Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Controlul costurilor, adevarata afacere

Aniversare Bergerat Monnoyeur

14.02.2012
Aniversare Bergerat Monnoyeur
Bergerat Monnoyeur a scris istorie în România pe piata de constructii, aducând în calitate de reprezentant oficial, prima marca internationala de utilaje din tara noastra, Caterpillar.
De atunci, au trecut 20 de ani, sarbatoriti chiar în luna ianuarie 2012.

Putem spune ca aici s-a scris istoria pas cu pas, cu un început greu, dar hotarât. Nu trebuie sa uitam ca România de la începutul anilor ’90 nu era adaptata economiei de piata, fiind dependenta înca de un sistem centralizat si în deriva.  Astfel, istoria nescrisa începe chiar din ianuarie 1990, când domnul Christian Monnoyeur, unul din proprietarii firmei, a venit în România. Un gest curajos, daca tinem cont de miscarile de strada din acea vreme, dar si vizionar, deoarece într-o perioada în care multi nu stiau ce se întâmpla în estul Europei, domnia sa a sesizat ca aici exista o oportunitate de dezvoltare. Am reusit sa discutam chiar cu primul angajat român al companiei, domnul Liviu Neagu, în prezent director general pentru România si Moldova. Am avut o conversatie lunga, dar impresionanta, deoarece domnul Neagu este omul care a trait si a participat în direct la evolutia pietei de constructii si transporturi comerciale din România. 

Masini si Utilaje:  Cum a fost începutul anilor '90?
Liviu Neagu: În primul rând, a fost viziunea domnului Christian Monnoyeur, care atunci când a venit în România, imediat dupa revolutia din decembrie, a înteles ca dezvoltarea unei tari trece prin constructii, infrastructura si pentru asta este nevoie de performanta. Astfel, a trimis un semn celorlalti membri ai conducerii grupului, sa vina si sa construiasca o afacere în România.
Prima vânzare de utilaje Caterpillar în tara noastra a fost facuta direct de catre producator, pentru bazinul minier Valea Jiului, la Motru si Rovinari. A fost vorba de un pachet de utilaje ce se dorea a fi platit în contrapartida de statul român. Din pacate, din acel pachet s-a livrat doar un sfert. Conditiile economice au facut ca respectivul contract sa nu mai poata fi dus la bun sfârsit. Practic, primul utilaj vândut de catre societatea Bergerat Monnoyeur a fost în anul 1992.

M&U: Putem vorbi de momente care au marcat istoria firmei în cei 20 de ani de existenta?
L.N.: În general, pentru noi este importanta încrederea pe care ne-au acordat-o clientii dar si alti constructori, care ne-au încredintat produsele lor spre a fi distribuite în România. Pot mentiona producatorul mondial de anvelope Michelin, pe care l-am adus în 1993, dar si grupul Renault, care a fost reprezentat tot prin intermediul nostru începând cu anul 1995. Mai întâi am fost importatori exclusivi pentru Michelin si Renault în România, acestia investind mai târziu direct pe piata de aici. 
Daca ar fi sa dau timpul înapoi, un prim succes pentru noi a fost reprezentat de primele vânzari de utilaje catre Administratia Nationala a Drumurilor, pentru a sprijini începerea lucrarilor de largire a drumului spre Urziceni, prima lucrare de anvergura realizata în tara. A fost, de asemenea, o reusita pentru vremea respectiva modernizarea pistei numarul 1 de la aeroportul Otopeni, pe atunci considerata una dintre cele mai bune din estul Europei. S-a lucrat cu bitum românesc, dar a trebuit sa îl modificam pentru a putea face fata variatiilor mari de temperatura de la vara la iarna, sa reziste cât mai bine, toate acestea, fara a avea o fundatie propice pentru un trafic în crestere. 
În continuare, am intrat pe piata cimentului, cu primele contracte de finantare pe care le-am facut pentru clientii din România, mai întâi în cross-border cu cei de la Caterpillar Finance. 
O alta afacere importanta a grupului în România a fost preluarea distributiei exclusive pentru John Deere, pentru întreaga gama de utilaje agricole. Acum, daca le calculam, sunt multe reusite si asta face ca actionarii sa aiba încredere în România. 

M&U: Va considerati o firma care a deschis în România calea unor investitori puternici?
L.N.: Chiar daca Bergerat Monnoyeur are puterea sa aduca marci de prima marime de pe piata mondiala, noi suntem o societate de servicii, iar relatia cu clientul este primordiala. Trebuie sa întelegem clientul, sa aflam ce intentii are, detaliile despre proiectul sau, pentru ca noi sa aducem stiinta, tehnica, tehnologia, astfel încât sa-i propunem cele mai bune masini, solutii si combinatii de masini. 
Noi dorim sa ridicam stacheta cât mai sus, atât din punctul de vedere al consilierii clientilor, cât si din punctul de vedere al asigurarii service-ului. Daca acum 10 ani aprovizionam piesele într-un termen de 5-6 zile, acum putem, în 90% din cazuri, sa aprovizionam în 36 de ore. Este un mare progres. Ne-am dorit sa fim un pionier si pentru constructori, dar si pentru ceilalti furnizori de utilaje care au venit dupa noi în România si am reusit. Am ridicat stacheta cât mai aproape de standardele europene si acesta este un motiv de mândrie. Dar fara rabdare si investitii, inclusiv în oameni, nu puteam face toate acestea. 
Sa nu uitam ca, pâna dupa anul 2000, piata de utilaje în România era de câteva sute de unitati. În aceste conditii, era greu sa fii motivat, sa continui sa investesti într-o tara cu un nivel al pietei scazut, deoarece oricât de mare ar fi cota de piata, nu poate fi de 100%.
Aici intervine spiritul vizionar al actionarilor si dorinta noastra, a celor care suntem în România, sa facem lucrurile sa evolueze. 

M&U: Cum a fost anul 2011 pentru Bergerat Monnoyeur?
L.N.: Din punctul de vedere al societatii Bergerat Monnoyeur, dar si al firmelor grupului prezente pe piata din România, pot spune ca a fost un an foarte bun, deoarece în anul 2011 am cules roadele muncii din anul 2010. 
Chiar daca si anul 2010 a fost un an foarte bun, putem spune ca 2011 a fost un an special, un an în care ne-am întors la provocarea principala, aceea de a avea clienti multumiti. Vom continua, acesta este numai începutul. Am vândut în 2011 peste 300  de utilaje noi si mai bine de 100 de masini de ocazie.

M&U: O performanta importanta, putem spune...
L.N.: Mult mai important este clientul care se întoarce sa cumpere din nou de la noi. De aceea, am pus în practica un sistem de control al satisfactiei clientilor, prin care vrem sa vedem cu adevarat care este pulsul clientilor, cât de multumiti sunt, care sunt punctele pe care trebuie sa le amelioram. În continuare, pe baza datelor obtinute, echipa de management poate sa puna la punct planul pentru ameliorarea relatiei cu clientul. Când spun relatie, nu ma refer doar la o relatie de prietenie, ci si la îmbunatatirea service-ului, a comunicarii sau a finantarii daca este cazul. Este o investitie nu atât în bani cât în timpul care va fi alocat pentru a studia si pentru a îmbunatati procesele, astfel încât clientii nostri sa fie cât mai multumiti. Noi vrem sa ajungem la nivel european din punct de vedere al satisfactiei clientilor, vrem sa fim peste media europeana pentru acest indicator.

M&U: Ce înseamna sa fii aproape de problemele clientilor, mai ales acum, când este atât de greu sa faci rost de bani pentru a dezvolta o afacere în domeniul constructiilor?
L.N.: Teoretic, sa faci fata crizei de cash înseamna renegocierea contractelor de furnizare, urmarirea cu atentie a functionarii utilajelor, contracte preventive pentru reparatia masinilor si tot ceea ce este legat de economie. Nu înseamna sa tai salariile sau sa dai oamenii afara ci înseamna sa ai un control al cheltuielilor. Asta este ceea ce oferim noi: solutii care sa le permita clientilor sa aiba cheltuieli mai mici. Elementul esential este sa nu ne oprim din investitii într-o perioada de criza. Daca avem de lucru trebuie sa investim, dar într-o maniera inteligenta, astfel încât clientii sa poata câstiga cât mai mult, nu înseamna ca daca ai cumparat un utilaj ieftin ai rezolvat problema...
Un utilaj ieftin are o valoare de revânzare mica, fata de un utilaj Caterpillar, pe care poti sa îl vinzi oriunde, la un  pret apropiat de cel de achizitie. Presupunând ca nu mai poti sa îl mai vinzi în Europa, deoarece aici este înca criza, vei putea sa îl vinzi în Asia, Africa, America, nu direct, ci prin intermediul nostru. Am facut astfel de operatiuni pentru clienti din România. Aici intervine notorietatea unui brand, faptul ca brand-ul respectiv are o retea în întreaga lume. 

M&U: Cum se vede din punctul de vedere al directorului general al Bergerat Monnoyeur anul 2012?
L.N.: Pe termen lung sunt cât se poate de optimist. Am ramas în România pentru ca sunt convins ca aici se poate dezvolta o afacere buna si va trebui sa facem ceea ce altii au reusit sa realizeze în alte tari, cu câteva zeci de ani înaintea noastra: infrastructura, cladiri, scoli, spitale - sunt foarte multe de facut. Uitati-va cât de multe sunt de facut în afara oraselor, cât de multe sunt de facut pe partea hidroamenajarile de râuri, de lacuri, cât de multe avem de facut pe turism, pârtiile de schi, litoralul, delta... Avem premize pentru a face lucruri fantastice în România si sunt sigur ca le vom face pe masura ce vom recâstiga încrederea investitorilor, pe masura ce investitorii straini îsi vor reveni un pic din socul pe care l-au avut în 2008/2009 si din socul pe care probabil îl vor avea în 2012. Ei au nevoie sa investeasca, iar România este o tara în care se poate investi. Acesta este un element cheie, este punctul de plecare pentru toti cei care mai suntem în momentul de fata în România. Piata din 2012 o vad la nivelul anului 2011, acum la început de an, ceea ce nu este rau. Cred ca pentru urmatorii 3 ani, în conditiile în care Europa va gasi o solutie pentru a iesi din criza, piata va creste. Ideal ar fi o crestere liniara, fara socuri.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI