Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editoria

Bauma, IAA si VDO

12.10.2010
Ing. Dan Pavel
Ma simt cât se poate de european, mai ales când ajung la expozitiile nemtilor. Nu stiu cum se face, dar mie mi se par absolut normali ca oameni, linistiti, muncesc cu un calm si o seninatate de parca nu ar fi motorul economic al Europei. Totul le merge din plin, chiar si expozitiile. În acest an, care înca este unul de cumpana pentru economiile tarilor de pe batrânul continent, Germania a gazduit doua expozitii care probabil nu sunt doar cele mai mari din Europa, dar chiar si din lume. Mai întâi München, si apoi Hanovra au fost gazdele acestor manifestari întinse pe multe hectare de teren. Organizarea impecabila, numarul mare de vizitatori, dar mai ales demonstratia de forta a producatorilor germani au fost impresionante.

M-am întrebat de ce marii producatori de utilaje sau de autocamioane din Germania au standuri atât de mari, parca chiar mai mari decât cele din anii în care întreaga economie mondiala mergea din plin. M-am gândit mult la acest subiect, deoarece nemtii nu investesc fara cap banii, dar de abia dupa expozitia de la sfârsitul lunii septembrie de la Hanovra, IAA, am înteles: aici am vazut cum la fiecare conferinta de presa, directorii generali ai celor mai mari producatori de camioane din Germania nu uitau sa multumeasca în primul rând reprezentantului VDO, puternica asociatie a producatorilor germani de autovehicule, pentru prezenta în sala.
Am înteles ca prin prezenta masiva la expozitii, prin discursurile lor, producatorii germani împreuna cu reprezentantii asociatiilor de specialitate vor sa transmita un mesaj clar: "nu va temeti, criza trece si noi suntem la fel de puternici, mergem înainte si nimic nu ne împiedica în planurile noastre de dezvoltare". Si într-adevar, economia germana este într-o puternica relansare, urmata de celelalte tari industrializate din Europa.
Asa cum a anuntat si presedintele VDO, cu ocazia galei de decernare a premiilor pentru cel mai bun camion al anului, recesiunea s-a încheiat din punctul de vedere al constructorilor, numai un eveniment major mondial mai poate opri relansarea economica.

Sa fac o comparatie cu ce se întâmpla în România? Nu vad nimic în comun, în afara unor eforturi deosebite si cât se poate de serioase ale importatorilor de utilaje si camioane de a sustine nu numai pe cei care au masini în exploatare, dar de a pastra propria structura, de service si vânzari intacta. Dezinteresul ministerelor, guvernului, si cui mai vreti este maxim. Nimeni nu vorbeste despre relansarea industriei, a economiei, ci numai de taieri, mariri de impozite si controale. Cred ca aceasta este viziunea clasei politice atunci când se vorbeste despre viitorul nostru.
Acum 12 ani am facut primul interviu cu un ministru al transporturilor în România, si îmi aduc aminte cum vorbeam despre podul Calafat - Vidin, despre faptul ca se va moderniza Coridorul IV paneuropean (atunci avea alt numar, dar de când tot încercam sa nu facem nimic, ruta Timisoara - Drobeta Turnu Severin - Craiova - Calafat/Vidin a ajuns varianta a acestui coridor). În acea perioada, actualul ministru Anca Boagiu a avut o perioada de câteva luni în care a luat locul ministrului transporturilor Traian Basescu, ajuns primar al Capitalei.

Deci, nu putem spune ca actalul ministrul transporturilor nu cunoaste foarte bine istoria acestui pod niciodata construit dar care a înghitit la greu bani europeni. Nu stiu cum se împart finantarile în prezent, dar pe atunci UE dadea 80% din bani Bulgariei, ca si coordonator de proiect, bani care în nici un caz nu au avut finalitatea asteptata. Si cum se spune ca timpul repara tot, acum proiectul a redevenit actualitate. De aceasta data, sa speram ca macar o parte din bani va ajunge si la firmele de constructii.
Si cum noul/vechi ministru a venit cu lectiile facute, iata ca se repune în discutie si tema autostrazii spre Brasov. Un alt motiv de bucurie... daca nu tinem cont de faptul ca pâna ajunge sa fie pusa în practica o astfel de initiativa, din experienta pot spune ca durata etapei birocratice este de vreo doi ani. Si daca între timp avem alegeri, si daca se schimba ministrul, si daca... probabil ca o luam ca în legenda mesterului Manole de la capat. Ar fi interesant daca în toate aceste comunicate oficiale ale ministerului transporturilor s-ar spune macar odata unde au disparut banii alocati pentru vechiul proiect... cum au fost cheltuiti si cine raspunde pentru aceste pierderi de multe milioane de euro. Dar aceste calcule nu intra în planurile guvernului anticriza.
Si totusi, în ciuda tuturor piedicilor puse, economia noastra a început sa se miste. În ultimele doua luni, chiar daca fara prea mult elan, vânzarile de utilaje si camioane au început sa creasca, ceea ce cred ca este un semn bun.
Ma întreb când nu vom mai fi pe rol de remorca a Europei si vom fi capabili sa stam pe propriile picioare? Cred ca este o întrebare la care trebuie sa meditam cu totii, mai ales daca înlocuiti cuvântul "când" cu "CE TREBUIE SA FACEM".

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI