Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Raport pe santier

Autostrada A2 Murfatlar - Constanta

20.10.2011
Autostrada A2 Murfatlar - Constanta
Structura rutiera a autostrazii are la baza straturile inferioare (20 cm - strat forma stabilizat cu dorosol), 30 cm - lidonit (piatra sparta stabilizata cu zgura de furnal); 30 cm (piatra sparta), peste care se astern straturile superioare din mixtura asfaltica: 16 cm strat portant AB2 turnat în doua straturi de 8 cm fiecare, 6 cm binder BAD25 si covorul de uzura de 4 cm din MASF8.
Tehnologia
Pentru executia straturilor superioare din mixturi asfaltice, contractorul lucrarii - asocierea ASTALDI- MAX BÖGL, în speta pentru lucrarile de asfalt firma ASTALDI, a optat pentru un set de utilaje furnizat de WIRTGEN GROUP si anume - finisor mixturi tip VÖGELE Super 2100-2 plus compactori pe pneuri si vibrocompactori articulati cu rulouri lis tip HAMM.

Pentru productivitate, eliminarea rosturilor longitudinale de turnare si uniformitatea structurii straturilor, s-a optat pentru turnarea continua pe toata latimea de 11,3 m pe sens, cu panta de 2,5%. Finisorul VÖGELE Super 2100-2 are o capacitate maxima de turnare de 1.100 t/h, fiind dotat cu o grinda tronsonata fixa tip SB2 50-TV- 75 HEE (latime maxima de turnare 13 m).
Turnarea mixturii
Grinda SB250-TV 75HEE, cu încalzire electrica termocontrolata cu program secvential de încalzire, cu tronsoanele de capat tip 75H - telescopice hidraulic de la latimea minima de 75 cm la 150 cm oferind astfel o elasticitate de 1,5 m în reglarea latimii de lucru de la 10 m la 11,5 m, a fost reglata la latimea proiectata de 11,3 m.
Parametrii de lucru ai finisorului au fost: latimea de asternere 11,3m, panta de 2,5%, viteza de lucru 4-5 m/min, precompactarea efectuându-se cu tamperele reglate la 1.350-1.400 cd/min, cursa de 4 mm si vibratoarele reglate la cca. 2.500 rpm, asigurându-se astfel un grad de precompactare de 88-90% la o temperatura de asternere de 165°-175° C.

Gradul de precompactare realizat se poate constata si prin deformatia mica de câtiva mm pe care o produc pneurile ruloului la prima trecere, deformatie ce este perfect nivelata de trecerile vibrocompactorului lis. Gradul înalt de precompactare produs de finisor se evidentiaza si la precompactarea marginilor, nefiind prezente curgeri, deformari.
Pentru asigurarea calitatii turnarii mixturii (compactare, planeitate, uniformitate) este de asemenea, pe lânga alte elemente, foarte importanta conducerea/ mentinerea unei cantitati constante de mixtura în canalul snecului pe toata latimea de lucru. Aceasta se realizeaza prin senzori mecanici sau ultrasonici cu control activ al debitului  pe canalul lanturilor cu racleti de alimentare si pe canalul snecurilor de repartizare. Senzorii comanda variatia continua a debitului de alimentare / repartizare (nu secvential - pornit/oprit) astfel încât nivelul de mixtura în fata grinzii este mentinut permanent constant corelat cu viteza de înaintare a finisorului.

Nivelarea
Pentru asigurarea planeitatii longitudinal si transversal, la primul strat de baza AB2 s-a utilizat sistemul VÖGELE -NIVELTRONIC PLUS - cu senzori mecanici de mare precizie cu palpare pe fir de referinta pe ambele parti, straturile urmatoare fiind executate cu sistemul de nivelare VÖGELE -NIVELTRONIC PLUS cu grinzi de copiere integratoare fara contact (senzori sonici) VÖGELE -BIG MULTIPLEX SKI - duplex (montat pe ambele parti ale masinii). 
Sistemul BIG MULTIPLEX SKI, bazat pe sistemul de nivelare non-contact Vögele -NIVELTRONIC Plus cu un senzor sonic, translateaza avantajele sistemului pe lungime de citire mai mare, utilizând trei senzori sonici pe o linie de 13 m (doua la capete si unul la mijloc) realizând astfel un fir de referinta virtual. Valorile citite de cei trei senzori pe baza fizica de deplasare sunt prelucrate în calculator, realizându-se o referinta virtuala perfecta care exclude / integreaza toate iregularitatile citite de senzori pe lungimea de referinta de 13 m. Altfel spus sistemul cu trei "ochi" de citire e mai precis decât cel cu un singur "ochi". Nu în ultimul rând trebuie remarcat si avantajul "logistic"al eliminarii firului de referinta fizic: economie de manopera topo pretentioasa, inclusiv posibilele erori umane, precum si usurarea manevrelor autobasculantelor la alimentare prin eliminarea mersului lung cu spatele "între pereti" ( între cele 2 sârme de referinta montate pe stacheti).
Operarea
"Cea mai buna masina si cea mai buna tehnologie, luate separat, fara un sistem de operare sigur, simplu si intuitiv, nu fac doi bani.- spune seful de asternere, Ovidiu Catanoiu, referindu-se la conceptul de operare si management electronic al tuturor functiunilor "VÖGELE ERGO Plus", care cuprinde pupitru de comanda conducator si pupitrele de operare pe capetele grinzii, amândoua având integrate si sistemul de nivelare NIVELTRONIC Plus.

Pe lânga confort si vizibilitatea perfecta a zonei buncarului de alimentare, a canalului snecului si a grinzii pe toata lungimea, prin posibilitatile de reglare/ rabatare în exterior împreuna cu scaunul, pupitrul de operare este gândit pentru "om pe santier". Perfect etans si iluminat automat la întuneric el poate fi operat si "orb"(fara sa tintesti "Touch-ul") îl simti chiar si cu manusi când este apasat. "Pupitrul finisorului nu e birou cu "touch-pad" spune operatorul Gheorghe Dumitrache.
Pupitrul este împartit în patru zone distincte: stânga - management deplasare si debite mixtura alimentare/repartizare; centru - comenzi functii grinda; dreapta - functii buncar si directie; dreapta sus - display multifunctional cu afisarea continua a principalilor parametri functionali sau cu listarea si reglarea tuturor parametrilor materialului, organelor de lucru sau ai sistemului de nivelare.
Pupitrele de operare cap-grinda cuplate functional cu pupitrul central sunt la fel de simple si logice în operare. Si într-adevar aici e necesar sa poata fi operat cu manusi de santier nu cu touch-uri. 
Conceptul "apasa si start lucru" coroborat cu reglarea automata a debitului de material si a vitezei, fac ca aceste procese complexe sa fie usor si fara greseala controlate. De asemenea pupitrele cap-grinda contin display multifunctional de operare simpla a sistemului NIVELTRONIC Plus cu functii automate de autocalibrare a cotei de referinta
Compactarea

Atelierul de compactare este compus din doua echipe, fiecare cu câte un rulou static pe pneuri HAMM GRW 18 cu greutatea de cca. 16 t, sarcina pe pneu 2.000 kg, latime lucru 1.980 mm si un vibrocompactor tandem articulat lis HAMM HD+ 120 VV cu greutatea de 13 t, sarcina lineara statica 33,7 kg/cm, latime lucru 1980 mm + 50 mm, frecventa 40/50Hz, amplitudine 0,88/0,49 mm. Datorita precompactarii înalte rezultate în urma grinzii de asternere SB 250 TV-75HEE, pentru obtinerea gradului final de compactare, sunt suficiente patru treceri pe aceeasi banda cu ruloul pe pneuri GRW 18, urmate de patru treceri ale vibrocompactorului HD+ 120 VV din care prima si ultima statice, cu viteze de lucru de cca. 4-6 km/h.
De remarcat este utilizarea sorturilor de mentinere a caldurii în pneuri la compactorul static HAMM GRW 18, lucru ce împiedica lipirea mixturii pe pneuri.
De asemenea la noul vibrocompactor tandem liss greu HAMM HD+ 120 VV trebuie subliniata latimea de lucru si sarcina lineara statica, reglajul continuu al vitezei si frecventei, atribute ce duc la o mare productivitate si deci timp redus de compactare sau altfel spus rentabilitate ridicata.

Sunt de asemenea de remarcat confortul si facilitatile oferite de cabina "gigantica XXXL", complet panoramica tip HD +, în care scaunul operatorului împreuna cu volanul si pupitrul de bord super intuitiv sunt rotitoare 180° si translatabile pentru gasirea celei mai confortabile pozitii cu vizibilitate maxima asupra câmpului de lucru, suprafetei bandajului si a marginii exterioare a rulourilor, precum si a duzelor rampelor de stropire a bandajului.
Esential în productivitate si rentabilitate este managementul electronic al utilajului - HAMMTRONIC- care supravegheaza si regleaza automat functiile motorului cu ale utilajului. Astfel reglarea automata a vitezei, a frecventei de vibrare si a turatiei motorului, corelate în functie de conditiile de lucru (panta/rampa, declivitate, capacitate portanta a suprafetei de rulare) conduc la o însemnata economie de combustibil cca. 30%. De asemenea specific compactorului tandem articulat Hamm HD + este tipul de articulatie centrala cu cinematica speciala - în trei puncte, care garanteaza repartizarea greutatii în mod egal fata /spate si asigura o stabilitate superioara si o directie ferma si precisa fara "unduiri".
Capacitatea medie de turnare realizata de 4.000 t/zi, asigurata de doua statii de mixturi asfaltice de 160-200 t/h si de mijloacele de transport adecvate fac posibil un ritm de turnare a binderului de cca. 2,5 km/zi în conditii perfecte de calitate.
Profil de companie
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI