Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Autostrazile noastre se unesc cu ale lor

14.07.2011
Ing. Dan Pavel
Autostrazile noastre se unesc cu ale lor
Am auzit de la tv ca daca pleci la ora 8.00 de la Bucuresti, poti ajunge la ora 18.00, cel târziu, la Viena. Dar nu acum, ci un pic mai încolo, când o sa avem un drum adevarat care sa uneasca vama de la Nadlac cu capitala.
De ce nu am spus autostrada? Simplu: dupa ultimele spuse la tv ale ministrului transporturilor, vom avea un drum rapid de aici pâna acolo. Alte planuri, alte acte, alta distractie. Este un fel de new entry de la MTV: sa surprindem privitorul (si platitorul de taxe) din România, cu ceva nou, inedit, o noua teorie care oricum nu va fi pusa în practica, dar care pe hârtie va mai mânca niste milioane de euro.
Nici nu ma îndoiesc ca cei de la minister au si ei gânditorii lor, specialistii întorsului sarmalei în oala. Planul lor este genial prin simplitatea lui sau poate numai îi supraapreciez si este numai o gândire de sprit. Sa vedem cum se minte poporu' cu teveu: le atragem atentia vecinilor nostri maghiari ca trebuie sa unim reteaua noastra teoretica de autostrazi cu reteaua lor de autostrazi, care chiar exista în realitate, ca doar suntem în Europa Unita! Se prea poate ca unii sa se întrebe ce naiba unim cu ei si mai ales când, asa ca a venit IDEEA: daca le spunem ca facem o autostrada, râd de noi, asa ca scoatem o varianta prescurtata: drumul rapid. Aici stam bine: nu pot sa spere sa ne apucam de lucru mai repede de alegerile urmatoare, deoarece trebuie facute planuri, numite firme de audit, de supraveghere, de dat bani pe terenuri... 
Daca va închipuiati ca cei care construiesc drumurile sunt marii câstigatori ai pestisorului de aur, va înselati. Din umbra, firmele de supervizare a lucrarilor sunt cei care primesc multe, foarte multe milioane de lei noi.  Daca va închipuiti ca rolul lor este acela de a verifica calitatea lucrarilor si a anunta întârzierile în executie celor care dau banii, ca sunt un fel de legatura între executant si beneficiar, va înselati. Caietele lor de sarcini sunt foarte stufoase, foarte complicate, dar în final, dupa cum bine am simtit cu totii, pot sa si lipseasca. Nu au absolut decât un rol de decor, deoarece autostrazile tot nu se fac.
Sa vedem din ultimele comunicate de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România cât costa decorul. De exemplu, pentru supervizarea lucrarilor de proiectare si executie a tronsonului de autostrada Timisoara-Lugoj, Loturile 1 si 2 pe o lungime de 35,12 km vom scoate din buzunar 23.054.503,00 lei fara TVA. Chilipir curat, nici un milion de lei de kilometru. Pentru Coridorul IV pan-european, în care este integrata si lucrarea de mai sus, valoarea supervizarilor celor 184 de kilometri care se presupune ca vor fi construiti se ridica la aproape o suta de milioane de lei, fara TVA, deci aici media este mai mica per kilometru. 
Sa vedem cum stam cu unirea drumurilor noastre cu cele ale vecinilor bulgari, care în ultimul an se pare ca se misca cu ceva mai mult talent decât politicienii nostri. Asadar, podul de la Giurgiu este la fel ca pe vremea lu´ împuscatu´, iar cel de la Calfat-Vidin are o poveste la fel de interesanta precum serialele de succes braziliene. Am ajuns deja la sezonul 14.
Ma întreb cât de responsabili sunt cei care ne conduc? Nu avem de nici unele, si aici nu ma refer numai la drumuri, dar ne gândim sa facem Bucurestiul port la Dunare, asa cum îsi dorea si împuscatu'. Numai ca el se tinea si de cuvânt.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI