Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Asociatia Româna de Închirieri

Argumente pentru o piata mai puternica

12.08.2011
Dan Pavel
Argumente pentru o piata mai puternica
Activitatea de închiriere a utilajelor de constructii este înca într-o faza incipienta în România. Singurul sector de activitate cu acest tip de servicii bine pus la punct este cel al închirierii masinilor de ridicat persoane si marfuri.
Acesta este si motivul pentru care anul trecut, atunci când a fost înfiintata Asociatia Româna de Închirieri (ARI), printre membrii fondatori s-au numarat cele mai mari firme din România care au si parcuri importante de platforme aeriene, nacele sau macarale destinate închirierii. Initiativa acestora, într-un moment în care piata utilajelor de constructii trecea prin momente grele nu numai la noi în tara, dar si pe întregul continent european a reprezentat un semnal ca acesta este un moment propice pentru a restructura si a pune pe baze solide aceasta activitate.
Cu un program ambitios, ARI s-a definit înca de la înfiintare ca o asociatie deschisa tuturor firmelor de închirieri utilaje si echipamente pentru industrie si constructii din România, prin promovarea activa a conceptului de închirieri utilaje. Consecventa acestui deziderat, cu fiecare sesiune de lucru asociatia a crescut prin primirea unor noi membri, extinzând aria de activitate a membrilor si spre piata utilajelor destinate saparii si transportului materialelor de constructii. 

Trebuie spus ca utilajele de santier înca nu formeaza obiectul de activitate al unei activitati de închirieri solide, din acest punct de vedere ARI putând avea un rol important în dezvoltarea acestui sector în România.
De altfel, chiar misiunea declarata a Asociatiei Române de Închirieri este aceea de a sustine pe piata locala crearea unui standard ridicat de siguranta, profesionalism si bune practici care sa permita dezvoltarea sanatoasa a pietei de închirieri din Romania în contextul Uniunii Europene. Practic, aceasta misiune nu este simpla, deoarece nu trebuie sa uitam ca România are o istorie de numai 20 de ani în ceea ce priveste economia concurentiala, istorie care a fost marcata în majoritatea ei de o tranzitie prea lunga de la o piata strict centralizata la una libera. 

Domnul Stefan Ponea, presedintele asociatiei si unul din fondatorii ARI ne declara ca este mândru de aceasta asociatie, de faptul ca exista si functioneaza, dar ca nu trebuie niciodata sa se uite care sunt tintele principale si scopul ei.
În prezent Asociatia Româna de Închirieri numara 12 membri: Arons Lift SRL, Atlas Copco Romania SRL, CDP Access SRL, Dornseiff SRL, Energoutilaj SA, Felbermayr Romania SRL, Industrial Access SA, Lifttec Utilaje de Ridicat SRL, Mobilift SRL, Rent-All Solution SRL, Rolift SRL, T&T Access Solution SRL, iar membrii consiliului director sunt domnul Stefan Ponea (Industrial Access)- Presedinte, domnul Stanislas Delayat (CDP Access) -Vicepresedinte si doamna Marina Toma (Energoutilaj)- Secretar General.
Stefan Ponea, presedintele ARI: "Avem nevoie de o concurenta adevarata, proaspata, care sa fie atenta la miscarile tale si sa te tina treaz, ca sa nu gresesti".

Masini si Utilaje: Dumneavoastra ca presedinte al asociatiei va doriti o dezvoltare a membrilor asociatiei. Cum pot lucra împreuna, atât timp cât toti membrii sunt practic concurenti?
Stefan Ponea:  Este singura deschidere a unei asociatii profesionale prin care aceasta poate supravietui în timp. Piata este atât de putin dezvoltata în România încât primul pas nu este sa încerci sa distrugi concurentii, ci sa îi ajuti. Astfel, fiecare firma va deveni sigur mai bine pregatita profesional, va oferi servicii de calitate, deoarece în cazul în care proprii tai oameni fac greseli, concurenta te va penaliza si va trebui sa înveti si sa elimini ceea ce nu merge bine în propria afacere. 
Din punctul meu de vedere, ca si conducator al unei afaceri, o concurenta bine pusa la punct ma va ajuta si pe mine. Doresc sa avem o concurenta mai bine pregatita profesional, care nu va face greselile pe care le-a facut piata de închirieri din România. Astfel toti jucatorii de pe piata vor avea de câstigat. 
De asemenea, criza ne-a ajutat sa dezvoltam procesul acesta mult mai repede, eu cel putin am învatat din criza foarte multe si sunt sigur ca si în România se va dezvolta o piata de închirieri puternica, bine pusa la punct. În prezent, aceasta piata este foarte fragmentata, dar mai devreme sau mai târziu lucrurile se vor limpezi si în acest domeniu.

M&U:  ARI, ca si asociatie, poate fi considerata un promotor al unor politici de bune practici în domeniul închirierilor de utilaje?
S.P.: Rolul asociatiei poate fi determinant în acest caz, mai ales daca tinem cont de faptul ca piata noastra este înca imatura. Sunt numeroase subiecte care pot fi abordate în cadrul asociatiei si la care putem gasi solutii împreuna, dar acest lucru nu poate fi facut decât printr-un efort comun. Recunosc ca mai avem probleme interne, deoarece suntem o societate democratica si fiecare poate sa-si sustina liber punctul de vedere, în acest moment nu toti membri ARI contribuie la efortul de a aduce la o masa comuna cât mai multe parti interesate. 
Eu ma mândresc cu aceasta asociatie, am promovat acest concept si sunt membru fondator. Am fost la toate expozitiile relevante, am fost la toate adunarile importante, la ERA, la IPAF, am ascultat oameni care au mult mai multa experienta decât mine si de la care am învatat foarte mult. 
Am vazut modele de business, am vizitat companii de închirieri si le-am spus direct ce greseli am facut eu ca sa nu mai faca si ei. Încerc sa împartasesc cu colegii din asociatie informatiile pe care le-am obtinut în acest fel.

M&U: Politica de piata în domeniul închirierilor promovata de catre ARI implica si discutii despre nivelul preturilor de închiriere?
S.P.:  Piata stabileste pretul, iar ARI nu este un cartel de preturi. Toate firmele din asociatie lupta pentru fiecare client, fiecare pe masura posibilitatilor sale. Discutiile despre preturile practicate sunt periculoase si din acest motiv la fiecare întâlnire a membrilor asociatiei am avut un avocat si majoritatea întâlnirilor au fost filmate tocmai pentru a evita astfel de interpretari. Noi dorim sa îi facem sa înteleaga pe cei implicati în activitatea de închiriere, furnizori, banci, producatori, firme de închirieri si cumparatori modul în care trebuie sa functioneze în parametri normali întreg lantul economic presupus de activitatea de închirieri: achizitie, costuri de exploatare, costuri de finantare, costuri de oportunitate, costuri cu forta de munca, costuri colaterale. Consider ca este o modalitate sanatoasa de a aborda conceptul de închiriere în România si acest lucru încearca sa-l faca Asociatia: sa spuna tuturor ca atunci când îsi fac un plan de afaceri trebuie sa tina cont de toate elementele ce intervin în activitatea de închiriere. Daca nu se va tine cont de toate aceste verigi, mai devreme sau mai târziu greselile se vor plati.

M&U: Acest an este pentru multi constructori un an al sperantei. Putem spune ca piata de închirieri s-a redresat?
S.P.: Putem spune ca piata se simte mai bine. Daca vorbiti cu distribuitorii de utilaje o sa vedeti ca toti au avut crestere între 40 si 80 % în primele 5 luni. Industrial Access în martie a înregistrat cea mai buna luna din istoria companiei, am realizat astfel jumatate de milion de euro numai din chirii. Avem metode si metodologii de lucru interne bine puse la punct si astfel, pentru noi piata de misca. (Va urma)
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI