Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
ARI

O asociatie în plina dezvoltare

20.10.2011
Dan Pavel
O asociatie în plina dezvoltare
Exista si lucruri care functioneaza în România, iar Asociatia Româna de Închirieri (ARI) este un bun exemplu. Succesul se datoreaza în primul rând nucleului de firme care au pus bazele asociatiei, acestea fiind societati ce activeaza în domeniul vânzarii si închirierii de nacele si platforme aeriene, automacarale si transport agabaritic.
Cresterea numarului de membri este un proces constant, tot mai multe firme din România ce au ca obiect de activitate închirierea utilajelor si echipamentelor pentru industrie si constructii doresc sa faca parte din asociatie. 
Sedintele generale cu toti membrii asociatiei au loc odata la sase luni, de fiecare data fiind invitata si presa, indiferent de problemele discutate. Din acest punct de vedere, redactorii revistei Masini si Utilaje au participat la toate întâlnirile oficiale ale membrilor ARI si pot spune ca am devenit astfel cunoscatori ai problemelor sistemului de închirieri din România. 

Pornind de pe postura de comentatori avizati, una dintre caracteristicile pozitive ale întâlnirilor ARI este data de eforturile conducerii de a îndeplini întocmai angajamentele asumate prin statutul asociatiei. Astfel, pe ordinea fiecarei sedinte nu lipsesc discutiile privind noutatile legislative, care în cazul masinilor de ridicat nu sunt putine, la fiecare sedinta fiind invitati membri din conducerea ISCIR/CNCIR (Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat/Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor De Ridicat si Recipientelor Sub Presiune). De asemenea, aici gasim unul din putinele locuri din România unde informatiile despre piata de specialitate sunt prezentate din surse credibile, evolutia pietei de închirieri fiind analizata la începutul fiecarei sedinte, precum si evolutiile financiare ale membrilor asociatiei, scopul fiind acela de a identifica greselile de management dar si a de  generaliza initiativele de succes, care pot duce la rezultate pozitive pentru toti membrii.
Sedinta ARI sustinuta la sfârsitul lunii septembrie a.c. a fost una extrem de interesanta nu numai pentru membri, dar si pentru ziaristii specializati în acest domeniu de activitate, prezenti la reuniune.

Sedinta asociatiei a fost deschisa cu o tema interesanta nu numai pentru firmele de închirieri: "piata imatura - stabilim reguli si alegem corect". Pornind de la premiza ca numai învatând din greseli se poate merge mai departe, s-a subliniat faptul ca, desi este vorba de o piata concurentiala, firmele nu sunt foarte diferite: numai daca lucreaza în comun, sub umbrela ARI, vor avea de câstigat cu totii.
Analiza pietei închirierilor de nacele si platforme autoridicatoare la nivelul anului 2010 a aratat o pierdere consolidata a firmelor din domeniu de 25 mil. RON, comparativ cu anul 2008, când profitul a fost de 27 mil. RON. Nu toate datele sunt însa pesimiste, piata  fiind în revenire, astfel la nivelul anului 2010 aceasta înregistrând o valoare de 159 mil. RON, aici nefiind luate în calcul si vânzarile de utilaje. Informatiile statistice arata astfel ca piata de închirieri, pe segmentul nacelelor si platformelor aeriene a crescut în anul 2010 cu 33% fata de anul 2009.

Pierderile sunt generate de preturile mici de închiriere, multe dintre ele neputând fi sustinute din punctul de vedere al analizei de cost/venit. Anul 2011 a înregistrat câteva date încurajatoare pe primele sase luni, precum un grad de ocupare de 80% , iar în a doua parte a anului exista o tendinta de crestere a preturilor de închiriere sau cel putin acestea nu mai prezinta un trend deosebit asa cum s-a întâmplat din 2008 pâna în prezent.
Schimbul de informatii între membrii în ceea ce priveste firmele rau platnice înca nu functioneaza cum trebuie, a fost o concluzie a întâlnirii membrilor ARI. Chiar în timpul sedintei au fost prezentate câteva firme "specializate" în tepe, protejarea membrilor asociatiei fata de încercarile de frauda fiind una din prioritatile asociatiei.
Astfel, specialistii invitati de la o societate importanta de brokeraj în domeniul asigurarilor au prezentat detaliat problemele de legislatie, dar si posibilele rezolvari în cazul asigurarilor ce trebuie sa acopere problemele de abuz de încredere, furt calificat si risc de neplata.

Aceasta problematica specifica activitatii de închirieri este de cele mai multe ori neacoperita de contractele standard de asigurare a utilajelor. Mai precis, atunci când un utilaj este închiriat, acesta paraseste fizic proprietarul, fiind deplasat acolo unde este nevoie sa lucreze. Pe parcursul perioadei de închiriere firma sau persoana fizica utilizatoare a acestuia se bucura de încrederea proprietarului care le-a încredintat bunul, existând însa permanent riscul ca vehiculul sa fie avariat sau pur si simplu furat.
Acoperirea riscului de furt sau deteriorare grava se face de catre firmele de asigurari, acestea însa oferind de obicei contracte standard, care nu fac fata specificului activitatii de închirieri, abuzul de încredere nefiind în general acoperit. Astfel s-a ajuns la concluzia pertinenta ca pentru activitatea de închirieri trebuie creat un contract cadru de asigurare care sa contina clauze speciale si unice, conforme cu cerintele activitatii. Expertii societatii de brokeraj au prezentat chiar o analiza detaliata a acestui tip de asigurare, subliniind faptul ca în practica beneficiarul nu primeste o simpla polita, dar este pregatit sa faca fata încercarilor de înselaciune pentru a le detecta din timp. Pornind de la ideea ca nici o firma de asigurari nu este fericita sa plateasca despagubiri mari, din acest motiv fiind foarte greu sa se realizeze contracte specifice, acestia au aratat ca respectarea unor proceduri bine precizate prin care firmele care închiriaza utilaje verifica viitorii clienti în ceea ce priveste bonitatea lor vor reduce riscul de furt si deci vor permite crearea unui parteneriat de încredere cu asiguratorii. 
Ideea unui contract de asigurare care sa contina clauze specifice si care sa fie acceptat de catre toti membrii ARI a fost agreata de catre participanti.(Va urma)
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI