Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Tehnicile Wirtgen Group în acţiune

Construirea unui baraj pe tărâmul gheţurilor veşnice

Wirtgen Group în acţiune

18.06.2012
Ing. Mircea Drăgan-Ieşanu
Construirea unui baraj pe tărâmul gheţurilor veşnice

Zăpada şi gheaţa domină peisajul gheţarului Tiefenbachferner, aflat la o altitudine de peste 3.000 m, în rezervaţia naturală din Alpii Ötztal. În decursul a două veri, aici s-a construit un lac de acumulare artificial imens. Începând cu 2011, acest lac de acumulare asigură apa pentru producerea zăpezii artificiale pe gheţari. Aproximativ 270.000 de metri cubi de granit au fost dislocaţi, detonând stâncile, pentru a forma bazinul acestui lac, denumit, pe bună dreptate „Panorama”. Circa 120.000 de metri cubi de granit s-au concasat cu concasorul mobil cu fălci Kleemann Mobicat MC110R şi compactat cu ajutorul unui compactor Hamm 3520 HT de 20 t, ambele mărci componente Wirtgen Group.

Gheţarii sunt asociaţi cu ideea de „gheaţă veşnică”, însă încălzirea globală ameninţă gheţarii din Alpii Ötztal, gheţarul Tiefenbachferner este în continuă topire de 40 de ani, pierzând în fiecare an un metru din grosimea sa.

În încercarea de a opri acest proces, gheţarul va fi acoperit în viitor cu zăpadă artificială. Apa va proveni din noul lac de acumulare, care va fi folosit pentru producerea unei cantităţi importante de zăpadă artificială pentru întreaga regiune de schi Sölden. Această zăpadă artificială va constitui un strat protector şi va asigura rezerva de zăpadă pentru gheţar, mai ales pe marginile fragile ale acestuia. Schiorii din Sölden vor avea şi ei de câştigat, deoarece zăpada artificială reprezintă o bază perfectă pentru sporturile de iarnă.

Cel mai mare lac artificial din Austria are o albie de granit

Noul lac artificial „Panorama” are dimensiuni impresionante: cu un volum de 405.000 mc, cu o adâncime a apei de 17 m şi o suprafaţă a apei de 35.000 mp, este cel mai mare lac artificial din Austria. Bazinul de apă a fost creat sub gheţarul Tiefenbachferner la o altitudine de 2.900 m. Pe o parte a muntelui s-a pregătit un gol, iar pe partea cealaltă s-a construit un baraj artificial. Toate acestea au fost realizate cu tehnologia Hamm si Kleemann. Pentru lucrări de compactare s-a folosit un compactor din seria 3000, echipat cu sistemul Hammtronic şi sistemul de măsurare şi documentare a gradului de compactare „HCQ GPS Navigator”. Acest utilaj a fost utilizat pentru compactarea în straturi a granitului concasat, pentru a forma structura barajului în partea de aval a lacului.

O echipă solidă: concasoare Kleemann şi cilindri compactori Hamm

Pe partea opusă barajului din anrocament, bazinul pentru lacul artificial a fost creat prin detonare în pretele lateral al muntelui. S-au folosit concasoare pentru a reduce dimensiunile pietrei obţinute în cadrul acestui proces la o granulaţie de 0/200 mm. Cea mai mare parte a lucrărilor de concasare s-au efectuat cu ajutorul unui concasor mobil cu fălci Kleemann MC 110 R, amplasat pe fundul noului rezervor. Imediat după concasarea pietrei, aceasta a fost transportată cu autobasculante în partea cealaltă, pe o distanţă de câţiva metri, unde cu ajutorului compactorului Hamm, s-a ridicat noul baraj, alcătuit din 45 de straturi, fiecare având o grosime de 50 cm.

Robusteţe, fiabilitate, productivitate - Mobicat MC110R

Pentru concasarea granitului puşcat la granulaţia 0/200 mm, s-a utilizat concasorul mobil cu fălci MC110R- Kleemann, un utilaj de 46 t cu alimentator cu bare grizzy. Concasorul antrenat hidraulic cu falca mobilă cu oscilaţie compusă, gura de intrare de 1.100x700mm, forţa de spargere putându-se ajusta”fully hydraulic” de la 60 la 250 mm, a asigurat o productivitate de 200-250 t/h şi un coeficient de formă excelent, forma pietrei fiind un factor esenţial la realizarea barajului din anrocamente.

Efect de adâncime superior: Hamm 3520HT _HCQ*GPS Navigator

Pentru lucrările de compactare, constructorul Hilti & Jehle din Vorarlberg a folosit un compactor 3520 HT. Această maşină are o greutate de operare de 20 t şi a făcut faţă cu uşurinţă lucrărilor de compactare. Dirigintele de şantier Alexander Hauser a optat special pentru cilindrii compactori Hamm pentru acest proiect. Iată motivele sale: „Ne face plăcere să lucrăm cu maşinile Hamm. Una din cerinţe pentru crearea lacului de acumulare a constat în asigurarea unui „control superior al gradului de compactare”. Din acest punct de vedere, Hamm este singurul producător care oferă o soluţie uşor de folosit, prin sistemul HCQ GPS Navigator”.

Sistemul HCQ GPS Navigator: documentare facilă a gradului de compactare

„HCQ” este abrevierea pentru „Hamm Compaction Quality” („Calitate de compactare Hamm”) şi include o gamă largă de instrumente de măsurare şi documentare. Sistemul GPS Navigator a fost folosit în Tirol. Acesta constă practic din trei module: un receptor captează semnale de la mai mulţi sateliţi GPS şi un satelit diferenţial şi stabileşte poziţia exactă a cilindrului compactor, independent de staţiile fixe de referinţă. Cel de-al doilea modul - sistemul de măsurare a gradului de compactare - este, de asemenea, foarte important. Folosind un senzor de acceleraţie montat pe cilindru, gradul efectiv de compactare este măsurat şi transmis unui PC robust, instalat în cilindrul compactor. Acest computer reprezintă nucleul sistemului şi face legătura între rezultatele măsurătorii compactării şi datele de poziţionare în momentul măsurătorii şi stochează toate informaţiile relevante. Apoi, pe PC-ul din cabina operatorului este afişată o „hartă de compactare”. Această hartă prezintă operatorului rezultatele măsurătorii, folosind marcaje de culori diferite, pentru ca gradul de compactare şi numărul de treceri complete să fie perfect vizibile.

Evaluarea sistemului GPS Navigator: simplu, rapid şi clar

De fiecare dată când compactarea unui strat este finalizată, inginerul Hauser înregistrează datele folosind o cheie de memorie USB şi le salvează. Rezultatele sunt sub forma unor valori clare şi precise, iar procesul de interpretare nu necesită nicio conversie sau software extern. „Sistemul HCQ GPS navigator  oferă date clare, care pot fi urmărite şi pe care le putem interpreta imediat, împreună cu clientul nostru. Astfel, procesul de documentare este simplificat considerabil”, a afirmat dirigintele de şantier lăudând sistemul. Mai mult, utilizarea cilindrului compactor este la fel de practică şi simplă ca şi procesul de evaluare. Cu ajutorul unui ecran tactil uşor de folosit, operatorul sau dirigintele poate introduce datele de bază. Restul procesului se desfăşoară apoi automat, fără a mai fi nevoie de alţi paşi.

Hammtronic asigură eficienţă şi fiabilitate, chiar şi în condiţii extreme de mediu

Compactorul folosit pentru construirea barajului era echipat cu motorul şi sistemul de management al utilajului Hammtronic.  Astfel, s-a asigurat utilizarea eficientă a tuturor posibilităţilor utilajului, monitorizând în acelaşi timp funcţiile motorului şi vehiculului, în special tracţiunea, vibraţia, oscilaţia şi turaţia motorului. Sistemul electronic de management al motorului asigură adaptarea sistemului de vibraţii şi a vitezei de avans la condiţiile curente de operare. Desigur, aceasta contribuie la o durată mai lungă de utilizare a utilajului în sine. La o altitudine de 2.900 m, un alt avantaj al maşinii Hammtronic a devenit evident: din cauza presiunii atmosferice scăzute, multe dintre maşinile de construcţii au fost afectate în timpul funcţionării îndelungate şi nu au oferit performanţele necesare. Pe de altă parte, Hammtronic a răspuns factorilor de mediu şi a ajustat parametrii utilajului în consecinţă. În acest fel, s-a asigurat funcţionarea fără probleme, chiar şi în aceste condiţii neobişnuite de utilizare. Dirigintele de şantier, inginerul Alexander Hauser, a confirmat acest lucru: „În timpul construcţiei, câteva utilaje ne-au dat bătăi de cap din cauza defecţiunilor motorului. Dar, echipamentele furnizate de Grupul Wirtgen, compactorul 3520HT şi concasorul MC110R au funcţionat continuu, în ciuda altitudinii mari”.

 

Construcţia barajului, finalizată după doi ani

După doar doi ani de construcţie, operatorii au putut să înceapă umplerea rezervorului de acumulare la mijlocul lui septembrie 2010. Scăzând întârzierile cauzate de vremea uneori capricioasă, a rezultat un timp efectiv de construcţie al barajului de mai puţin de cinci luni. În acest timp, compactorul Hamm 3520 HT a procesat aproximativ 120.000 mc de granit. Această realizare impresionantă a adus o contribuţie considerabilă la darea în exploatare a lacului de acumulare cu un sezon mai devreme decât era planificat.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI