Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
IAA 2010 @Hanovra

Scurta istorie a viitorului

12.10.2010
Mariana Patru; Dan Pavel;Cornelia Rotaru
 Scurta istorie a viitorului

Expozitia de la Hanovra a fost "pregatita" de industria auto grea de doi ani de zile, de la editia din 2008. Atunci criza era la început si nici nu parea atât de grea, iar normele de poluare Euro 6 erau înca departe. În cei doi ani care au trecut de atunci, cuvântul de ordine a fost ECONOMIE, iar daca departamentele de cercetare se pare ca au suferit cel mai putin în urma recesiunii economice, acestea au preferat sa se concentreze pe motoare mai economice, mai curate, pe tehnologii alternative, au preferat sa creasca gradul de siguranta al actului de condus, fiind mai putin orientate spre lansarea unor noi serii de vehicule comerciale.
Partenerii importanti, precum producatorii de anvelope sau firmele implicate în dezvoltarea noilor generatii de motoare au pus umarul la efortul de a obtine motoare mai curate si mult mai economice.  În acest sens, conferinta sustinuta în prima zi a expozitiei de la Hanovra de catre reprezentantii BOSCH a adus câteva elemente lamuritoare pentru specialisti: motoarele hidrostatice hibride cu consumuri reduse cu 25% vor echipa în urmatoarea decada masinile comerciale grele, pe când motoarele hibride diesel-curent electric vor echipa în serie camioanele de mic tonaj.

De asemenea, apropierea de anul 2012 va duce la modificari importante în arhitectura motorului diesel, asa cum este cunoscuta în prezent. Vom asista la o crestere a presiunii în sistemele de injectie a combustibilului, cu scopul de a asigura o ardere cât mai completa înca de la nivelul camerei de aprindere a motorului. În acest mod, carburantul va fi utilizat mai eficient, rezultând mai putine particule arse si o reducere a cantitatii de combustibil consumat. Astfel, presiunea de lucru va ajunge pâna la 3.000 bari, cu toate implicatiile tehnice de rigoare: noi materiale compozite, cresterea puterii motorului odata cu cresterea cuplului de lucru, toate acestea trebuind sa se obtina fara cresteri prea mari ale pretului total al vehiculului pe care va fi montat motorul.
Din acest motiv, variantele de motoare cu alimentare hibrida sunt interesante mai ales când se poate obtine mai usor o ardere mai buna a amestecului comburant. Gazele naturale injectate odata cu aerul în camera de aprindere vor asigura o putere calorica superioara în amestec cu motorina, fara a fi necesara o presiune foarte mare de injectie, presiune de obicei necesara pentru a se produce detonatia (aprinderea instantanee) a amestecului. De asemenea, si cantitatea de combustibil diesel necesara va fi mai mica cu 14 - 20% fata de un motor normal.

Motoarele hibride, alaturi de cifrele care indica o crestere a vânzarilor de vehicule comerciale din acest an comparativ cu 2009 au "tinut " capul de afis al tuturor comunicatelor de presa ale producatorilor mondiali de vehicule comerciale. Daca pâna acum au fost testati diferiti combustibili alternativi care sa reduca dependenta de o sursa epuizabila de energie, precum petrolul, noua generatie de motoare se pare ca au început sa transeze lucrurile: gazul natural, pe termen mediu si combustibil bio pe termen lung.
Gazele naturale nu fac decât sa înlocuiasca un combustibil obtinut din depozite fosile, precum petrolul, cu un altul. Avantajul pentru moment al gazului este ca pungile de gaz descoperite pâna în prezent sunt mult mai mari cantitativ decât depozitele de petrol ale planetei. Oricum, se pare ca viitorul, fie el si mai îndepartat, va fi al combustibililor regenerabili, obtinuti din masa verde sau din depozitele de deseuri. Solutii exista deja, unele dintre motoarele hibride prezentate la IAA Hanovra fiind deja montate pe vehicule utilizate pentru aplicatii dintre cele mai diverse.

Mai mult, motoarele electrice nu mai reprezinta doar un subiect de studiu si testare, realizarea unei noi generatii de acumulatori cu polimeri aducându-le de acum în strada, acestea intrând în productia de serie. Vorbim de baterii cu o greutate de 100 kg si autonomie de 140 - 180 km, la viteze cuprinse între 60 si 90 km/h. Suficient pentru vehiculele de distributie utilizate în orase, suficient si pentru o zi de munca a unui camion destinat transportului de scrisori si colete. Astfel, posta germana a început deja sa cumpere astfel de vehicule 100% curate pentru distributia locala. Marii producatori de camioane si-au conceput standurile si au venit cu concepte care sustin fenomenul "ECO", transpus în motoare mai curate, tehnologii bazate pe materiale reciclabile si grija pentru mediu.

Renault Trucks@IAA 2010

Standul Renault Trucks de la IAA a fost pur si simplu invadat de o multime de vehicule cu alimentare cu combustibil alternativi, inclusiv Maxity Electric si Premium Distribution Hybrid Tech. Acesta din urma a fost testat de catre producatorul Coca Cola la lucru în Belgia, parcurgând 12.500 km si muncind 600 de ore timp de sapte luni.
Renault Trucks intentioneaza sa devina principalul producator de vehicule fara emisii de dioxid de carbon la nivel mondial, iar modelul Maxity reprezinta deocamdata vârful de lance ce va fi produs pentru mai multe tari din Europa si pentru Statele Unite. Bazându-se pe o noua generatie de baterii litiu-ion, acest vehicul cu o sarcina utila de doua tone este gata de livrare. Cu o viteza de 90 km/h si autonomie de peste 100 km, acesta este propulsat de un motor electric asincronic, cutie de viteze robotizata si baterii litiu-ion, precum si cu pompa de frânare controlata electric.

Mercedes Benz@IAA 2010

Si tocmai pentru a sublinia importanta si necesitatea dezvoltarii unor motoare curate si a unor tehnologii sigure, în acest an titlul de Truck of the Year 2011 a fost acordat noului Mercedes-Benz Atego, care include si o varianta cu propulsie hibrida, Atego 1222 L EEV BlueTec Hibrid. 
Hubertus Troska, head of Mercedes-Benz Trucks, a declarat cu aceasta ocazie: "Suntem încântati ca prin aceasta mare onoare juriul Truck of the Year a confirmat eforturile noastre depuse în doua directii semnificative: în primul rând, faptul ca oferim autovehiculului de distributie atentia sporita pe care o merita datorita contributiei pe care o aduce zilnic societatii; în al doilea rând, faptul ca a fost un pas corect decizia noastra de a continua investitiile si proiectele de dezvoltare pentru tehnologiile viitorului, precum propulsia hibrida, într-o perioada delicata de criza economica."

Mercedes-Benz Trucks se bazeaza, pentru Atego BlueTec Hibrid, pe o arhitectura hibrid paralela, compatibila design-ului tehnic al propulsiei camionului. În aceasta dispunere a componentelor pentru motorizarile hibrid paralele, motorul electric este pozitionat în spatele motorului cu combustie si al ambreiajului, dar în fata sistemului de transmisie. Cu acest design, cele doua motoare pot propulsa camionul individual sau combinat. Configuratia permite pornirea electrica, recuperarea, amplificarea prin motorul electric, dar si optimizarea caracteristicilor motorului diesel. Aceasta s-a dovedit a fi cea mai buna solutie. În comparatie cu propulsia conventionala, componentele aditionale includ o baterie pentru motorul electric, un convertor de frecventa sau un transformator de voltaj, împreuna cu comenzi hibrid si cu racire.
În vederea emisiilor, consumului de combustibil si masei, modernul motor EURO V EEV în patru cilindri este utilizat pentru Mercedes-Benz Atego Blue Tec Hibrid. Vehiculul de baza îndeplineste deja standardul ecologic EEV si, cu o masa maxima autorizata de 11,99 t, se încadreaza în apreciata categorie a camioanelor de distributie din Europa
O caracteristica identificatoare a noului Atego este designul de ultima ora al familiei de camioane marca Mercedes-Benz. Partea din fata reproiectata, cu un grilaj distinctiv de radiator subliniaza asemanarea de familie cu gama curenta de camioane Mercedes-Benz. Cu aceasta, noul Atego ofera de asemenea o indicatie evidenta a calitatilor inovative în ceea ce priveste aplicatii solicitante, ca sportiv absolut al distributiei pe distante scurte.

Iveco@ IAA 2010

Continuând miscarea începuta anul trecut la nivelul gamei de vehicule usoare Daily, constructorul italian Iveco a facut trecerea la gama grea, prezentând la Hanovra noul Stralis.
Standul Iveco a fost ca punct central de atractie omul Vitruvian, considerat de Leonardo da Vinci fiinta perfecta prin proportiile sale, la fel ca si ECOSTRALIS...
Suprafata de expunere de peste 2.700 mp în care Iveco a prezentat un numar semnificativ de produse, servicii si tehnologii novatoare a fost divizata în trei sectiuni, ce ofera solutii complexe pentru transportul urban, cel pe distanta medie si lunga si off-road.
"Transformarea inovatiei în realitate" nu este numai un slogan, lucru demonstrat si de conceptul, perfect functional de altfel, lansat sub numele  IVECO GLIDER. Proiectarea sa a avut în vedere doua elemente importante: economia de combustibil si siguranta în exploatare. Prin economie se întelege nu numai un motor performant si bine echilibrat, precum noul CURSOR 460 ECO, cu care a fost dotat GLIDER, dar si bateria de celule solare montata pe acoperis. Tot în prima zi a evenimentului IAA, IVECO  a anuntat lansarea la începutul anului viitor a noului motor CURSOR 13 de 500 CP, cu un consum redus de combustibil.

DAF Trucks @ IAA 2010

Liderul de vânzari în Europa pe primul semestru al anului 2010 a fost o prezenta sobra la show-ul de la Hanovra. Pentru a sublinia faptul ca DAF are un sasiu rigid pentru orice situatie, la standul de la IAA a fost expusa o gama variata de astfel de vehicule complet echipate pentru diferite aplicatii.
Pentru aplicatiile în constructii, modelul BDF în configuratia de sasiu 6x4 sau pentru mixere de beton 4x4, 6x4 sau 8x4 va fi mult mai usor, iar modelul CF 65 va primi o varianta de 13 tone pe axa spate.

Seria usoara LF a fost însa vedeta momentului, aceasta având deja un motor hibrid de 4,5 litri, cu un consum redus cu 16% fata de varianta clasica. Pe viitor se asteapta lansarea unui vehicul din seria LF electric, echipat cu un nou tip de baterie cu o greutate de numai 100 kg, care poate asigura o autonomie de aproape 200 km.
Si pentru ca IAA Hanovra este cel mai important eveniment din industria camioanelor, momentul nu putea trece neobservat, asa ca suedezii de la DAF au lansat o editie speciala a modelului XF105 cu Super Space Cab, unic prin culoare, dar si prin caracteristici. Modelul XF105 Blue Edition este disponibil în editie limitata, numai pentru piata din Germania. Camionul este echipat cu un motor Paccar MX de 12,9 l si 460 CP si cutie de viteze automata AS-Tronic cu 12 trepte de viteza. 
 În final, DAF a anuntat motorul EEV fara filtru final pentru gazele arse, dar si faptul ca motorul EURO 6 este gata sa fie produs, nu se stie înca daca pe baza tehnologiei SCR sau EGR.

Scania@IAA 2010

În acest context nici noutatile de la Scania nu puteau lipsi, printre acestea numarându-se o gama de autotractoare cu productivitate îmbunatatita; noi instrumente care îmbunatatesc economia de combustibil; gama de camioane V8 cu o identitate unica; camioane pentru constructii cu o mai mare mobilitate; noi motoare pe gaz pentru camioane si autobuze; tehnologie inovatoare a transmisiei sau o oferta extinsa de servicii, inclusiv închiriere.
Black Box Scania Communications reprezinta însa probabil cea mai importanta din cadrul IAA a producatorului suedez. Acest sistem electronic are functii de control, analiza si monitorizare a tuturor functiilor si componentelor unui camion, putând fi integrata în sistemul de Fleet Management. Aceasta va intra în dotarea standard a tuturor camioanelor Scania începând cu anul 2012.

Expozitia de la Bauma a fost prima iesire în public facuta de Scania cu gama extinsa de constructii si noul autotractor Scania R 730 pentru transporturi agabaritice a captat cea mai mare atentie. Alte noutati includ componente ranforsate de transmisie, noi arcuri parabolice progresive si un nou reductor în butuc, ca si prezenta pe display a functiilor combinate pentru operarea blocarii diferentialului si controlul tractiunii.
Daca la Bauma au fost expuse betoniera 8x4 cu o greutate totala redusa, autobasculanta pentru exploatare în regim minier 10x4 cu o greutate totala de 66 de tone si o sarcina utila de 46 de tone si autobasculanta oferita pentru închiriere pe piata germana pentru a demonstra  varietatea ofertei Scania, la IAA producatorul suedez a expus o autobasculanta G 480 8x4 echipata complet. Combustibilul alternativ si regenerabil este bine reprezentat la stand, Scania având în prezent deja în testare motoare cu combustibili alternativi, precum biodiesel, ethanol sau biogaz, aceasta ultima varianta urmând a fi utilizata la motoarele de  270 sau 305 CP, echipate special pentru distributia de oras.

MAN Nutzfahrzeuge@IAA 2010

MAN a deschis standul sau din cadrul IAA cu conceptul de mobilitate eficienta si durabilitate. De departe, studiul sau MAN Concept S a fost intens studiat de catre participantii la conferintele desfasurate chiar în interiorul standului. Acesta demonstreaza ca aerodinamica poate reduce drastic consumul de combustibil dar si emisiile de CO2. Datorita designului sau aerodinamic S Concept consuma cu pâna la 25 de procente mai putin carburant. Emisiile de CO2 sunt si ele mai mici cu 25 % studiul fiind facut pe un cap tractor proiectat sa transporte o remorca conventionala, întreg ansamblul având, în sarcina 40 de tone.
Utilizarea tehnologiilor de ultima ora de reducere a consumului de combustibil, înglobate masiv în noua generatie de motoare originale MAN a contribuit la scaderea costurilor de operare si a emisiilor de CO2 pentru toate gamele de vehicule. În cadrul acestei strategii de reducere a costurilor si a calitatii vietii, conducatorii auto joaca un rol foarte important în asigurarea unor servicii de transport la standarde de calitate înalte, producatorul german punând în centrul strategiei sale cresterea calitatii actului de a conduce.
În acest sens, obiectivul programului MAN "Consistently Efficient" (Constant eficient) este acela de a oferi clientului un pachet complet, compus din vehicul, servicii de mentenanta si eficienta maxima, dar si servicii flexibile de închiriere, leasing si posibilitatea de a alege din  mai multe optiuni de finantare.

Programul "Consistently Efficient" presupune reducerea costurilor totale de utilizare si întretinere, un consum de combustibil redus si rational, astfel încât sa fie utilizate cât mai putine resurse pentru fiecare tona de material transportat.
Trebuie spus ca si standul MAN în sine a reprezentat o premiera. Pentru prima data în istoria expozitiei de la Hanovra, doua marci recunoscute ca producatori de vehicule comerciale, MAN si Volkswagen au fost prezente cu un stand comun în cadrul evenimentului.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI