Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

La multi (b)ani

14.12.2011
Ing. Dan Pavel
La multi (b)ani
Am fost tentat sa īncep cu "sa traim bine", dar nici de banc nu mai este interesanta zicerea. Si nici platitudinile asortate precum "iarna nu-i ca vara" nu mai distreaza pe nimeni. Eu am crezut mai īntāi ca un fel de criza morala a lovit Romānia si astfel nu mai gustam bancurile populiste, dar ultima luna mi-a dovedit ca am gresit profund. 
Nu criza este de vina, ci bancurile din ce īn ce mai bune, la fel de savuroase precum cele de pe vremea lui raposatu’, dinainte de revolutie. Semn ca romānut a īnceput sa se distreze mai mult cu prietenii si se plimba mai putin prin alte tari. Concluzia: criza ne face mai casnici. Si mai buni si mai ... cum va place.

Dar aceasta stare nu ne va tine mult, deoarece vine anul 2012... 
Anul īn care se pare ca vom avea cei 60 de kilometri promisi de la Bucuresti la Ploiesti. Unde va "īntepa" soseaua ocolitoare a Bucurestiului? Parerile sunt īmpartite, unii chiar īndraznesc sa spuna ca se va termina pe cāmp. Si cum pāna nu vad minunea eu nu cred, marturisesc ca am o curiozitate literara: ce numar si ce nume va avea aceasta introducere de drum īn ceea ce se vrea cea mai frecventata autostrada din Romānia, care ne-am dori noi, cei de pe aici, sa ajunga macar pāna la Brasov? 
Si cum despre ce se va īntāmpla cu viitorul drum de la Ploiesti la Brasov nu putem sti, deoarece nici cei de la MTI nu banuiesc, sa ne īntoarcem la anul 2012. Vom avea finalizati sute de kilometri de autostrada, chiar daca este un an electoral. De ce sunt asa de sigur? Deoarece, dragi soferi ni se pregateste ceva: o taxa de autostrada. O sa o platim ca si rovinieta, adica global, nu pe portiunile de ici, de colo, pe unde mai avem cāte un drum lat cu pancarte verzi pe margini (autostrada). Din acesti bani se vor construi noi si noi autostrazi.

Si daca nu se vor strānge destui bani, si pot sa va asigur ca niciodata nu vor fi destui, nici daca am avea bugetul Chinei, noua structura de control de la MTI, tocmai īnfiintata, va da amenzi cāt trei autoritati la un loc (ARR, RAR si CNADNR) si chiar mai mult, pāna vor fi suficienti bani pentru toate necesitatile....
Revenind la noutatile aduse de megastructura de control proaspat īnfiintata de catre ministerul transportatorilor, numita pe scurt ISCTR (Inspectoratului de Stat pentru Controlul īn Transportul Rutier), acum, la īnceput de drum, se vorbeste mult despre eradicarea coruptiei. Cel putin doua controale la sediul firmelor de transport īn fiecare an, control total al camioanelor pe sosea, inclusiv cu ajutorul unor statii mobile montate īn parcari, destinate verificarii īncarcarii pe axe sau functionarii sistemelor electronice de control sau a luminilor. Inspectorii vor fi strict controlati, iar acestia pot verifica inclusiv utilajele ce se deplaseaza pe drumurile publice, chiar si īn interiorul oraselor.
Īn acest sens, īn functie de masa proprie a utilajelor, respectiv sub sau peste 3,5 tone, operatorii lor pot fi considerati soferi profesionisti, cele cu masa mai mare necesitānd pentru conducerea lor carnet categoria C. De asemenea, si acestea vor fi supuse cāntaririi īncarcarii pe axe, iar utilajele īn trafic cu dimensiuni sau greutate agabaritica vor trebui sa dispuna de autorizatie speciala de transport.

Īn opinia domnului director al ISCTR, utilajele lente si cele cu dimensiuni prea mari constituie obstacole pentru trafic si acestea ar trebui deplasate numai īncarcate pe trailere. De asemenea, unul din punctele "sensibile" ale utilajelor specializate īn lucrari de sapare a pamāntului ce se deplaseaza īn traficul rutier normal este reprezentat de sistemul de lumini si semnalizare, care īn multe cazuri acesta nu corespunde reglementarilor īn vigoare, si deci acestea pot fi controlate prioritar īn trafic.
Avem vesti bune pentru anul 2012, cel putin īn opinia primului ministru. Acesta a declarat la TV ca va fi un an al "culesului roadelor" īn domeniul absorbtiei de fonduri europene. Cāt despre criza zonei EURO, guvernul nostru a prevazut-o de un an si jumatate, masurile luate atunci de Romānia fiind "copiate" acum si de alte tari europene. Este de asteptat sa copiem si noi ceva de la ei, de exemplu ritmul de constructie al autostrazilor, magistrala europeana TEN 1 ce leaga pe parcursul ei zone industriale puternice din Germania cu altele din Italia, avānd īn componenta sa numeroase tuneluri. 
Desi asistam la un adevarat pesimism economic european, pentru Romānia, cel putin daca vorbim de constructii, anul 2012 se anunta mai bun decāt 2011. Astfel, putem spera ca pāna īn anul 2014 numarul de utilaje importate sa se apropie de valorile din anul 2008. 
Anul XIII, nr. 152, oct 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

NEXT AUTO, Septembrie 2018
 
NEXT AUTO, Septembrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 


 
 

PARTENERI