Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Drive test

Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid

17.03.2011
Dan Pavel - Stuttgart
Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid
De parca pretul ridicat al motorinei nu ar fi de ajuns, accesul în interiorul aglomerarilor urbane al vehiculelor comerciale este din ce în ce mai restrictiv. Mai precis, daca platesti, poti descarca sau încarca orice marfa doresti, dar suma, foarte consistenta, în schimbul careia se elibereaza permisul de trecere poate si ea varia în functie de tonajul masinii.
Si cum din ce în ce mai multi europeni traiesc în orase, gama de vehicule usoare destinate transportului general de marfa sau specializate pentru constructii cunoaste un succes deosebit de piata, chiar si în conditiile crizei mondiale. Astfel, a aparut în paralel o noua gama de vehicule usoare, dintre care cele cu masa totala autorizata pâna în 12 tone reprezinta un fel de camioane grele de oras.
Cu alte cuvinte, nu orice tip de marfa poate fi transportata cu un camion cu o masa de pâna la 3,5 tone sau pâna în 7 tone. În schimb, daca doresti construirea unei vile sau chiar a unui bloc cu patru nivele, un vehicul din gama Atego de la Mercedes-Benz reprezinta o varianta perfecta pentru conditiile date. Si cum reducerea gradului de poluarea reprezinta o problema prioritara pentru primarii, un camion cât mai curat din punctul de vedere al normelor europene EURO are cele mai mari sanse sa poata intra chiar si în centru. Si astfel a aparut prima generatie de camioane cu propulsie mixta, realizate în productie de serie, cunoscute sub numele Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid.

Acestea reusesc sa satisfaca nu numai exigentele în materie de poluare, dar si sa-i multumeasca pe proprietari, datorita unor consumuri reduse de combustibil, garantate.
Consum redus garantat
Sistemul de propulsie Hybrid cu care este dotat modelul Mercedes-Benz Atego presupune functionarea în paralel a unui motor electric si a celui termic, existent în dotarea standard a camionului. Motorul electric are sarcina ingrata de a prelua vârfurile de sarcina, sau mai bine zis acele momente ce nu pot fi evitate în care turatia motorului creste brusc si consumul de motorina creste datorita depasirii zonei de functionare economice.
Cele mai "costisitoare" pasaje de functionare ale motorului sunt atunci când acesta pleaca de pe loc si intra în sarcina, sau în momentul atacarii unor pante cu înclinatie mare.

Astfel, plecarea de pe loc este realizata numai de catre motorul electric. La fel, orice depasire a turatiei optime de functionare a motorului, deci si depasirea zonei economice, este preluata de catre motorul electric, care functioneaza în acest caz în acelasi timp cu motorul termic, sau daca folosim termenul tehnic consacrat de proiectantii germani, functioneaza în paralel. Cu alte cuvinte, motorul electric, care este montat pe axul motor principal în continuarea motorului termic preia o parte din cuplul necesar deplasarii. Si deoarece nu este deloc productiv sa te opresti din cauza unei pene de curent, bateria speciala montata între cele doua axe ale vehiculului, pe partea stânga se reîncarca singura atunci când masina este frânata, motorul electric functionând astfel ca un generator. Deci, autonomia noului Atego Hybrid depinde numai de consumul de motorina si de AdBlue.
Economia de combustibil, dar si gradul de poluare, variaza între minim 10%, putând ajunge si la 15%, ne garanteaza producatorii sa. Cutia de viteze automata cuplata la întregul sistem de propulsie asigura un mod de conducere economic, chiar daca soferul nu este foarte bine pregatit sau este pur si simplu obosit. Astfel Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid garanteaza un consum redus de combustibil.

Atego Hybrid în Stuttgart
Echipa revistei a testat un astfel de camion pe strazile orasului german Stuttgart, în conditii de trafic specifice mediului urban. În primul rând, cabina este cea tipica pentru Atego, cu un bord usor de utilizat si care nu necesita atentie permanenta, drumul prin aglomeratia urbana utilizând la maxim simturile soferului. Exceptie face sistemul de urmarire al motorului electric, un mic ecran montat în partea dreapta a postului de conducere. Acesta ofera în timp real informatii despre modul de lucru al sistemului paralel, adica daca motorul electric este în functiune si debiteaza curent din baterie, sau dimpotriva, în timpul operatiunilor de frânare, încarca bateria. De asemenea, tot pe acest dispozitiv este afisat gradul de încarcare al bateriei speciale Lithiu-Ion realizata pentru acest tip de vehicul de catre producatorul EATON.
Plecarea de pe loc este absolut normala, ca si întreaga deplasare prin oras. Practic, operatorul nu simte trecerea de la functionarea motorului termic la cea bazata pe motorul electric. Meritul îi apartine cutiei de viteze automata Telligent.

Solutii tehnice pentru o greutate utila maxima

Una dintre marile probleme ale masinilor ce au în componenta un motor electric, si care în general sunt prototipuri, este cea a greutatii mari a grupului de alimentare. Mercedes Benz a rezolvat aceste probleme prin doua metode. În primul rând, bateria Lithiu-Ion special creata este de fapt un acumulator rapid care se încarca foarte repede. Desi are înca o greutate destul de mare, acesta este cu mult mai mic decât acumulatorii clasici, care trebuie încarcati de la surse fixe de curent. Dar si aceasta greutate a fost compensata prin eliminarea retarderului. Acest lucru a fost posibil datorita montarii motorului electric pe axul principal al motorului termic. Astfel, prin inversarea câmpului magnetic, motorul electric este utilizat ca sistem de frânare, în acelasi timp acesta debitând curent în bateria speciala.
Deoarece bateria genereaza curent continuu, este nevoie de un convertizor pentru a-l transforma în curent alternativ. Întreg sistemul motor electric este racit cu apa, pentru a asigura functionarea sa permanenta în parametrii tehnici prevazuti.

Fisa tehnica Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid

* Sistemul de distributie hibrid al camionului este montat pe platforma modelului Atego 1222 L EEV,
* Vehiculul de baza este deja compatibil cu standardul EEV, cu o greutate bruta de 11,99 t,
* Motorul compact cu patru cilindri OM 924 LA diesel are o capacitate cilindrica de 4,8 litri dezvolta o putere de 218 CP la 2.200 rpm si un cuplu maxim de 810 Nm la 1.200-1.600 rpm,
* Al doilea motor, cu actionare electrica, este racit cu apa si dezvolta o putere maxima de 44 kW si un cuplu maxim de 420 Nm. Acest motor este un motor de curent alternativ cu magnet permanent. Este pozitionat între ambreiaj si transmisia automata cu sase viteze Mercedes Benz G 85-6.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI