Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Raiffeisen Leasing

Investitii īn viitor

12.04.2011
Dan Pavel; Madalina Dragomir
Investitii īn viitor
Felix Daniliuc, director general Raiffeisen Leasing: "Vom īncuraja finantarile acelor companii care au o strategie, un potential, o imagine clara cu privire la business-ul pe care vor sa īl administreze"

Raiffeisen Leasing se afla printre cele mai vechi societati de profil din piata romāneasca. Istoria ei a īnceput īn anul 2002 o data cu asocierea a doua companii ce functionau deja pe o piata īnca īn formare pe atunci: Camionaval Leasing Company, companie cu structura si management german specializata pe vehicule comerciale si Leasing Danubius, compania de leasing a Bancii Agricole, actuala Raiffeisen Bank (Romānia). 
Activitatea companiei a vizat īnca de la īnceput sectorul transportului comercial, fiind la acea vreme prima companie de leasing specializata din Romānia. Dezvoltarea pietei utilajelor pentru constructii, dar si a industriei locale īn general au dus la extinderea gamei de finantari pentru toate tipurile de autovehicule si echipamente, precum si finantari pentru proiecte mari - flote, proiecte industriale complexe si imobiliare. Oferta Raiffeisen Leasing se adreseaza atāt companiilor romānesti si multinationale, parteneri traditionali ai Grupului Raiffeisen, cāt si īntreprinderilor mici si mijlocii. 
Īnceputul anului 2010 a fost marcat de numirea unui nou director general al Raiffeisen Leasing, domnul Felix Daniliuc. Avānd o dubla pregatire, de economist si inginer, acesta a gasit calea spre dezvoltarea si consolidarea portofoliului societatii, īn conditiile īn care piata din Romānia se manifesta si īn acest an ca fiind imprevizibila si īnca slabita. Alaturi de prezenta traditionala a Raiffeisen Leasing īn 12 dintre principalele orase ale tarii, din 2010 produsul de leasing este distribuit prin toate unitatile Raiffeisen Bank, ceea ce s-a dovedit una din miscarile inspirate din ultimul an. 

Masini si Utilaje: Din punct de vedere al pietei bancare cum se simte anul acesta? Īncep sa se miste banii mai bine prin piata? Vor aparea investitii de volum?
Felix Daniliuc: Eu m-as referi mai mult la piata de leasing si la piata de finantare īn sistem leasing decāt la piata financiara īn general. Īn anul 2011 modelul de business se va schimba, urmānd sa se adapteze cerintelor majoritatii jucatorilor din piata de leasing. Ceea ce am observat īn ultimele luni este ca din ce īn ce mai multi competitori constientizeaza faptul ca li se comprima portofoliile, deoarece īn mod firesc ajung la maturitate finantarile īncepute īn anii de vārf 2006-2007. 
Ca atare, efectul imediat al acestei contractari, care nu are legatura cu criza, va fi punerea accentului pe finantare pentru a reīntregi portofoliul la cotele existente pāna īn prezent. Din acest punct de vedere vad un interes crescut īn a gasi solutii de finantare si de a identifica īntr-o maniera proactiva clientii eligibili pentru finantare īn leasing, pentru ca respectivele companii sa īsi asigure continuitatea.

M&U: Raiffeisen Leasing va adopta īn acest an o politica diferita fata de anul trecut, atunci cānd vorbim de cresterea portofoliului de clienti?
F.D.:  Īn prezent este foarte important sa ne pozitionam corect fata de clientii nostri, sa avem o abordare echilibrata si sa aducem un portofoliu de business sanatos. Mai concret, īnseamna ca vom īncuraja acele companii care chiar īsi propun sa dezvolte un business solid, care aduc continuitate si robustete īn afaceri. Deci nu vom modifica politica noastra de pāna acum, care s-a dovedit si anul trecut a fi corecta.

M&U: Societatile care se ocupa de transport comercial si cele din domeniul constructiilor, adica autocamioanele si utilajele au un portofoliu majoritar īn cadrul listelor de clienti ai Raiffeisen Leasing. Īn anul 2011 veti avea strategii diferite īn ceea ce priveste cele doua activitati?
F.D.: Tratarea fiecarui tip de afacere separat este unul din lucrurile pe care noi le-am īnceput de anul trecut. Aceasta a fost strategia si pot sa va spun ca noi suntem deja la un nivel destul de rafinat de monitorizare si de coordonare a strategiilor de vānzare astfel īncāt portofoliul sa fie echilibrat. Si pentru a fi si mai concludent trebuie sa va spun ca anul trecut am avut procente aproximativ egale de finantare pe echipamente si pe vehicule si īn continuare vom mentine acest echilibru. Am crescut expunerea pe finantari de echipamente, deoarece am luat īn calcul capacitatea de a genera valoare adaugata īn economie a celor care investesc īn echipamente si īn facilitati de productie īn general.

M&U: Care ar fi clientul ideal din punctul de vedere al companiilor de leasing?
F.D.: Cred ca un client ideal este acela care are un istoric si care dovedeste abilitati si determinare īn administrarea afacerii, chiar īn conditiile īn care pietele s-au comprimat. Clientul ideal este acela care demonstreaza ca doreste sa sustina afacerea pentru a merge mai departe. E clar ca cifrele de afaceri nu mai pot fi aceleasi cu cele din 2007 si din acest motiv vreau sa echilibrez o analiza cantitativa cu ajutorul uneia calitative si sa vad exact ce plan are. Pentru a face acest lucru corect,trebuie sa am o expertiza buna īn cadrul companiei astfel īncāt eu sa pot sa īmi asum niste decizii bazate pe o analiza calitativa, care trebuie sa conteze īn contextul actual mai mult ca oricānd.

M&U: Ce proiectii de viitor aveti?
F.D.: Raiffeisen Leasing a avut un an bun īn 2010 si preocuparea noastra majora este de a confirma traiectoria pe care ne-am īnscris. Acest lucru īnseamna ca avansam continuu si īncercam īn permanenta sa gasim solutii care sa ne puna īntr-o pozitie confortabila pe piata. Ca model de business vom merge pe diversificarea canalelor de generare de volume. Am facut primul pas cu vānzarea produsului de leasing de catre toate unitatile Raiffeisen Bank si a functionat, avem reteaua proprie la care nu renuntam si acum īncercam sa punem accentul pe relationarea cu canalele alternative: brokeri, importatori, vānzatori, dealeri. Astfel, am gāndit un mix de canale care sa genereze volume din punctul de vedere al cifrelor de afaceri, dar care sa aiba o componenta calitativa importanta.
Sunt mai multe aspecte la care ne putem referi: daca diversificam canalele de generare de business, trebuie sa fim concentrati īn continuare pe partea de risc a afacerii, care implica īn special partea de recuperare si de restructurari. Ca tipuri de active finantate vrem īn continuare sa avem o abordare echilibrata īntre vehicule si echipamente. Domeniile vizate cu precadere acopera infrastructura rutiera, deoarece aici va aparea un necesar de echipamente, dar si de camioane. Īl consideram ca fiind un domeniu strategic pentru noi si ne pregatim cu produse adecvate si o gāndire de finantare corecta. Un alt interes al nostru este acela al finantarii echipamentelor medicale si al agriculturii.

M&U: Credeti ca anul acesta este un an propice pentru investitii īn flote?
F.D.: Depinde de planul de business si afacerea respectiva. Daca am o viziune si īmi creez premisele unui proiect care are nevoie de finantare si daca īn cadrul proiectului am nevoie de flota este un moment bun. Pe de alta parte, daca solicit o finantare doar pentru ca visez sa am o flota si vreau sa o iau, acum nu prea este un moment bun. Anul acesta va fi mai bun decāt anii trecuti pentru a solicita o finantare. 2011 este an pre-electoral si de la jumatatea anului ne asteptam sa se deblocheze anumite investitii si proiecte de infrastructura. Īn acest context, companiile care vor cāstiga licitatii vor fi īn masura sa īsi achizitioneze flote.

M&U: Credeti ca anul acesta se va simti o relaxare a politicilor de leasing?
F.D.: Din punctul de vedere al Raiffeisen Leasing, nu. Asa cum am mai spus, am tras niste concluzii si vrem sa dovedim multa responsabilitate īn actul de finantare. Cānd spun responsabilitate ma refer la responsabilitatea pe care mi-o asum cu privire la succesul business-ului. Este incorect ca eu, īn momentul īn care fac analiza solicitarii de finantare si constat ca acel client nu are o capacitate de īndatorare īn linie cu ceea ce solicita, sa īncerc sa gasesc solutii de genul avans zero, reduceri de comisioane ca sa poata beneficia de credit. Ceea ce ar trebui sa intereseze pe toata lumea este o maniera de finantare corecta īn baza careia si compania de leasing, dar si clientul sa īsi īncheie cu succes finantarea. Acesta este un aspect important pentru ca din punctul meu de vedere īnseamna ca peste 4 sau 5 ani va apela tot la mine. 
Succesul unei afaceri nu tine neaparat de marimea activelor pe care le administrezi sau de marimea infrastructurii. Strategia de business si planul trebuie sa fie foarte bine gāndite si corelate. Cel care este responsabil pentru insuccesul companiei este īn primul rānd finantatorul. 
Mesajul nostru de īncredere pe aceasta idee vrea sa se plieze, iar cele trei atribute din spatele lui: corect, sigur si prietenos la acest aspect se refera. Suntem corecti nu numai prin transparenta. Suntem corecti prin maniera īn care gāndim relatia de parteneriat cu clientul.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI