Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Autostrazile noastre se unesc cu ale lor

14.07.2011
Ing. Dan Pavel
Autostrazile noastre se unesc cu ale lor
Am auzit de la tv ca daca pleci la ora 8.00 de la Bucuresti, poti ajunge la ora 18.00, cel tārziu, la Viena. Dar nu acum, ci un pic mai īncolo, cānd o sa avem un drum adevarat care sa uneasca vama de la Nadlac cu capitala.
De ce nu am spus autostrada? Simplu: dupa ultimele spuse la tv ale ministrului transporturilor, vom avea un drum rapid de aici pāna acolo. Alte planuri, alte acte, alta distractie. Este un fel de new entry de la MTV: sa surprindem privitorul (si platitorul de taxe) din Romānia, cu ceva nou, inedit, o noua teorie care oricum nu va fi pusa īn practica, dar care pe hārtie va mai mānca niste milioane de euro.
Nici nu ma īndoiesc ca cei de la minister au si ei gānditorii lor, specialistii īntorsului sarmalei īn oala. Planul lor este genial prin simplitatea lui sau poate numai īi supraapreciez si este numai o gāndire de sprit. Sa vedem cum se minte poporu' cu teveu: le atragem atentia vecinilor nostri maghiari ca trebuie sa unim reteaua noastra teoretica de autostrazi cu reteaua lor de autostrazi, care chiar exista īn realitate, ca doar suntem īn Europa Unita! Se prea poate ca unii sa se īntrebe ce naiba unim cu ei si mai ales cānd, asa ca a venit IDEEA: daca le spunem ca facem o autostrada, rād de noi, asa ca scoatem o varianta prescurtata: drumul rapid. Aici stam bine: nu pot sa spere sa ne apucam de lucru mai repede de alegerile urmatoare, deoarece trebuie facute planuri, numite firme de audit, de supraveghere, de dat bani pe terenuri... 
Daca va īnchipuiati ca cei care construiesc drumurile sunt marii cāstigatori ai pestisorului de aur, va īnselati. Din umbra, firmele de supervizare a lucrarilor sunt cei care primesc multe, foarte multe milioane de lei noi.  Daca va īnchipuiti ca rolul lor este acela de a verifica calitatea lucrarilor si a anunta īntārzierile īn executie celor care dau banii, ca sunt un fel de legatura īntre executant si beneficiar, va īnselati. Caietele lor de sarcini sunt foarte stufoase, foarte complicate, dar īn final, dupa cum bine am simtit cu totii, pot sa si lipseasca. Nu au absolut decāt un rol de decor, deoarece autostrazile tot nu se fac.
Sa vedem din ultimele comunicate de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romānia cāt costa decorul. De exemplu, pentru supervizarea lucrarilor de proiectare si executie a tronsonului de autostrada Timisoara-Lugoj, Loturile 1 si 2 pe o lungime de 35,12 km vom scoate din buzunar 23.054.503,00 lei fara TVA. Chilipir curat, nici un milion de lei de kilometru. Pentru Coridorul IV pan-european, īn care este integrata si lucrarea de mai sus, valoarea supervizarilor celor 184 de kilometri care se presupune ca vor fi construiti se ridica la aproape o suta de milioane de lei, fara TVA, deci aici media este mai mica per kilometru. 
Sa vedem cum stam cu unirea drumurilor noastre cu cele ale vecinilor bulgari, care īn ultimul an se pare ca se misca cu ceva mai mult talent decāt politicienii nostri. Asadar, podul de la Giurgiu este la fel ca pe vremea lu“ īmpuscatu“, iar cel de la Calfat-Vidin are o poveste la fel de interesanta precum serialele de succes braziliene. Am ajuns deja la sezonul 14.
Ma īntreb cāt de responsabili sunt cei care ne conduc? Nu avem de nici unele, si aici nu ma refer numai la drumuri, dar ne gāndim sa facem Bucurestiul port la Dunare, asa cum īsi dorea si īmpuscatu'. Numai ca el se tinea si de cuvānt.
Anul XIII, nr. 146, apr 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Supliment M&U, Aprilie 2018
 
Aprilie 2018

Truck Power, Martie 2018
 
Truck Power, Martie 2018

NEXT AUTO, Februarie 2018
 
NEXT AUTO, Februarie 2018
 




 
 

PARTENERI