Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Uimitoarele camioane articulate Seria B

Camioane articulate Caterpillar Seria B

15.03.2012
Dan Pavel
Camioane articulate Caterpillar Seria B
* Cel mai eficient sistem de suspensii de pe piata
* Articulatie din doua piese - patent CAT
* Cabina spatioasa, complet reproiectata
* Sistem de control automat (ATC) a celor patru ambreiaje disc
* Consum redus de combustibil
* Piese de uzura cu durata mare de viata
* Împrastierea materialelor fara echipamente-suport suplimentare

Caterpillar este una dintre putinele marci cu acoperire pe toate continentele, care poate oferi o gama completa de utilaje, pentru orice tip de aplicatii solicitate în constructii. Compania, cu radacini pe continentul nord-american este renumita nu numai datorita utilajelor sale, dar si a calitatii si puterii motoarelor, acestea fiind la fel de cunoscute ca si masinile pe care sunt montate.

Secretul fiabilitatii masinilor utilizate pe întreg mapamondul, în conditii climatice extreme consta si în faptul ca aproape toate componentele ce intra în structura unui vehicul CAT sunt nu numai proiectate de departamentele specializate ale grupului, dar si produse în fabricile sale, astfel controlul calitatii si materialelor fiind permanent supravegheat.
În mod uzual, utilajele de mare capacitate sunt cele mai spectaculoase, dar si utilizate intens în aplicatiile cele mai grele,  fiind reprezentative pentru fiecare producator, iar camioanele articulate seria B de la Caterpillar nu sunt o exceptie.
Acesti colosi cu capacitati de transport ce ating 40 t sunt absolut de neînlocuit în orice aplicatie ce presupune transportul unor cantitati mari de pamânt în interiorul unei organizari de santier. Orice aplicatie de tip green-field nu poate fi dezvoltata fara astfel de masini de transport, lipsa unor drumuri pentru camioane, la care se pot adauga denivelarile naturale sau terenul ce are un grad de dificultate sporit atunci când ploua facând imposibil accesul unui vehicul de transport normal.
Suspensiile reprezinta un element extrem de sensibil atunci când vorbim de o sarcina de 40 t si un teren accidentat, din acest motiv inginerii de la Caterpillar au fost extrem de atenti atunci când au proiectat noua serie B de camioane articulate. Astfel, suspensia fata este special conceputa în acest sens, amortizoarele mixte cu azot si ulei cu diametru mare asigura preluarea unor socuri oricât de puternice fara probleme. Cursa lunga de lucru a acestora poate prelua socurile neasteptate, cele mai periculoase pentru structura camionului fiind cele puternice si bruste care dezvolta forte dinamice mari. În final, amortizoarele protejeaza nu numai componentele lantului de transmitere a miscarii, dar asigura si o deplasare lina, cu vibratii reduse. 

Suspensia spate este în mod normal cea mai solicitata, aici fiind preluate eforturile ce apar la încarcarea si descarcarea benei. Din acest motiv, aceasta ofera acum o durabilitate mai mare ca niciodata. Legatura dintre suspensia spate si sasiul camionului este asigurata de catre o serie de suporti elastici tip heavy-duty, un alt element original patentat CAT. Utilizatorii seriei B vor fi încântati de acest sistem de suporti din elastomer, extrem de solicitati la sarcini dinamice, deoarece în medie pot fi înlocuiti dupa 8.500 de ore de functionare, ceea ce înseamna o durata de viata de trei ori mai mare comparativ cu suportii clasici utilizati pe piata.

Desi dimensiunile unui astfel de colos sunt impresionante, productivitatea este strâns legata de viteza de lucru. Din acest motiv, camioanele articulate seria B ofera posibilitatea descarcarii masei de pamânt din bena în timpul mersului, în cicluri scurte de lucru. Designul benei si gradul optim de înclinare la descarcare asigura o capacitate buna de golire a acesteia. În plus, capacitatea sa crescuta de împrastiere a materialului în timpul mersului ofera un avantaj suplimentar utilizatorului, astfel ca acesta nu mai este obligat sa investeasca în echipamente-suport suplimentare, precum echipamentele de împrastiere.
Aceasta proprietate poate fi exploatata din plin de firmele care au nevoie de un camion articulat pentru alimentarea unui buncar cu material de lucru sau a unui concasor cu piatra sau în cazul lucrarilor de stabilizare a solului, amenajarea terenului sau întretinerea drumurilor de pamânt. 
În plus, acest sistem permite împrastierea chiar si în panta, transversal sau pe teren denivelat. Care este secretul acestei versatilitati unice? Un centru de greutate coborât, care reduce semnificativ riscul de rasturnare atunci când se lucreaza în special pe pante cu înclinare mare.

Articulatia-esenta unui camion articulat
Capacitatea de deplasare pe teren denivelat, în conditii climaterice dificile nu este suficienta pentru a învinge orice obstacol si a transporta pamântul în cel mai rapid mod. Posibilitatea de a vira pe spatii înguste, de a trece peste obstacole, de a controla permanent alura masinii în timpul mersului depinde în mod esential de articulatia ce face legatura dintre partea din fata, respectiv unitatea de tractare si cea din spate, unitatea de transport.

Articulatia centrala, în cazul seriei B de la Caterpillar este formata din numai doua piese, o formula constructiva unica patentata de CAT, extrem de eficienta din punctul de vedere al robustetii si durabilitatii, aceasta asigurând, fata de pozitia reciproca a celor doua elemente, un grad mare de miscare pe toate directiile. 
Constructia articulatiei este completata de un rulment de mare diametru, atât de rezistent încât este garantat "pe viata" (adica 40.000 de ore de functionare, durata de utilizare medie a unui camion articulat de acest tip), oferind rezistenta necesara unor socuri dinamice puternice. În plus, bucsele de uzura realizate din materiale compozite, cu calitati bune de alunecare, reduc rezistenta si implicit gradul de uzura al componentelor în miscare ce se afla în contact direct.

Lagarul de alunecare ce asigura fixarea articulatiei de sasiul camionului ofera posibilitatea unei ungeri usoare, nefiind necesara reglarea sa.
Rezultatele în exploatare sunt cu adevarat uimitoare: fiecare denivelare a terenului este copiata fidel de miscarile masinii, în acest fel chiar si cele mai accidentate suprafete sunt trecute fara eforturi mari din partea sasiului sau suprastructurii, crescând durata de exploatare fara reparatii. De asemenea, fortele de torsiune ce apar atunci când partea din spate a masinii se înclina în sens opus fata de cea din fata, critice la unghiuri mari, la un camion clasic putând duce chiar la smulgerea rulmentului, sunt absorbite de acest tip de articulatie original patentat CAT.

Atuuri pentru un operator eficient
Camioanele articulate seria B de la Caterpillar ofera un spatiu unic de lucru pentru sofer. Pornind de la ideea ca spatiul confortabil, comenzile simple si vizibilitatea de exceptie pot asigura acel confort necesar oricarui operator pentru a oferi un randament maxim, întreaga cabina a fost proiectata dupa cele mai noi standarde din domeniu. Astfel, cabina asigura suficient loc pentru doua persoane, existând chiar un scaun dedicat pentru instructor. 
Podeaua spatioasa este usor de curatat, iar vizibilitatea în fata si pe laterale este unica pentru aceasta clasa de vehicule de transportat. 
O alta noutate este data de scaunul soferului, acesta având caracteristici anatomice deosebite, pentru a evita oboseala atunci când se lucreaza pe intervale lungi de timp. Deplasarea lina, fara socuri, un nivel scazut al vibratiilor în interiorul cabinei, totul conduce la un nivel de lucru mai bun pentru operator. Tot la capitolul confort, dar si siguranta în exploatare putem aduce ca exemplu si butonul de frâna de urgenta, cu sistem de siguranta împotriva declansarii accidentale, aerul conditionat HVAC, dar si tabloul de bord multifunctional sau display-ul suplimentar ce ofera informatii despre starea sistemelor de lucru ale masinii, afisând, atunci când este cazul, imagini culese de camera video din spatele camionului.

Sistemul ATC (Automatic Traction Control) merita o atentie speciala, oferind soferului posibilitatea de a manevra utilajul usor, cu minimum de efort. Practic, ATC controleaza în mod automat cele patru ambreiaje cu disc montate pe fiecare diferential al masinii. Operatorul nu este implicat direct, senzorii montati pe fiecare roata monitorizând alunecarea acesteia, sistemul actionând instant si ajustând proportional fiecare ambreiaj pentru a optimiza tractiunea. Avantajele oferite de acest sistem sunt multiple: prelungirea duratei de viata a ambreiajului, consumul redus de combustibil, controlul automat al alunecarii, fara implicarea soferului.

Caterpillar - camioane articulate seria B
Model  735B 740B Ej 740B 
Capacitate bena (mc) 19,7 23,1 24
Sarcina nominala (t) 32,7 38 39,5
Putere neta (CP) 447 484 484
Cuplu maxim (Nm) 2.320 2.510 2.510
Transmisie (înainte/înapoi) 7/2 7/2 7/2
Viteza maxima înainte/înapoi (km/h) 52/11 55/11,2 55/11,2
Blocare diferential ATC ATC ATC
Anvelope 26,5 R25 29,5 R25 29,5 R25
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI