Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Volvo CE

Fabrica de calitate

12.08.2011
Dan Pavel - Eskilstuna, Suedia
Fabrica de calitate
Volvo ofera produse si servicii pentru industria transporturilor ce pun accentul pe siguranta, pe calitate si pe protectia mediului. Fondata acum mai bine de 80 de ani, compania suedeza si-a consolidat de-a lungul anilor o pozitie si o reputatie solida pe plan mondial.
Calitatea utilajelor produse de catre Volvo Construction Equipment pe toate continentele este fara îndoiala una premium, dar acest fapt, care acum pare de la sine înteles ascunde o organizare exemplara si un control al calitatii pieselor, ansamblelor si utilajelor extrem de riguros, control care porneste cu mult înainte de linia de montaj. Am avut ocazia rara de a fi invitat sa vizitez laboratoarele producatorului Volo CE din Eskilstuna-Suedia. A fost un privilegiu, deoarece nu întotdeauna marii producatori permit presei sa viziteze locatiile unde sunt dezvoltate viitoarele modele. 
Trebuie spus ca întreaga unitate de productie si dezvoltare a Volvo Construction Equipment din Eskilstuna  a fost supusa unor operatii de modernizare, valoarea investitiei ridicându-se la 1 miliard de coroane suedeze. 

În acest sens fabrica a fost extinsa, au fost instalate echipamente moderne si au fost introduse noi metode de productie si asamblare a echipamentelor. 
Eskilstuna Operations produce elementele cel mai puternic solicitate de-a lungul întregii vieti a unui utilaj, sistemele de transmitere a miscarii, mai precis axele si cutiile de viteze pentru Volvo CE. Unitatea din Eskilstuna, care are 800 de angajati, a fost extinsa de curând cu înca 10.000 mp, suprafata totala ajungând la 65.000 mp. La nivel de organizare interna, întreaga configuratie a fabricii a fost adaptata pentru a corespunde metodelor de productie utilizate în mod normal în industria automobilistica, lucru absolut necesar daca tinem cont de numarul mare de utilaje Volvo fabricate în fiecare an. Una din investitiile majore a fost al doilea cuptor din camera de tratare termica a metalelor, un obiectiv foarte important, deoarece calitatea otelului înglobat în masini garanteaza functionarea acestora fara probleme majore. 

CS09 (Component Step 09) asa cum era cunoscut proiectul în cadrul fabricii a contribuit la modernizarea radicala a vechii fabrici, construita în anul 1975. Aici se produc axe pentru încarcatoare frontale si dumpere articulate, dar si transmisiile pentru încarcatoare si gredere. Investitiile recente au constituit o baza solida pentru integrarea Sistemului de Productie Volvo (VPS). Inspirându-se din dezvoltarea industriei automobilistice, VPS se ghideaza dupa cinci principii: constructie de calitate, termene de livrare precise, îmbunatatirea permanenta a tehnologiei, lucrul în echipa si evolutie stabila. Din acest motiv, atunci când este prezentata fabrica, reprezentantul Volvo nu uita sa sublinieze faptul ca s-au realizat investitii considerabile în programe de instruire.
Practic, calitatea componentelor utilajelor extrem de solicitate dinamic în timpul lucrului este de doua ori testata: odata în cadrul Laboratoarelor Centrale de Masurare si apoi în cadrul Departamentului de Audit al Componentelor.

Laboratoarele Centrale de Masurare au un rol important nu numai în verificarea pieselor introduse pe linia de productie, dar în special de dezvoltare si testare a unora noi pentru viitoarele game de utilaje. Laboratoarele de masurare nu au putut lucra din cauza vizitei noastre în acea zi, datorita faptului ca prezenta mai multor persoane decât cele strict implicate în procesul de lucru produce variatii de temperatura si vibratii în podea. Astfel, pentru a nu fi viciate rezultatele masuratorilor de precizie (de exemplu tolerantele sunt verificate la valori mai mici de + 0,0007 mm, operându-se atunci când vorbim de roti dintate cu valori de ordinul nano-milimetrilor), temperatura de lucru este permanent mentinuta la 20° + 0,8° C.
Aici se face verificarea tolerantelor fiecarui pinion în parte, a ajustajelor cu strângere, dar si a altor caracteristici geometrice precum gradul de rugozitate al suprafetelor, abaterile de forma si dimensiuni. 

Masuratorile nu acopera numai conditiile de executie a pieselor, dar si rezistenta acestora, incinte speciale fiind destinate masurarii capacitatii de rezistenta la solicitari dinamice puternice cu forte aleatoare. De exemplu, un banc special de proba format dintr-un motor, axe si punti si o serie de puncte de masurare cu marci tensometrice testeaza pe baza unui program complex rezistenta unei cutii de viteze în conditii de lucru foarte grele. 
Tot aici este testata calitatea stratului de vopsea aplicat pe suprafetele utilajului, rezistenta acestuia în timp, gradul de uniformitate al suprafetei vopsite... samd. Nici calitatea uleiurilor si a lichidelor hidraulice nu este uitata, calitatile lor de ungere, pastrarea caracteristicilor de vâscozitate la temperaturi înalte, interactiunea cu materialele prin care trec, totul este verificat atent, datele obtinute fiind coroborate cu cele ale producatorilor lor.

Departamentul de audit al componentelor este responsabil cu obtinerea a ceea ce este cunoscut sub numele de "calitatea Volvo". Pe baza unui program riguros stabilit din timp, dar necunoscut celor ce lucreaza în productie, cutii de viteze, axe, transmisii si sisteme PTO sunt ridicate direct de pe linia de montaj, dezasamblate si analizate amanuntit.
Laboratoarele acestui centru analizeaza calitatea componentelor, modul de asamblare, precizia montajului si nu în ultimul rând capacitatea de a face fata eforturilor dinamice si de a raspunde cerintelor de lucru. Tot aici se verifica gradul de puritate al uleiului si calitatile sale. 

Laboratoarele de testare si masurare fac parte integranta aici din procesul de 
productie, chiar si linia de productie fiind împartita pe sectiuni specializate în montarea unor componente sau producerea lor. Aceste sectiuni includ si o mica sala de pregatire pentru personalul ce lucreaza în respectiva zona. Fiecare zona are propriile protocoale de verificare, de exemplu acolo unde trebuie montate mai multe tipuri de suruburi, piulite, o-ringuri de cauciuc, deci multe piese mici pe un singur tip de ansamblu, un set complet de repere este livrat într-o cutie speciala, si daca atunci când se finalizeaza montajul mai ramân piese, înseamna ca s-a uitat ceva, si întregul asamblu este scos de pe linia de productie. De asemenea, toate cheile dinamometrice sunt dotate cu un cip legat la un centru de control si fiecare activitate de strângere a unui surub este tinuta sub control. În momentul în care se uita o strângere, deci se sare o etapa, un semnal de alarma este activat si întreaga secventa de montaj este oprita.
În final testarea asamblurilor precum cutiile de viteze sau axele se face fara nici o exceptie, simulând-se secvente de lucru de santier, aceasta fiind ultima etapa înainte de livrarea lor spre fabricile de productie a utilajelor finite.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI