Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Leasing

Dupa criza financiara urmeaza criza instrumentelor de leasing?

20.10.2011
Alexandra Dumitrescu
Octombrie 1929: cea mai mare cadere din istoria Bursei americane atrage dupa sine o cadere generala a burselor din īntreaga lume. Caderea acestora va dura trei ani, dar economiile tarilor afectate nu se vor reface decāt dupa īncheierea celui de-al doilea razboi mondial.
Prabusirea a avut loc brusc numai la nivelul bursei americane, deoarece informatia īn acea vreme nu circula atāt de repede ca īn prezent, economiile statelor de peste ocean fiind afectate mai lent, dar pe durate lungi de timp. Factorul declansator a fost reprezentat de regulamentul bursei americane, mult prea permisiv, care permitea specularea unor actiuni cu valori mari pe baza unor investitii minimale, un sistem de plata numit "on the margin".

Economia moderna a ajuns sa fie teoretizata si chiar modele mondiale sa poata fi create pe calculator, tot acest efort fiind utilizat nu pentru a prevedea posibile crize financiare, de supraproductie sau de alt tip, ci numai pentru a explica ceea ce se īntāmpla deja. Astfel s-a gasit o explicatie logica a variatiei curbelor financiare de profit care scadeau ciclic īn special īn cazul economiilor puternice. Ca realitatea este mult mai complexa si ca toti factorii aleatori care nu pot fi controlati prin formule matematice nu se aduna, ci se propaga logaritmic, producānd, atunci cānd depasesc un prag critic, un haos economic ce nu poate fi calculat s-a simtit prin prima criza economica importanta care a avut loc īn anii '90 pe continentul asiatic.

Concluzia: teoreticienii, analistii si conducerile marilor corporatii, grupuri investitionale cu putere financiara enorma, nu au īnvatat nimic. Necesitatea unei reforme a instrumentelor financiare la nivel macro nu parea atāt de importanta comparativ cu cheltuielile care trebuiau facute pentru a sustine acest demers.
Astfel, nota de plata a actualei crize a ajuns sa depaseasca cu mult cele mai pesimiste pareri si a fost nevoie de interventia unor organisme statale sau suprastatale, īn cazul UE, pentru a opri caderea pietei de capital. Daca la nivel politic īn ultimii ani se īncearca oprirea declinului financiar, si aici vorbim de politici nationale, sistemul bancar si firmele de leasing, īn ultima instanta, īn continuare vorbesc de masuri pe termen scurt, care sa limiteze scaderea portofoliilor de clienti si deci si a cifrelor de afaceri. 
Solutiile salvatoare se lasa asteptate īn cazul leasing-ului, un rol important īn aceasta atitudine avāndu-l prudenta impusa de actionari, acestia nedorind sa vada si mai multe reposesii, dupa ce timp de trei ani au īncercat sa scape de cantitati impresionante de masini, terenuri si bunuri imobiliare. Totusi, aceasta atitudine pasiva nu duce decāt la scaderi ale cifrelor de afaceri, scaderi care vor fi majore la nivelul anilor 2011 si 2012, datorita faptului ca majoritatea contractelor de leasing īncheiate īn "anii de aur" 2007 si chiar 2008 au ajuns la maturitate.

Contractele de leasing, asa cum le cunoastem cu totii, nu reusesc īnsa sa raspunda noilor provocari de pe piata de capital. Firmele au nevoie de echipamentele necesare pentru a relansa afacerile, dar lesorul este cel care trebuie sa realizeze primul daca afacerea are un viitor sau nu, deci daca īn urmatorii ani va primi banii īnapoi. Si cum traim vremuri grele, prefera sa sufle si īn iaurt decāt sa greseasca. 
Primele interesate īn restartarea afacerilor sunt chiar institutiile statului, care au nevoie de banii cuveniti īn urma desfasurarii unei afaceri de succes. Acestia ar trebui sa garanteze īmprumuturile acordate īn scopul desfasurarii unei activitati productive, pentru ca piata sa revina pe o traiectorie ascendenta. 
Factoring-ul reprezinta o alta varianta aditionala la un contract de leasing, ce poate garanta recuperarea banilor. Astfel, aderentul sau societatea comerciala care elibereaza suficiente facturi periodic pentru a-si acoperi rata de leasing poate conveni cu lesorul pentru a derula īn paralel un contract de factoring. 

Administrarea facturilor clientului de catre societatea de leasing reprezinta o solutie viabila pentru a creste nivelul de creditare, dar nu si singura. O alta problema este reprezentata de cea a nivelului dobānzilor si altor speze platite de catre societatea care detine un contract de leasing. Īn acest caz, cu cāt nivelul acestora este mai scazut, cu atāt scade riscul de neplata. Dar pāna la ce nivel poate fi scazut profitul? Minimul este reprezentat de acoperirea cheltuielilor operationale. Astfel, cresterea eficientei unei institutii de leasing va avea ca efect īn acest caz o reducere a ratei de leasing si deci o crestere a capabilitatii financiare a celui īmprumutat.
De asemenea, īn Romānia nu trebuie sa se inventeze un sistem de finantare "original", desi exista astfel de tendinte. Este suficient sa se urmareasca activitatea firmelor de acest tip din tarile dezvoltate europene. Īn acest sens, tratarea fiecarei afaceri a solicitantului de leasing ca pe propria afacere reprezinta o solutie pentru analiza de risc. Daca la īncheierea perioadei de leasing firma care a achizitionat bunul nu numai ca plateste ratele, dar si īnregistreaza un profit, atunci acest īmprumut bancar si-a atins scopul. Rationānd īn sens invers, daca planul de afaceri al unei firme este solid, atunci si riscul de neīncasare este foarte mic.
Leasingul operational ramāne īn continuare o solutie a viitorului, dar acesta este legat īn primul rānd de o anumita maturitate a pietei utilajelor de constructii. Astfel, acesta se poate aplica corect mai ales īn cazul societatilor specializate īn īnchirierea masinilor, dar din pacate Romānia face deocamdata primii pasi īn aceasta directie.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI