Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Asociatia Româna de Închirieri

Exista solutii pentru toate problemele

13.09.2011
Dan Pavel
Exista solutii pentru toate problemele
Cât de important este rolul asociatiilor în aceasta perioada de criza prelungita? În conditiile în care nu putem vorbi nici macar de reglementari legislative clare si adaptate situatiei actuale nationale, ce se poate face pentru a functiona într-un cadru concurential cât de cât corect?

Deoarece criza a dus la o concurenta acerba între firmele care activeaza pe un anumit domeniu, cum pot fi convinsi reprezentantii lor sa se aseze la aceeasi masa a discutiilor si sa gaseasca solutii comerciale care sa-i ajute pe toti? - domnul Stefan Ponea, presedintele Asociatiei Române de Închirieri vede rolul asociatiei ca fiind unul prin care se creeaza o platforma de discutii: "un forum unde toate problemele sunt puse pe masa si de unde fiecare învata sau nu din felul în care altii au reusit sa rezolve anumite probleme. Problemele ajung la fiecare în parte mai devreme sau mai târziu. Fiecare experienta pozitiva sau negativa aduce o plus-valoare pe masa si acesta este liantul dintre membrii ei. Chiar daca apar discutii, divergente de opinie, cred ca fiecare în sinea sa ajunge acasa, compara media cu rezultatele personale si chiar daca nu recunoaste public, realizeaza unde a facut anumite greseli si încearca sa se redreseze."

Piata închirierilor de platforme aeriene si nacele este una reprezentativa pentru România, atunci când vorbim de utilaje de constructii în general. Evolutia ei din ultimii ani a fost similara cu tendintele pietei internationale, anul 2010 fiind, în conformitate cu date ARI, unul în care firmele au înregistrat noi scaderi ale cifrelor de afaceri, în special datorita gradului de încasare redus al facturilor si preturilor de închiriere foarte mici. Trebuie spus ca nu pentru toate firmele situatia a fost similara, unele dintre ele raportând cresteri ale afacerilor per total în anul 2010.

Anul 2011 este unul în continuare dificil, în opinia presedintelui ARI, în conditiile în care pe piata au aparut lucrari noi de constructii, cu volume semnificative, iar numarul de utilaje închiriate a crescut. De fapt, vorbim de anumite nise de piata care sunt pe crestere, volumul de închirieri în aceste cazuri fiind clar în progres în primele sase luni ale anului, putând vorbi chiar de o revenire a pietei. Acest aspect se poate însa schimba repede, ultimul semestru al anului putând aduce o scadere a pietei de închirieri, în mare parte datorita acelorasi probleme locale: riscul de neîncasare si preturile de închiriere foarte mici, în unele cazuri sub costuri.

 

Masini&Utilaje: Deci cele doua mari probleme ale membrilor asociatiei sunt reprezentate de neîncasarea facturilor si închirierea sub pretul de cost. Exista solutii la nivel de asociatie pentru a face fata acestor probleme?

Stefan Ponea: Avem solutii la ambele probleme. ARI detine un forum privat facut prin vointa partilor. Fiecare membru are posibilitatea sa îsi anunte colegii din asociatie despre problemele pe care le are cu diferite persoane juridice sau fizice. Este libertatea fiecaruia si responsabilitatea apartine celui care îsi publica datele. Insist ca nu este un forum public. Asociatia are în principiile ei de functionare respectarea întru totul a prevederilor legale inclusiv pe aceasta parte de riscuri de neîncasare. Sunt tot felul de tentative de furt pe care membrii asociatiei si le împartasesc unii altora. În general când o retea de crima organizata încearca sa fure utilaje, aceasta ajunge cu cererile false la 60 % din membrii asociatiei.

Din pacate o parte dintre acestia înca prefera sa tina doar pentru ei faptul ca au patit un necaz.

Închirierea sub pretul de cost are la baza motive reale, si anume restrângerea pietei autohtone în urma problemelor economice aparute în ultimii ani.

Membrii asociatiei beneficiaza si în acest caz de un instrument util preluat de la Asociatia Europeana de Închirieri numit "buy vs.rental calculator". Este un instrument transparent de referinta, care pe baza unor date introduse de catre firma care detine utilaje de închiriat, ofera un pret de referinta. Aici am avut surpriza sa constatam ca unele companii pur si simplu sfideaza o realitate matematica simpla, închiriind la preturi sub costuri.

M&U: Scaderea propriilor costuri de exploatare reprezinta o solutie, chiar partiala, care nu da gres. Care sunt costurile aditionale importante ce apar în momentul închirierii unui utilaj?

S.P.: Cheltuielile legate de asigurarea utilajelor reprezinta un element important din totalul pretului de închiriere. Deoarece vorbim de utilaje scumpe, a caror amortizare se face în termen de minim trei, patru ani, asigurarea la furt de exemplu este obligatorie.

La urmatoarea adunare a asociatiei, vom invita câtiva asiguratori dornici sa faca o oferta catre membrii nostri. Având un cumul mai mare de utilaje riscurile se diminueaza si pentru asigurator si se diminueaza si cota de asigurare.

Sa nu credeti ca rezolvarea este atât de simpla, deoarece trebuie sa stabilim si un draft de contract specific industriei de închirieri utilaje, asa ceva neexistând în prezent. Toate aceste lucruri necesita un cadru contractual între parti, iar acestea se discuta în cadrul unei asociatii. Pot spune ca furtul de utilaje a generat un interes comun, toata lumea dorind sa se protejeze.

M&U: Atragerea de noi membri reprezinta un scop major. Exista sanse de dezvoltare în continuare a asociatiei de închirieri?

S.P.: Ceea ce este important este faptul ca asociatia exista, functioneaza chiar si în conditiile actuale economice si îsi desfasoara activitatea cu toate ca nu are resurse financiare deosebite. Primim noi membri permanent, chiar si la urmatoarea adunare generala vom avea trei noi societati care doresc sa faca parte din ARI.

Sunt si alte firme interesate, nu neaparat cele ce activeaza direct pe piata de închirieri, precum companii ce ofera informatii financiare despre piata inclusiv despre firme, societati de asigurari sau de leasing, etc.

M&U: Asadar, putem vorbi de un viitor al asociatiei, sansele de a creste sunt mari, firmele interesate de ceea ce se poate realiza în cadrul ARI sunt din ce în ce mai multe. Care sunt însa prognozele de viitor în ceea ce priveste piata de închirieri?

S.P.: Consider ca indiferent daca o recunosc sau nu, toti jucatorii de pe piata de închirieri au fost loviti de cele trei elemente ale crizei: scaderea volumului, scaderea preturilor si gradul de încasare redus, care a dus la cresterea numarului de litigii. Cred ca standardele de lucru ale tuturor au început sa creasca în ultimele sase luni si vor creste în continuare pentru ca au vazut ca au dat de fundul sacului. Sper sa fim suficient de inteligenti sa nu uitam prea repede ce s-a întâmplat. Exista o cheie a unui viitor mai bun. Daca nu vom uita si vom face lucrurile cum trebuie piata îsi va reveni. Cei care aleg calea usoara vor fi eliminati foarte repede din joc si în locul lor vor veni altii capabili sa lucreze sustenabil.

Este un moment de cotitura important, mai important decât intrarea în criza. În functie de taria de caracter si de viziunea fiecaruia, cu cât exista un procent mai mare de oameni care înteleg ca nu pot repeta greselile si alege calea mai usoara la nesfârsit, cu atât avem mai multe sanse reale sa ne revenim ca industrie.

M&U: ARI are ca membri fondatori firmele implicate în activitatea de închirieri de nacele, platforme aeriene si automacarale. Faptul ca este o asociatie activa, care doreste sa sustina real industria de închirieri a reprezentat un semnal bun pentru firmele ce detin sau comercializeaza utilaje pentru sapat si transportat. Exista sanse sa se dezvolte si o piata de închirieri bine definita si organizata în tara noastra si pentru acest tip de activitati?

S.P.: Asociatia a aparut pe baza celor care închiriaza platforme si automacarale pentru ca ei erau singurii profesionisti organizati din România pe aceasta categorie de utilaje. În prezent constatam un interes din ce în ce mai mare din partea celor ce pot închiria utilaje terasiere. Am invitat câtiva jucatori de pe aceasta piata, chiar daca nu sunt la fel de multi ca cei cu automacarale si nacele. Am constatat ca românul sufera daca nu este proprietar si cei mai mari jucatori din industria de constructii au cele mai mari flote de utilaje din România. Astfel, sunt societati cu sute de utilaje. Este inacceptabil ca o firma de constructii sa aiba un parc propriu care 70 % din timpul de lucru sta.

(Va urma).
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI