Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Mega-constructii

Potain a ajutat la ridicarea pasajului Basarab

16.06.2011
Mariana Patru; Dan Pavel
Potain a ajutat la ridicarea pasajului Basarab
Pasajul de la Basarab reprezinta o lucrare de infrastructura unica în Europa, fiind si cel mai lat pasaj ce traverseaza un oras. Pilonii principali, cu o înaltime de 80 metri fiecare sunt  realizati din beton de o clasa superioara, utilizat pentru prima data în România: C60/75. Constructia este proiectata pentru a rezista la cutremure de pâna la 8,1 grade pe scara Richter. De asemenea, sistemul de protectie antiseismica reprezinta o noutate pentru România, deoarece la orice miscare a pamântului, greutatea podului este preluata si amortizata de un sistem complex format din reazeme din neopren cu nuclee de plumb pentru mentinerea stabilitatii si cilindri cu lichid vâscos care împiedica deplasarea.
Totul a fost realizat, dupa spusele constructorului la o clasa de calitate maxima, astfel, daca pasajul este bine întretinut, acesta nu va avea nevoie de reparatii o perioada importanta de timp. Chiar si vopseaua utilizata este deosebita, aceasta având în afara rolului de protectie si acela de a curata aerul, în plus fiind vizibila si noaptea. Statia de tramvai este spectaculoasa din punct de vedere arhitectural, fiind dotata cu scari fixe, lifturi si scari rulante la nivelul solului, care sa permita accesul la si dinspre statiile de metrou Basarab si Gara de Nord.

Deoarece structura de rezistenta are ca punct central cei doi piloni centrali cu înaltimi de 80 m, acestia au necesitat la rândul lor o atentie deosebita, macaraua cu ajutorul careia au fost construiti devenind astfel un utilaj cheie în cadrul organizarii de santier. Dupa o analiza atenta a caracteristicilor macaralelor existente pe piata care sa corespunda tuturor cerintelor, dar si a firmei care sa asigure montajul si întretinerea ulterioara, constructorul podului, societatea spaniola FCC CONSTRUCCIÓN SA a ales o macara Potain MD125B, achizitionata special pentru acest proiect de la distribuitorul autorizat al acestei marci în România, firma Marcom RMC´94 SRL, împreuna cu toate serviciile aferente incluse.
Domnul Francisto Torres Guilabert, Project Manager al Pasajului Basarab explica motivul alegerii acestei macarale: "Potain este o firma buna, cu care noi lucram de multa vreme în Spania si cu care avem o colaborare foarte buna. Acelasi lucru l-am reusit si în România prin intermediul firmei importatoare Marcom".
Cu cinci zile înainte de demontarea macaralei Potain, împreuna cu domnul Torres, am tras linie si am discutat despre comportamentul macaralei în cei cinci ani în care a lucrat numai la constructia pasajului. 

Trebuie spus ca utilajul a raspuns perfect solicitarilor constructorului si conditiilor de realizare a constructiei, având în vedere ca era necesara o configuratie speciala pentru realizarea stâlpilor de sustinere ai pasajului hobanat - partea cea mai importanta a proiectului. Macaraua Potain, cu o înaltime maxima la cârlig de 91 m, o lungime a bratului de 40 m, sarcina maxima de 6 tone si o sarcina la vârful bratului de 2 tone a fost utilizata pentru betonare, pentru ridicare de cofraje sau fier, fiind indispensabila în activitatea santierului: "Din punct de vedere tehnologic, acesti piloni au fost ridicati cu ajutorul unor cofraje speciale, din patru în patru metri.
Pentru activitatea de betonare, pentru ridicarea cofrajelor, pentru ridicarea tuturor partilor din fier, fara aceasta macara nu ne-am fi descurcat, era imposibil."
Prinderea macaralei s-a facut cu ajutorul unei solutii tehnologice originale, si anume prin doua ancoraje la constructie, solutie pusa în practica cu ajutorul serviciului tehnic al FCC din Spania si cu ajutorul Marcom, despre care domnul Torres nu are decât cuvinte de lauda: " Va spun sincer ca nu am avut absolut nici o problema cu utilajul, iar cu firma Marcom am colaborat de asemenea foarte bine. Service-ul ne-a fost întotdeauna aproape si am lucrat foarte bine împreuna. "

Detaliile tehnice ale lucrarii
Pasajul Basarab reprezinta cea mai importanta lucrare de infrastructura urbana realizata în România în ultimele doua decenii si este un element cheie pentru fluidizarea traficului rutier pe marile artere din Bucuresti. 

Pasajul suprateran va realiza legatura rutiera si de tramvai între Bulevardul Nicolae Titulescu - ªoseaua Orhideelor - Podul Grozavesti - Bulevardul Vasile Milea (pentru circulatia tramvaielor), respectiv ªoseaua Grozavesti, întregindu-se astfel inelul principal de circulatie al capitalei în partea de nord-vest. 
Viaductul principal al pasajului are o lungime totala de 1.200 m - din care 125 metri reprezinta podul pe arce peste râul Dâmbovita, respectiv 360 de metri podul hobanat peste zona Garii de Nord, cu bretele de acces la pasaj de 1.126 metri lungime si rampe de acces de 1.250 m lungime. 
Sectiunea transversala a tablierelor Orhideea si Grozavesti este realizata în forma de "burta de peste" pentru cresterea coeficientului aerodinamic. Partea centrala include o sectiune casetata prevazuta cu goluri umplute cu polistiren expandat, pentru usurarea structurii.  
Pe tablier exista 4 benzi de circulatie auto si 2 linii de tramvai, precum si o statie de tramvai dotata cu scari de acces cu ascensoare si lifturi ce fac legatura cu peroanele din Gara de Nord si metrou.
* Cantitate de otel utilizata la infrastructura (t) 8.690
* Cantitate de otel utilizata la suprastructura (t) 5.305
* Cantitate beton 25/30-infrastructura (mc) 63.820
* Cantitate beton 40/50-suprastructura (mc) 27.717

Prezentarea firmei constructoare
Pentru a duce la bun sfârsit un proiect de asemenea marime si importanta este nevoie de un constructor cu experienta. ªi cum în ultimii ani lucrari importante de infrastructura rutiera sau urbana sunt legate de numele FCC (Fomento de Construcciones y Contratas), nici podul suprateran de la Basarab nu face exceptie, si în acest caz proiectantul si constructorul principal fiind compania spaniola FCC. FCC este compania mama a unuia dintre grupurile europene lider în serviciile publice atât în ceea ce priveste veniturile cât si profitul.Fondata initial ca o companie de constructii, în anul 1911, portofoliul sau de afaceri este acum foarte diversificat, sectoarele cele mai importante de activitate fiind serviciile privind mediul înconjurator si managementul apei, constructia de ample lucrari de infrastructura, productia de ciment, producerea de energie regenerabila. Ca parte a grupului FCC, FCC CONSTRUCCIÓN SA, compania de constructii nr.1 în Spania, si-a început activitatea în România în 2004. În ultimii 7 ani, a devenit unul dintre cei mai importanti contractori din tara în domeniul proiectelor de infrastructura.
Alte lucrari în desfasurare au loc la centura ocolitoare a orasului Constanta, la drumul national Arad-Timisoara. De asemenea, participa si la lucrarile podului de la Vidin-Calafat, dar si la linia 5 a metroului, unde tocmai au câstigat contractul pentru efectuarea lucrarilor.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI