Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Lansare

Scania anunta motoarele globale

Noile motoare Scania

14.12.2011
Dan Pavel; Marcella Dragan
Scania anunta motoarele globale
Ultimul trimestru al acestui an a fost extrem de productiv pentru grupul suedez Scania. Astfel, acesta a prezentat la începutul lunii noiembrie, în cadrul unui drive-test de forta realizat în muntii din apropierea orasului spaniol Barcelona, noile game de camioane destinate activitatilor de transport din domeniul constructiilor.
Si daca amintim ca toate camioanele prezente în test au fost dotate cu motoarele de ultima generatie ale producatorului, motoare ce vor fi disponibile începând cu anul 2012, putem spune ca Barcelona a reprezentat o avanpremiera totala.
Necesitatea unor motorizari noi este cu atât mai imperioasa la nivelul unui producator mondial de vehicule comerciale, cu cât acestea trebuie sa satisfaca cerintele legislative, dar si tehnice specifice fiecarei zone geografice. Normele de poluare, tipul de combustibil utilizat sau clima reprezinta câteva elemente definitorii ce obliga la crearea unor game de motoare specifice fiecarei zone geografice, dar si aplicatii. 
Evolutia tehnologica, dar si fiabilitatea motoarelor Scania, faptul ca acestea sunt proiectate si produse "in-house", fiind astfel dezvoltate cu predilectie pentru a sustine performantele camioanelor vândute pe toate continentele au reprezentat elementele de baza necesare realizarii unor motoare de ultima generatie absolut deosebite.
În prezent Scania ofera cea mai larga gama de camioane heavy-duty care, începând cu anul 2012, vor fi echipate cu motoare globale, ce pot fi folosite în orice parte a lumii, datorita faptului ca vor raspunde tuturor standardelor referitoare la emisiile poluante, precum Euro 3, Euro 4, Euro 5, EEV si Euro 6. De asemenea, pietele europene au acces la o gama extinsa de motoare compatibile Euro 5 si EEV cu tehnologie SCR. Dar ceea ce este cel mai important, aceste motoare din noua generatie pot opera 100% cu combustibili alternativi, precum biodiesel. 

Noile motoare pot fi folosite la nivel global si au la baza o platforma tehnologica unica, introdusa în anul 2007, platforma dezvoltata permanent de catre Scania în ultimii ani, extrem de flexibila, aceasta suportând atât  tehnologia necesara aplicarii normelor Euro 5 si Euro 6, cât si cea pentru motoarele mai vechi din punct de vedere conceptual, Euro 4 si Euro 3.
Motoarele Scania V8 sunt dotate cu o noua gama de cutii de viteze, precum si sistemele electronice de control si frânare Scania Opticruise si Scania Retarder, toate cu performante îmbunatatite. Astfel, sistemul Opticruise a fost dezvoltat cu o aplicatie speciala pentru camioanele de santier, numita OFF-ROAD. Este interesant faptul ca acest sistem pastreaza intacte functiile Normal si Power chiar si în cazul vehiculelor de santier, acestea fiind utile atunci când se deplaseaza pe drumurile asfaltate, existând si o varianta de a transfera controlul treptelor de viteza în mod manual. Noul sistem Scania Retarder este de asemenea mai eficient decât variantele mai vechi, putând fi utilizat chiar si la viteze mici de deplasare.

La alegere: EGR sau SCR
Schimbarile pe linia de productie a motoarelor au loc deja la fabrica Scania din America de Sud, modificarile începând aici de la jumatatea anului 2011. Variantele pentru Euro 5, motoarele mai ecologice EEV SCR vor fi introduse în productia europeana  pe parcursul anului 2012. 
Odata cu aceasta noua platforma, clientii au acces la o gama foarte larga de trepte de putere ale motorului reusind astfel sa acopere toate aplicatiile care pot fi clasificate ca fiind extrem de solicitante datorita sarcinilor mari de transportat sau terenului dificil de parcurs.

Primele doua motoare Scania Euro 6, cu puteri de 440 si 480 CP sunt dotate cu o combinatie de tehnologii EGR si SCR, fiind recomandate atât pentru vehiculele de cursa lunga cât si pentru activitatile din domeniul constructiilor. 
Gama de 16 tipuri de motoare Euro 5 acopera o plaja mare de puteri, de la 230 la 620 CP, iar cele 11 variante constructive de motoare EEV cu puteri cuprinse între 230 si 730 CP includ si o versiune ce functioneaza cu etanol si doua cu gaz sau biogaz. Aceasta alegere este conditionata de cantitatea de sulf din combustibil, valorile reduse fiind cele sub 10 ppm. Trebuie spus ca aceasta cantitate de sulf este conditionata de zacamântul de unde este extras petrolul brut, din acest motiv în functie de regiuni geografice sau tari motorina livrata la pompa are un continut fix de sulf.
Tehnologii pentru o durata de viata mai lunga a motoarelor
Scania este recunoscuta pentru rezultatele bune în ceea ce priveste eficientizarea consumului de combustibil si o durata de viata lunga a motoarelor. Noua gama globala de motoare a fost dezvoltata pornind de la aceasta traditie, ducând puterea acestor motoare la niveluri superioare, în pregatirea lor pentru respectarea noilor norme de poluare, din ce în ce mai severe. Generic vorbind, scaderea noxelor, dar si a consumului pentru motoarele Euro 5 si Euro 6 se poate realiza în primul rând prin cresterea presiunii amestecului combustibil injectat în camerele de aprindere din fiecare cilindru al motorului. 

Numeroase îmbunatatiri au fost introduse treptat de la lansarea noii platforme de motoare în 2007, acestea fiind acum încorporate în întreaga gama de motoare. Astfel, au suferit modificari conductele sistemelor de absorbtie si evacuare, cele ale sistemelor EGR, sistemul de supraalimentare a fost reproiectat, precum si pistoanele si chiar captuselile cilindrilor. Un exemplu edificator în ceea ce priveste realizarea din punct de vedere tehnologic a captuselii cilindrilor: stratul superficial, de contact este prelucrat printr-o tehnologie noua, cu plasma, fata de varianta clasica, de prelucrare mecanica, prin honuire, rezultând o frecare redusa si o durata de viata mai lunga.
Sistemele post-tratament SCR  au fost dezvoltate în mai multe etape de la introducerea lor în anul 2006. Injectoarele pentru solutia de uree au fost modificate, pentru a preveni înfundarea lor.
Soferul are acum un motor mai performant, dar si mai atractiv
Performantele recunoscute ale camioanelor Scania rezulta din mai multi factori legati de caracteristicile motoarelor si din tratarea întregului lant de transmitere a puterii ca un întreg, de la motor si pâna la roata, care asigura deplasarea efectiva pe sosea. Acest lucru creste popularitatea motoarelor în rândul soferilor. Un bun exemplu: cele mai noi modele au un raport al cuplului motor ce variaza în jurul valorii de 5. Acesta ofera o manevrabilitate buna si capacitatea de a se descurca pe orice tip de drum si în orice conditii climaterice, dar, pentru a garanta conducatorului un mod de a conduce placut, cuplul superior este utilizat inteligent de toate tipurile noi de cutii de viteze de la Scania si chiar raportul de transmitere a puterii pe axele spate creeaza o manevrabilitate buna.

Puterea maxima este obtinuta în general începând cu valori de 1.000 rpm, ceea ce înseamna ca motorul este flexibil, asadar nevoia de a schimba vitezele este redusa la minimum. În plus, motorul raspunde rapid la comenzile soferului, în toate conditiile. Acesta transmite soferului informatia esentiala ca vehiculul este capabil sa îsi îndeplineasca sarcina si ca are un surplus de putere, în cazul în care acest lucru este necesar. 
Cuplul motor disponibil la turatii mici permite optimizarea întregului lant de transmitere a miscarii, oferind un consum redus de combustibil fara a pierde din putere. Astfel, deplasarea autocamioanelor pe distante mari cu viteza constanta si la turatii de 1.100-1.200 rpm intra pe o curba de consum perfecta, si combinata cu o cutie de viteze automata inteligenta ajuta soferul sa obtina maximum de performanta din fiecare picatura de combustibil. 
Toate acestea, alaturi de comportamentul  camionului ca un întreg se traduc într-o atractivitate crescuta pentru soferi, caracteristica vehiculelor Scania. Un sofer care este multumit de modul în care se comporta camionul pe care îl conduce va face o treaba mai buna si va avea o mai mare grija de vehicul, ceea ce reduce în timp costurile cu întretinerea si reparatiile. Acesta este modul în care Scania ofera cel mai bun suport pentru sofer si creste posibilitatile de câstig ale clientilor sai. Modul în care soferul si camionul interactioneaza este crucial pentru profitul unei afaceri.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI