Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Infrastructura

2011 - autostrazi si drumuri nationale

18.01.2011
Cornelia Rotaru; Madalina Dragomir
 2011 - autostrazi si drumuri nationale

Planurile Ministerului Transporturilor sunt absolut neasteptate pentru actuala situatie de criza economica, si dupa cum se va vedea în continuare, daca se vor tine de cuvânt guvernantii nostri, ar putea reprezenta chiar scoaterea din criza a sectorului constructiilor. Astfel, pentru autostrazi sunt prevazute 2,534 miliarde EUR, acestea acoperind 288,8 km de drum. Asadar, se presupune ca un kilometru de autostrada costa în România 8,7 milioane EUR.
Pentru variantele de ocolire ale oraselor mari sunt prevazuti 539 milioane EUR. Cu acestia se spera ca se vor realiza aproximativ 138,7 km, adica 3,88 milioane EUR pentru fiecare kilometru de drum de centura. Trebuie remarcat din planurile actuale si de viitor ale celor de la minister, ca în continuare Bucurestiul se dovedeste prea mare chiar si pentru teorie. Astfel, în nici un plan nu este prevazuta realizarea unei adevarat inel de centura, demn de o capitala europeana, între iesirea spre Giurgiu si pâna la soseaua spre Târgoviste. Asadar, putem spera ca pâna în 2013 vom avea cel mult 60% din inelul Bucurestiului gata, daca reusesc sa se tina de promisiuni.

Planurile de reabilitare a drumurilor nationale necesita pâna la sfârsitul anului 2011 aproximativ 848,5 milioane EUR, acestia fiind suficienti pentru 943,3 kilometri.
Pâna în prezent, România se poate "lauda" cu 313,5 km de autostrazi, din care 151 km pe autostrada Bucuresti - Cernavoda si 111 km pe directia Bucuresti - Pitesti. Restul sunt distribuiti între localitatile Gilau si Câmpia Turzii.Si cum la noi statul a dat... statul a luat, toate lucrarile au TVA. Un exemplu: autostrada Gilau - Câmpia Turzii în valoare de 236 milioane EUR include un TVA de 45 milioane EUR. Deoarece din cele peste 5 miliarde EUR ce vor fi alocate în acest an proiectelor de infrastructura (inclusiv CFR, aviatie, naval si transport intermodal), un miliard va fi dat de statul român, restul reprezentând fonduri europene si împrumuturi externe, putem spune ca România va suporta... TVA-ul. Adica nici nu da, nici nu ia. Probabil din acest motiv nici legea prin care se doreste ca lucrarile de constructii sa aiba TVA zero nu va fi vreodata aprobata, caci în caz contrar guvernul va trebui sa gaseasca un miliard de EUR pentru a participa la lucrarile de infrastructura din 2011.

Autostrazi în executie

În anul 2011 tot românul va merge pe câte o bucatica de autostrada. Astfel, noua politica nationala în acest domeniu nu mai prevede construirea unor segmente de autostrada mai lungi, care sa lege de exemplu doua orase din România importante. Ideea este sa fie pe ici, pe acolo câte un segment gata, astfel încât sa avem sansa sa ne laudam, indiferent unde locuim, ca am mers un pic si în conditii civilizate. Acest exemplu nu se aplica locuitorilor din zona Moldovei si Olteniei.

Deci, sa vedem ce se va termina în 2011 si 2012:

* Autostrada între Arad si Timisoara de 32,2 km, dar si varianta de ocolire pentru Arad cu o lungime de 12,3 km
* Autostrada Soarelui, segmentele Cernavoda-Medgidia de 19,3 km dar si Medgidia-Constanta în lungime de 31,5 km.Si ca sa ajungem cu adevarat la mare, se crede ca va fi data în folosinta pâna la sfârsitul anului si varianta de ocolire a municipiului Constanta de 22,1 km
* Desi este unul din drumurile cu cel mai aglomerat trafic din România, DN1 ramâne la coada. Astfel, probabil pâna la sfârsitul anului 2012 vom putea vedea primii kilometri, între Bucuresti si Moara Vlasiei si de aici pâna la Ploiesti, adica 62 kilometri.
*Si sa nu uitam ca în 2012 va fi gata si renumita autostrada care va lega orasul de granita Bors cu renumitul Suplacu de Barcau, 64 de kilometri care probabil într-un viitor mai îndepartat îsi vor dovedi necesitatea.

Proiecte ce vor începe în acest an

Cozile de masini din zona orasului Sebes, ca sa nu mai vorbim de pierderile companiilor de transport, se pare ca au sensibilizat conducerea ministerului, care în sfârsit crede ca în acest an vor începe lucrarile la inelul orasului. De fapt, în acest an se doreste începerea lucrarilor pe întreg segmentul de autostrada ce va lega Timisoara de Sibiu, care va fi gata, teoretic, pâna în anul 2015.
Pe segmente, se va putea circula astfel:
* Între Deva si Orastie, cei 32,8 k m vor fi gata primii, anul viitor
* Orastie - Sibiu, plus ocolirea Sebes, 82 km,  vor fi finalizati în 2013
* Lugoj - Dej, o lucrare pretentioasa, daca tinem cont ca fiecare kilometru va costa peste 10 milioane EUR, va necesita si mai mult timp, mai precis pâna în 2015
* Desi Nadlac - Arad nu pare o prioritate absoluta, deoarece drumul este des-tul de usor de parcurs, comparativ cu necesitatea de a lega peste munti sudul de nordul tarii, totusi si acest segment izolat va fi gata în 2013.

Ce a mai ramas

Un fleac... despre care nu exista înca nici finantari si nici planuri. Cum ar fi drumul de la Comarnic la Brasov, atât de necesar, de numai 55 kilometri. Acesta a mai fost odata licitat, dar se pare ca jocurile din spate au fost atât de complicate încât s-a renuntat cu totul la constructia lui, cel putin într-un viitor previzibil.
Dupa cum se poate vedea si pe harta, pentru a avea o retea cu adevarat functionala de autostrazi, mai avem nevoie de:
* 266 kilometri pentru a ajunge de la Bucuresti spre Iasi,
* 307 km pentru a ajunge din mijlocul tarii spre Moldova, mai precis de la Târgu Mures la Iasi
* Sau înca 116,6 km pentru a trece Valea Oltului, un drum esential pentru economia României, si a ajunge de la Pitesti la Sibiu
*Si daca tot vorbim de legatura dintre sud si nord, mai putem pune înca 163 km pentru autostrada de vis Comarnic - Târgu Mures
* Mai ramân un fleac de 36 km între Câmpia Turzii si Târgu Mures, sau renumitele orase Suplacu de Barcau si Gilau, adica 99 kilometri.
În total, 951,6 kilometri de autostrazi pentru a ne declara cât de cât o tara cu o retea de drumuri normala.

Concluzii

Avem în prezent 313,5 kilometri de autostrazi, împartite în trei segmente.
În anul 2011 se spera ca se vor mai termina 117,4 kilometri.
160,8 kilometri vor fi terminati în anul 2012, daca totul merge bine în România.
220,3 kilometri vor fi gata pâna cel târziu în 2015.
În total, avem sperante ca vom circula în cinci ani pe un total de 812 km., deci aproximativ jumatate din minimul absolut necesar de autostrazi ale României. Restul de 951,6 km, vom vedea în viitor de unde se vor mai putea scoate bani si pentru ei.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI