Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Interviu

Turbo's Hoet - pentru putere maxima

14.07.2011
Mariana Patru; Dan Pavel
Turbo's Hoet - pentru putere maxima
Astazi, totul se învârte în jurul masinilor si pieselor, un lucru perfect adevarat pentru fiecare dintre noi, o constatare ce reprezinta si esenta devizei companiei Turbo's Hoet. Societatea belgiana este specializata în turbocompresoare si vânzarea de turbocompresoare noi si reconditionate. Fiind una dintre cele mai vechi si mai mari firme de distributie specializata,  practic cel mai mare distribuitor independent din Europa, Turbo's Hoet ofera produsele celor mai mari producatori de turbocompresoare cunoscuti pe plan international: Garrett, BorgWarner, KKK, Schwitzer, Holset, Mitsubishi si IHI.
Daca în anul 1974, societatea începea ca o companie specializata în repararea motoarelor turbo, în cei 37 de ani de existenta a evoluat spre un grup de companii cu o oferta de piata completa în domeniul vehiculelor comerciale, pieselor de schimb si, bineînteles, a turbocompresoarelor.  
În ceea ce priveste Divizia Turbo, compania Turbo's Hoet aplica deviza: "noi va oferim solutia turbo totala". 
În România, societatea a initiat un parteneriat cu EVW Holding, fiind reprezentata de firma Turbo's Hoet Romania SRL.

Turbocompresorul reprezinta o creatie tehnologica revolutionara, care a permis cresterea continua a puterii motoarelor, concomitent cu pastrarea dimensiunilor motoarelor (capacitatea cilindrica), urmarind cu succes evolutia si încadrarea în normele tot mai restrictive ale standardelor de poluare si aducând beneficii notabile în ceea ce priveste consumul de carburant. 
Prin dispunerea unui turbocompresor pe un motor clasic (aspirat) se realizeaza practic adaugarea unei cantitati suplimentare de aer în camera de combustie a fiecarui cilindru al motorului. Este suficienta adaugarea unei cantitati mai mari de aer si optimizarea amestecului combustibil pentru a realiza o putere si cupluri motoare mai mari la aceeasi capacitate cilindrica, motorul supra-alimentat functionând în parametri optimizati.
Exploatarea unui motor cu un turbocompresor care nu functioneaza corect, este defect sau a fost reparat în ateliere artizanale, neprofesioniste, duce întotdeauna la cheltuieli mari pentru proprietar, indiferent daca vorbim de un camion, un utilaj sau un autoturism. Utilizarea unui sistem nou reprezinta pe termen lung cea mai buna solutie pentru detinator.

Cum recunoastem ca un sistem turbo nu functioneaza corect? Care sunt solutiile cele mai eficiente de remediere a problemelor? În primul rând trebuie sa întelegem modul de functionare. 
Noi ne propunem sa venim în ajutorul cititorilor, apelând la sfaturile unei companii specializate în acest domeniu si purtam acest dialog cu domnul Sergiu Plesa, director al societatii Turbo's Hoet Romania.
"Turbosuflanta aduce un aport extraordinar de important în ceea ce priveste consumul de carburant. Nu este foarte cunoscut acest lucru, dar o turbosuflanta care nu functioneaza în parametri optimi creste consumul cu pâna la 7 sau 8 procente peste cel normal. În final, într-un singur an, un camion, de exemplu, va produce un cost suplimentar echivalent cu valoarea investita în cumpararea a patru turbosuflante" - Sergiu Plesa, director Turbo's Hoet România.

Masini si Utilaje: Cum este construita schematic o turbosuflanta si care sunt principiile de functionare ale acesteia?
Sergiu Plesa: Principiul constructiv este simplu: la evacuare, gazele arse au din cauza temperaturii si a curgerii sub o anumita presiune, o energie cinetica consistenta care este preluata de turbosuflanta prin turbina. În general la motoarele cu 3 si 4 cilindri exista o singura zona de admisie în turbosuflanta pentru preluarea gazelor arse din evacuare, la cele cu 6 si 8 cilindri apar 2 sau chiar mai multe guri de colectare. Gazul este dirijat catre zona de antrenare. Practic, turbosuflanta este formata dintr-un ax cu doua turbine,  turbina de antrenare care preia energia cinetica a gazului ars care este fixata solidar pe ax cu turbina de comprimare. A doua turbina preia energia si prin rotatie pompeaza aerul filtrat în admisia motorului. Primele turbosuflante asa si erau construite, foarte simple, în mare o carcasa, un ax si doua turbine cu palete simple. Deoarece motorul nu functioneaza în regimuri constante, parametrii de functionare difera la turatii si solicitari reduse fata de turatiile de palier înalt, astfel ca apare un dezechilibru. Turbosuflanta trebuie sa functioneze si sa-si aduca aportul, în functie de turatia motorului, de la paliere cât mai joase. Astfel au aparut turbosuflantele cu turbina cu geometrie variabila, care asigura exact cantitatea de aer necesara în functie de regimul de lucru al motorului.

M&U: Un vehicul poate functiona si cu o turbosuflanta defecta? Ce probleme pot sa apara în cazul în care camionul este lasat sa functioneze astfel?
S.P: În general, o turbosuflanta nu cedeaza brusc decât din cauze accidentale sau cedarea altor sisteme conjugate. Ea poate continua sa lucreze doar daca defectul nu este unul de natura sa invalideze total functionarea turbosuflantei. Diferenta majora însa între un turism si un vehicul comercial, camion sau utilaj de constructii este data de faptul ca turismul te duce de la un punct la altul ca simplu mijloc de transport, si nu este, în cele mai multe cazuri un mijloc productiv, iar un echipament de lucru care functioneaza în afara parametrilor optimi de lucru, nu mai are randamentul optim, deci nu mai produce corespunzator. În aceste conditii, costurile pot si trebuie sa fie optimizate, pentru ca exploatarea masinii sa fie corecta si costurile sa ramâna în limitele valorilor normate iar eficienta sa fie maxima. Un exemplu simplu: un camion ce face parte din flota unei firme de transport, care parcurge anual în medie 150.000 km. La un consum normal al unui autocamion de 35 litri la 100 km, o turbosuflanta care functioneaza, dar nu corect, poate creste usor consumul de motorina cu 3 litri la 100 km. Într-un an, pierderea este de 4.500 litri de combustibil, aproximativ 6.000 EUR, în conditiile în care costul unei turbosuflante noi depaseste rar 1.500 EUR. 
 
M&U: Cum se poate verifica daca o turbosuflanta functioneaza la parametrii optimi sau nu?
S.P: Printre primele semnale este chiar cresterea consumului de combustibil, daca nu au fost identificate alte surse (injectie, recirculare gaze, sisteme catalitice de tratarea a gazelor arse, etc.). Vehiculele si echipamentele moderne pot fi usor diagnosticate si se citesc eventualele coduri de erori care indica sistemul de evacuare sau chiar turbosuflanta. Turbosuflanta functioneaza corect daca masina a fost exploatata corect, au fost efectuate reviziile si reparatiile necesare la timp, s-a facut schimbul de ulei atunci când a trebuit si s-au folosit piese de schimb de origine, iar celelalte sisteme cu care conlucreaza functioneaza la rândul lor. Dar ca orice ansamblu mecanic beneficiaza de un sistem de garantii si exista totdeauna solutia de rezolvare a problemelor aparute. În cazul în care apar anomalii în functionare, este necesar sa se faca înlocuirea la timp, pentru ca altfel se pierd timp si bani. Din acest punct de vedere, al exploatarii corecte, fiind o companie strict specializata în acest domeniu, venim cu un aport suplimentar în primul rând în ceea ce priveste experienta, know-how-ul si consilierea pe care le oferim clientilor nostri cu privire la turbosuflante si toate chestiunile asociate.

M&U: Exista indicatii speciale pentru montarea corecta a unei suflante noi?
S.P: Da, din perspectiva noastra sunt minim 12 pasi obligatorii. Unii sunt foarte simpli, si constau într-o simpla verificare vizuala. Pot sa intervina diferite probleme chiar si de la o simpla curatare atunci când nu se foloseste un detergent sau solvent adecvat. Sunt importante si conexiunile existente pe traseul de ungere. Trebuie verificat daca exista scurgeri de ulei înainte de înlocuire, chiar în zone diferite de cea de cuplare efectiva a turbosuflantei. Presiunea de ulei sau integritatea tubulaturii de aer sunt iarasi aspecte esentiale pentru o înlocuire de calitate. Acestea sunt lucruri care de fapt nu costa, nu implica nici o manopera laborioasa sau costisitoare si nici înlocuiri de piese sau alte consumabile, doar verificari simple dar foarte importante. Noi promovam prin pliante si prezentari speciale câteva sfaturi simple, care sa duca la montarea si utilizarea corecta a turbosuflantei. Ca distribuitor al celor mai importante marci, putem demonstra ca o turbosuflanta noua, originala, aduce un beneficiu mult mai mare în timpul exploatarii utilizatorului decât daca este mentinuta cea veche în functiune, defectuoasa, pâna la epuizare. Chiar si reparatiile, care de obicei nu sunt realizate în centre de service specializate desi par o varianta mult mai ieftina, conduc la cheltuieli mult mai mari în final, deoarece se fac des, timpii de imobilizare a masinilor cresc si exista riscul ca perioadele de functionare defectuoasa, care sunt dese în acest ultim caz sa duca la riscul de deteriorare al altor parti din motor.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017

NEXT AUTO, Noiembrie 2017
 
NEXT AUTO, Noiembrie 2017

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017
 
 
 

PARTENERI