Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

S-a dat liber la expozitii

17.03.2011
Ing. Dan Pavel
 S-a dat liber la expozitii
Luna martie a īnceput cu SAMOTER, cea mai mare expozitie destinata vehiculelor comerciale cu aplicatii īn domeniul constructiilor,  a utilajelor si echipamentelor specializate.  Fiind invitat de catre organizatori, am avut sansa de a admira, atinge si a vedea la lucru chiar primele motoare Stage IIIB si Tier 4 Interim. Chiar daca aceste norme extrem de drastice īn ceea ce priveste poluarea vor intra īn vigoare pentru īnceput pentru motoarele cu putere mai mare de 130 kW de la 1 ianuarie 2011, la Samoter am vazut primele utilaje deja echipate cu aceste grupuri de propulsie ultramoderna.

Noile norme de poluare au un impact major asupra arhitecturii noilor utilaje de constructii, deoarece ele reprezinta īn linii mari echivalentul reglementarilor EURO 4 de la camioane. Dar fata de constructorii de camioane, care au putut integra rezervorul de AdBlue īn cadrul sasiului de baza, avānd suficient loc sub cabina sau īn spatele ei sa monteze si voluminoasele filtre de particule fara de care nu pot fi atinse nivelele cerute de autoritatile europene, respectiv din America de Nord, utilajele sunt atāt de compact proiectate īncāt nu ofera spatiile necesare.

Din acest motiv, dar si datorita schimbarilor din sistemele electronice de control si supraveghere automata, a modificarilor aduse circuitelor hidraulice, utilajele prezente deja īn standurile expozitiei de la Samoter au fost cu totul modificate, reprezentānd practic serii noi de masini, mai performante dar cu un consum redus de combustibil. Pentru a fi mai explicit, de exemplu rezervorul de AdBlue a fost integrat īn partea inferioara a carcasei spate a utilajelor, īn apropierea motorului, fiind practic īmbracat de aceasta. Filtrul suplimentar de noxe, montat pe iesirea finala a motorului este foarte voluminos, solutia cea mai uzitata fiind aceea a montarii lui deasupra grupului de propulsie. Aceasta alegere are impact direct asupra īntregului ansamblu, care a trebuit fie coborāt, fie īnaltata cabina, pentru a asigura o vizibilitate buna operatorului.

De asemenea, īn cazul utilajelor de randament, precum īncarcatoarele frontale cu cupe de 3 mc, au aparut īn dotarea de serie camere video pentru mersul cu spatele, optional putāndu-se monta sisteme de monitorizare ce permit vizionarea pe un display concomitent a partii din spate si din fata a utilajului, peste imagine putānd sa fie transmise de catre computerul central scurte informatii despre starea de functionare a componentelor principale ale masinii sau despre setarile speciale de lucru ale acestora. Cresterea gradului de siguranta si confort a operatorului prin introducerea īn spatiul de lucru a unui display special sau a altor sisteme electronice a fost posibila fara mari eforturi de proiectare deoarece noile utilaje sunt dotate acum obligatoriu cu un sistem central de preluare a datelor de la toate sistemele electronice numit CAN. Acesta a fost pentru prima data utilizat la autocarele de lux īn urma cu mai bine de 10 ani, pe atunci fiind mai mult un sistem de control al parametrilor de confort ai pasagerilor, fiind numit CAN BUS.

Īncepānd cu acest an, odata cu magistrala centrala de distributie a datelor CAN implementata pe noile utilaje, vom asista la o dezvoltare puternica a sistemelor electronice de control si lucru, fara a influenta semnificativ preturile de productie.
Aproape toti producatorii de utilaje au prezentat modele cu propulsie hibrida diesel/electrica sau electrica. Īn acest ultim caz utilajele au o raza de lucru limitata, fiind practic legate de lungimea cablului de alimentare de la priza de forta. Acest tip de utilaje, de obicei buldozere sau īncarcatoare de mare capacitate, sunt cele care au un spatiu de lucru fix, de maxim 300 metri liniari.

Asadar, asteptam expozitia de la Paris, INTERMAT. Aici vom vedea cu adevarat īntreaga capacitate de creatie a celor mai mari producatori de utilaje din lume.
Īn Romānia, se apropie CONSTRUCT EXPO - Tārgul International de tehnologii, echipamente, instalatii, utilaje si materiale pentru constructii. De aceasta data, se pare ca nu va mai fi amestecat cu alte manifestari care nu au legatura cu lumea constructiilor, o initiativa buna pentru o expozitie alta data de succes.
Pāna pe 13 aprilie, cānd se va deschide Romexpo, o alta expozitie europeana care doreste sa intre īn calendarul international va avea loc la Zaragoza īn Spania. SMOPYC va deveni un nume pe lista expozitiilor importante... sau nu? Reporterii nostri vor fi prezenti la acest eveniment si vor lua "pulsul" ei pentru cititorii revistei Masini si Utilaje.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI