Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

La margine de UE

12.05.2011
Ing. Dan Pavel
La margine de UE
Productia României merge bine, exportam chiar mai mult decât importam, dar numai daca privim raportarile dupa anumiti indici. Sa vedem cum functioneaza mintea celor care ne conduc(e):

Avem firme de stat cu pierderi mari, dar si firme private care sunt subventionate de stat, cu pierderi la fel de mari, însa depinde cum privesti lucrurile: Comisia Europeana zice ca ascundem aceste pierderi, dar FMI este multumit de datele statistice. Traducerea suna cam asa: UE este interesata sa nu avem o cadere a economiei de genul celei din Grecia, sa nu se trezeasca cu un stat în stare de faliment, pe când FMI este de fapt o banca americana mai mare care vrea numai sa fie sigura ca primeste banii înapoi.
Dar cum românii au experienta raportarilor cu dublu înteles si dublu sens de pe vremea comunista, o experienta se poate spune valoroasa, care a intrat în constiinta clasei conducatoare de peste 50 de ani (nu-i asa ca cei de acum sunt tot cei de atunci?), acesta este cel mai de pret bun ce poate fi valorificat la export, si în caz de alegeri chiar si pe plan intern. Daca oficialii din UE au impresia ca vor sti vreodata ce se întâmpla cu economia României, sau cum traiesc oamenii de aici, în caz ca i-ar interesa, se înseala: la noi valorile de orice tip sunt de fapt non-valori promovate dupa chipul si interesul celor din fruntea tarii, si fiecare functie publica este privita ca o afacere personala de succes. 

Astfel, pentru a nu fi deranjati din treburile noastre interne, raportarile sunt ambigue, totdeauna facute "dintr-un anumit punct de vedere" si bineînteles pline de omisiuni. Sa luam exemplul programului national de autostrazi: de multi ani vedem cum sume foarte mari de bani, care ni se spune ca vor intra într-o retea de autostrazi, absolut necesara de altfel, dispar fara urma. Dar depinde cum privesti lucrurile: la noi studiile pe teren sunt foarte scumpe, terenul în sine nu este bun pentru autostrazi, fie ca este prea mlastinos, fie prea stâncos, asadar nici nu le avem. Si exproprierile sunt dificile, deoarece nu exista atât teren câti baieti destepti doresc sa cumpere terenurile la preturi extrem de mici chiar înainte de a se anunta oficial pe unde trece autostrada. Aici asistam la o lacomie revoltatoare: în loc sa împarta terenul între ei, cei mai tari vor totul pentru ei, lasând celor din esalonul doi din partid si clientilor de mâna a doua numai farâmituri.  Dar si aici, când este vorba de baieti destepti, dupa o serie de scandaluri interne, a aparut SOLUTIA.
Aplicata la nivelul autostrazii Soarelui, SOLUTIA poate fi extinsa cu succes. Astfel, avem o autostrada mai lunga decât ar fi fost necesar, deoarece a iesit cu multe meandre, precum un râu de munte, dupa locul în care erau asezate terenurile ce trebuiau expropriate neaparat. Ca acum se blocheaza ori de câte ori ninge, ca vara praful Baraganului nu te lasa sa vezi la mai mult de câtiva metri, acestea nu sunt decât consecintele secundare ale exproprierilor.

Si iata ca am ajuns în anul 2011, anul în care economia îsi revine pe 13 mai 2011, dupa ce si-a mai revenit odata acum o luna, într-o vineri. Daca doriti amanunte, cititi comunicatele guvernului si cele ale presedentiei. Bomba cu cele peste 5 miliarde EUR a fost mai tare decât câstigurile piramidale de la FNI: ne-a facut sa visam cu totii. Eu unul am visat ca în sfârsit, de voie sau nevoie, guvernul nostru s-a apucat de treaba. Dar minunea a durat trei luni, acum avem contracte anulate, discutii fara sfârsit si mai ales, din nou, ceea ce nu se spune dar se face de multi ani: chiar si lucrarile nou începute s-au oprit, din lipsa de bani. Efortul guvernului de a ascunde acest fapt este foarte mare, mai ales ca vorbim din nou de absorbtia fondurilor nerambursabile europene. Si totalul fondurilor care le-am ratat sunt cam la aceeasi valoare cu banii împrumutati de la FMI. Vreo 20 miliarde EUR. În acest caz depinde cum vezi problema: noi, oamenii de rând, vedem niste bani care ar fi ridicat economia tarii la un nivel de la care nici nu simteam criza mondiala, pe când ei, cei care nu au fost interesati sa îi acceseze, desi erau singurii care puteau sa faca acest lucru în numele tarii, nu au vrut sa se lege la cap cu niste bani pentru care trebuiau sa dea socoteala...

Dar totusi mergem înainte, si uite ca ne descurcam, cu toate  piedicile puse. Nu pot spune ca este de bine sau de rau, din punctul de vedere al celor de acolo, de sus... sau probabil nici nu le pasa. Asadar, supravietuim ca de obicei, pe cont propriu. 
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI