Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Volvo FMX

The next step

Volvo FMX, the next step

13.01.2012
Dan Pavel
The next step
De la expozitia Bauma 2010, atunci când producatorul  Volvo a fost singurul care a avut capacitatea si viziunea de a lansa, în acele vremuri de criza economica mondiala, când strategiile de viitor ale marilor companii erau date peste cap de realitatea unei piete în cadere, un camion de constructii cu adevarat revolutionar, modelul FMX, pe piata de profil nu s-au întâmplat prea multe. Încetul cu încetul pietele s-au calmat si viitorul chiar daca nu este foarte clar nu pare la fel de negru ca în anul 2010. Piata merge înainte, iar noile norme de poluare fac ca si electronica îmbarcata pe camioane sa concureze si de multe ori sa o depaseasca pe cea a autoturismelor considerate vârf de gama.
Camioanele pentru constructii trebuie însa sa faca fata unor cerinte de mediu si exploatare dure, soferul putând fi pus fata în fata cu situatii ce nu pot fi acoperite totdeauna de senzorii sistemelor de siguranta automate, astfel ca rezistenta structurii, motorul puternic si o cutie care raspunde rapid comenzilor unui sofer experimentat sunt definitorii. În acest caz, Volvo FMX ofera exemplul unui camion ce poate face fata oricând unei situatii limita.

Cum iese în evidenta? Simplu: asa a fost proiectat.
Atunci când am participat la lansarea primului model FMX în primavara anului 2010 la Bauma - München, scriam ca este deschizatorul unei noi generatii de camioane de santier. Apoi, am avut sansa sa-l testez în Suedia, în conditiile unei zile de toamna ploioasa nordica, dar si în plina iarna româneasca, pe un drum de munte pe care numai buldozerele cu senile puteau sa urce. Pot spune ca l-am vazut la lucru pe orice tip de drum si totdeauna am apreciat faptul ca atunci când pornesti motorul ai impresia ca stapânesti vremea de afara, si nu invers. Trebuie spus ca fiecare model produs de catre Volvo Trucks se bucura de o gama extrem de larga de motoare, seria FMX putând fi echipata, la cerere, cu motoare de 11 si 13 litri cu puteri cuprinse între 330 si 500 CP, care ofera un cuplu ridicat la turatii joase si o putere maxima disponibila în situatii limita într-un timp foarte scurt. Motoarele sunt gestionate cu ajutorul mai multor tipuri de cutii de viteze, acestea putând fi comandate atât în functie de specificul transportului cât si de experienta soferului.

În mod sigur, cutia de viteze automata I-Shift nu da niciodata gres, selectia treptelor pentru asigurarea puterii necesare adaptata vitezei, încarcarii si tipului de drum, dar si pentru un consum minim, fiind totdeauna aproape de perfectiune. Controlul automat este optimizat pentru activitatile de constructii, incluzând de exemplu functii ce ajuta soferul la pornirea de pe loc si la manevrarea în spatii înguste.
Transmisia manuala este si ea specifica marcii, cursele scurte si precise ale manetei schimbatorului, sincronizatoarele patentate Volvo contribuind la reducerea fortei necesare pentru schimbarea treptelor.
Pentru sarcinile mari din domeniul constructiilor si nu numai, sistemul Powertronic cu transmisie planetara complet automata cu convertizor de cuplu ofera posibilitatea schimbarii treptelor fara întreruperi în transmiterea fortei de tractiu-ne. Cutia cu 6 trepte, realizata în doua variante constructive poate dezvolta un cuplu de 2.100 Nm, respectiv 2.600 Nm.

Facut pentru constructii
Nu trebuie uitat nici o clipa faptul ca pentru a avea un camion de santier cât mai bun, acesta trebuie în primul rând sa se strice cât mai rar cu putinta si sa faca fata conditiilor extreme de lucru.  Praful este unul dintre cei mai mari dusmani ai oricarui element mecanic în miscare de rotire, din acest motiv toate camioanele au filtre speciale de aer, care în functie de cantitatea de praf din aer trebuie schimbate des. Solutia gasita de specialistii Volvo pentru modelul FMX este reprezentata de priza de aer montata în partea de sus a cabinei, care ofera si o vedere foarte buna, în cazul cabinelor scurte în partea din spate a soferului. 
Accidentele usoare, în special cele frontale sunt des întâlnite pe santierele aglomerate sau cu bucati de stânca pe calea de rulare. O bara rezistenta nu este suficienta, asa ca FMX propune o bara de protectie robusta, facuta din trei bucati, cu traversa de remorcare, scut de protectie si treapta integrata. Astfel, costurile de înlocuire sunt mult reduse, deoarece în general numai una dintre cele trei componente este distrusa în cazul unui impact la viteza mica.

Traversa de remorcare din fata camionului este extrem de robusta, putând tracta pâna la 25 de tone, aceasta prezentând si un alt avantaj: este montata central. Acest tip de montaj este extrem de important, deoarece la sarcini de tractare mari, asezarea excentrica a barei fata de axa longitudinala a masinii poate induce în sasiu momente de torsiune periculoase.
Un element de siguranta extrem de important pentru sofer este oferit de ansamblul de oglinzi retrovizoare. Acestea fiind situate în afara gabaritului masinii sunt de obicei expuse riscului de a se sparge la impactul cu alte obiecte dure. Din acest motiv, Volvo a propus un sistem de oglinzi mari, dar cu brate de sustinere subtiri. Acest sistem de sustinere ofera un dublu avantaj: o buna vizibilitate în fata pentru sofer dar si posibilitatea ca aceste oglinzi sa se rabateze la întâlnirea cu un obstacol exterior dur, fara ca suprafata de reflexie sa se sparga.

Supravegherea încarcarii benei este esentiala pentru echilibrarea masinii si reducerea uzurii pneurilor, printre altele. Din acest motiv, scara si bara de sustinere exterioara ofera un sprijin excelent pentru ca soferul sa verifice starea platformei si a încarcarii.
Pentru a aprecia un camion Volvo FMX, trebuie testat, deoarece avem un vârf de gama adevarat, reproiectat integral pentru a face fata tuturor cerintelor utilizatorilor. De altfel, designul, functiile îmbunatatite de conducere si confort, robustetea, toate au fost realizate în conformitate cu cerintele acestei piete, pe baza unor chestionare detaliate si bineînteles bazându-se pe experienta proprie,Volvo construind camioane pentru constructii de nu mai putin de 82 de ani. Testarea FMX a avut loc în conditii extreme de temperatura, de la -40° la +40°, la altitudini de peste 2.500 metri, dar si pe santiere din Estul Europei si Rusia sau din America de Sud.
Concluzia: unic, rezistent chiar si în cele mai dure conditii de lucru!
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI