Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Drive Test

Scania OFF ROAD

18.11.2011
Dan Pavel - Barcelona, Spania
Scania OFF ROAD
Terenul de teste din apropierea orasului Barcelona a fost unul ideal... de greu pentru camioanele destinate activitatilor din domeniul constructiilor. Ploaia care nu a încetat sa cada pe întreaga perioada a testului a reusit sa transforme orice zona neacoperita de asfalt într-un amalgam de pamânt cu apa care ceda sub greutatea camioanelor, lasând urme adânci în sol.
Producatorul suedez Scania a reusit unul dintre cele mai complexe teste cu autocamioane de constructii posibil, timpul acordat pentru a ne obisnui cu fiecare post de conducere, cu fiecare tip de camion fiind practic mult prea scurt. Trebuie spus ca am avut ocazia, în premiera mondiala, sa testam noile game de camioane seria P si G, construite pentru conditii extreme, off-road.  Prima impresie: noul design frontal si componentele robuste le evidentiaza fata de alte vehicule de aceeasi categorie, aceasta noua serie oferind capacitatea de a rezista socurilor intense si permitând înlocuirea rapida si cu costuri reduse a eventualelor parti lovite ale vehiculului, un lucru destul de des întâlnit în activitatea de santier.
Traditia Scania în domeniul camioanelor robuste destinate deplasarilor off-road a început cu seria G, gama completa de modele din Seria P constituind o etapa ulterioara. Noile camioane beneficiaza de toate îmbunatatirile, caracteristicile noi si functiile lansate de Scania pentru camioane, ca de exemplu sistemul Scania Opticruise cu modul de lucru off-road, noi functii de control al tractiunii si noul retarder cu performante îmbunatatite pentru vitezele reduse de deplasare.

Am avut ocazia sa testez mai multe camioane, iar sistemul  Opticruise cu un control optimizat al schimbarii treptelor de viteza pentru off-road s-a dovedit a fi extrem de eficient, mai ales în cazul sarcinilor mari. Primul camion testat, un 10x4 desi poate atipic pentru cerintele transportatorilor din România, încarcat la sarcina maxima, a reprezentat o alegere perfecta pentru testarea sistemului Opticruise dar si a noului retarder dezvoltat special pentru aplicatiile de santier. 
Odata cu lansarea noii serii de camioane Scania R în 2009, a fost lansata si o noua versiune Scania Opticruise care ofera posibilitatea unei operari complet automate sau cu pedala de ambreiaj, în functie de performante, precum si o strategie complet noua pentru performante optime si economie de combustibil. Sistemul s-a dovedit a fi unul dintre cele mai bune de pe piata în termeni de strategie de schimbare a treptelor de viteza, calitatea comutarii si ergonomia soferului. Numeroase functii inteligente îl diferentiaza de alte sisteme de control automat al vitezei existente pe piata, ca de exemplu modul de manevrare care ofera un control de înalta precizie pentru vehicul la viteze foarte mici si o functie de balansare care este activata  automat în momentul în care rotile motoare sunt puse în miscare.

Functiile Off-Road & Power
Practic, modul Off-Road vine în completarea modurilor de lucru Normal si Power care pot fi selectate de pe padela dreapta de sub volan, ceea ce reprezinta adevarata revolutie în domeniul controlului miscarii. Prin acest sistem ambreiajul este permanent activ si controleaza continuitatea transmisiei puterii si tractiunii, oferind permanent soferului maxim de control în special pe solurile moi sau alunecoase. 
În modul Off-Road selectat, se poate alege un numarul de trepte de viteze limitat care sa fie utilizate în mod automat. Astfel, acesta poate fi între 1 si 6, în cazul vehiculului testat. De exemplu, în momentul în care camionul a intrat pâna la nivelul osiei în noroi, am selectat modul 1, motorul având astfel o plaja mai larga de rotatii la dispozitie.
În momentul în care camionul iese din sistemul off-road si se deplaseaza pe o sosea cu o panta accentuata, se poate comuta rapid modul de lucru Power, având la dispozitie o putere sporita, pentru o mai buna aderenta pe sol.

Blocarea diferentialului
Blocarea diferentialului si controlul tractiunii sunt încorporate pe majoritatea camioanelor Scania. Dispozitivele de control al tractiunii si blocarea diferentialului sunt grupate lânga volan. Am remarcat un sistem de siguranta nou montat deasupra fiecarei comutator de blocare a diferentialului (pentru 1, 2 sau 3 axe), acesta trebuind apasat concomitent cu activarea fiecarei comenzi. Astfel, activarea lor nu se poate face accidental, un lucru extrem de important daca tinem cont de faptul ca de obicei sunt active pentru perioade scurte de timp.
Noul Retarder Sacania: performante superioare pentru deplasarea la viteze reduse
Retarderul a fost utilizat înca de la inventarea sa pentru a reduce viteza de deplasare într-un mod lin, fara manevre bruste, fiind montat pe sistemele de transport persoane la început. În continuare, retarderul a fost montat si pe camioanele destinate transportului de marfa pe distante lungi, capacitatea sa de frânare fara socuri fiind utilizata în general în conditii normale de trafic, în care soferul poate sa aleaga din timp treapta de frânare a retarderului.

În cazul camioanelor de constructii, unde deplasarea se face la viteze foarte mici si deci si frânarea este mai rapida, retarderul nu parea sa aiba vreun viitor. În aceste cazuri, frâna de motor si cea care utilizeaza gazele arse la evacuare sunt utilizate în mod normal. 
Scania a lansat o versiune de retarder care facea fata conditiilor de santier, dar care avea o utilizare limitata. Noul retarder R 4100 montat de Scania pe o parte din camioanele de test este mai puternic cu 600 Nm decât versiunea anterioara,cu 4.100 Nm. În acelasi timp raportul transmisiei între intrare si iesire a crescut de la 3,04 la 3,26, furnizând astfel o crestere de 17 procente a vârfului cuplului de frânare. La viteze mici de deplasare, aceasta crestere ajunge pâna la 20-25 de procente în functie de raportul axei spate a vehiculului. Noul raport de transmisie genereaza o frânare suplimentara la viteze de deplasari mari, iar noul retarder este astfel mai potrivit pentru aplicatiile care implica viteze de deplasare sub 70 km/h, diferenta în ceea ce priveste consumul de combustibil fiind nesemnificativa.

Gama de motoare oferite de producatorul Scania acopera doua modele Euro 6 de 440 si 480 CP, acestea incorporând o combinatie a tehnologiilor EGR si SCR. Motoarele Euro 5 dezvolta puteri cuprinse între 230 si 620 CP, în cadrul a 16 variante constructive. Unsprezece motoare îndeplinesc normele stricte de poluare EEV cu puteri între 230 si 730 CP, aceasta gama incluzând si un motor ce utilizeaza ca si combustibil ethanolul si doua tipuri de motoare ce functioneaza cu gaz/biogaz.
Utilizatorii pot alege între tehnologiile EGR si SCR atunci când configureaza un camion, în functie de nivelul de sulf din motorina vânduta pe piata respectiva.

Dar despre noile motoare si tehnologiile înglobate vom vorbi în urmatorul numar al revistei...
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI