Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Lucrări de infrastructură

Utilajele Wirtgen asfaltează centura Sibiului

15.11.2010
Mariana Pătru
 Utilajele Wirtgen asfaltează centura Sibiului
În data de 11 octombrie 2010, pe centura Sibiului a avut loc o lucrare de asfaltare de mare anvergură, demarată de firma brasoveană Vectra Service.
Lucrarea are în vedere turnarea unui sens de circulatie a soselei de centură ( 2 benzi de circulatie de 3,75 m, banda de urgentă de 2,5 m si 2 benzi de ghidare de 0,5 m; un total de 11 m ) printr-o singură trecere. Dispare astfel problema rostului longitudinal dintre benzi, care necesită o atentie deosebită în timpul lucrului si care poate deveni un defect major pe durata exploatării drumului.

Asternerea

Pentru această lucrare s-a folosit unul dintre finisoarele firmei Vögele, membră a grupului Wirtgen, si anume VÖGELE SUPER 2100-2 cu grindă de asternere fixă SB250 TV ( 11,5 m ) echipată cu extensii hidraulice de 0,75 m, o inovatie a firmei VÖGELE în domeniul grinzilor de asternere a asfaltului pentru lătimi mari. Seria S 2100-2 a fost lansată în martie 2006, având performante mult mai ridicate decât predecesorul său, Super 2100-1. Printre aceste performante trebuie mentionaIte:
* sistemul de nivelare Niveltronic Plus, ce înlocuieste sistemul de nivelare folosit pentru seria anterioară, Niveltronic. Sistemul este capabil să identifice si să lucreze cu o multitudine de senzori: mecanic, sonic (cu una sau 5 celule de măsurare), senzor de pantă, receptor laser sau grindă integratoare BIG MULTIPLEX SCHI. Aceasta constă în utilizarea unui suport cu lungime între 6,5 si 13 metri pe care sunt amplasati 3 senzori sonici, împreună cu o unitate de calcul unde sunt conectati acestia. Avantajul major al utilizării acestui sistem este că oferă o acuratete ridicată datorită celor 3 senzori sonici si distantei dintre acestia; astfel unitatea de calcul face o mediere între valorile citite de cei 3 senzori sonici, iar stratul asternut va avea o planeitate remarcabilă

* sistemul de comandă si control Ergo Plus; un concept revolutionar pentru finisoarele de asfalt care are drept scop cresterea ergonomiei postului de conducere. Astfel operatorul beneficiază de o vizibilitate maximă, de o pozitie de lucru ergonomică, de console de comandă si control "prietenoase" care asigură o manevrabilitate sporită a finisorului
* sistemul de alimentare cu mixtură (benzi cu racleti si snecuri) cu reglaj continuu de viteze, pentru asigurarea unui flux constant de material pe toată lătimea grinzii de asternere în concordantă directă cu viteza de asternere a finisorului. Se elimină astfel pornirea/oprirea secventială a benzilor cu racleti si a snecurilor  sau lipsa materialului, surse ale unor defecte de asternere foarte frecvente.
La Sibiu, datorită lătimii mari de asternere (11 m) sistemul de palpare s-a bazat pe utilizarea a doi senzori sonici, pe ambele părti, având ca referintă două fire topografice. Palparea a avut loc pe ambele părti, neutilizându-se senzorul de pantă cu care este dotat standard orice repartizator Vögele.

În situatia de fată s-a utilizat o mixtură asfaltică AB2 cu o granulatie a sortului până la 25 mm, având o temperatură după asternere cuprinsă între 170° - 180° C si grosimea stratului  asternut  de 8 cm. 
Una din conditiile necesare obtinerii unui strat asternut de calitate este asigurarea unui flux constant de material în fata grinzii, pe întreaga lătime de lucru (11m) în functie si de viteza de asternere folosită. Astfel sistemul de transport al mixturii (cele 2 benzi cu racleti si cele 2 snecuri) si-a dovedit utilitatea prin buna corelare a vitezei benzilor cu racleti, a vitezei snecurilor si a vitezei de asternere utilizând senzorii sonici pentru reglajul continuu al cantitătii de mixtură. De remarcat este si faptul că reglajul vitezei benzilor cu racleti si vitezei snecurilor se face independent, pe ambele părti ale finisorului si continuu între 0 si valoarea maximă eliminându-se socurile care pot apărea la pornirea oricăruia dintre cele 4 elemente de transport mixtură. Problema care apare în acest moment este aceea de a regla corespunzător senzorii snecurilor. Cel mai bun reglaj se poate face utilizând senzori sonici de material la snecuri, ca si în cazul de fată.
Grinda de asternere a asfaltului folosită la această lucrare a fost o grindă fixă tip VÖGELE SB 250TV, compusă din: grindă de bază (SB250 - 2,5 m), 4 extensii mecanice fixe (4 x 1,5m) si 2 extensii hidraulice de 0,75 m montate pe alte 2 extensii mecanice fixe de 0,75 (2 x 1,5 m). Astfel lătimea de asternere totală poate varia hidraulic între minim 10 m si maxim 11,5 m.

PRECOMPACTAREA       

Sistemul de precompactare este format din tampere (T) si vibratoare mecanice cu excentric (V) care actionează sincronizat pe toată lătimea de lucru, inclusiv pe extensiile hidraulice.
Tamperele asigură material sub grindă având un rol important în ce priveste gradul de precompactare, iar vibratoarele au rolul de a asigura închiderea suprafetei asternute. Este foarte important de retinut faptul că trebuie corelată viteza de asternere, cu grosimea stratului asternut, numărul de bătăi ale tamperilor si frecventa vibratoarelor.
Pentru cazul de fată, rezultatul optim a fost obtinut prin alegerea următoarelor setări:
* viteza de lucru: 4 m/min.
*  cursa tamperilor: 4 mm (posibilităti de setare 2,4 sau 7 mm),
* frecventa tamperelor: 1.260 bătăi/min. - aprox. 60%. (posibilităti reglare între 0 si 1.750 rotatii/min),
* frecventa vibratoarelor: 40 Hz - aprox. 60%. (posibilităti de reglare între 0 si 60 Hz).
Toate setările (cu exceptia cursei tamperelor) au fost făcute continuu, în timpul mersului gratie posibilitătilor oferite de sistemul de comandă si control ERGO PLUS.

Compactarea finală
La alegerea atelierului de compactare necesar se tine cont de mai multi factori stabilindu-se numărul, tipul si numărul de treceri al cilindrilor compactori folositi. Astfel, trebuie avut în vedere tipul de material folosit, grosimea asternută, viteza de asternere (suprafata asternută în mp).
În urma probelor executate pe un tronson experimental (plansă de probă) s-a decis utilizarea următoarelor tipuri de cilindrii compactori:
* 3 compactoare cu pneuri modelul HAMM GRW 15 produse de firma Hamm, membră a Wirtgen Group, având fiecare greutatea operatională de 11,6 t;
* 4 cilindri compactori vibratori articulatii lis, cu greutatea operatională de 10,5 t produsi de aceeasi firmă, modelul HAMM HD 110;
* 1 cilindru compactor vibrator articulat lis, cu greutatea operatională de 4,3 t, tip HAMM HD14VV.

 Ordinea de trecere a cilindrilor peste suprafata asternută a fost următoarea:
* întâi a trecut cilindrul compactor de 4 tone pentru a compacta rostul de pornire si pentru a aranja marginea,
* două treceri cu compactorii pe pneuri, care au avut rolul de a omogeniza suprafata asternută.
*sase treceri, la final, cu  cilindrii compactori vibratori articulati  lis pentru a elimina orice urmă si pentru a asigura compactarea finală si planeitatea suprafetei.
O atentie deosebită trebuie acordată tehnologiei de compactare :
* păstrarea numărului de treceri ;
* opriri si demaraje line ale cilindrilor pe suprafata asternută ;
* utilizarea sistemelor de stropire si curătare a tamburilor si rotilor cilindrilor pentru a evita urmele provocate de lipirea mixturii asfaltice de tamburi sau roti ;
* evitarea opririlor în acelasi loc si a schimbărilor de banda pe suprafata proaspăt compactată;
* evitarea stationării pe suprafata necompactată sau proaspăt compactată.
Alimentarea
cu mixtură asfaltică
Alimentarea cu material a repartizatorului, în aceste conditii (necesar cca. 500 t/h, ceea ce implică două sau mai multe statii de preparare a mixturilor asfaltice) este  un factor important în ce priveste calitatea stratului asternut. Cu cât există mai putine opriri, cu atât vor fi mai putine denivelări. Fiecare oprire favorizează aparitia denivelărilor în stratul asternut datorită răcirii asfaltului din fata grinzii în timpul unei asteptări mai îndelungate, sau, datorită neatentiei celui care ghidează masinile la descărcat. Acesta din urmă, dacă nu este atent, poate provoca lovirea  repartizatorul, de către autocamionul de transport mixtură, în momentul impactului dând nastere unei denivelări. Asadar este important ca logistica alimentării cu material să fie bine pusă la punct.

La lătimi mari, cum este cazul de fată, avându-se în vedere cantitatea de mixtură asfaltică necesară (cca. 500 t/h, în cazul unei viteze de asternere de 4 m/min), s-a utilizat unui alimentator de material produs de firma Vögele, model MT 3000-2.
Avantajele utilizării acestei masini sunt:
* eliminarea contactului fizic între repartizatorul de asfalt si camionul de transport (toate socurile mecanice sunt preluate de alimentator);
* cresterea cantitătii de mixtură stocată în vederea asternerii de la 14 t (cât este capacitatea buncărului de material la VÖGELE S2100-2) la cca.27 t prin adăugarea cantitătii din buncărul propriu al alimentatorului si mărirea capacitătii buncărului repartizatorului
De mentionat este si sprijinul acordat de WIRTGEN ROMANIA SRL (subsidiara din România a Grupului WIRTGEN) prin prezenta pe santier a tehnicienilor săi, cu mare experientă atât în utilizarea tehnologiilor de asternere ( VÖGELE ) si compactare (HAMM) cât si în ceea ce priveste asigurarea întretinerii si reparatiei utilajelor fabricate de grupul WIRTGEN.

Pentru mai multe detalii
vizitati site-ul www.wirtgen.ro.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI