Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Pentru o piata competitiva si corecta

Asociatia Româna de Închirieri

15.03.2012
Dan Pavel
Asociatia Româna de Închirieri
Înca de la înfiintarea în anul 2010, revista Masini si Utilaje a fost alaturi de membrii Asociatiei Române de Închirieri (ARI), încercând sa prezinte cât mai fidel activitatea lor profesionala. Nucleul de firme care au pus bazele ARI, societati ce activeaza în domeniul vânzarii si închirierii de nacele si platforme aeriene, automacarale sau a serviciilor de transport agabaritic, a oferit reprezentativitate înca de la începutul activitatii asociatiei, acoperind peste 80% din activitatea pietei de profil.
Scopul asociatiei este acela de a reprezenta majoritatea firmelor de închirieri a utilajelor si echipamentelor pentru industrie si constructii din România prin promovarea activa a conceptului de închiriere a portofoliului lor de masini. În consecinta, la fiecare întâlnire a membrilor asociatiei, odata la o jumatate de an, noi si noi membri au fost primiti în ARI, din acest punct de vedere confirmându-se practic necesitatea sa la nivel national.
La sfârsitul lunii februarie a.c. a avut loc o noua sedinta de lucru a asociatiei, si ca de obicei, a fost o dezbatere vie, meritul cel mai mare al membrilor fiind acela ca, desi firme concurentiale pe o piata care nu reuseste sa-si revina dupa criza economica, acestia doresc sa creeze un mediu de afaceri corect, din care toti au de câstigat.
Analiza rezultatelor pietei de închirieri a reprezentat ca de obicei primul punct a discutiilor. Aceasta a fost sustinut de catre presedintele asociatiei, ARI, domnul Stefanita Ponea, pe baza datelor comerciale oficiale ale primului semestru din anul 2011 ale firmelor membre. Rezultatele au demonstrat ca, desi piata a înregistrat comparativ cu anul 2010 o crestere de 3,96%, la nivelul cifrei de afaceri, pierderile nete suferite de companii au crescut si ele cu 17,27%. Concluzia acestor cifre deloc îmbucuratoare: o parte din companii nu reusesc înca sa stabilizeze politica de preturi interne. De fapt, din discutiile avute între membrii ARI, se poate deduce ca vorbim înca de o piata imatura, în care preturile de închiriere nu au o baza clara de calcul, din acest motiv existând chiar situatii extreme în care utilajele sunt oferite la sume care nu acopera nici rata de leasing. Chiar daca analiza a fost realizata pentru primul semestru al anului 2011, efectele negative se simt în continuare, presedintele asociatiei afirmând ca se simte o presiune crescuta la nivelul preturilor de închiriere, similara cu cea din 2008, din  momentul caderii economice mondiale.

Analiza de perspectiva a fost interesanta, deoarece o cadere a preturilor sub anumite limite poate duce la prabusirea pietei, aparând imperios necesara o sustinere din partea fiecarei firme a unor valori minime de  piata. Trebuie spus ca, datorita prevederilor legii concurentei, preturile în România se pot face numai pe baza cererii si ofertei, nefiind posibila stabilirea unor limite. Acesta este si unul din motivele pentru care asociatia încearca sa ofere toate pârghiile de analiza membrilor sai, pentru a sustine fiecare o politica de preturi care sa nu duca la final la pierderi nete. Discutând despre scaderea necontrolata si de multe ori neacoperita a acestora, se pare ca aceasta este generata de câtiva factori general valabili, precum teama vânzatorilor de a nu ramâne cu utilajul în curte, acestia fiind gata sa faca orice compromis din acest punct de vedere, dar si lipsa unei analize în detaliu a propriilor costuri legate de activitatea de închiriere, unele elemente fiind de multe ori omise din constructia finala a pretului.

Au fost date ca exemplu doua piete importante de închirieri: Germania si America de Nord, fiind prezentat pe scurt modul în care aici sunt tratate problemele legate de costurile de închirieri.
O alta problema discutata a fost aceea a cresterii la valori foarte mari a tarifelor CNCIR/ISCIR, institutii ale statului ce reglementeaza si aproba din punct de vedere tehnic functionarea tuturor utilajelor de lucru la înaltime. Acestea au crescut cu valori cuprinse între 30 si 120%, în conditiile în care serviciile oferite au ramas la acelasi nivel. Mai mult, atunci când a fost înfiintata Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor De Ridicat si Recipientelor Sub Presiune (CNCIR), s-a afirmat ca aceasta noua institutie va organiza mai bine piata si astfel preturile serviciilor de control si avizare vor fi mai mici. În realitate, acestea au ajuns în prezent la valori ce depasesc pe cele cu piete puternice, precum Germania. Noile tarife practicate sunt reglementate legal înca neclar, sub o forma ce lasa loc de interpretari, fara a se specifica când se alege valoarea minima si când cea maxima.

O alta problema sesizata la nivelul acestor reglementari: o nacela veche de 20 de ani este tarifata la fel ca o nacela de 4 ani, desi aceasta din urma nu are probleme tehnice si nu necesita verificari minutioase asa cum se întâmpla în primul caz.
Concluzia: implicarea asociatiei este absolut necesara în acest caz, trebuind solicitat pe caile legale avute la dispozitie modificarea tarifelor, dar si a modului lor de aplicare.
Discutiile dintre membrii ARI au acoperit mai multe ore, alte probleme discutate fiind cele de organizare interna sau participarea la expozitiile nationale si internationale. Si la aceasta întâlnire au fost primiti noi membri, asociatia demonstrând ca este viabila si în crestere.  
Prognozele pentru anul în curs nu sunt însa posibile, dupa opinia noastra, ca observatori din afara asociatiei, o concluzie ce poate fi trasa din cele discutate este aceea ca, fara o piata bine si corect reglementata legal si cu firme puternice, vom avea în continuare fluctuatii mari ale afacerilor de la un semestru al anului la urmatorul, ce nu pot fi nici prevazute si nici contracarate din timp. Rolul ARI ramâne însa crucial pentru stabilizarea acestei piete, chiar daca se face cu pasi mici. La aceasta ultima sedinta a fost mai evident ca oricând ca este necesara o activitate sustinuta din partea asociatiei, cu angajarea unor juristi si a unor specialisti care sa sustina interesele membrilor, sa creeze si propuna un cadru legal corect competitiv.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI