Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Românească

15.11.2010
Ing. Dan Pavel
 Românească
Cu o economie schioapă, condusă cu dibăcie spre nicăieri românul începe să improvizeze. Bancurile sunt la mare modă, semn rău se spune, iar Bucurestiul este vizitat de turistii - sindicalisti care nu fac decât să blocheze drumurile. Opozitia este de acord cu sindicalistii si coboară în stradă alături de ei asa... de bon-ton. Tot opozitia,supărată rău pe scăderea nivelului de trai, aprobă dublarea si chiar triplarea bugetelor parlamentului si deputatilor pentru anul care vine. Nimic nou.

Guvernul face ce stie mai bine, finantând propriile structuri birocratice cu bani luati cu împrumut. Si cum interesele lor nu sunt si ale noastre, sutele de milioane de euro dispărute numai în acest an într-o structură administrativă absurd de mare si ineficientă nu au fost directionate nici spre dezvoltarea  învătământului si nici spre serviciile de sănătate. Rezultatele nu s-au lăsat asteptate, conform ultimelor statistici un angajat la stat fiind plătit în medie cu 200 lei mai bine decât unul din sectorul privat.
Si totusi, economia se miscă, sau cel putin asa pare. Anul 2010 se termină cu o notă putin mai optimistă decât a început, sectorul constructiilor dând semne, este drept destul de anemice, de redresare. Am încercat să aflu ce planuri au cei de la Ministerul Transporturilor, în special cei de la Administratia Natională a Drumurilor pentru anul 2011. Rezultatul a fost aproape nul, iar motivul este foarte simplu: nu există asa ceva. Declarativ, la nivel politic, vom face încă vreo 350 km de autostradă în următorii ani, plus ceva sosele de ocolire a marilor orase, dar practic dezorganizarea este mai mare ca oricând. Dacă până acum în fiecare an CNADNR ne mintea frumos cu planuri împărtite pe trimestre, etape de finalizare si mai arăta si de unde vin banii pentru acestea si cam cât costă, acum acolo domneste o beznă totală.

Apropo de planurile CNADNR-ului: încă mai au pe site planuri de autostrăzi, poduri, drumuri nationale ce trebuiau să se finalizeze acum un an, doi sau trei. Merită să le vedeti, deoarece la unele nici nu am auzit că ar fi fost demarate lucrările iar altele au fost pur si simplu abandonate în diferite etape de lucru. Toate planurile au si un punct comun: banii au fost dati, luati si... cam atât.
În schimb, suntem amenintati cu taxe suplimentare pentru autostrăzile din viitor, taxe pe care le vom plăti acum. Chiar si noul pod peste Dunăre, de care am scris de curând, care deja are o istorie de peste zece ani... pe hârtie si care a costat până acum destul de mult s-a dovedit a fi un proiect reînviat numai pentru o lună. Acesta face parte din noua strategie de imagine a guvernului, prin care se creează evenimente false pozitive, precum diferite întâlniri internationale sau semnări de protocoale, întâlniri la care totdeauna sunt invitati cât mai multi reprezentanti ai presei.

Ne asteaptă un an 2011 interesant, deoarece economia României nu se vede la fel din tară si din străinătate. Vestul ne vede ca pe o piată care se va relansa la anul si vrea să investească deja în noi proiecte. Rămâne de văzut spre ce vor fi directionate acestea, deoarece scăderea artificială a puterii de cumpărare a populatiei si fiscalitatea excesivă au dus la reducerea cererii de produse si servicii pe piată. Deci ca si consumatori, nu mai suntem interesanti ca în anii trecuti. În schimb, sărăcirea în masă a redus si salariile, asa că suntem din ce în ce mai atractivi pe piata fortei de muncă. În mod normal, păstrarea unei monede stabile si puternice, asa cum este leul românesc, ar dezavantaja productia si exporturile, dar noroc că noi suntem unici în felul nostru: nu exportăm decât fortă de muncă.
În concluzie, sărăcia ne face din nou atractivi pentru investitorii străini, dar fiscalitatea excesivă reprezintă o sperietoare pentru străini. Astept cu interes rezultatele financiare ale acestui an ca să vedem ce a câstigat bugetul prin cresterea taxelor si impozitelor. Cel mai mult cred că au câstigat vecinii nostri, spre care se îndreaptă acum până si firmele din România, dar pe cine interesează asa ceva?
Si cum noul an se aproprie rapid, pregătirile pentru expozitiile din anul 2011 sunt în toi. Verona este pregătită pentru expozitia din 2011, dar Romexpo încă nu a anuntat un calendar clar pentru anul viitor. Probabil că primăvara ne asteaptă la centrul expozitional din Bucuresti iar cu un bazar precum cele din Orient în care vom găsi utilaje rătăcite printre restaurante, buticuri si reclame la jacuzzi.
Simt deja miros de tuică fiartă, caltabosi si sarmale, si mai spun o dată: ca noi nu este nimeni, nici măcar în criză!

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI