Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
STAGE V

Este posibil, dar probabil?

13.09.2011
Dan Pavel
Este posibil, dar probabil?
Normele de poluare impuse motoarelor sunt din ce īn ce mai drastice. Daca industria vehiculelor comerciale si autoturismelor este prima care trebuie sa faca fata celor mai dure norme europene sau nord-americane, utilajele din domeniul constructiilor vin din urma, aici īnsa problemele ridicate de catre noile generatii de motoare fiind diferite.

Impunerea unor norme de poluare din ce īn ce mai dure s-a suprapus peste criza economica mondiala, rezultatul fiind o contestare a acestora de neimaginat acum cātiva ani, chiar daca discutiile sunt mai mult teoretice. Astfel, constatam o crestere continua a economiilor din tari precum China si Brazilia īn conditiile unei degradari dure a PIB-ului tarilor din Europa si America de Nord. Cu alte cuvinte, tarile care nu sunt interesate de norme de poluare dure produc din ce īn ce mai multe masini cu motoare poluante, emisiile nocive fiind eliberate īn atmosfera la nivel global din ce īn ce mai mult.

Īn aceste conditii, din punct de vedere economic, sumele imense care au fost cheltuite cu cercetarea, realizarea si mai apoi implementarea īn productie a motoarelor din noile generatii, Stage IIIB sau Euro 6 īncep sa-si piarda sensul, deoarece la nivel global aceste motoare nu au piata īn majoritatea tarilor din Asia, Africa si o parte a tarilor din America de Sud. Īn acest context, noile motoare Tier IIIB, care prefigureaza viitoarele Tier IV pun deja probleme constructive producatorilor de utilaje. Vorbim de sistemele suplimentare de recirculare a gazelor arse sau de filtrele puternice de particule ce trebuie montate pe noile motoare, sisteme care necesita un spatiu mai mare pentru tunelul motor. Am vazut deja la lucru primele utilaje ce au motoare de ultima generatie, acestea trebuind sa suporte modificari ale caroseriei, īn sensul īnaltarii acesteia, scopul fiind acela de a oferi loc filtrului final de particule. Rezultatul: o cabina īnaltata a operatorului si īn unele cazuri montarea obligatorie a unei camere de luat vederi īn partea din spate, singura solutie posibila pentru ca acesta sa poata vedea ce se īntāmpla īn apropierea utilajului.

Comitetul European pentru Utilajele de Constructii (CECE) anunta ca lupta pentru reducerea emisiilor produse de catre motoarele masinilor din acest domeniu continua, considerānd ca este momentul sa vorbim de viitoarele norme Stage V.  Pentru a vorbi de normele de poluare din acest domeniu, trebuie spus ca primele norme, Stage I, au fost obligatorii īncepānd cu anul 1999, dupa numai doi ani simtindu-se deja impactul normelor Stage II. Deoarece fata de vehiculele comerciale, normele de poluare ale utilajelor nu sunt obligatorii pentru toate motoarele īn acelasi timp, mai īntāi fiind obligatorii pentru motoarele de putere mare, trebuie spus ca implementarea Stage II a fost īncheiata īn anul 2004. Īn continuare, normele Stage IIIA au fost implementate pe toate tipurile de motoare si utilaje pāna la sfārsitul anului 2008. Acum, suntem īn epoca Stage IIIB, dar pāna la sfārsitul anului 2014 vom vedea pe majoritatea motoarelor deja implementate normele Stage IV.

Īn aceste conditii, discutiile despre viitoarele norme, mai drastice, au īnceput deja, fiind destul de dure deoarece impun producatorilor cheltuieli suplimentare de ordinul a miliarde de euro. Reducerea sumelor investite este importanta, dar nu si sigur posibila, datorita tehnologiilor ce trebuie inventate sau numai implementate. Daca urmarim istoria Stage, putem observa ca nivelul Stage I a fost atins numai prin utilizarea unui sistem de supraalimentare competitiv completat de un sistem mecanic de injectie a amestecului comburant.

Trecerea la nivelul urmator al normelor de poluare a impus utilizarea suplimentara a unui sistem de racire fortata al gazelor arse, cu scopul de a forta precipitarea particulelor nocive pāna la iesirea din galeria de evacuare, dar si a unor sisteme electronice din ce īn ce mai complicate de control a injectiei de carburant si aer īn cilindrii motorului. Aceste sisteme de injectie au dus la o crestere permanenta a presiunii de injectie, pāna la valori incredibile de 3.000 bari, trecānd de la un control unitar al galeriei de admisie la gestionarea individuala a fiecarei cilindru, deci a fiecarei camere de aprindere si ardere. Astfel s-a reusit si reducerea consumului de motorina, prin cresterea cantitatii de aer utilizata īn cadrul fiecarui ciclu de lucru al motorului.

Īn concluzie, industria constructoare crede īn dezvoltare tehnologica continua, dar nu cu orice costuri. Problema care se pune cel putin la nivelul EU este una fara raspuns: cāt polueaza utilajele de constructii si cāt este de mare poluarea naturala, adica cea produsa de catre vulcani, industrie, agricultura? Merita sa investim īn reducerea poluarii motoarelor sau practic emisiile nocive ale acestor masini sunt pur si simplu insignifiante comparativ cu nivelul de poluare general?
Anul XIII, nr. 152, oct 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

NEXT AUTO, Septembrie 2018
 
NEXT AUTO, Septembrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 


 
 

PARTENERI