Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Tehnologii de vârf

Mutarea statuilor de la Universitate

17.09.2010
Gheorghe Apostol; Cornelia Rotaru
 Mutarea statuilor de la Universitate
Statuile de la Universitate au intrat în istoria Bucurestiului si în constiinta locuitorilor Capitalei. Sunt foarte rari cei care pot spune ca nu si-au dat macar o data întâlnire la coada calului lui Mihai Viteazu sau lânga Heliade Radulescu. Acum mai bine de 160 de ani au fost asezate acolo unde le stim parca de o eternitate. Modernizarea orasului, constructia unui viitor parking subteran,dar si necesitatea consolidarii lor au fost cei trei factori care au dus la hotarârea am putea spune istorica, a consiliului municipiului Bucuresti de a le disloca pentru o perioada de timp tocmai în parcul din fata Casei Poporului.
Mutarea statuilor reprezinta o activitate de mare responsabilitate, neexistând nici un precedent în tara noastra, iar societatea comerciala Apolodor, cunoscuta pentru activitatea sa extinsa din domeniul constructiilor a fost cea care si-a asumat aceasta responsabilitate. Alegerea consiliului municipal nu a fost usoara, mutarea unor lucrari de arta atât de mari si cu o vechime destul de mare presupune niste riscuri pe care nimeni nu doreste sa si le asume. Practic, sunt câteva etape importante: consolidarea bazei statuilor de sub pamânt, montarea unei colivii din bare de otel foarte apropiate una de alta care sa porneasca din soclul nou turnat si care îmbraca întreaga statuie, ansamblul având peste 10 metri înaltime si, în final, transportul spre noua destinatie.
Apolodor este probabil cea mai cunoscuta firma româneasca din domeniul constructiilor, cu un bogat palmares în lucrari unicat. Dar asa cum spunea si unul din inginerii firmei, implicat direct în activitatea de mutare statuilor, aceasta este o operatiune care îmbina rabdarea cu tehnica si pasiunea pentru perfectiune.

Am stat câteva ore alaturi de echipa de la Apolodor, într-o zi de august torid, vorbind cu oamenii care lucreaza în acest site unic din inima capitalei. Spatiul mic de manevra, parcarile aglomerate permanent nu permit desfasurarea unei organizari de santier adevarate. Aici utilajele de gabarit nu au loc, numai sapaturile din jurul fundatiilor permit accesul utilajelor de mare putere, realizate special pentru aceasta lucrare de catre specialistii societatii Hydrostress din Elvetia.
De fapt, nu numai statuile ci si soclurile în sine sunt considerate monumente istorice la fel de valoroase. Tehnologia mutarii lor presupune realizarea unei platforme sub fiecare ansamblu soclu-statuie, astfel încât acesta sa poata fi ridicat ca pe o farfurie. Lucrul s-a început cu statuia lui Mihai Viteazu, prima dinspre sensul giratoriu de la Universitate. Odata cu încheierea unei etape, utilajele sunt mutate la urmatoarea statuie, în prezent fiind în lucru trei dintre cele patru statui.

Practic, dupa ce se degaja pamântul din jurul soclului, se stabileste compozitia si apoi modul în care se realizeaza întarirea lui. Astfel, una din statui avea o baza din beton stabilizat cu mortar de var, un fel de ciment, deoarece acum 160 de ani când a fost amplasata tehnologia de producere a betonului înca nu aparuse. Materialul fiind foarte sfarâmicios, au aparut si primele probleme, carota de forare blocându-se des. Alt soclu, alta lucrare, de aceasta data baza fiind formata din caramida.
Tehnologic, dupa saparea lateralelor de jur împrejurul statuii, se toarna peretii de beton, cu un radier la partea de jos astfel încât sa nu existe pericolul ca întreg ansamblul sa îsi piarda stabilitatea sapând în jur. Dupa ce au fost turnati acei pereti si radierele aferente, sunt forate orizontal gaurile nearmate. Practic, se realizeaza o platforma formata din piloti armati si piloti nearmati. Pilotii armati sunt secanti cu cei nearmati cu distanta de 10 cm pe fiecare parte a pilotului. În momentul în care se toarna pilotii nearmati se intervine si se toarna pilotii armati.

Asadar, primele sunt gaurile nearmate, la care dupa ce se elibereaza capatul se injecteaza beton. Chiar si betonul turnat este unul de calitate, foarte fin, de înalta densitate, pentru a nu permite aparitia unor intruziuni în structura. Turnarea are loc pe principiul vaselor comunicante, în capatul fiecarei cutii sau pipe, cum se spune tehnic, montata la intrare. Aceste pipe au cota de sus mai înalta decât generatoarea superioara a gaurii, iar sectiunea pilotului este umpluta în întregime.
O munca extrem de laborioasa, unde se utilizeaza tehnologii în premiera nationala, o munca care a presupus o gândire de ansamblu atât a proiectantilor cât si a executantilor, în fiecare moment, în functie de ce se gaseste pe traseul de forare, planurile de lucru putând fi modificate. Masinile speciale de foraj orizontal comandate sunt utilaje de mare putere si permit traversarea soclurilor cu un sistem de carote special, care nu produce vibratii în structura. Au fost aduse masini speciale de foraj orizontal, o cerinta expresa fiind aceea ca în momentul forarii sa nu se produca vibratii. Desi se lucreaza într-un ritm de 24 din 24 de ore atât la nivel de forare cât si la  nivel de armare si turnare beton, înca nu se stie exact când se va finaliza aceasta activitate de mutare.

Dupa ce sunt montati toti pilotii armati, se descopera capetele acestora, prevazute cu prezoane, de care se va lega o structura metalica care va îmbraca statuia în întregime. Pilotii metalici sunt realizati dintr-un otel special, de înalta rezistenta, ca si întreaga "colivie" care va tine în interior fiecare statuie nemiscata.
Pentru compania Apolodor aceasta este si o lucrare de palmares, nu numai un contract, din acest motiv la Universitate sunt lucreaza cele mai bune echipe de carotari, cei mai buni fierari, dulgheri sau betonisti.
Utilajele Hydrostress au un motor hidraulic compact, dar de putere foarte mare, care împreuna cu un reductor special asigura toata puterea necesara strapungerii fara vibratii a soclurilor groase de sase metri.
Și lucrarea nu se termina aici, în noaptea în care cutiile metalice de peste 10 metri înaltime vor fi mutate va presupune demontarea întregii structuri electrice aeriene existente în cea mai aglomerata zona din Bucuresti. Traseul de aproximativ doi kilometri va fi închis pentru masini pe parcursul întregii operatiuni.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI