Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Interviu

Turbo's Hoet - pentru putere maxima

14.07.2011
Mariana Patru; Dan Pavel
Turbo's Hoet - pentru putere maxima
Astazi, totul se īnvārte īn jurul masinilor si pieselor, un lucru perfect adevarat pentru fiecare dintre noi, o constatare ce reprezinta si esenta devizei companiei Turbo's Hoet. Societatea belgiana este specializata īn turbocompresoare si vānzarea de turbocompresoare noi si reconditionate. Fiind una dintre cele mai vechi si mai mari firme de distributie specializata,  practic cel mai mare distribuitor independent din Europa, Turbo's Hoet ofera produsele celor mai mari producatori de turbocompresoare cunoscuti pe plan international: Garrett, BorgWarner, KKK, Schwitzer, Holset, Mitsubishi si IHI.
Daca īn anul 1974, societatea īncepea ca o companie specializata īn repararea motoarelor turbo, īn cei 37 de ani de existenta a evoluat spre un grup de companii cu o oferta de piata completa īn domeniul vehiculelor comerciale, pieselor de schimb si, bineīnteles, a turbocompresoarelor.  
Īn ceea ce priveste Divizia Turbo, compania Turbo's Hoet aplica deviza: "noi va oferim solutia turbo totala". 
Īn Romānia, societatea a initiat un parteneriat cu EVW Holding, fiind reprezentata de firma Turbo's Hoet Romania SRL.

Turbocompresorul reprezinta o creatie tehnologica revolutionara, care a permis cresterea continua a puterii motoarelor, concomitent cu pastrarea dimensiunilor motoarelor (capacitatea cilindrica), urmarind cu succes evolutia si īncadrarea īn normele tot mai restrictive ale standardelor de poluare si aducānd beneficii notabile īn ceea ce priveste consumul de carburant. 
Prin dispunerea unui turbocompresor pe un motor clasic (aspirat) se realizeaza practic adaugarea unei cantitati suplimentare de aer īn camera de combustie a fiecarui cilindru al motorului. Este suficienta adaugarea unei cantitati mai mari de aer si optimizarea amestecului combustibil pentru a realiza o putere si cupluri motoare mai mari la aceeasi capacitate cilindrica, motorul supra-alimentat functionānd īn parametri optimizati.
Exploatarea unui motor cu un turbocompresor care nu functioneaza corect, este defect sau a fost reparat īn ateliere artizanale, neprofesioniste, duce īntotdeauna la cheltuieli mari pentru proprietar, indiferent daca vorbim de un camion, un utilaj sau un autoturism. Utilizarea unui sistem nou reprezinta pe termen lung cea mai buna solutie pentru detinator.

Cum recunoastem ca un sistem turbo nu functioneaza corect? Care sunt solutiile cele mai eficiente de remediere a problemelor? Īn primul rānd trebuie sa īntelegem modul de functionare. 
Noi ne propunem sa venim īn ajutorul cititorilor, apelānd la sfaturile unei companii specializate īn acest domeniu si purtam acest dialog cu domnul Sergiu Plesa, director al societatii Turbo's Hoet Romania.
"Turbosuflanta aduce un aport extraordinar de important īn ceea ce priveste consumul de carburant. Nu este foarte cunoscut acest lucru, dar o turbosuflanta care nu functioneaza īn parametri optimi creste consumul cu pāna la 7 sau 8 procente peste cel normal. Īn final, īntr-un singur an, un camion, de exemplu, va produce un cost suplimentar echivalent cu valoarea investita īn cumpararea a patru turbosuflante" - Sergiu Plesa, director Turbo's Hoet Romānia.

Masini si Utilaje: Cum este construita schematic o turbosuflanta si care sunt principiile de functionare ale acesteia?
Sergiu Plesa: Principiul constructiv este simplu: la evacuare, gazele arse au din cauza temperaturii si a curgerii sub o anumita presiune, o energie cinetica consistenta care este preluata de turbosuflanta prin turbina. Īn general la motoarele cu 3 si 4 cilindri exista o singura zona de admisie īn turbosuflanta pentru preluarea gazelor arse din evacuare, la cele cu 6 si 8 cilindri apar 2 sau chiar mai multe guri de colectare. Gazul este dirijat catre zona de antrenare. Practic, turbosuflanta este formata dintr-un ax cu doua turbine,  turbina de antrenare care preia energia cinetica a gazului ars care este fixata solidar pe ax cu turbina de comprimare. A doua turbina preia energia si prin rotatie pompeaza aerul filtrat īn admisia motorului. Primele turbosuflante asa si erau construite, foarte simple, īn mare o carcasa, un ax si doua turbine cu palete simple. Deoarece motorul nu functioneaza īn regimuri constante, parametrii de functionare difera la turatii si solicitari reduse fata de turatiile de palier īnalt, astfel ca apare un dezechilibru. Turbosuflanta trebuie sa functioneze si sa-si aduca aportul, īn functie de turatia motorului, de la paliere cāt mai joase. Astfel au aparut turbosuflantele cu turbina cu geometrie variabila, care asigura exact cantitatea de aer necesara īn functie de regimul de lucru al motorului.

M&U: Un vehicul poate functiona si cu o turbosuflanta defecta? Ce probleme pot sa apara īn cazul īn care camionul este lasat sa functioneze astfel?
S.P: Īn general, o turbosuflanta nu cedeaza brusc decāt din cauze accidentale sau cedarea altor sisteme conjugate. Ea poate continua sa lucreze doar daca defectul nu este unul de natura sa invalideze total functionarea turbosuflantei. Diferenta majora īnsa īntre un turism si un vehicul comercial, camion sau utilaj de constructii este data de faptul ca turismul te duce de la un punct la altul ca simplu mijloc de transport, si nu este, īn cele mai multe cazuri un mijloc productiv, iar un echipament de lucru care functioneaza īn afara parametrilor optimi de lucru, nu mai are randamentul optim, deci nu mai produce corespunzator. Īn aceste conditii, costurile pot si trebuie sa fie optimizate, pentru ca exploatarea masinii sa fie corecta si costurile sa ramāna īn limitele valorilor normate iar eficienta sa fie maxima. Un exemplu simplu: un camion ce face parte din flota unei firme de transport, care parcurge anual īn medie 150.000 km. La un consum normal al unui autocamion de 35 litri la 100 km, o turbosuflanta care functioneaza, dar nu corect, poate creste usor consumul de motorina cu 3 litri la 100 km. Īntr-un an, pierderea este de 4.500 litri de combustibil, aproximativ 6.000 EUR, īn conditiile īn care costul unei turbosuflante noi depaseste rar 1.500 EUR. 
 
M&U: Cum se poate verifica daca o turbosuflanta functioneaza la parametrii optimi sau nu?
S.P: Printre primele semnale este chiar cresterea consumului de combustibil, daca nu au fost identificate alte surse (injectie, recirculare gaze, sisteme catalitice de tratarea a gazelor arse, etc.). Vehiculele si echipamentele moderne pot fi usor diagnosticate si se citesc eventualele coduri de erori care indica sistemul de evacuare sau chiar turbosuflanta. Turbosuflanta functioneaza corect daca masina a fost exploatata corect, au fost efectuate reviziile si reparatiile necesare la timp, s-a facut schimbul de ulei atunci cānd a trebuit si s-au folosit piese de schimb de origine, iar celelalte sisteme cu care conlucreaza functioneaza la rāndul lor. Dar ca orice ansamblu mecanic beneficiaza de un sistem de garantii si exista totdeauna solutia de rezolvare a problemelor aparute. Īn cazul īn care apar anomalii īn functionare, este necesar sa se faca īnlocuirea la timp, pentru ca altfel se pierd timp si bani. Din acest punct de vedere, al exploatarii corecte, fiind o companie strict specializata īn acest domeniu, venim cu un aport suplimentar īn primul rānd īn ceea ce priveste experienta, know-how-ul si consilierea pe care le oferim clientilor nostri cu privire la turbosuflante si toate chestiunile asociate.

M&U: Exista indicatii speciale pentru montarea corecta a unei suflante noi?
S.P: Da, din perspectiva noastra sunt minim 12 pasi obligatorii. Unii sunt foarte simpli, si constau īntr-o simpla verificare vizuala. Pot sa intervina diferite probleme chiar si de la o simpla curatare atunci cānd nu se foloseste un detergent sau solvent adecvat. Sunt importante si conexiunile existente pe traseul de ungere. Trebuie verificat daca exista scurgeri de ulei īnainte de īnlocuire, chiar īn zone diferite de cea de cuplare efectiva a turbosuflantei. Presiunea de ulei sau integritatea tubulaturii de aer sunt iarasi aspecte esentiale pentru o īnlocuire de calitate. Acestea sunt lucruri care de fapt nu costa, nu implica nici o manopera laborioasa sau costisitoare si nici īnlocuiri de piese sau alte consumabile, doar verificari simple dar foarte importante. Noi promovam prin pliante si prezentari speciale cāteva sfaturi simple, care sa duca la montarea si utilizarea corecta a turbosuflantei. Ca distribuitor al celor mai importante marci, putem demonstra ca o turbosuflanta noua, originala, aduce un beneficiu mult mai mare īn timpul exploatarii utilizatorului decāt daca este mentinuta cea veche īn functiune, defectuoasa, pāna la epuizare. Chiar si reparatiile, care de obicei nu sunt realizate īn centre de service specializate desi par o varianta mult mai ieftina, conduc la cheltuieli mult mai mari īn final, deoarece se fac des, timpii de imobilizare a masinilor cresc si exista riscul ca perioadele de functionare defectuoasa, care sunt dese īn acest ultim caz sa duca la riscul de deteriorare al altor parti din motor.
Anul XIII, nr. 154, dec 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, November 2018
 
Trenchless Romania, November 2018

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

NEXT AUTO, Septembrie 2018
 
NEXT AUTO, Septembrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 


 
 

PARTENERI