Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Tehnica viitorului

Asfalt la temperaturi reduse

Tehnica Ammannn pentru asfalt la temperaturi joase

14.08.2012
Marius Cozma – Director General Ammann Group Romania SRL
Asfalt la temperaturi reduse

Dintre toate gazele de seră produse de om, procentul de CO2 este cel mai ridicat, iar industria de asfalt este unul din sectoarele care pot contribui la reducerea emisiilor de CO2.

O posibilitate este furnizarea de asfalt de înaltă calitate, care poate fi amestecat și pus în operă la temperaturi scăzute.

Scăderea temperaturii permite, de asemenea, reducerea substanțială a carburantului utilizat, dacă ținem cont de faptul că procesul de încălzire a asfaltului consumă circa 50% din energia de producție. Cele 1.500 de tone de asfalt la temperaturi reduse cu spumă de bitum puse în operă pe o șosea aglomerată din Elveția și-au dovedit din plin valoarea.

Asfaltul la temperaturi reduse poate fi produs prin mai multe metode: utilizând aditivi sau agenți speciali, precum și cu ajutorul spumei de bitum și a ciclurilor de mixare modificate. De asemenea, aceste metode pot fi combinate. De obicei, este posibilă scăderea temperaturii asfaltului cu minim 20°C și, uneori, chiar cu 70°C sau mai mult. Ammann oferă soluții pentru toate metodele frecvent utilizate de reducere a temperaturii.

Utilizarea spumei de bitum este o metodă adecvată de reducere a temperaturii, dat fiind faptul că este ușor de amestecat cu agregatul fierbinte. Principiul de bază al producerii spumei de bitum este pe cât de simplu, pe atât de ingenios: apa rece este injectată în masa fluidă de bitum la 150°C. Apa este încălzită imediat peste punctul de fierbere și se evaporă parțial. Rezultatul este un amestec de vapori, apă și bitum. Acest amestec este injectat în mixerul pentru asfalt. Utilizarea spumei de bitum permite temperaturii agregatului – și, prin urmare, celei a asfaltului – să scadă cu aproximativ 60°C, fără compromisuri în ceea ce privește calitatea.

Un nivel scăzut de emisii și pe șantier

Asfaltul la temperaturi reduse prezintă și un alt avantaj, pe lângă consumul redus de energie: o diminuare considerabilă a nivelului de emisii produse la stația de producere a asfaltului și pe șantier, dat fiind faptul că asfaltul poate fi pus în operă la o temperatură de numai 110°C. O formulă empirică prevede faptul că reducerea temperaturii asfaltului cu 10°C scade nivelul de emisii de pe șantier cu 50%. Asfaltul poate fi pus în operă cu ajutorul utilajelor obișnuite.

În prezent, tehnologia dedicată stațiilor de spumă de bitum este disponibilă, un număr din ce în ce mai mare de drumuri fiind construite cu ajutorul acesteia. Ammann a echipat deja stațiile din toată Europa cu sisteme de fabricare a mixturii cu spumă de bitum și ajută constant producătorii de asfalt și constructorii de drumuri să implementeze această tehnologie.

În 2010, Hans Weibel AG a pus în operă 1.500 de tone de asfalt la temperaturi reduse cu ajutorul procesului WAM FoamŸ, pe drumul județean aglomerat de lângă Koppigen, în regiunea elvețiană Emmental. Produsul ACT 22 N W ecophaltŸ utilizat a fost pus în operă ca strat de bază și strat de uzură.

Asfaltul a fost produs la 40 km distanță, în Oberwangen. Stația de asfalt Universal NG 320, cu alimentare cu asfalt reciclat cald, are un turn de mixare cu două silozuri, un mixer Amix cu capacitate de patru tone și o instalație de spumă de bitum pentru producerea asfaltului la temperatură redusă.

Avantajele utilizării acestui nou tip de asfalt au devenit evidente în momentul punerii în operă: a ajuns pe șantier la o temperatură de circa 110°C și a fost compactat cu ajutorul unui utilaj AV 95-2 la temperaturi sub 80°C. Astfel, activitatea de pe șantier s-a desfășurat în condiții confortabile, în ciuda temperaturilor ridicate, specifice verii. Acest lucru a avut loc nu numai datorită absenței vaporilor de bitum, ci și a nivelului redus de căldură care emana din asfalt.

Suprafața asfaltului a demonstrat gradul necesar de compactare în fiecare punct de măsurare, în ciuda situației logistice dificile, conform analizei probelor carotelor. Lucrările de marcare a carosabilului au început la puțin timp după ultima cursă a compresorului pentru ca drumul să fie redeschis traficului rutier în dimineața zilei următoare.  

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI