Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Superstructuri

Podul de la Otopeni

21.04.2011
Dan Pavel; Olga Juc
Podul de la Otopeni
Tehnologiile de proiectare moderne, materialele de constructii cu caracteristici de rezistenta incredibile, utilajele din ce în ce mai performante au ca rezultat final constructii civile eficiente, dar si elegante.
Daca impresia generala este ca din otel si beton poti obtine numai eficienta, în detrimentul frumusetii sau ca latura utilitara sacrifica partea estetica, exista exemple concrete, chiar în apropierea noastra, care demonstreaza contrariul. Si nu trebuie sa mergi prea departe pentru a vedea de exemplu un pod cu adevarat frumos prin arhitectura sa.
Astfel, iesirea din Bucuresti, Drumul National 1 este o adresa la îndemâna multor români, mai ales daca tinem cont de faptul ca acesta este considerat cel mai aglomerat drum din Europa. Intersectia sa cu soseaua de centura a Bucurestiului reprezinta un punct nevralgic din punct de vedere al traficului rutier, timpul de traversare al acestui nod rutier fiind în timpul zilei de ordinul sferturilor si jumatatilor de ora.  Pentru a rezolva toate problemele de trafic ale acestui punct "fierbinte", aici a fost construit un pod rutier care impresioneaza prin deschiderile sale cu piloni departati de sustinere, dar si prin eleganta.

Conditiile impuse constructorului au fost din cele mai drastice, latimea santierului fiind de numai câtiva metri, datorita asezarii între o linie de cale ferata importanta si vechea sosea de centura a capitalei, ambele neputând fii dezafectate datorita traficului intens. De asemenea, podul trebuie sa treaca peste calea ferata, dar nu perpendicular, ci aproape de-a lungul ei, cu un unghi de incidenta mic, deoarece face parte din soseaua de centura a Bucurestiului, care în prezent este construita de-a lungul acestei cai ferate. De aici necesitatea de a avea o deschidere cât mai mare între capete, cu un singur punct de sprijin central.
În concluzie, pentru acest proiect dificil era nevoie de un constructor cu o experienta mare în domeniu, dar si cu o capacitate tehnologica deosebita. Astfel, s-a apelat la compania spaniola Fomento de Construcciones y Contratas (FCC Construction). Experienta firmei de zeci de ani în acest domeniu, dar si constructia podului din zona Basarab  sunt doua elemente definitorii, la care trebuie sa adaugam faptul ca este cea mai mare firma de constructii din Spania, o tara care a înregistrat în ultimii 20 de ani niveluri record din acest punct de vedere.

Astfel de constructii presupun o organizare de santier complexa si eficienta, dar si anumite utilaje situate în punctele cheie care sa ofere parametri deosebiti fata de utilizarea curenta. În cazul trecerii de nivel de la Otopeni utilajul cheie a fost o macara Liebherr ce a trebuit sa asigure o înaltime de lucru de 58 metri si o raza de lucru maxima de 50 metri Activitatea ei de baza a fost aceea de a ajuta la realizarea pilonului central format din doi stâlpi verticali ce preiau încarcari din întreaga structura de rezistenta si sustin cele doua mari deschideri centrale ale pasajului de 85,00 m fiecare.
Astfel, chiar la înaltimea maxima, trebuia sa asigure o masa utila de ridicat în cârlig de 3.600 kg. A doua misiune a fost aceea de a aduce hobanele (manunchiurile de cabluri de otel rasucite în jurul unei inimi tot din otel) lungi de câteva zeci de metri si cântarind fiecare multe tone la nivelul stâlpilor verticali pentru a fi montate. Aceste sisteme de hobane au rolul de a sustine întreaga structura de beton ce formeaza calea rutiera. 

FCC este compania mama a unuia dintre grupurile europene lider în serviciile publice atât în ceea ce priveste veniturile cât si profitul. S-a bazat în mod traditional pe dezvoltare prin diversificare: fondata initial ca o companie de constructii, în anul 1911, portofoliul sau de afaceri este acum foarte diversificat. Ariile de afaceri cele mai importante ale FCC-ului sunt serviciile privind mediul înconjurator si managementul apei, constructia de ample lucrari de infrastructura, productia de ciment, producerea de energie regenerabila. Si-a pus amprenta în 54 de state din întreaga lume, iar mai bine de 44% din veniturile sale provin din afara Spaniei (în special Europa si Statele Unite). Veniturile înregistrate în 2009 s-au ridicat la 12.700 miliarde de Euro, iar grupul are 92.324 angajati. Ca parte a grupului FCC, FCC CONSTRUCCIÓN SA, compania de constructii nr.1 în Spania, si-a început activitatea în România în 2004. În ultimii 7 ani, a devenit unul dintre cei mai importanti contractori din tara în domeniul proiectelor de infrastructura. FCC a angajat în ultimul an mai bine de 600 de persoane direct din România, pe o perioada nedeterminata, si aproape 50 de expatriati, cu o cifra de afaceri de 120 milioane Euro. FCC Construcción SA a investit mai mult de 11 milioane de Euro în utilaje noi pentru a-si sustine activitatea în tara. Compania urmareste sa devina una dintre companiile lider în constructii si doreste un parteneriat de lunga durata cu autoritatile românesti.  

Alegerea marcii Liebherr a depins foarte mult de tipul proiectului, dar si de sprijinul pe care puteau sa-l primeasca constructorii din partea reprezentantei locale Liebherr Romania a producatorului german de macarale în ceea ce priveste activitatea de montare si exploatare. Modelul Liebherr 130 EC-B6 FR.tronic a fost închiriat pentru o perioada de 15 luni, în momentul montarii lui fiind aproape nou, aflându-se în exploatare de numai 6 luni.
Una din primele provocari care a trebuit sa fie depasita de specialistii de la Liebherr a fost lipsa oricarei posibilitati de ancorare fie de structura podului (aceasta avea o forma eliptica si se ridica treptat) si fie de sol, deoarece însusi santierul avea o suprafata de lucru extrem de limitata. Dar limitarile drastice nu s-au oprit aici, Liebherr trebuind sa rezolve o alta problema de montaj: inexistenta unei suprafete de teren suficient de mare care sa permita realizarea unei fundatii pentru macara. Aceasta fiind o macara turn fixa cu brat orizontal cu deschidere mare, solutia cu tronson de baza îngropat se impunea automat ca fiind singura valabila. De altfel, distanta mica dintre utilajul de ridicat si pod, a fost si motivul pentru care nu a fost posibila nici utilizarea unei automacarale de mare tonaj.

Pentru probleme speciale trebuie gasite solutii tehnologice originale. Experienta celor de la Liebherr si-a spus cuvântul: tronsonul îngropat al macaralei 130 EC-B6 FR.tronic a fost înglobat în fundatia pilonului principal de sprijin al podului. O solutie interesanta, care însa a acoperit numai o parte din problemele tehnologice ridicate de aceasta constructie civila de exceptie, deoarece macaraua trebuia sa acopere toate punctele de lucru situate de-a lungul celor doua parti ale podului, deci sa aduca o raza de lucru sporita. Aici a aparut de fapt adevarata provocare: o macara turn cu cât este mai înalta cu atât devine mai instabila, iar înaltimea sub cârlig de 58 m impune  ancorarea exterioara a macaralei, ceea ce nu se putea în acest caz. 
Calculele de rezistenta au impus utilizarea unor tronsoane de baza extinse, cu sectiune mai mare decât cea a turnului normal al macaralei. Astfel, pentru prima parte a turnului au fost utilizate tronsoane mai mari, ce au adus acel surplus de stabilitate necesar, acestea prin intermediul unui sistem de prindere fiind precedate pâna la nivelul bratului si contrabratului de tronsoanele normale ale turnului.

Viteza de lucru a reprezentat un al doilea element important atunci când a fost selectat modelul 130 EC-B6 FR.tronic de la Liebherr.  Astfel, o macara clasica turn poate ridica sarcina maxima  cu ajutorul unui palan montat la sistemul de ridicare format din patru cabluri. În acest caz, Liebherr a oferit un palan permanent cu numai doua cabluri de ridicare chiar si pentru sarcina maxima de ridicare. Rezultatul este spectaculos, deoarece viteza de ridicare s-a dublat. Explicatia este urmatoarea: lungimea cablului ce trebuie înfasurat/desfasurat pe tambur scade la jumatate în timpul operatiunilor de ridicare si coborâre. Astfel, la ridicarea la înaltime maxima, în loc de 232 metri de cablu, trebuia sa se înfasoare numai 116 metri.

Viteza de ridicare a reprezentat un parametru important, deoarece activitatea de baza a macaralei a fost aceea de a muta cofrajele pe masura ce se turna betonul peste sistemul de armare, fiecare cofraj utilizat pentru realizarea celor doua turnuri având exact 3.600 kg. Tinând cont ca tot macaraua era utilizata pentru turnarea betonului, acesta având un termen limita de turnare, este evident ca solutia unei viteze mari de lucru a fost agreata imediat. 
Tinând cont de faptul ca proiectul s-a încheiat acum când scriem acest articol si în curând podul va fi deschis traficului, putem spune ca toate solutiile tehnice alese au fost bune. Macaraua Liebherr 130 EC-B6 FR.tronic a lucrat aproape un an si jumatate la temperaturi extreme, fiind limitata numai de conditiile impuse de turnarea betonului. Concluzia: fara probleme tehnice, fara interventii tehnice neprevazute, solutii tehnologice alese corect. O lucrare tehnica si de arta de care ne vom bucura mult timp de acum înainte.

Informatii tehnice macara turn Liebherr 130 EC-B6 FR.tronic
* Înaltime sub cârlig  58 m (liber neancorata)
* Raza de lucru  50 m 
* Sarcina de ridicare la raza maxima  2.200 kg
* Sarcina maxima de ridicare  6.000 kg 
(pentru o raza de lucru cuprinsa între 2,8 si 21,5 m )
* Versiune constructiva: cu ancore de fundatie

Podul de la Otopeni în cifre extreme

COLOANE FORATE
* Diametrul 1500 22 buc x 18,50 m lungime =  407 m lineari
* Diametrul 2000  16 buc x 18,00 m lungime =  288 m lineari
* Cantitate armatura 190,33 t
* Volum beton total 1.560 mc

INFRASTRUCTURA
* 2 Pile cu înaltime de 8,50 m
* 2 Culei cu înaltime de 8,35 m
* Pilonul central cu o înaltime de 47,55 m
* Masa armatura 629,7 t 
* Volum beton turnat  3.322 mc

SUPRASTRUCTURA
* Lungime tablier metalic 240 m 
* Greutate tablier metalic 1329,12 t
* Greutate casete metalice ancorare cabluri 88,91t
* Greutate grinzi transversale 49,10 t
* Volum beton în dala, conlucrare tablier 1.104 mc
* Armatura în dala, conlucrare tablier 199 t
* Mixtura asfaltica 602 t

SISTEMUL DE HOBANARE
* 32 bucati, lungime totala hobane 1.985 m

LIEBHERR ROMANIA S.R.L.
Str. Horia Closca si Crisan
nr. 61-63, cladirea II, et. 3, Otopeni, Jud. Ilfov, RO 075100
Telefon: +4 0372 163 721
Fax: +4 0372 163 798
www.liebherr.ro
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI