Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

S-a dat liber la expozitii

17.03.2011
Ing. Dan Pavel
 S-a dat liber la expozitii
Luna martie a început cu SAMOTER, cea mai mare expozitie destinata vehiculelor comerciale cu aplicatii în domeniul constructiilor,  a utilajelor si echipamentelor specializate.  Fiind invitat de catre organizatori, am avut sansa de a admira, atinge si a vedea la lucru chiar primele motoare Stage IIIB si Tier 4 Interim. Chiar daca aceste norme extrem de drastice în ceea ce priveste poluarea vor intra în vigoare pentru început pentru motoarele cu putere mai mare de 130 kW de la 1 ianuarie 2011, la Samoter am vazut primele utilaje deja echipate cu aceste grupuri de propulsie ultramoderna.

Noile norme de poluare au un impact major asupra arhitecturii noilor utilaje de constructii, deoarece ele reprezinta în linii mari echivalentul reglementarilor EURO 4 de la camioane. Dar fata de constructorii de camioane, care au putut integra rezervorul de AdBlue în cadrul sasiului de baza, având suficient loc sub cabina sau în spatele ei sa monteze si voluminoasele filtre de particule fara de care nu pot fi atinse nivelele cerute de autoritatile europene, respectiv din America de Nord, utilajele sunt atât de compact proiectate încât nu ofera spatiile necesare.

Din acest motiv, dar si datorita schimbarilor din sistemele electronice de control si supraveghere automata, a modificarilor aduse circuitelor hidraulice, utilajele prezente deja în standurile expozitiei de la Samoter au fost cu totul modificate, reprezentând practic serii noi de masini, mai performante dar cu un consum redus de combustibil. Pentru a fi mai explicit, de exemplu rezervorul de AdBlue a fost integrat în partea inferioara a carcasei spate a utilajelor, în apropierea motorului, fiind practic îmbracat de aceasta. Filtrul suplimentar de noxe, montat pe iesirea finala a motorului este foarte voluminos, solutia cea mai uzitata fiind aceea a montarii lui deasupra grupului de propulsie. Aceasta alegere are impact direct asupra întregului ansamblu, care a trebuit fie coborât, fie înaltata cabina, pentru a asigura o vizibilitate buna operatorului.

De asemenea, în cazul utilajelor de randament, precum încarcatoarele frontale cu cupe de 3 mc, au aparut în dotarea de serie camere video pentru mersul cu spatele, optional putându-se monta sisteme de monitorizare ce permit vizionarea pe un display concomitent a partii din spate si din fata a utilajului, peste imagine putând sa fie transmise de catre computerul central scurte informatii despre starea de functionare a componentelor principale ale masinii sau despre setarile speciale de lucru ale acestora. Cresterea gradului de siguranta si confort a operatorului prin introducerea în spatiul de lucru a unui display special sau a altor sisteme electronice a fost posibila fara mari eforturi de proiectare deoarece noile utilaje sunt dotate acum obligatoriu cu un sistem central de preluare a datelor de la toate sistemele electronice numit CAN. Acesta a fost pentru prima data utilizat la autocarele de lux în urma cu mai bine de 10 ani, pe atunci fiind mai mult un sistem de control al parametrilor de confort ai pasagerilor, fiind numit CAN BUS.

Începând cu acest an, odata cu magistrala centrala de distributie a datelor CAN implementata pe noile utilaje, vom asista la o dezvoltare puternica a sistemelor electronice de control si lucru, fara a influenta semnificativ preturile de productie.
Aproape toti producatorii de utilaje au prezentat modele cu propulsie hibrida diesel/electrica sau electrica. În acest ultim caz utilajele au o raza de lucru limitata, fiind practic legate de lungimea cablului de alimentare de la priza de forta. Acest tip de utilaje, de obicei buldozere sau încarcatoare de mare capacitate, sunt cele care au un spatiu de lucru fix, de maxim 300 metri liniari.

Asadar, asteptam expozitia de la Paris, INTERMAT. Aici vom vedea cu adevarat întreaga capacitate de creatie a celor mai mari producatori de utilaje din lume.
În România, se apropie CONSTRUCT EXPO - Târgul International de tehnologii, echipamente, instalatii, utilaje si materiale pentru constructii. De aceasta data, se pare ca nu va mai fi amestecat cu alte manifestari care nu au legatura cu lumea constructiilor, o initiativa buna pentru o expozitie alta data de succes.
Pâna pe 13 aprilie, când se va deschide Romexpo, o alta expozitie europeana care doreste sa intre în calendarul international va avea loc la Zaragoza în Spania. SMOPYC va deveni un nume pe lista expozitiilor importante... sau nu? Reporterii nostri vor fi prezenti la acest eveniment si vor lua "pulsul" ei pentru cititorii revistei Masini si Utilaje.
Anul XII, nr. 142, dec 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017

NEXT AUTO, Noiembrie 2017
 
NEXT AUTO, Noiembrie 2017

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017
 
 
 

PARTENERI