Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

A fi sau a nu fi...din UE

17.02.2011
Ing. Dan Pave
A fi sau a nu fi...din UE
Nu pot sa ma obisnuiesc cu ideea ca totusi nu facem parte din sistemul economic al Uniunii Europene. Ca suntem o tara care nu vrea sau care nici nu poate sa se alinieze la tendintele ce se manifesta în prezent pe pietele tarilor din UE. Si nu ma refer la România, ca teritoriu sau ca stat abstract, ci la locuitori.
Pot sa dau un exemplu simplu: ati vazut un român care sa spuna "la noi, în Uniunea Europeana"? Extrapolând la piata utilajelor de constructii, nu am vazut nici un specialist din România sa spuna: "SAMOTER este o expozitie mica comparativ cu cele de la Paris sau München, dar anul acesta este importanta, deoarece vom vedea o noua generatie de motoare si tehnologii care sa satisfaca normele de poluare Tier 4." Nu asteapta nimeni cu nerabdare noile modele de încarcatoare frontale sau primele utilaje cu propulsie hibrida în productie de serie.
Avem acea inertie a oamenilor care le-au vazut pe toate, au trecut prin toate, mai ales rele, si nu mai pot fi impresionati de nimic.
Cred ca daca am privi putin în sufletul nostru si am încerca sa fim mai europeni, încetul cu încetul se vor schimba si alte aspecte ale vietii noastre de zi cu zi, si chiar si afacerile vor avea un suflu nou. Probabil va spuneti ca de unul singur nu poti schimba un sistem social strâmb, o tara cu oameni disperati ca nu stiu ce le aduce ziua de mâine si care s-au saturat de povestitori care le însira gogosi frumos mirositoare.
Si aveti dreptate: de unul singur nu... dar împreuna, cu siguranta da. Nu trebuie nici sa fii milionar sau un mare om politic, este suficient ca noi, oamenii obisnuiti sa ne schimbam câte ceva din modul în care gândim, sa avem timp sa comunicam unii cu altii, sa avem încredere în propria capacitate de a ne schimba în bine.
Eu stiu ca se poate, si de aceea am si curajul sa scriu negru pe alb: suntem mai buni decât credem. În fiecare luna vorbesc cu multe persoane, de la directori ai firmelor importatoare de utilaje, pâna la specialisti, mecanici sau operatori si soferi. Toti sunt interesati de utilaje, de meseria lor, de modul în care pot sa lucreze mai bine. Am vorbit cu multi operatori de utilaje (subliniez: multi) care au grija de masina mai mult decât de propria casa. Am vazut directori din tari precum Germania sau Anglia veniti în România pe posturi de conducere în cadrul unor companii multinationale si care au cerut ei sa mai ramâna cu familia sa lucreze aici, spunând ca la noi oamenii au suflet si arata acest lucru.
Haideti sa credem ca vom face autostrazi în România, ca indiferent cine va conduce tara în urmatorii ani nu va mai putea sa faca numai ce vrea ci va tine cont si de interesele poporului. Sa ne gândim cum am putea deveni fiecare din noi nemti, sau francezi, sau englezi, sau suedezi... Nu cred ca un popor de nemti, sau francezi, sau englezi, sau suedezi... poate fi condus de oameni politici cu apucaturi balcanice.
Deoarece noi nu ne vom schimba peste noapte, putem asista în schimb la marea schimbare a tehnologiilor din domeniul utilajelor pentru constructii în cadrul expozitiei gazduita de orasul Verona - Italia. Astfel, cea mai mica dintre cele trei expozitii trienale ale Europei din domeniul utilajelor pentru constructii devine pentru scurt timp foarte importanta pentru aceasta industrie. Probabil ca vor fi mai multi specialisti ca niciodata, iar spatiul restrâns de la Verona va compensa prin valoarea masinilor expuse.
Ca o avanpremiera la Samoter, putem spune ca tehnologiile hibride se vor extinde la productia de serie a utilajelor cu motoare mici. De asemenea, pentru utilajele de mare putere vor aparea noi propuneri de motoare cu combustibili alternativi. Marii producatori mondiali de utilaje vor profita pentru a anunta noi modele de masini, cu randament mai mare si consum redus.
Nu pot sa nu visez putin si la momentul dintr-un viitor incert când un constructor român va expune la o astfel de manifestare macar câteva echipamente proiectate si produse Made in Romania. De aceasta data, chiar ma întreb: de ce altii pot si noi nu?
Nu pot sa nu închid articolul fara sa va spun ca în Europa, o alta expozitie încearca sa ajunga la nivel international, cea din orasul spaniol Zaragoza. Numita SMOPYC, aceasta se va desfasura între 5 si 9 aprilie a.c. Reporterii nostri vor fi prezenti acolo, pentru a vedea si analiza calitatea si mai ales relevanta masinilor expuse pentru specialistii din România.
Cât despre expozitia de utilaje pentru constructii gazduita ca în fiecare an de Romexpo Bucuresti, vom vorbi în paginile revistei Masini si Utilaje din luna martie.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI