Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Volvo Trucks

Solutii inteligente de vopsire ecologica

Volvo Trucks - solutii inteligente

14.12.2011
Ema Stancu; Madalina Dragomir
Solutii inteligente de vopsire ecologica
Dupa ce īn ultimele decenii a redus consumul de combustibil al vehiculelor sale, Volvo Trucks īmbunatateste acum amprenta ecologica a facilitatilor sale de productie. Reducānd consumul de energie si de vopsea si prin utilizarea solventilor mai putin poluanti, vopsitoria sa din nordul Suediei este din punct de vedere ecologic cea mai curata unitate din lume. Chiar si asa, clientii pot alege īntre mai mult de 850 de culori.
Pentru o singura cabina de camion este nevoie de aproximativ 20 de litri de vopsea, si fiecare cabina trebuie sa treaca printr-un cuptor pentru a se īntari vopseaua. Īnmultiti acest proces cu zeci de mii de vehicule īn fiecare an, ca sa nu mai vorbim despre īncalzirea sau racirea necesare altor parti ale vopsitoriei, si devine clar faptul ca o astfel de fabrica are un impact enorm asupra mediului, atāt īn ceea ce priveste materialele cāt si energia consumata. 
Dar, producānd caldura din resurse ca de exemplu gunoiul, precum si prin īnjumatatirea consumului de vopsea, vopsitoria Volvo Trucks din Umeå, nordul Suediei, a devenit un exemplu stralucit de gāndire inteligenta prin care se poate micsora amprenta ecologica a unei importante unitati de productie industriala. 

Emisiile scad, investitiile cresc 
Timp de multi ani, conducerea vopsitoriei Volvo Trucks s-a concentrat pe reducerea emisiilor de solventi īn aer si īmbunatatirea eficientei energetice. Fiecare etapa a procesului de vopsire a fost analizata pāna la cel mai mic detaliu. Toata lumea a fost īncurajata sa vina cu sugestii si idei, iar apoi au fost facute investitii importante. Rezultatele sunt impresionante. Īntre 1999 si 2008, consumul de energie a fost redus cu 30 de procente. Acest succes este si mai remarcabil deoarece cantitatea de vopsea folosita a crescut semnificativ īn cursul aceleiasi perioade, īn parte datorita faptului ca acele componentele din plastic care anterior se vopseau īn Belgia, acum sunt vopsite īn uzina din Umeå. 
"Cānd anumite componente nu sunt vopsite īn acelasi loc, este incredibil de dificil sa garantezi ca vor avea aceeasi nuanta cu restul cabinei. De aceea ne-am hotarāt sa le aducem aici," explica Hans Venngren, director Volvo Trucks responsabil cu vopsirea. Economia de energie a fost realizata prin reutilizarea aerului īn cabinele de vopsire si īn fabrica. Aerul din uzina este folosit ca aer proaspat īn procesul de vopsire, īn timp ce īn jur de 75% din aerul din cabinele de vopsire este reutilizat. Ca urmare, nevoia de  aer proaspat adus din exterior a scazut dramatic.

Combustibil din deseuri
Īmbunatatirea planificarii operationale, cum ar fi īntreruperea functionarii utilajelor atunci cānd exista pauze pe linia de productie, a contribuit de asemenea la reducerea consumului de energie. Alte masuri de economisire a energiei includ instalarea unor motoare electrice eficiente.
"Cānd am īnceput sa vopsim concomitent cabina si elementele din plastic, am redus temperatura din cuptoarele de uscare a vopselei cu mai mult de 50 de grade si acest lucru a dus īn mod evident la scaderea nevoii de energie", spune Venngren. "Din moment ce aveam nevoie de temperaturi mai scazute, pentru īncalzirea cuptoarelor am putut sa trecem de la utilizarea gazului petrolier lichefiat (GPL) la termoficarea publica." 
Termoficarea publica - pentru care se furniza partial energie produsa din gunoiul menajer de la o uzina din apropiere - a īnlocuit, de asemenea, pacura din procesul de īncalzire, iar gazul petrolifer lichefiat este acum īnlocuit cu ecologicul dimetileter, produs din biomasa.

O idee foarte buna
Una dintre economiile de energie cele mai spectaculoase provine totusi de la sistemul de climatizare. Rāul Umeälven curge chiar īn apropierea fabricii, iar sub el exista un rāu subteran, care este īntotdeauna rece, indiferent de anotimp. Aceasta apa rece este pompata prin intermediul unor conducte lungi de doi kilometri īn sistemul de tevi al fabricii. "Noi folosim apoi apa īn diferite sisteme de racire," spune Venngren. "Acest lucru ne-a permis sa īnlocuim multe dintre instalatiile de climatizare care folosesc agenti de racire."
Vopsitoria a fost modernizata, iar productia a fost sistematizata īn mai multe etape diferite, drept urmare a rezultat scaderea semnificativa a cantitatilor de vopsea si solventi folosite, respectiv, a emisiilor nocive īn aer. Īn 1988, aceste emisii erau de aproximativ 70 de grame pe metru patrat de suprafata de cabina vopsita. "Astazi acest raport este mai mic de 10 gr/mp, sub limita impusa de UE de 55 gr/mp. Chiar daca mai avem īnca multe de facut, suntem īntr-adevar multumiti de rezultatele muncii de pāna acum", spune Venngren.

Nuanta dorita
Chiar daca performanta īn domeniul protectiei mediului atrage atentia, vopsitoria din Umeå se remarca si prin gama larga de culori īn care pot fi vopsite cabinele. "Suntem capabili sa ne conformam aproape oricarei cereri a vreunui client", spune Denny Westerlund din partea departamentului de comunicare al uzinei Volvo Trucks din Umeå. 
Vopsitoria Volvo Trucks din Umeå a economisit īntre anii 1999 si 2008 o cantitate de energie de 41.000 MWh.
Consumul de vopsea a scazut de la 34 litri pentru fiecare cabina īn anul 1999 la 20,2 litri īn 2008, ceea ce reprezinta o reducere de 41%. Odata cu recenta introducere īn procesul de vopsire a componentelor din plastic, reducerea a fost de 44 de procente. Aceasta corespunde unei economii de 1.400.000 litri de vopsea si solventi, care nu mai trebuie produsa, transportata si manevrata.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI