Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
2012

Previziuni Europene

13.09.2011
Dan Pavel
Previziuni Europene
Industria constructiilor acopera în continuare 10% din PIB-ul Europei si ramâne unul din motoarele dezvoltarii viitoare a întregului continent. Cu 3.000.000 de întreprinderi si peste 15.000.000 de angajati cu acte, constructiile se bucura de atentia UE, au afirmat oficialii FIEC (European Construction Industry Federation) în deschiderea congresului anual care a avut loc la Sofia. Aceste cifre acopera numai firmele si persoanele care lucreaza direct în industria constructiilor, cei care lucreaza pentru aceasta industrie indirect putând dubla aceste date.

Vazuta de multi specialisti în domeniu ca fiind o recunoastere a activitatii autoritatilor bulgare pentru sustinerea constructiilor, congresul FIEC a adunat la un loc, ca în fiecare an de altfel, factorii de decizie la nivel politic a UE. Reprezentantii Federatiei Europene a Constructiilor au declarat ca piata industriei de constructii a ajuns în anul 2010 la valoarea de 1.186 miliarde euro. Aceasta cifra globala reprezinta o scadere de 1,8% fata de anul precedent. Din statisticile FIEC se poate observa ca reducerea în activitatea de constructii s-a manifestat cu precadere în  segmentul privat nerezidential (-4,5%) si, într-o masura mai mica, în segmentul constructiei de case noi (-1,2%). În schimb, segmentul lucrarilor publice nerezidentiale a crescut cu 2,2% în 2010, fenomen care, a declarat FIEC, reflecta deciziile luate la nivel guvernamental pentru a mentine, devansa sau chiar creste cheltuielile privind constructiile publice, ca parte a pachetelor de stimulare nationale.

Federatia s-a declarat dezamagita pentru ca a existat o reducere suplimentara pe segmentul de inginerie civila (-1,1%), întrucât fusese prognozata o redresare la începutul anului 2010.

Pentru întreg anul 2011, FIEC a oferit câteva cifre prospective. Din punctul de vedere al numarului de angajati, s-a constatat o scadere a numarului de persoane angajate în constructii cu 5,8% în 2010, scadere care va continua si în acest an.

Si o veste buna: FIEC previzioneaza ca piata industriei de constructii din Europa s-ar putea stabiliza în 2012. Aceasta stabilizare va avea loc pe fondul unei scaderi estimate la nivelul acestui an a întregului sector european de constructii cu înca 0,2%.

 

"De asemenea, este clar ca UE si politica pachetelor nationale de stimulare au atenuat declinul economic în mare masura, si suntem încântati ca mesajele noastre au fost în general auzite", a explicat Huillard. Ca urmare a sugestiilor facute de catre FIEC, sectorul constructiilor civile si publice non-rezidentiale în aproape toate statele membre a primit investitii publice, în paralel si activitatea de crestere a eficientei energetice a cladirilor rezidentiale private a fost impulsionata prin stimulente fiscale si subventii directe, cresterea fiind în anul 2010 de 0,2%.

"Cu toate acestea, noi trebuie sa ramânem extrem de vigilenti. Cele mai multe dintre aceste pachete de stimulare fiscala au fost insuficiente pentru a asigura o revigorare sustinuta  de activitatea economica, iar o serie de masuri anuntate în cele din urma nu au mai fost puse în aplicare".

Presedintele FIEC, Luisa Todini, prognozeaza ca drumul spre stabilizarea industriei constructiilor este pavat de tari precum Germania, urmata de tarile nordice si Polonia.

În acelasi timp, doamna Todini a lansat un avertisment asupra pericolului concurentei neloiale a statelor non-UE, în special a celor în care statul sprijina direct costurile de productie.

Domnul Raffaele Baldassarre, membru în Parlamentul European si vicepresedinte al Comitetului European pentru afaceri a revenit asupra subiectului concurentei neloiale, aratând direct spre China: "este principalul vinovat atunci când vorbim de achizitiile publice. S-au înregistrat multe nereguli, sumele cu care au intrat în licitatiile europene fiind câteodata  si cu 70% mai mici decât suma de pornire."

Un exemplu recent care a dus la un scandal, care nici macar acum nu s-a stins cu totul, este cel al Poloniei, care a licitat 50 km din autostrada A2. Aceasta este principala legatura între capitala Poloniei Varsovia si Germania, iar constructia ei reprezinta practic o cursa contra-timp, dar cu obstacole, deoarece are ca miza finalizarea acestui proiect înainte de competitia de fotbal Euro 2012 ce va fi gazduita de Polonia.

Astfel, în luna septembrie a anului 2009, licitatia a fost câstigata de catre societatea China Overseas Engineering Group (COVEC) cu o oferta ce a fost cu mai mult de 50% mai mica decât bugetul alocat de stat pentru proiect. Însa contractul a fost anulat la 13 iunie 2011 si lucrarile de constructie au fost oprite dupa ce COVEC nu a reusit sa-si plateasca subcontractorii. COVEC, cu toate acestea, a sustinut ca a fost tratata nedrept de catre autoritatile poloneze si ca prin urmare s-a retras din contract din proprie initiativa.

Comisia Europeana: planul pe 10 ani

Fiind considerata o ramura economica importanta, sectorul constructiilor va beneficia direct în urma punerii în practica a planului elaborat la sfârsitul anului 2010 de catre Uniunea Europeana numit: "Agenda pentru noi competente si locuri de munca: contributia europeana pentru deplina ocupare a locurilor de munca", un plan ce se va derula pe parcursul a 10 ani.

Ce se ascunde în spatele acestei initiative? Un numar de 23 de milioane de someri la nivelul UE. Acest procent afecteaza puternic sansele unei cresteri economice viitoare la nivel european si subrezeste sistemele de protectie sociala, în conditiile în care angajatorii au probleme tot mai mari în recrutarea unor persoane cu înalta calificare. Potrivit Comisiei europene, de la declansarea crizei în anul 2008, Europa a pierdut 5,6 milioane locuri de munca. În conditiile stabilizarii pietei în perioada 2010-2011, se cauta asigurarea unui nivel de angajare de minim 75% din populatia activa în anul 2020.

Locurile de munca vor solicita competente profesionale din ce în ce mai înalte, astfel ca în urmatorii 10 ani se asteapta ca locurile detinute de lucratori cu înalta calificare sa creasca cu 16 milioane, iar cele care necesita lucratori cu calificare scazuta sa scada cu 12 milioane de persoane.

TOP 50
Cele mai puternice firme europene de constructii la nivelul anului 2010

1 Vinci Franta
2 Bouygues` Construction Franta
3 Hochtief Germania
4 ACS Spania
5 Eiffage Franta
6 Skanska Suedia
7 Strabag Austria
8 FCC Spania
9 Ferrovial Spania
10 Saipem Italia
11 Balfour Beatty Marea Britanie
12 Bilfinger Berger Germania
13 Bam Group Olanda
14 Acciona Spania
15 Technip Franta
16 Aker Solutions Norvegia
17 Obrascon Huarte Lain Spania
18 NCC Group Suedia
19 Sacyr Vallehermoso Spania
20 Laing O`Rourke Marea Britanie
21 Carillion Marea Britanie
22 VolkerWessels Olanda
23 Peab Suedia
24 YIT Corporation Finlanda
25 Spie Franta
26 Enka Insaat Turcia
27 Petrofac Marea Britanie
28 Isolux Corsan Spania
29 Alpine Bau Austria
30 Taylor Wimpey Marea Britanie
31 Porr Group Austria
32 Tecnicas Reunidas Spania
33 Nexity Franta
34 Fayat Group Franta
35 Boskalis Westminster Olanda
36 Heijmans Olanda
37 Maire Tecnimont Italia
38 Glavstroy Rusia
39 Morgan Sindal Marea Britanie
40 Ed Züblin Germania
41 Kier Group Marea Britanie
42 Barratt Developments Marea Britanie
43 Babcock International Marea Britanie
44 Interserve Marea Britanie
45 Mota-Engil Portugalia
46 Impregilo Group Italia
47 Astaldi Italia
48 Comsa Spania
49 TBI Holdings BV Olanda
50 Besix Belgia

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI