Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Hard Drive Test

VOLVO FMX - Xpress

17.02.2011
Dan Pavel
VOLVO FMX - Xpress
Noua generatie de camioane special construite pentru activitatea în conditiile dure de santier de la Volvo Trucks este prezenta si în România, si este gata de a fi testata. De ce poate fi considerat noul camion Volvo FMX un reprezentant al unei noi generatii de masini? În primul rând, datorita rezistentei si fiabilitatii, cu adevarat remarcabile. Trebuie spus ca este unul din putinele modele de serie existente pe piata din Europa ce pot fi utilizate cu precadere off-road sau pe drumuri neamenajate, sarcina maxima în combinatie putând atinge 60 tone.
Cunoscând aceste specificatii, alegerea unui traseu cu adevarat greu de testare nu a fost simpla. Conditii dificile de lucru pot fi totdeauna întâlnite în incinta carierelor de piatra. Exploatarea minereului de aici se face prin dislocarea rocii prin explozii controlate. Rezultatul, bucati de piatra mari si grele, transportate în general cu ajutorul dumperelor si camioanelor grele de santier, acestea având de multe ori benele captusite suplimentar cu foi de otel. Aceste motive au facut sa alegem pentru primul test al unui camion Volvo FMX în România exploatarea de calcar de la Geomal, situata la 30 km de orasul Alba Iulia.
Conditiile de testare au fost din cele mai grele, temperatura de - 10° si stratul de zapada consistent facând ca toate drumurile de acces spre frontul de lucru sa fie extrem de alunecoase, practic numai utilajele de mare tonaj deplasându-se în zona. Testul în sine a început cu mult înainte de a ajunge în zona localitatii Geomal. Odata cu intrarea pe drumul forestier taiat direct printr-o padure, acoperit cu un strat gros de zapada, am putut constata stabilitatea deosebita a camionului Volvo FMX. Cele doua punti motoare si-au facut datoria, dar cel mai mult am apreciat frâna de motor VEB (Volvo Engine Break), dezvoltata special de catre producatorul suedez. Extrem de eficienta, având o putere maxima de 300 kW, a fost mai mult decât suficienta pentru orice situatie. De fapt, nu a fost nevoie niciodata sa o utilizam la întreaga sa capacitate, primele doua trepte de frânare oferind o deplasare în siguranta. De asemenea, timpul scurt de raspuns al sistemului VEB permite conducerea camionului cu viteza redusa fara a mai trebui sa se schimbe treapta de viteza. Astfel, în interiorul carierei, la atacarea unei pante sau a unui viraj, este suficient sa actionezi treptat pedala de comanda a frânei de motor pentru a încetini sau dimpotriva, pentru a anula comanda de frânare progresiva.

Am apreciat sistemul de aer conditionat, parasolarul exterior fumuriu si chiar si sistemul audio cu CD Player. De obicei, în timpul unui test sunt mai greu de remarcat, dar recunosc ca lumina orbitoare a zapezii si temperatura scazuta de aceasta data au pus în valoare toate aceste dotari, oferind o senzatie de confort deosebita, care cred ca va fi apreciata de soferii profesionisti, pentru acestia cabina camionului fiind practic al doilea camin. Confortul la volan este asigurat si de geamurile laterale cu tenta verde, cele doua prize de bord de 12 si 24 V sau compartimentele de stocare inteligent compartimentate si montate în apropierea tunelului motor. Spatiul de stocare din spatele tunelului motor este practic împartit în trei compartimente verticale, permitând un acces usor pentru sofer, care nu trebuie sa ridice nici un capac sau sa traga de un sertar.
Soferul are în plus un spatiu mai mic de depozitare situat chiar în fata consolei de conducere, la intersectia cu tunelul motorului. Acesta este situat la nivelul manetei schimbatorului de viteze, din acest motiv soferul poate ajunge rapid la telefonul mobil sau actele ce pot fi depozitate aici în timpul deplasarii. Deoarece camioanele de constructii se deplaseaza pe suprafete extrem de denivelate, toate spatiile sunt astfel proiectate încât nici un obiect depozitat sa nu sara de la locul lui. Printre accesoriile ce fac viata soferului mai usoara se pot enumera si masa cu spatii speciale pentru cesti si pixuri dar si compartimentul pentru hârtie fabricat dintr-un material impermeabil.

Am putut aprecia avantajele motorului Volvo D13, de 420 CP pe pantele extrem de abrupte ale exploatarii de la Geomal. Încarcat la sarcina nominala cu bucati de roca am testat camionul Volvo FMX pe o panta cu un grad mare de înclinare, sapata în stânca special pentru deplasarea utilajelor pe senile. Am manevrat camionul pe o ninsoare puternica, cea mai mare grija fiind aceea de a gasi un loc de întoarcere, fara sa stim ca vom da o adevarata proba de maiestrie pentru a putea reveni înapoi de unde am plecat. Am fost recunoscator motorului care a oferit permanent întreg cuplul de care am avut nevoie, chiar daca nu totdeauna am ales exact treapta de viteze necesara. Puterea maxima ce poate fi atinsa pe un interval extins de turatii, cuprins între 1.400 si aproape 2.000 rpm asigura soferului libertatea necesara pentru a se concentra asupra conditiilor extreme de deplasare, motorul asigurând cuplul necesar fara probleme. Studiind caracteristica de moment a motorului, se poate constata ca acesta ofera un moment maxim de 2.100 Nm permanent între 1.000 si 1.400 rpm, chiar si la valori superioare ale turatiei, de pâna la 2.000 rpm, acesta oferind înca 1.600 Nm.

Cutia de viteze mecanica, cu 14 trepte de selectie este flexibila chiar si pentru un sofer mai putin experimentat. Schimbarea scurta a treptelor este benefica în conditiile de lucru pe santier, unde opririle, schimbarile de directie si pantele sunt frecvente.
Am cerut parerea unui sofer cu experienta din cadrul exploatarii, care a condus în ultimii 20 de ani multe tipuri de camioane. Acesta a efectuat un circuit complet de încarcare - coborâre pe panta - descarcare a camionului Volvo FMX: "am încarcat masina si am condus-o în interiorul carierei, iar cutia de viteze a raspuns impecabil la schimbarile de mers de la mic la mare. Frâna de motor de asemenea raspunde excelent. La încarcare, am deschis usa camionului si am vazut foarte bine interiorul remorcii. Daca trebuie supravegheata încarcarea, scarile si platforma din spatele cabinei sunt utile dar si sigure, un lucru important pentru lucrarile pe timp de iarna sau pe ploaie." Pe scurt, ne-a declarat ca a condus cel mai bun camion de pâna acum. Dar observatiile sale nu s-au oprit aici: "La coborâre nu trebuie sa tragi frâna, sistemul de frânare pe motor (VEB) este cel mai bun cu care am lucrat pâna acum. La mersul înapoi oglinzile sunt foarte utile, la fel si în momentul bascularii, deoarece sunt puse acolo unde am nevoie. Garda la sol este înalta si nu loveste pe dedesubt pietrele din drum, asa cum se întâmpla adesea în cariera".
Revenind la deplasarea în conditii de cariera, cu sarcina maxima, sunt sigur ca sasiul tip X-high va fi apreciat la adevarata sa valoare, acesta oferind o garda la sol excelenta si un unghi de atac mare. De acest lucru ne-am convins atunci când a trebuit sa ne întoarcem chiar la mijlocul muntelui, prin zapada afânata. Dar daca tot vorbim de comportamentul în conditii extreme de drum, trebuie remarcat scutul motorului de sub baia de ulei a motorului, realizat dintr-un otel extrem de rezistent. Proba de manevrabilitate în spatii strâmte a fost trecuta cu succes, dar cu aceasta ocazie am remarcat oglinzile retrovizoare, care practic au redus pâna aproape de zero unghiul mort, si datorita bratului îngust de sustinere. Acesta de altfel are un dublu scop, în cazul atingerii oglinzii cu un corp exterior dur, se rabateaza imediat si astfel se evita distrugerea sa.

Revenind la o operatiune extrem de importanta pentru sofer: încarcarea si descarcarea materialului din bena, trebuie spus ca, în ciuda înaltimii benei, se pot supraveghea de catre sofer operatiunile de încarcare chiar fara sa coboare din cabina. Astfel, noua scara si noul mâner de sustinere disponibile pentru cabina de zi permit soferului verificarea rapida si usoara a încarcaturii, chiar din dreptul usii. Pentru operatiunile mai dificile, si mai ales cele desfasurate în conditii de vizibilitate redusa, Volvo FMX are prevazuta o scara cu balustrada ce permite accesul în siguranta pâna pe platforma dintre cabina si bena.
Designul unic al partii frontale al întregii game de autocamioane FMX este inconfundabil, acesta având nu numai un rol estetic, ci derivând din câteva considerente de ordin practic. Astfel, noua traversa de remorcare, montata central este realizata din otel de calitate, putând suporta sarcini de pâna la 250 kN. Designul modern al farurilor, formate fiecare din trei unitati distincte, unic pe acest segment de transporturi, ascunde o pereche de faruri cu becuri halogen H1, speciale pentru aplicatii grele.

Optional, se pot comanda cu un sistem de protectie împotriva impactului pietrelor ce pot sari de pe drum, sub forma unei plase extrem de rezistente. Aceasta este astfel conceputa încât sa nu interfereze cu sistemul de spalare al farurilor sub presiune.
Siguranta si protejarea componentelor exterioare ale masinii, indiferent de mediul de lucru reprezinta o preocupare centrala a proiectantilor suedezi în cazul vehiculelor de santier. Si noul Volvo FMX are câteva elemente de noutate în aceasta directie, precum noile rezervoare de otel, robuste si amplasate mai sus, pentru a asigura o garda la sol mai mare. De asemenea, pentru cabina de zi, în general cea mai solicitata configuratie în cazul camioanelor de santier, este disponibila la comanda o pozitie noua, mai înalta, a admisiei aerului, aceasta oferind motorului o admisie mai buna, fara particule de praf, îmbunatatind în acelasi timp vizibilitatea la deplasarea în marsarier.
Am încheiat testul cu sentimentul ca Volvo FMX deschide nu numai calea unei noi generatii de camioane destinate constructiilor în Europa, dar va oferi noi standarde pentru confortul soferilor, acest element indispensabil unui transport în siguranta si de ce nu, cât mai economic.

FMX Xpress

FMX-Xpress reprezinta o solutie completa si o livrare expresa. Noul model Volvo dedicat constructiilor, FMX poate fi comandat acum într-o configuratie speciala si, poate fi livrat direct din fabrica în numai doua saptamâni. Un camion complet pregatit de la început pentru operatiuni de transport profitabile.

Pachetul FMX - Xpress cuprinde:

* Volvo FMX 8x4 cu sasiu foarte înalt, motor 13 l, 420 CP
* Cutie de viteze manuala cu 14 trepte
* Bena basculabila semirotunda de 18 mc din otel Hardox 450
* Oferta de finantare prin Volvo Financial Services
* Contract de service pentru camion si suprastructura
* Curs pentru perfectionare sofer, dedicat segmentului de constructii
* Garantie completa pentru camion si suprastructura
* Livrare expresa - în 2 saptamâni

Specificatii tehnice
VOLVO FMX - Xpress
* Tip sasiu/axe: RIGID XHIGH, 8x4, TRIDE
* Motor Diesel, 13 litri EuroV SCR, 420 CP, 2.100 Nm, EURO 5
* Cutie de viteze manuala Volvo VT2514B, 14 trepte, 2.500Nm
* Frâna de motor VEB (Volvo Engine Brake, 300KW)
* Bena cu basculare pe spate
* Sarcina maxima punte spate 32 tone
* Suspensie spate cu foi  TRide, 90 mm
* Suspensie spate cu foi conventionale
* Cabina de zi FMX L1EH1
* Sarcina maxima punte fata 16 tone
* Suspensie fata cu foi parabolice

Pachete de dotari - Pachet DRIVE FMX:

* Trapa
* Închidere manuala cu comanda la usa dreapta
* Aer conditionat
* Parasolar exterior fumuriu
* Oglinzi operate electric, oglinzi unghi mort si bordura pe ambele parti 
* Parasolare interior, cu oglinda la sofer
* Sistem audio de baza: RADIO CD PLAYER

Caracteristici practice si legale

* Recomandat Offroad >5% pentru utilizare în santier
* Transport pe drumuri neamenajate >40% din drum cu noroi/mizerie
* Profilul drumului, de deal

Pregatire pentru basculanta

* Sarcina maxima în combinatie 60 tone
* Înaltimea totala maxima 4 m
* Sistem servodirectie dublu
* Racitor sistem servodirectie
* Latimea vehiculului 2.600 mm
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI