Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
STAGE V

Este posibil, dar probabil?

13.09.2011
Dan Pavel
Este posibil, dar probabil?
Normele de poluare impuse motoarelor sunt din ce în ce mai drastice. Daca industria vehiculelor comerciale si autoturismelor este prima care trebuie sa faca fata celor mai dure norme europene sau nord-americane, utilajele din domeniul constructiilor vin din urma, aici însa problemele ridicate de catre noile generatii de motoare fiind diferite.

Impunerea unor norme de poluare din ce în ce mai dure s-a suprapus peste criza economica mondiala, rezultatul fiind o contestare a acestora de neimaginat acum câtiva ani, chiar daca discutiile sunt mai mult teoretice. Astfel, constatam o crestere continua a economiilor din tari precum China si Brazilia în conditiile unei degradari dure a PIB-ului tarilor din Europa si America de Nord. Cu alte cuvinte, tarile care nu sunt interesate de norme de poluare dure produc din ce în ce mai multe masini cu motoare poluante, emisiile nocive fiind eliberate în atmosfera la nivel global din ce în ce mai mult.

În aceste conditii, din punct de vedere economic, sumele imense care au fost cheltuite cu cercetarea, realizarea si mai apoi implementarea în productie a motoarelor din noile generatii, Stage IIIB sau Euro 6 încep sa-si piarda sensul, deoarece la nivel global aceste motoare nu au piata în majoritatea tarilor din Asia, Africa si o parte a tarilor din America de Sud. În acest context, noile motoare Tier IIIB, care prefigureaza viitoarele Tier IV pun deja probleme constructive producatorilor de utilaje. Vorbim de sistemele suplimentare de recirculare a gazelor arse sau de filtrele puternice de particule ce trebuie montate pe noile motoare, sisteme care necesita un spatiu mai mare pentru tunelul motor. Am vazut deja la lucru primele utilaje ce au motoare de ultima generatie, acestea trebuind sa suporte modificari ale caroseriei, în sensul înaltarii acesteia, scopul fiind acela de a oferi loc filtrului final de particule. Rezultatul: o cabina înaltata a operatorului si în unele cazuri montarea obligatorie a unei camere de luat vederi în partea din spate, singura solutie posibila pentru ca acesta sa poata vedea ce se întâmpla în apropierea utilajului.

Comitetul European pentru Utilajele de Constructii (CECE) anunta ca lupta pentru reducerea emisiilor produse de catre motoarele masinilor din acest domeniu continua, considerând ca este momentul sa vorbim de viitoarele norme Stage V.  Pentru a vorbi de normele de poluare din acest domeniu, trebuie spus ca primele norme, Stage I, au fost obligatorii începând cu anul 1999, dupa numai doi ani simtindu-se deja impactul normelor Stage II. Deoarece fata de vehiculele comerciale, normele de poluare ale utilajelor nu sunt obligatorii pentru toate motoarele în acelasi timp, mai întâi fiind obligatorii pentru motoarele de putere mare, trebuie spus ca implementarea Stage II a fost încheiata în anul 2004. În continuare, normele Stage IIIA au fost implementate pe toate tipurile de motoare si utilaje pâna la sfârsitul anului 2008. Acum, suntem în epoca Stage IIIB, dar pâna la sfârsitul anului 2014 vom vedea pe majoritatea motoarelor deja implementate normele Stage IV.

În aceste conditii, discutiile despre viitoarele norme, mai drastice, au început deja, fiind destul de dure deoarece impun producatorilor cheltuieli suplimentare de ordinul a miliarde de euro. Reducerea sumelor investite este importanta, dar nu si sigur posibila, datorita tehnologiilor ce trebuie inventate sau numai implementate. Daca urmarim istoria Stage, putem observa ca nivelul Stage I a fost atins numai prin utilizarea unui sistem de supraalimentare competitiv completat de un sistem mecanic de injectie a amestecului comburant.

Trecerea la nivelul urmator al normelor de poluare a impus utilizarea suplimentara a unui sistem de racire fortata al gazelor arse, cu scopul de a forta precipitarea particulelor nocive pâna la iesirea din galeria de evacuare, dar si a unor sisteme electronice din ce în ce mai complicate de control a injectiei de carburant si aer în cilindrii motorului. Aceste sisteme de injectie au dus la o crestere permanenta a presiunii de injectie, pâna la valori incredibile de 3.000 bari, trecând de la un control unitar al galeriei de admisie la gestionarea individuala a fiecarei cilindru, deci a fiecarei camere de aprindere si ardere. Astfel s-a reusit si reducerea consumului de motorina, prin cresterea cantitatii de aer utilizata în cadrul fiecarui ciclu de lucru al motorului.

În concluzie, industria constructoare crede în dezvoltare tehnologica continua, dar nu cu orice costuri. Problema care se pune cel putin la nivelul EU este una fara raspuns: cât polueaza utilajele de constructii si cât este de mare poluarea naturala, adica cea produsa de catre vulcani, industrie, agricultura? Merita sa investim în reducerea poluarii motoarelor sau practic emisiile nocive ale acestor masini sunt pur si simplu insignifiante comparativ cu nivelul de poluare general?
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI