Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Superstructuri

Podul de la Otopeni

21.04.2011
Dan Pavel; Olga Juc
Podul de la Otopeni
Tehnologiile de proiectare moderne, materialele de constructii cu caracteristici de rezistenta incredibile, utilajele din ce īn ce mai performante au ca rezultat final constructii civile eficiente, dar si elegante.
Daca impresia generala este ca din otel si beton poti obtine numai eficienta, īn detrimentul frumusetii sau ca latura utilitara sacrifica partea estetica, exista exemple concrete, chiar īn apropierea noastra, care demonstreaza contrariul. Si nu trebuie sa mergi prea departe pentru a vedea de exemplu un pod cu adevarat frumos prin arhitectura sa.
Astfel, iesirea din Bucuresti, Drumul National 1 este o adresa la īndemāna multor romāni, mai ales daca tinem cont de faptul ca acesta este considerat cel mai aglomerat drum din Europa. Intersectia sa cu soseaua de centura a Bucurestiului reprezinta un punct nevralgic din punct de vedere al traficului rutier, timpul de traversare al acestui nod rutier fiind īn timpul zilei de ordinul sferturilor si jumatatilor de ora.  Pentru a rezolva toate problemele de trafic ale acestui punct "fierbinte", aici a fost construit un pod rutier care impresioneaza prin deschiderile sale cu piloni departati de sustinere, dar si prin eleganta.

Conditiile impuse constructorului au fost din cele mai drastice, latimea santierului fiind de numai cātiva metri, datorita asezarii īntre o linie de cale ferata importanta si vechea sosea de centura a capitalei, ambele neputānd fii dezafectate datorita traficului intens. De asemenea, podul trebuie sa treaca peste calea ferata, dar nu perpendicular, ci aproape de-a lungul ei, cu un unghi de incidenta mic, deoarece face parte din soseaua de centura a Bucurestiului, care īn prezent este construita de-a lungul acestei cai ferate. De aici necesitatea de a avea o deschidere cāt mai mare īntre capete, cu un singur punct de sprijin central.
Īn concluzie, pentru acest proiect dificil era nevoie de un constructor cu o experienta mare īn domeniu, dar si cu o capacitate tehnologica deosebita. Astfel, s-a apelat la compania spaniola Fomento de Construcciones y Contratas (FCC Construction). Experienta firmei de zeci de ani īn acest domeniu, dar si constructia podului din zona Basarab  sunt doua elemente definitorii, la care trebuie sa adaugam faptul ca este cea mai mare firma de constructii din Spania, o tara care a īnregistrat īn ultimii 20 de ani niveluri record din acest punct de vedere.

Astfel de constructii presupun o organizare de santier complexa si eficienta, dar si anumite utilaje situate īn punctele cheie care sa ofere parametri deosebiti fata de utilizarea curenta. Īn cazul trecerii de nivel de la Otopeni utilajul cheie a fost o macara Liebherr ce a trebuit sa asigure o īnaltime de lucru de 58 metri si o raza de lucru maxima de 50 metri Activitatea ei de baza a fost aceea de a ajuta la realizarea pilonului central format din doi stālpi verticali ce preiau īncarcari din īntreaga structura de rezistenta si sustin cele doua mari deschideri centrale ale pasajului de 85,00 m fiecare.
Astfel, chiar la īnaltimea maxima, trebuia sa asigure o masa utila de ridicat īn cārlig de 3.600 kg. A doua misiune a fost aceea de a aduce hobanele (manunchiurile de cabluri de otel rasucite īn jurul unei inimi tot din otel) lungi de cāteva zeci de metri si cāntarind fiecare multe tone la nivelul stālpilor verticali pentru a fi montate. Aceste sisteme de hobane au rolul de a sustine īntreaga structura de beton ce formeaza calea rutiera. 

FCC este compania mama a unuia dintre grupurile europene lider īn serviciile publice atāt īn ceea ce priveste veniturile cāt si profitul. S-a bazat īn mod traditional pe dezvoltare prin diversificare: fondata initial ca o companie de constructii, īn anul 1911, portofoliul sau de afaceri este acum foarte diversificat. Ariile de afaceri cele mai importante ale FCC-ului sunt serviciile privind mediul īnconjurator si managementul apei, constructia de ample lucrari de infrastructura, productia de ciment, producerea de energie regenerabila. Si-a pus amprenta īn 54 de state din īntreaga lume, iar mai bine de 44% din veniturile sale provin din afara Spaniei (īn special Europa si Statele Unite). Veniturile īnregistrate īn 2009 s-au ridicat la 12.700 miliarde de Euro, iar grupul are 92.324 angajati. Ca parte a grupului FCC, FCC CONSTRUCCIÓN SA, compania de constructii nr.1 īn Spania, si-a īnceput activitatea īn Romānia īn 2004. Īn ultimii 7 ani, a devenit unul dintre cei mai importanti contractori din tara īn domeniul proiectelor de infrastructura. FCC a angajat īn ultimul an mai bine de 600 de persoane direct din Romānia, pe o perioada nedeterminata, si aproape 50 de expatriati, cu o cifra de afaceri de 120 milioane Euro. FCC Construcción SA a investit mai mult de 11 milioane de Euro īn utilaje noi pentru a-si sustine activitatea īn tara. Compania urmareste sa devina una dintre companiile lider īn constructii si doreste un parteneriat de lunga durata cu autoritatile romānesti.  

Alegerea marcii Liebherr a depins foarte mult de tipul proiectului, dar si de sprijinul pe care puteau sa-l primeasca constructorii din partea reprezentantei locale Liebherr Romania a producatorului german de macarale īn ceea ce priveste activitatea de montare si exploatare. Modelul Liebherr 130 EC-B6 FR.tronic a fost īnchiriat pentru o perioada de 15 luni, īn momentul montarii lui fiind aproape nou, aflāndu-se īn exploatare de numai 6 luni.
Una din primele provocari care a trebuit sa fie depasita de specialistii de la Liebherr a fost lipsa oricarei posibilitati de ancorare fie de structura podului (aceasta avea o forma eliptica si se ridica treptat) si fie de sol, deoarece īnsusi santierul avea o suprafata de lucru extrem de limitata. Dar limitarile drastice nu s-au oprit aici, Liebherr trebuind sa rezolve o alta problema de montaj: inexistenta unei suprafete de teren suficient de mare care sa permita realizarea unei fundatii pentru macara. Aceasta fiind o macara turn fixa cu brat orizontal cu deschidere mare, solutia cu tronson de baza īngropat se impunea automat ca fiind singura valabila. De altfel, distanta mica dintre utilajul de ridicat si pod, a fost si motivul pentru care nu a fost posibila nici utilizarea unei automacarale de mare tonaj.

Pentru probleme speciale trebuie gasite solutii tehnologice originale. Experienta celor de la Liebherr si-a spus cuvāntul: tronsonul īngropat al macaralei 130 EC-B6 FR.tronic a fost īnglobat īn fundatia pilonului principal de sprijin al podului. O solutie interesanta, care īnsa a acoperit numai o parte din problemele tehnologice ridicate de aceasta constructie civila de exceptie, deoarece macaraua trebuia sa acopere toate punctele de lucru situate de-a lungul celor doua parti ale podului, deci sa aduca o raza de lucru sporita. Aici a aparut de fapt adevarata provocare: o macara turn cu cāt este mai īnalta cu atāt devine mai instabila, iar īnaltimea sub cārlig de 58 m impune  ancorarea exterioara a macaralei, ceea ce nu se putea īn acest caz. 
Calculele de rezistenta au impus utilizarea unor tronsoane de baza extinse, cu sectiune mai mare decāt cea a turnului normal al macaralei. Astfel, pentru prima parte a turnului au fost utilizate tronsoane mai mari, ce au adus acel surplus de stabilitate necesar, acestea prin intermediul unui sistem de prindere fiind precedate pāna la nivelul bratului si contrabratului de tronsoanele normale ale turnului.

Viteza de lucru a reprezentat un al doilea element important atunci cānd a fost selectat modelul 130 EC-B6 FR.tronic de la Liebherr.  Astfel, o macara clasica turn poate ridica sarcina maxima  cu ajutorul unui palan montat la sistemul de ridicare format din patru cabluri. Īn acest caz, Liebherr a oferit un palan permanent cu numai doua cabluri de ridicare chiar si pentru sarcina maxima de ridicare. Rezultatul este spectaculos, deoarece viteza de ridicare s-a dublat. Explicatia este urmatoarea: lungimea cablului ce trebuie īnfasurat/desfasurat pe tambur scade la jumatate īn timpul operatiunilor de ridicare si coborāre. Astfel, la ridicarea la īnaltime maxima, īn loc de 232 metri de cablu, trebuia sa se īnfasoare numai 116 metri.

Viteza de ridicare a reprezentat un parametru important, deoarece activitatea de baza a macaralei a fost aceea de a muta cofrajele pe masura ce se turna betonul peste sistemul de armare, fiecare cofraj utilizat pentru realizarea celor doua turnuri avānd exact 3.600 kg. Tinānd cont ca tot macaraua era utilizata pentru turnarea betonului, acesta avānd un termen limita de turnare, este evident ca solutia unei viteze mari de lucru a fost agreata imediat. 
Tinānd cont de faptul ca proiectul s-a īncheiat acum cānd scriem acest articol si īn curānd podul va fi deschis traficului, putem spune ca toate solutiile tehnice alese au fost bune. Macaraua Liebherr 130 EC-B6 FR.tronic a lucrat aproape un an si jumatate la temperaturi extreme, fiind limitata numai de conditiile impuse de turnarea betonului. Concluzia: fara probleme tehnice, fara interventii tehnice neprevazute, solutii tehnologice alese corect. O lucrare tehnica si de arta de care ne vom bucura mult timp de acum īnainte.

Informatii tehnice macara turn Liebherr 130 EC-B6 FR.tronic
* Īnaltime sub cārlig  58 m (liber neancorata)
* Raza de lucru  50 m 
* Sarcina de ridicare la raza maxima  2.200 kg
* Sarcina maxima de ridicare  6.000 kg 
(pentru o raza de lucru cuprinsa īntre 2,8 si 21,5 m )
* Versiune constructiva: cu ancore de fundatie

Podul de la Otopeni īn cifre extreme

COLOANE FORATE
* Diametrul 1500 22 buc x 18,50 m lungime =  407 m lineari
* Diametrul 2000  16 buc x 18,00 m lungime =  288 m lineari
* Cantitate armatura 190,33 t
* Volum beton total 1.560 mc

INFRASTRUCTURA
* 2 Pile cu īnaltime de 8,50 m
* 2 Culei cu īnaltime de 8,35 m
* Pilonul central cu o īnaltime de 47,55 m
* Masa armatura 629,7 t 
* Volum beton turnat  3.322 mc

SUPRASTRUCTURA
* Lungime tablier metalic 240 m 
* Greutate tablier metalic 1329,12 t
* Greutate casete metalice ancorare cabluri 88,91t
* Greutate grinzi transversale 49,10 t
* Volum beton īn dala, conlucrare tablier 1.104 mc
* Armatura īn dala, conlucrare tablier 199 t
* Mixtura asfaltica 602 t

SISTEMUL DE HOBANARE
* 32 bucati, lungime totala hobane 1.985 m

LIEBHERR ROMANIA S.R.L.
Str. Horia Closca si Crisan
nr. 61-63, cladirea II, et. 3, Otopeni, Jud. Ilfov, RO 075100
Telefon: +4 0372 163 721
Fax: +4 0372 163 798
www.liebherr.ro
Anul XIII, nr. 152, oct 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

NEXT AUTO, Septembrie 2018
 
NEXT AUTO, Septembrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 


 
 

PARTENERI