noii game de utilaje de la JCB survine pe fondul unei piete europene incerte a vânzarilor de utilaje, dar care este mai pretentioasa ca niciodata atunci când vorbim de calitate, de consumuri reduse si de intervale de service cât mai mari. Încrederea în noul produs este foarte mare, numai în Anglia fiind facute peste 200 de angajari de la începutul acestui an.

Revenind la caracteristicile tehnice ale noii game CX, trebuie spus ca este în primul rând cu 16% mai economica din punctul de vedere al consumului de combustibil, dar si mai eficienta în operare. Forta de rupere marita a utilajului, comparativ cu modelele anterioare, combinata cu un consum mai redus de combustibil este posibila datorita unui sistem original hidraulic de actionare format din trei pompe cu debit variabil. Acestea sunt controlate electronic si în functie de comenzile date de catre operator, intra în functiune pe rând sau, atunci când este nevoie de un debit mai mare de ulei hidraulic la nivelul organului de lucru, pot functiona concomitent.
Cabina a suferit modificari majore, atât la exterior cât si din punctul de vedere al spatiului de lucru al operatorului. Aceasta are acum o forma mai agresiva, datorata acoperisului usor coborât în fata ce nu permite acumularea de apa sau gheata, dar si celor doua proiectoare puternice, montate pe partea frontala a acoperisului. Acestea  pot fi orientate individual asupra suprafetei de lucru, asupra bratului de excavare sau asupra camionului unde urmeaza sa fie încarcat pamântul. Astfel, chiar si pe timp de noapte operatorul are o vizibilitate totala în jurul cabinei.
Interiorul cabinei a fost integral reproiectat, fiind acum mai spatios, bordul si sistemele de control ale miscarilor de lucru, de sapare sau încarcare, sau a celor de schimbare a pozitiei masinii suferind si ele modificari fata de versiunea anterioara. Scaunul, un element extrem de important atunci când vorbim de randamentul operatorului este acum realizat dintr-un material special. În general, atentia pentru detalii a producatorului englez este deosebita, un exemplu fiind mânerul aditional al volanului, acesta fiind acum realizat dintr-un material cu rizuri speciale ce împiedica alunecarea mâinii.

Podeaua cabinei este perfect plata, oferind o nota de eleganta în combinatie cu peretii laterali care au o suprafata vitrata foarte mare, oferind o vedere panoramica operatorului. Confortul operatorului este asigurat si de catre un sistem special de încalzire a cafelei sau a ceaiului, care este montat în partea din dreapta a scaunului, fiind încastrat în cadrul unui montant lateral. Acesta este disponibil optional. Avantajele cabinelor cu podea plata din punctul de vedere al ergonomiei cabinei si a confortului operatorului sunt exploatate deja de câtiva ani buni de catre constructorii de autocamioane. Desi diferentele sunt mari în ceea ce priveste dimensiunile motorului si cutiei de viteze, iar echipamentul hidraulic este mult mai mare decât în cazul camioanelor, reproiectarea inteligenta si o serie de inovatii la nivelul lantului cinematic de transmitere a miscarii au permis exploatarea integrala din punct de vedere ergonomic a spatiului interior util al cabinei.

La capitolul optionale, din punctul meu de vedere cea mai spectaculoasa aplicatie, care sunt sigur ca va fi apreciata de catre firmele din România în mod deosebit este oferita de sistemul hidraulic suplimentar ce poate fi montat lânga bratul buldo-excavatorului. Acesta este format din cele doua furtunuri hidraulice clasice, tur si retur, ce sunt înfasurate pe un tambur situat în partea dreapta a utilajului, pe montantii sistemului de sapare, fiind foarte usor de manevrat si transportat. Asa cum se vede si din fotografie, spatiul ocupat de furtunele sistemului hidraulic suplimentar este redus, neafectând nici dimensiunile de gabarit ale utilajului si nici greutatea proprie. Acestea sunt montate la sistemul hidraulic al masinii si au o lungime de câtiva metri, suficient pentru a fi cuplate la un echipament suplimentar de santier, precum un pickamer cu actionare manuala sau un compactor. Astfel, în timp ce utilajul sapa, asadar este în pozitie de lucru fixa, un alt muncitor poate în apropierea lui sa execute alte operatii de santier, precum spargerea asfaltului sau compactarea terenului. Probabil o aplicatie exceptionala oferita de acest sistem care nu se gaseste în dotarea de serie a masinii este aceea de a cupla o pompa de evacuare a apei chiar din santul pe care utilajul îl sapa în acelasi timp.

Pentru a demonstra evolutia mare din punctul de vedere al randamentului oferit de noua serie CX, am asistat si la o demonstratie în care au fost puse la lucru, în sistem de sapare a pamântului, doua buldo-excavatoare model 3CX, unul din noua generatie si unul din vechea generatie. Miscarile de lucru au fost clar mai rapide si mai exacte în cazul modelului mai nou.
Desi noutatile aduse de catre JCB sunt numeroase, fiind imposibil de prezentat în detaliu într-un singur articol, sistemul hidraulic complet nou merita o atentie aparte, acesta influentând direct toti parametrii de performanta ai masinii. Pornind pe lantul cinematic de la capat, trebuie spus ca întreaga gama este cu noile motoare Tier 3 produse "in-house". Special proiectate pentru a fi utilizate exclusiv pe utilajele proprii, acestea prezinta un raport extrem de bun între putere si gabarit.

Noile camere de aprindere cu profil special cu care este dotata întreaga gama de motoare ofera o ardere extrem de buna a amestecului carburant, gazele arse evacuate continând noxe la un nivel sub cel impus de catre noile limite de poluare europene. Astfel, JCB a evitat utilizarea sistemelor clasice, precum AdBlue sau filtre speciale montate la evacuarea gazelor, sisteme ce presupun cheltuieli suplimentare în timp din partea utilizatorului. În continuare, sistemul inovator cu trei pompe asigura atunci când este  necesar un flux mai mare la o turatie redusa a motorului, astfel si consumul de carburant fiind semnificativ mai mic. Reducerea consumului cu pâna la 16% ofera un alt avantaj important utilizatorului final: un numar mai mare de ore de lucru la un singur plin si, indirect, intervale de service mai mari. Operatorul poate opta datorita unui buton montat pe consola laterala pentru lucru în sistem ECO MODE. Acesta este disponibil în cadrul operatiunilor de sapare, în acest caz functionând numai pompa numarul doi.

Prin utilizarea pompelor doi si trei, fluxul de ulei hidraulic creste, desi turatia motorului ramâne redusa, obtinându-se astfel o viteza mai mare de lucru. Practic, saparea economica, sau ECODIG poate fi comparata direct cu varianta anterioara prin analiza diagramei de variatie a debitului pompei în functie de turatia de lucru a motorului.
Astfel, începând cu 900 rpm, debitul noilor pompe este mai mare cu 20 l/min fata de modelul anterior, pe plaja de turatie 1.800 - 2.200 rpm, acolo unde se poate asigura valoarea maxima, acesta intrând în parametrii clasici de lucru.
Noua serie CX de buldo-excavatoare de la JCB a fost realizata si lansata pe piata într-un moment în care piata de constructii europeana, dar si mondiala da semne de relansare cu un scop bine definit: cucerirea unei cote de piata cât mai mari.

CARACTERISTICILE TEHNICE PRINCIPALE ALE NOII GAME CX DE LA JCB
Sistemul hidraulic EcoDig utilizeaza acum trei pompe hidraulice, care produc aceeasi putere, dar la turatii mai mici ale motorului, astfel încât numai acesta permite o economie de combustibil de pâna la 15 la suta. Operatorii au posibilitatea de a alege între doua moduri de functionare, Eco sau Debit Redus, pentru a optimiza productivitatea si a îmbunatati controlul masinii.
Al doilea avantaj al proiectarii cu trei pompe consta în functionarea mai rapida a balansierului extensibil al excavatorului pentru saparea mai eficienta, marind si mai mult productivitatea.  Noul sistem hidraulic si turatiile mai mici ale motorului contribuie si ele la reducerea emisiilor si la micsorarea nivelului zgomotului produs de masina, atât în interiorul cabinei, cât si la exterior.

Noile buldoexcavatoare sunt prevazute cu optiunile EcoRoad, pentru sistemul de rulare lina (SRS R Smooth Ride System) si pentru sistemul TorqueLock, ceea ce contribuie de asemenea la cresterea productivitatii. TorqueLock reduce consumul de combustibil cu pâna la 25%, în timp ce viteza creste cu pâna la 10%, iar sistemul SRS maximizeaza retentia încarcaturii la fata locului, în vederea cresterii productivitatii si a confortului operatorului.  Sistemul de servofrâne  introdus  atât la modelul 3CX, cât si la 4CX permite o frânare proportionala pe toata cursa pedalei, oferindu-i operatorului un sistem de frânare îmbunatatit si un efort redus.
Pachetul de optiuni EcoLoad al JCB contribuie suplimentar la cresterea productivitatii. Caracteristica de revenire automata la sapat permite readucerea automata a cupei în pozitia de sapat, economisind timp si energie; deconectarea transmisiei dirijeaza puterea hidraulica spre încarcator în vederea ridicarii rapide, în timp ce controlul hidraulic al vitezei (HSC R Hydraulic Speed Control) permite o forta de tractiune mai mare la încarcare. În plus, cuplul înalt al motorului la turatii scazute ofera performante excelente la împingere si la urcarea rampelor, în timp ce diferentialele cu limitarea patinarii (LSD R Limited Slip Differentials) ofera o tractiune suplimentara în conditii dificile.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI