Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Retrospectiva

Uimitorul an 2010

18.01.2011
Dan Pavel; Cornelia Rotaru
 Uimitorul an 2010
Daca pentru multi dintre noi anul 2010 nu a reprezentat decât o continuare a luptei începute în a doua parte a anului 2008, si aici ma refer la restructurarea afacerilor pentru a face fata unei crize economice fara precedent chiar si pentru cei 20 de ani de capitalim românesc, totusi pentru industria utilajelor din lumea întreaga a fost un an absolut uimitor.
Am asistat la o renastere a întregii industrii, la o regrupare a fortelor dincolo de ceea ce ne puteam închipui acum câtiva ani.
2009 - accelerarea viitorului
Anul 2009 a fost cel în care stocurile mari de utilaje existente pe continentul european si pe cel nord-american au dat mari batai de cap producatorilor, care se vedeau pusi în situatia de a nu putea lansa noi generatii de utilaje mai performante, deoarece se concurau singuri. Paradoxal, scaderea continua a vânzarilor în 2009, dincolo de orice scenariu pesimist a pus presiune la nivelul de decizie al marilor producatori, care au trebuit sa ia hotarâri cruciale pentru viitorul propriilor firme, hotarâri de multe ori radicale, care în mod normal ar fi fost luate si puse în practica la nivelul câtorva ani. Restructurarea liniilor de productie, regândirea întregii structuri de afaceri si mai ales schimbarea strategiilor de dezvoltare pe termen scurt si mediu au fost hotarâte în câteva luni, si sa nu uitam ca vorbim de firme cu unitati de cercetare si productie raspândite pe toate continentele.

Primele semne ale schimbarilor importante care au avut loc în 2010 au fost date înca din luna ianuarie a anului. Expozitia de la München, cea mai mare din domeniul utilajelor si tehnologiilor de constructii din întreaga lume a debutat mai devreme cu patru luni decât data deschiderii oficiale, printr-o întâlnire neconventionala între ziaristii specializati invitati nominal de catre producatorii de utilaje. A fost o întâlnire care a depasit cadrul european, cu un caracter evident global, aici fiind prezentate pentru prima data noile tendinte ale pietei mondiale de utilaje, tendinte ce o vor influenta decisiv în urmatorii ani.
204 ziaristi din 42 de tari au asistat la o serie de expuneri sustinute de catre reprezentantii unor institutii europene de prim rang. Pentru prima data, problema cresterii cifrelor de vânzari ale firmelor cu capital 100% chinez nu a mai fost atât de intens mediatizata. Tot pentru prima data în istoria utilajelor pentru constructii, a fost lansat în productie de serie un utilaj cu actionare hibrida.

Astfel, în cadrul expozitiei de la Bauma, patru luni mai târziu producatorul japonez Komatsu prezenta excavatorul hibrid PC200-8, în premiera în Europa. Lansat pe piata nipona în 2008, excavatorul hibrid este comercializat si în China si SUA, iar la Bauma a beneficiat de o expunere puternica, prin panouri informative si prezentari video care detaliau sistemul hibrid revolutionar Komatsu.Acesta functioneaza pe principiul reutilizarii energiei rezultate din miscarile de oscilatie a partii rotitoare a excavatorului,primul pas fiind stocarea ei, cu ajutorul condensatorului Komatsu Ultra Capacitor, capabil sa înmagazineze rapid aceasta energie si sa o transmita instantaneu motorului electric. În timpul testelor, varianta hibrida a excavatorului PC200LC-8 a înregistrat un consum de combustibil mai mic cu aproximativ 25- 40% comparativ cu varianta diesel a aceluiasi utilaj.
 Modelul Hybrid PC200LC-8 este echipat cu un motor Komatsu SAA4- D107E-1cu supraalimentare, care furnizeaza o putere de 138 CP. Cu o greutate operationala cuprinsa între 19.796 si 21.347 kg, excavatorul are o capacitatea a cupei cuprinsa între 0,5 si 1,2 mc.
Producatorul american CASE a avut un an de exceptie din punctul de vedere al lansarilor de noi modele, an care a început la BAUMA si s-a terminat la mijlocul lunii decembrie la... Paris, acolo unde este situat centrul sau de excelenta - Case Customer Centre.

BAUMA  a fost locul unde Case a prezentat utilaje de mare randament. De exemplu, aici a fost expuse  încarcatoarele frontale compacte din populara serie 3 cu optiunea High Travel Speed (HTS).  Luna decembrie a adus la Paris ziaristii europeni pentru a asista la lansarea noilor buldo-excavatoare seria T. Acestea sunt cu mult mai eficiente decât generatiile anterioare similare, oferind un consum mai redus cu 10% de combusibil pentru întreaga gama, gratie pompei centrale cu debit variabil, în paralel cu o forta mai mare la organul de lucru. Astfel, randamentul noilor utilaje este mai mare cu 20%, iar înaltimea lor de transport a fost redusa cu 30%. Luna mai a mai adus o aniversare pentru CASE: livrarea celui de al 250.000-lea mini încarcator multifunctional. Productia acestor modele a început în anul 1969, de atunci volumul de vânzari crescând constant. Utilajul cu numarul 250.000 a fost livrat companiei A.Folino Construction din Oakmont, Pennsylvania, specializata în lucrari de constructie a drumurilor, modelul 430 Seria3 fiind al patrulea mini încarcator multifunctional Case din flota companiei.

Parca pentru a nu uita ca ne aflam în Germania, producatorul Liebherr a dorit sa lase o impresie de neuitat vizitatorilor târgului... si a reusit. Poate pentru prima data în istoria expozitiei, denumirea de stand si-a pierdut valoarea, practic Liebherr construind un întreg complex de afaceri în incinta expozitiei BAUMA.Si pentru a demonstra ca aceasta criza economica nu reprezinta decât un mic incident fata de soliditatea firmei, a adus pe spatiul expozitional rezervat un numar impresionant de utilaje, majoritatea de mare tonaj. Promovarea a fost pe masura organizarii, peste 50 de tone cântarind numai materialele de specialitate tiparite si distribuite presei din întreaga lume. De la noile utilaje destinate încarcarii si transportului pamântului pâna la automacaralele gigant, toate au beneficiat de o expunere de exceptie. De exemplu, excavatoarele de 250 tone si camioanele aferente, la fel de mari au reprezentat unul din punctele de atractie ale standului.

La scurt timp dupa închiderea expozitiei BAUMA, în România reprezentanta Liebherr organiza un simpozion la acelasi standard... german. Desfasurat în paralel cu expozitia de utilaje de constructii de la Romexpo, trebuie spus ca a reusit sa fie mai interesant si ca manifestare dar si ca utilaje expuse decât ceea ce cândva se vroia o expozitie nationala a masinilor din constructii. Mai mult, pe parcursul celor cinci zile ale simpozionului Liebherr, cei interesati au putut testa pe un teren special performantele utilajelor, în plus inclusiv macaralele turn si automacaralele putând fi manevrate pentru a se vedea modul si viteza de lucru.
Hitachi a fost de asemenea prezent cu un stand impozant la BAUMA, ca de altfel la fiecare editie. De aceasta data am înregistrat si numirea unui nou dealer pentru marca Hitachi în România. Noua generatie de utilaje cunoscuta sub numele Zaxis a fost prezenta aici prin câteva premiere mondiale, precum mini-excavatoarele ZX16-3 si ZX18-3. Acestea au venit echipate cu motoare cu trei cilindri, puternice si economice, cu o putere de 19 CP,care ofera o crestere semnificativa a randamentului. Raportul foarte bun dintre putere si greutate permite o acceleratie si o operare rapida comparativ cu vechile modele ZX16 si ZX18.

Constructorul suedez Volvo Construction Equipment a propus în acest an câteva solutii de crestere a gradului de utilizare a utilajelor, prin sistemul de monitorizare la distanta Care-Track, dar si de reducere a consumului de combustibil, gratie noii generatii de motoare diesel controlate electronic. V-ACT (Volvo-Advanced Combustion Technology) care include sisteme de injectie a combustibilului la presiune înalta si variabila, sisteme de recirculare ultra-performante a gazelor de esapament (EGR), un control precis al sistemului cu un turbo charger, sistemul de management al motorului EMS,si un sistem de tratament al gazelor arse cu filtru pentru particule si regenerare termica. Pe lânga emisiile reduse, ele ofera un control îmbunatatit al arderii amestecului carburant, un cuplu mai mare, dar si performante crescute
Cu ocazia expozitiei internationale BAUMA 2010 Hyundai Heavy Industries Europe a prezentat noua gama de utilaje pentru constructii, trecând astfel de la seria -7A la seria -9, fiind pentru prima data când un constructor de utilaje pentru constructii lanseaza o noua serie completa, si anume: toate excavatoarele si toate încarcatoarele -9 au fost prezentate cu ocazia acestui eveniment. Pentru noua gama de utilaje pentru constructii Hyundai Heavy Industries Europe a tinut sa completeze echiparea de top a seriei sale (linii hidraulice complete, lumini de lucru suplimentare, pompa de alimentare rapida, clima, oglinzi exterioare încalzite) adaugând sistemul Hi-Mate (monitorizare prin GPS) si a camerei video pe spate, ambele fiind legate la noul display din cabina care este mai mare si mult mai usor de utilizat astfel încât operarea utilajelor sa fie mult mai usoara, si deci eficienta.

Constructorul New Holland, parte a grupului CNH Construction Equipment este unul dintre cele mai importante branduri de pe mapamond specializate în vânzarea de utilaje si echipamente pentru constructii. Prezenta sa la Bauma 2010 a fost pe masura marcii, aici fiind lansate game complete de utilaje, ce corespund noilor cerinte ale pietei internationale: costuri de întretinere mici, siguranta în exploatare,randament de lucru sporit, si bineînteles dotate cu noile motoare ce trebuie sa faca fata normelor de poluare Tier IV.
Dupa numai doua luni, producatorul New Holland a fost unul dintre expozantii de renume prezenti la Hillhead- The International Quarrying and Recycling Show, între 24 si 26 iunie. Cele doua încarcatoare frontale expuse, W190B si W270B s-au remarcat prin productivitatea exceptionala, eficienta deosebita a consumului de combustibil si un nivel deosebit al stabilitatii, fiind adecvate în cazul aplicatiilor de demolare si manipulare a deseurilor.

Doosan a dorit ca odata cu achizitionarea renumitului constructor de echipamente compacte, Bobcat, sa ofere o gama noua de utilaje, mai puternice ca oricând. Bineînteles ca BAUMA a fost momentul cel mai bun pentru aceasta lansare, iar dintre modificari putem enumera: cabina mult mai spatioasa si adusa în fata, pentru a permite o vizibilitate de exceptie operatorului, dar si noul sistem de control al miscarilor de lucru, numit SelectableJoystick Controls (SJC). În ceea ce priveste producatorul de utilaje grele Doosan, acesta a lansat în acest an nou excavator pe senile Doosan DX380LC de 38 tone dotat cu un motor diesel în 6 cilindri cu "common rail" Doosan DL08 turbo cu o putere de 275 CP. Sistemul electronic de control e-EPOS ofera putere optima la un consum redus de combustibil indiferent de conditiile de operare. Sunt disponibile de asemenea senzorul "Water In Fuel" (WIF), cu o camera si cu un monitor LCD color de 18 cm pentru vizibilitate spate.
Producatorul englez JCB a avut un an cu adevarat uimitor: din martie, la centrul sau din Rochester, Anglia si pâna în luna noiembrie, la centrul sau din Savannah - SUA, a prezentat o adevarata serie continua de lansari de utilaje si tehnologii de ultima ora.
Astfel, în luna martie, chiar înainte de deschiderea expozitiei de la Munchen, JCB a prezentat oficial noua gama de manipulatoare telescopice, în cadrul careia a introdus si cel mai mic utilaj de acest tip din lume, acesta fiind un concurent serios al mini-încarcatoarelor multifunctionale, putând sa descarce pâna la 4 metri înaltime si, cu accesoriile potrivite, chiar sa si sape. Tot cu acest prilej a fost lansat si noul motor original JCB Economax T4, pentru dezvoltarea sa producatorul englez investind 40 mil. EUR.

Seria lansarilor a continuat la Londra, acolo unde a fost prezentat si testat cel mai eficient buldo-excavator realizat vreodata de catre JCB. Astfel a fost denumita noua serie CX. Aflat sub semnul celor trei ECO: ECODIG, ceea ce înseamna un consum mai mic cu 16%, ECOROAD, adica noile modele 3CX si 4CX sunt cele mai eficiente utilaje din gama lor, si ECOLOAD-o viteza de încarcare mai mare semnificativ fata de modelele anterioare.
Luna noiembrie a venit cu o super-lansare mondiala care a avut loc în Statele Unite. Aici a fost prezentata noua gama de miniîncarcatoare ce va fi produsa exclusiv în fabrica din apropierea orasului Savannah pentru întreg mapamondul.
Caterpillar a reusit în anul 2010 un record chiar la nivel european, obtinând pentru România o comanda care a inclus patru camioane rigide de santier cu o capacitate operationala de 45 tone, cinci încarcatoare de 50 tone si multe alte utilaje mai mici.  Toate au fost dotate cu sistemul de gestionare si urmarire Product Link dezvoltat special de catre CAT.
Arzatoarele pe baza de praf de carbune sunt larg raspândite în Germania si în alte tari europene, datorita calitatilor deosebite. Pentru producatorul Benninghoven Gmbh & Co KG functionarea si constructia arzatoarelor nu reprezinta o noutate, acesta având o experienta de 50 de ani în domeniu, iar cunostintele privind arderea prafului de carbune (BKS) îsi au radacinile în urma cu mai bine de 30 ani. Iata ca a venit si rândul firmelor din România sa foloseasca aceasta tehnologie, unde în premiera s-a înlocuit arzatorul unei statii de asfalt mobile cu unul ce functioneaza pe baza de praf de carbune.


Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI