Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Asociatia Romāna de Īnchirieri

Exista solutii pentru toate problemele

13.09.2011
Dan Pavel
Exista solutii pentru toate problemele
Cāt de important este rolul asociatiilor īn aceasta perioada de criza prelungita? Īn conditiile īn care nu putem vorbi nici macar de reglementari legislative clare si adaptate situatiei actuale nationale, ce se poate face pentru a functiona īntr-un cadru concurential cāt de cāt corect?

Deoarece criza a dus la o concurenta acerba īntre firmele care activeaza pe un anumit domeniu, cum pot fi convinsi reprezentantii lor sa se aseze la aceeasi masa a discutiilor si sa gaseasca solutii comerciale care sa-i ajute pe toti? - domnul Stefan Ponea, presedintele Asociatiei Romāne de Īnchirieri vede rolul asociatiei ca fiind unul prin care se creeaza o platforma de discutii: "un forum unde toate problemele sunt puse pe masa si de unde fiecare īnvata sau nu din felul īn care altii au reusit sa rezolve anumite probleme. Problemele ajung la fiecare īn parte mai devreme sau mai tārziu. Fiecare experienta pozitiva sau negativa aduce o plus-valoare pe masa si acesta este liantul dintre membrii ei. Chiar daca apar discutii, divergente de opinie, cred ca fiecare īn sinea sa ajunge acasa, compara media cu rezultatele personale si chiar daca nu recunoaste public, realizeaza unde a facut anumite greseli si īncearca sa se redreseze."

Piata īnchirierilor de platforme aeriene si nacele este una reprezentativa pentru Romānia, atunci cānd vorbim de utilaje de constructii īn general. Evolutia ei din ultimii ani a fost similara cu tendintele pietei internationale, anul 2010 fiind, īn conformitate cu date ARI, unul īn care firmele au īnregistrat noi scaderi ale cifrelor de afaceri, īn special datorita gradului de īncasare redus al facturilor si preturilor de īnchiriere foarte mici. Trebuie spus ca nu pentru toate firmele situatia a fost similara, unele dintre ele raportānd cresteri ale afacerilor per total īn anul 2010.

Anul 2011 este unul īn continuare dificil, īn opinia presedintelui ARI, īn conditiile īn care pe piata au aparut lucrari noi de constructii, cu volume semnificative, iar numarul de utilaje īnchiriate a crescut. De fapt, vorbim de anumite nise de piata care sunt pe crestere, volumul de īnchirieri īn aceste cazuri fiind clar īn progres īn primele sase luni ale anului, putānd vorbi chiar de o revenire a pietei. Acest aspect se poate īnsa schimba repede, ultimul semestru al anului putānd aduce o scadere a pietei de īnchirieri, īn mare parte datorita acelorasi probleme locale: riscul de neīncasare si preturile de īnchiriere foarte mici, īn unele cazuri sub costuri.

 

Masini&Utilaje: Deci cele doua mari probleme ale membrilor asociatiei sunt reprezentate de neīncasarea facturilor si īnchirierea sub pretul de cost. Exista solutii la nivel de asociatie pentru a face fata acestor probleme?

Stefan Ponea: Avem solutii la ambele probleme. ARI detine un forum privat facut prin vointa partilor. Fiecare membru are posibilitatea sa īsi anunte colegii din asociatie despre problemele pe care le are cu diferite persoane juridice sau fizice. Este libertatea fiecaruia si responsabilitatea apartine celui care īsi publica datele. Insist ca nu este un forum public. Asociatia are īn principiile ei de functionare respectarea īntru totul a prevederilor legale inclusiv pe aceasta parte de riscuri de neīncasare. Sunt tot felul de tentative de furt pe care membrii asociatiei si le īmpartasesc unii altora. Īn general cānd o retea de crima organizata īncearca sa fure utilaje, aceasta ajunge cu cererile false la 60 % din membrii asociatiei.

Din pacate o parte dintre acestia īnca prefera sa tina doar pentru ei faptul ca au patit un necaz.

Īnchirierea sub pretul de cost are la baza motive reale, si anume restrāngerea pietei autohtone īn urma problemelor economice aparute īn ultimii ani.

Membrii asociatiei beneficiaza si īn acest caz de un instrument util preluat de la Asociatia Europeana de Īnchirieri numit "buy vs.rental calculator". Este un instrument transparent de referinta, care pe baza unor date introduse de catre firma care detine utilaje de īnchiriat, ofera un pret de referinta. Aici am avut surpriza sa constatam ca unele companii pur si simplu sfideaza o realitate matematica simpla, īnchiriind la preturi sub costuri.

M&U: Scaderea propriilor costuri de exploatare reprezinta o solutie, chiar partiala, care nu da gres. Care sunt costurile aditionale importante ce apar īn momentul īnchirierii unui utilaj?

S.P.: Cheltuielile legate de asigurarea utilajelor reprezinta un element important din totalul pretului de īnchiriere. Deoarece vorbim de utilaje scumpe, a caror amortizare se face īn termen de minim trei, patru ani, asigurarea la furt de exemplu este obligatorie.

La urmatoarea adunare a asociatiei, vom invita cātiva asiguratori dornici sa faca o oferta catre membrii nostri. Avānd un cumul mai mare de utilaje riscurile se diminueaza si pentru asigurator si se diminueaza si cota de asigurare.

Sa nu credeti ca rezolvarea este atāt de simpla, deoarece trebuie sa stabilim si un draft de contract specific industriei de īnchirieri utilaje, asa ceva neexistānd īn prezent. Toate aceste lucruri necesita un cadru contractual īntre parti, iar acestea se discuta īn cadrul unei asociatii. Pot spune ca furtul de utilaje a generat un interes comun, toata lumea dorind sa se protejeze.

M&U: Atragerea de noi membri reprezinta un scop major. Exista sanse de dezvoltare īn continuare a asociatiei de īnchirieri?

S.P.: Ceea ce este important este faptul ca asociatia exista, functioneaza chiar si īn conditiile actuale economice si īsi desfasoara activitatea cu toate ca nu are resurse financiare deosebite. Primim noi membri permanent, chiar si la urmatoarea adunare generala vom avea trei noi societati care doresc sa faca parte din ARI.

Sunt si alte firme interesate, nu neaparat cele ce activeaza direct pe piata de īnchirieri, precum companii ce ofera informatii financiare despre piata inclusiv despre firme, societati de asigurari sau de leasing, etc.

M&U: Asadar, putem vorbi de un viitor al asociatiei, sansele de a creste sunt mari, firmele interesate de ceea ce se poate realiza īn cadrul ARI sunt din ce īn ce mai multe. Care sunt īnsa prognozele de viitor īn ceea ce priveste piata de īnchirieri?

S.P.: Consider ca indiferent daca o recunosc sau nu, toti jucatorii de pe piata de īnchirieri au fost loviti de cele trei elemente ale crizei: scaderea volumului, scaderea preturilor si gradul de īncasare redus, care a dus la cresterea numarului de litigii. Cred ca standardele de lucru ale tuturor au īnceput sa creasca īn ultimele sase luni si vor creste īn continuare pentru ca au vazut ca au dat de fundul sacului. Sper sa fim suficient de inteligenti sa nu uitam prea repede ce s-a īntāmplat. Exista o cheie a unui viitor mai bun. Daca nu vom uita si vom face lucrurile cum trebuie piata īsi va reveni. Cei care aleg calea usoara vor fi eliminati foarte repede din joc si īn locul lor vor veni altii capabili sa lucreze sustenabil.

Este un moment de cotitura important, mai important decāt intrarea īn criza. Īn functie de taria de caracter si de viziunea fiecaruia, cu cāt exista un procent mai mare de oameni care īnteleg ca nu pot repeta greselile si alege calea mai usoara la nesfārsit, cu atāt avem mai multe sanse reale sa ne revenim ca industrie.

M&U: ARI are ca membri fondatori firmele implicate īn activitatea de īnchirieri de nacele, platforme aeriene si automacarale. Faptul ca este o asociatie activa, care doreste sa sustina real industria de īnchirieri a reprezentat un semnal bun pentru firmele ce detin sau comercializeaza utilaje pentru sapat si transportat. Exista sanse sa se dezvolte si o piata de īnchirieri bine definita si organizata īn tara noastra si pentru acest tip de activitati?

S.P.: Asociatia a aparut pe baza celor care īnchiriaza platforme si automacarale pentru ca ei erau singurii profesionisti organizati din Romānia pe aceasta categorie de utilaje. Īn prezent constatam un interes din ce īn ce mai mare din partea celor ce pot īnchiria utilaje terasiere. Am invitat cātiva jucatori de pe aceasta piata, chiar daca nu sunt la fel de multi ca cei cu automacarale si nacele. Am constatat ca romānul sufera daca nu este proprietar si cei mai mari jucatori din industria de constructii au cele mai mari flote de utilaje din Romānia. Astfel, sunt societati cu sute de utilaje. Este inacceptabil ca o firma de constructii sa aiba un parc propriu care 70 % din timpul de lucru sta.

(Va urma).
Anul XIII, nr. 152, oct 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

NEXT AUTO, Septembrie 2018
 
NEXT AUTO, Septembrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 


 
 

PARTENERI