Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Renault Trucks

The Construction Days

16.06.2011
Dan Pavel - LYON
The Construction Days
Producatorul francez de autocamioane Renault Trucks ofera acum pe piata internationala un sistem absolut revolutionar de gestionare a deplasarii camioanelor de mare tonaj destinate transportului de santier, sub numele de OptiTrack. Redactorii nostri au testat acest produs revolutionar pentru piata transporturilor īn cadrul unui santier din apropierea orasului francez Lyon pe o gama de camioane Renault Premium Lander echipate cu motoare Renault Dxi 11 cu o putere maxima de 460 CP. 
Realizat special pentru aplicatiile grele, acesta este oferit īmpreuna cu sistemul Optidriver+, ce include o cutie de viteze robotizata, iar rezultatele acestui mariaj tehnologic sunt cu adevarat senzationale: un consum redus cu peste 10% fata de variantele clasice, un PTO ce poate pune īn miscare orice tip de echipament montat pe sasiu, dar si o manevrabilitate de exceptie. Astfel, Renault Trucks reuseste sa transforme un camion de santier īntr-unul foarte usor de condus, chiar si pe pante laterale mari, dovedind performante dinamice incredibile, similare cu cele ale unui camion de cursa lunga.
ªi daca acum camioanele se doresc a fi din ce īn ce mai eficiente īn ceea ce priveste consumul de combustibil, Renault Trucks reuseste o dubla unica cu modelul Premium Lander, acesta fiind nu numai economic, dar oferind o sarcina utila crescuta cu pāna la 500 kg fata de un camion clasic. Cresterea capacitatii de īncarcare cu o jumatate de tona ofera īn medie posibilitatea transportarii unei cantitati suplimentare de pamānt de 600 tone pe parcursul unui an de zile. Firmele ce detin flote de camioane destinate transportului de  beton vor fi absolut īncāntate de noile camioane, acestea oferind posibilitatea utilizarii īn locul clasicului malaxor de 8 mc a unuia cu o capacitate marita cu 1 mc.

Ce este de fapt sistemul OptiTrack? Un nou mod de cuplare a celei de-a doua punti motoare, atunci cānd este necesar. Acesta elimina vechiul sistem de transmitere a miscarii de la cutia de viteze prin intermediul unui sistem de axe si a mecanismului diferential, cuplul de putere generat de motor ajungānd la al doilea rānd de roti motoare prin intermediul unui sistem hidraulic. O solutie eficienta, care este utilizata īn special la actionarea sistemului de deplasare al utilajelor de constructii, deci o solutie testata de mult timp īn conditiile dure de lucru impuse de activitatea unui santier. 
Cuplarea celei de-a doua punti motoare, ca si a urmatoarelor se realizeaza īn mod clasic printr-un sistem mecanic, cuplul motor fiind transmis prin intermediul cutiei de viteze la un arbore longitudinal montat sub camion, arbore care la rāndul lui prin intermediul unui mecanism diferential transmite miscarea de rotatie stānga/dreapta la cele doua roti. Sistemul OptiTrack elimina toata transmisia mecanica rezultānd o economie de metal, dar si o structura mai usoara cu 500 kg, deci si o crestere a masei utile de transportat.

Mobilitatea īncepānd cu 0 km/h este datorata faptului ca sistemul Optitrack are īn componenta o pompa hidraulica cuplata la motor, care functioneaza īn permanenta imediat dupa pornirea vehiculului. Aceasta īnseamna ca exista o disponibilitate de motricitate permanenta. Interesant este ca sistemul porneste de la 0 km/h, nu exista nici un sistem aditional pe cutia de viteze, nu este nevoie de cutia de viteze īn functiune pentru a cupla sistemul la rotile din fata si se opreste la fel de usor cum s-a cuplat. Daca se paraseste zona cu acces limitat, la viteze mai mari de 30 km/h acesta se deconecteaza automat, deci nu exista riscul de deteriorare mecanica. Ideea de a monta pompa hidraulica direct pe arborele motor reprezinta un avantaj, deoarece nu trebuie asteptat ca sistemul hidraulic sa ajunga la o anumita presiune de lucru pentru a avea forta maxima īn sistem. 

Transmisa hidrostatica utilizata reprezinta un sistem verificat de multa vreme īn conditii de santier, la vehiculele de transport. Renault Trucks a dezvoltat sistemul Optitrack īn colaborare cu Poclain Hidraulique, unul din liderii mondiali ai transmisiei hidraulice. Rotile din fata sunt motoare, prin urmare ele ofera cuplu rotii, aducānd o mobilitate suplimentara vehiculului. De exemplu, atunci cānd trebuie sa urce o rampa accentuata, acolo unde un vehicul 4x2 clasic nu ar putea trece, ar avea multe dificultati sau ar patina, prin cuplarea acestui sistem, masina va īnainta fara probleme. Cuplarea sistemului se face simplu, prin apasarea unui īntrerupator de pe panoul de bord.
Studiind mai atent sistemul PTO (Power Take-Off) instalat pe camioanele destinate activitatilor de santier de la Renault, si aici constatam o serie de īmbunatatiri majore, precum faptul ca acesta este gata preinstalat pentru a fi utilizat pentru o gama extrem de larga de cuplaje, deci transmisia puterii direct de la motor poate fi realizata pentru orice utilaj sau echipament montat pe sasiu, fara a fi nevoie sa se realizeze modificari speciale īnca de la faza de fabricatie.

Necesitatea de a avea un camion de santier permanent pregatit pentru a efectua orice sarcina, oricāt de grea este reflectata si prin alte aplicatii tehnice prezente pe gama actuala de camioane pentru santier dezvoltata de Renault Trucks. Astfel, īn spatele cabinei, pe partea dreapta, dupa rezervorul cu lichid hidraulic se poate observa un ventilator de mare diametru, ce asigura racirea permanenta a acestuia. Astfel, se evita īntreruperile ce pot sa apara atunci cānd echipamentul de lucru montat pe camion solicita la volume prea mari sau timpi prea īndelungati sistemul hidraulic.  Īn mod normal, pe un camion standard, īncalzirea lichidului hidraulic duce la pierderea proprietatilor sale de baza, precum vāscozitatea, īn astfel de momente oprindu-se automat activitatea lucrativa pāna la racirea uleiului, ceea ce evident nu este cazul pentru noile camioane Renault Premium Lander.
Īn concluzie, noul Premium Lander ofera garantia unei activitati neīntrerupte de limitarile tehnice, īn plus poate fi oricānd folosit precum un camion cu tractiune 4x2, specifica deplasarii pe sosea īn conditii normale, avānd īnsa atunci cānd este cazul calitatile unui 4x4 all-terrain veritabil. Astfel, numai din aceste modificari ale secventei puntilor de tractiune īn functie de necesitatile de deplasare se poate obtine o reducere de combustibil.

Manevrabilitatea camionului este data si de stabilitatea sa deosebita, Premium Lander avānd centrul de greutate mai coborāt decāt alte camioane din clasa sa, datorita sistemului OptiTrack ce nu necesita punti speciale montate sub sasiul de baza al masinii.
Cutia de viteze robotizata, adaptata perfect aplicatiilor din acest domeniu dur, cu un sistem automat de comutare īntre cele doua moduri de deplasare: off-road si on-road ramāne īnsa definitorie pentru toata gama de camioane de constructii de la Renault Tracks. Modelele Renault Kerax 6x4 cu sistem Optidriver+ au fost prezente īn cadrul terenului de testare īn diferite configuratii, scopul fiind de a aprecia calitatile de manevrabilitate, precizia directiei si siguranta oferita soferului. La acest capitol merita mentionat si faptul ca Renault Premium Lander DXi beneficiaza datorita sistemului OptiTrack de o raza de virare īmbunatatita cu 12,5%, deci de o manevrabilitate superioara vehiculelor clasice.

Autocamioane participante la test:
Un Renault Kerax DXi 11 cu motor de 460 CP, configuratie 6x4 si sistem Optidriver+,
Doua Renault Kerax DXi 13 cu motor de 520 CP, configuratie 8x4 si sistem Optidriver+,
Un Renault Premium Lander DXi 11 cu motor de 460 CP, configuratie 4x2 si sisteme OptiTrack si Optidriver+,
Un Renault Premium Lander DXi 11 cu motor de 460 CP, configuratie 8x2*6 si sisteme OptiTrack si Optidriver+,
Bonus: unul dintre cele sase Renault Kerax si din cele sase vehicule multifunctionale Sherpas care au participat la expeditia "Cape to Cape".
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI