Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Reciclare - ecologie, calitate, eficienta

Wirtgen - reciclare, ecologie

15.03.2012
Wirtgen - reciclare, ecologie
Firma KUTTER Spezialstrassenbau GmbH are o experienta îndelungata în valorificarea "la fata locului" a materialului cu continut de gudron, emulsie sau bitum rezultat la decopertarea drumurilor, utilizând utilaje WIRTGEN GROUP specifice acestor tehnologii.
Pâna în 1990, în Germania, gudronul pentru cai rutiere - un amestec din gudron de huila si uleiuri provenite din carbune - a fost utilizat în constructia de drumuri alaturi de alti lianti. Pâna la acel moment mai erau înca folosite, izolat, amestecul gudron-bitum, carbobitumul (amestec gudron-bitum perfectionat) si gudronul aplicat la rece - gudron pentru cai rutiere cu solventi. Acesti lianti si-au gasit utilizarea în principal la lucrari de consolidare a terenului, în straturile de asfalt cu rol portant, de legatura sau de acoperire, la îmbracaminti rutiere de macadam sau la tratamente ale suprafetelor. 
Abia când, din motive economice, liantii cu continut de gudron fusesera de mult timp înlocuiti de bitum în constructia de drumuri, efectul nociv al liantilor cu continut de gudron a fost recunoscut pe deplin prin cercetarea din domeniile medicina si ecologie. Odata cu  introducerea, în 1993 a regulilor tehnice pentru substantele periculoase din grupa "produse obtinute prin piroliza din material organic" (TRGS 1951), în Germania este valabila o interdictie pentru utilizarea liantilor cu continut de gudron. Înca înainte de aparitia acestor reguli, folosirea liantilor cu continut de gudron fusese exclusa prin cerinte de management al apelor din unele landuri federale - cerinte impuse produselor industriale secundare si materialelor de constructie obtinute prin reciclare, destinate constructiei drumurilor.  

Sisteme de norme
Valorificarea materialului cu continut de gudron rezultat din decopertarea rutiera este reglementata în urmatoarele îndrumare ale Societatii de cercetare pentru domeniul rutier si domeniul transporturilor (FGSV): 
* Îndrumarul pentru valorificarea - în straturi portante cu lianti hidraulici - asfaltului decopertat si maruntit sub forma de granule si a materialelor pentru constructii rutiere, care contin gudron;
* Îndrumarul pentru valorificarea - în straturi portante cu liant bitum, prin preparare la rece în instalatii de mixare (M VB-K) - a materialelor pentru constructii rutiere, care contin gudron si a asfaltului decopertat si maruntit sub forma de granule;
* precum si Îndrumarul pentru reciclarea la rece in situ, în suprastructura rutiera (M KRC).

Tehnica de constructie
Procedeul practicat de ani de zile arata astfel: materialele cu continut de gudron, obtinute la desfacerea lucrarilor de constructii sunt tinute la dispozitie într-un depozit stationar autorizat, sunt preparate la nevoie si sunt transportate la noul loc de încorporare în constructie. Numeroase transporturi cu deseuri periculoase au fost si sunt înca derulate pe retelele noastre rutiere, deja puternic poluate. Adeseori, între locul unde rezulta acestea si posibilul depozit intermediar sunt distante considerabile. Aceasta cheltuiala  nu ajuta la protectia mediului din cauza consumului de resurse (Diesel) si al poluarii cu CO2, care rezulta din transporturi.  
Alternativ la aceasta imensa cheltuiala este prepararea la locul obtinerii materialului, pe terenul constructiei, respectiv în imediata apropiere. În aceasta privinta, reglementarile specifice landului sunt de importanta decisiva pentru implementarea masurii. Cerintele impuse suprafetei de baza a locului de concasare/mixare (de exemplu cum va trebui sa arate izolarea catre partea inferioara, respectiv catre partea superioara, împotriva precipitatiilor), precum si reglementarile pentru transporturile pe santier pot fi aici foarte diferite.
În general este suficient un loc de depozitare, izolat catre partea inferioara prin intermediul unei folii, folie care este prevazuta înca o data cu un strat de uzura, fabricat din material nepoluant. Aici este depozitat temporar materialul nociv, pentru scurt timp, pâna la prepararea ce urmeaza a se realiza cu ajutorul instalatiei de concasare si de mixare. Procesul de concasare si cel de mixare pot avea loc apoi simultan, astfel ca nu mai este nevoie de nici un alt loc de depozitare, iar materialele poluante nu trebuie deplasate mai mult decât este necesar. Dupa transbordarea materialului preparat, acesta este transportat la locul încorporarii lui în constructie si este prelucrat. Ca urmare a distantei scurte dintre locul de preparare si locul de încorporare în constructie pot fi realizate productivitati mari.

Prepararea mobila
Datorita instalatiilor de preparare mixturi reci compacte WIRTGEN - KMA 220 dupa timpi de pregatire scurti pot fi realizate cantitati zilnice de 1.500 t sau mai mult de mixtura preparata pentru încorporare în constructie. Premisa pentru aceasta este ca prepararea materialului obtinut sa fie corespunzatoare cerintelor. O granulare prin intermediul instalatiei de concasare-sortare este necesara pentru a putea produce o mixtura de înalta calitate.
Daca în cursul primei verificari se constata o granulatie gresita, materialul rezultat cu granulatie de modificare poate fi adaugat în mod dozat în instalatia de mixare. Vor fi efectuate mici reglaje, iar procesul de mixare poate demara. 
Cerintele impuse mixturii conform primei verificari sunt asigurate, prin supraveghere proprie zilnica, de catre un laborator recunoscut.
Încorporarea materialului preparat va fi realizata prin intermediul finisoarelor de asfalt. Astfel sunt evitate procesele de segregare, cum se întâmpla la încorporarea materialului prin intermediul grederului sau "alunecarea materialului pe ramura uscata a curbei Proctor".

Pe lânga straturile portante predominant hidraulice, cu aceeasi instalatie sistem tehnic de instalatii pot fi produse si straturi portante la care predominant este bitumul (emulsie sau bitum spumat).
Daca în imediata apropiere a locului de încorporare a materialului nu poate fi deschisa nici o posibilitate de depozitare intermediara, atunci prepararea in situ, asadar direct pe terenul constructiei reprezinta o alternativa. Fazele procedeului - obtinerea materialului reciclabil, decaparea, maruntirea, prepararea si încorporarea în portiunea de drum - sunt executate toate la fata locului, la aceeasi calitate ca în instalatia compacta KMA  

Un punct important la prepararea si valorificarea materialelor cu continut de gudron, rezultate la desfacerea lucrarilor de constructii este calitatea procesului de mixare. O turbionare a componentelor, asa cum poate fi întâlnita la prepararea cu ajutorul stabilizatoarelor - practicata înca adeseori - nu conduce mereu la telul dorit si nu corespunde totdeauna parametrilor de calitate ceruti. Se impune o mixare completa, uniforma, omogena a tuturor componentelor. Numai astfel este garantat ca materialele obtinute din decopertare sunt "îmbracate" cu lianti hidraulici si eventual cu lianti continând bitum si pot fi respectate valorile limita cerute.
În aceste cazuri, cu masina de reciclat la rece WIRTGEN WR 4200, prevazuta cu malaxor amestec si grinda finisoare, pot fi preparate in situ toate componentele necesare pentru a obtine un material de constructie de înalta calitate, iar acestea pot fi concomitent încorporate în constructie si compactate. Costisitoarele transporturi intermediare pe santier, respectiv eventual necesarele transporturi în afara santierului pot sa nu mai fie efectuate. Roca este utilizata la calitate maxima - direct la locul obtinerii - ca strat portant pentru realizarea suprastructurii.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI