Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
VÖGELE în SUA

Betonul compactat cu ruloul compactor - destinația perfectă pentru tehnologia VÖGELE

Rulori compactoare VÖGELE

14.08.2012
Ing. Mircea Drăgan-Ieșanu
Betonul compactat cu ruloul compactor - destinația perfectă pentru tehnologia VÖGELE

Betonul compactat cu cilindrul compactor (RCC) este o alternativă la asfalt (strat de bază și legătură), des întâlnită și folosită la scară largă, în special în Statele Unite ale Americii. RCC are la bază agregate neconcasate și/sau concasate, lianți hidraulici și uneori aditivi pentru beton. Acesta se mixează într-o stație de pe șantier sau din apropierea acestuia. Mixtura este transportată cu ajutorul alimentatoarelor convenționale și transferată unui finisor, care așterne materialul în straturi cu o grosime de până la 25 cm. La final, stratul de beton este compactat cu cilindri compactori și se închide cu un covor de uzură asfaltic convențional.

Din cauza umidității reduse a betonului RCC, acesta trebuie stropit, cu atenție, cu apă înainte de compactare. La început apa trebuie pulverizată cu vapori fini, pentru a nu afecta suprafața de beton. Apoi, timp de cel puțin 3 zile betonul trebuie umezit, favorizând priza acestuia în procesul de „întărire”. În multe cazuri se realizează rosturi pentru a neutraliza formarea crăpăturilor.

RCC este suficient de rigid încât să poată fi compactat cu cilindri compactori vibratori. Însă numărul trecerilor cilindrilor trebuie menținut la un nivel minim, pentru a obține stabilitatea, uniformitatea și structura optimă a suprafeței. Acest lucru este garantat de grinda AB 600 High Compaction de la VÖGELE, versiunea TP2 care realizează o înaltă precompactare în procesul de așternere. Pe lângă tamper, grinda este echipată cu două rigle de presare, cu impuls hidraulic. VÖGELE este singurul producător din lume care pune la dispoziție această tehnologie a impulsului hidraulic. Un generator de impulsuri din interiorul sistemului generează impulsuri de înaltă frecvență [50-100 Hz]. Astfel se asigură faptul că riglele de presare sunt în contact permanent cu mixtura, apăsând în jos până când mixtura este compactată la maxim. Cu această tehnologie unică se obțin valorile de compactare cele mai ridicate care pot fi atinse cu un finisor. Mai mult, numărul trecerilor ulterioare ale cilindrului compactor final este redus la minimum. De cele mai multe ori, două-trei treceri ale cilindrilor statici sunt suficiente.

Sfaturi practice pentru turnare

Pentru a obține rezultate perfecte la turnarea betonului RCC, trebuie luați în considerare mai mulți factori – în legătură cu proprietățile betonului, pe de o parte, și cu setările sistemelor de compactare din interiorul grinzii, pe de altă parte.

Conținutul de umiditate al betonului este esențial pentru obținerea valorilor maxime de precompactare. Dacă materialul conține prea puțină apă, nu este posibilă compactarea maximă. Dacă materialul conține prea multă apă, grinda riscă să se scufunde în mixtură. Așadar, pentru a stabili conținutul ideal de umiditate, trebuie turnat întotdeauna un strat de probă pe șantier.

Execuția pe șantier

Tehnologia finisoarelor și grinzilor VÖGELE nu înseamnă doar rezultate perfecte în ceea ce privește turnarea asfalturilor. Un know-how cu baze temeinice este, de asemenea, necesar pentru o pavare rentabilă și de calitate superioară folosind beton compactat cu cilindrul compactor (RCC). Acest lucru s-a demonstrat în Indianapolis, Statele Unite ale Americii, unde s-a turnat RCC și asfalt folosind ansamblul compus din finisorul SUPER 2100-2 și grinda AB 600 High Compaction Screed, versiunea TP2. Deoarece gradul de compactare este esențial în acest proces, tehnologia VÖGELE era predestinată pentru aceste lucrări.

Rentabilitatea constituie un criteriu cheie în domeniul construcțiilor de drumuri. Astfel, un constructor care poate turna o serie de materiale diferite cu o singură combinație de echipamente, are, evident, un avantaj considerabil. Pe acest avantaj s-a bazat firma de construcții Calumet Civil Contractors Inc., Whitestown, Indiana, pentru refacerea drumurilor din Indianapolis. Un strat de RCC cu o grosime de 12,5 cm trebuia așternut pe o lățime de 6 m. Pentru a obține nivelul ridicat de uniformitate și etanșare, un strat de rulare de 3,8 cm de asfalt convențional trebuia turnat deasupra betonului RCC. În vederea asigurării calității maxime a ambelor straturi, Calumet a utilizat un finisor cu șenile VÖGELE SUPER 2100-2 și o grindă AB 600 High Compaction Screed, versiunea TP2.

SUPER 2100-2 în elementul său

SUPER 2100-2 s-a descurcat de minune la așternerea betonului RCC. Proiectarea generală a finisorului și a sistemelor de transportare și distribuire a materialului garantează randamente de așternere ridicate și turnarea straturilor groase pentru materiale cum ar fi cele tratate cu lianți hidraulici sau betonul RCC. Datorită motorului cu mod ECO, finisorul SUPER 2100-2 funcționează în regim economic, deoarece cu ajutorul acestui mod se reduce nivelul consumului de combustibil și al uzurii. SUPER 2100-2 câștigă puncte și la capitolul emisii poluante, respectând standardele stringente COM 3a și EPA 3.

Valori de precompactare de până la 98% grație mașinilor VÖGELE

Pentru a atinge perfecțiunea în lucrările de pavaj, sub privirea exigentă a Inspectoratului în Construcții din Indianapolis, Calumet s-a bazat pe tehnologia gradului ridicat de compactare a producătorului VÖGELE. Constructorul a optat pentru combinarea finisorului cu grinda AB 600 High Compaction Screed, versiunea TP2, care își dovedește din plin capacitatea atunci când este vorba de o provocare precum așternerea betonului RCC. La turnarea acestui material, grinda trebuie să atingă un nivel superior de precompactare, pentru a evita trecerile multiple ale compactorului. Altfel, marginile pavajelor se pot deteriora, iar zonele de tranziție nu vor fi de calitate, acest lucru diminuând, la rândul său, uniformitatea stratului. În plus, prea multe treceri ale compactorului pot afecta profilul final al drumului. Versiunea TP2 a grinzii AB 600 este echipată cu tamper și două rigle de presare. Presiunea riglelor de presare variază de la 40 la 130 de bari. Pentru lucrările din Indianapolis s-a optat pentru o presiune de 90 de bari, date fiind proprietățile materialului de pavaj. Cu această valoare s-a obținut un grad de compactare de până la 98%, astfel încât densitatea finală s-a putut asigura folosind doar un compactor de 3,5 tone, în modul static. Rezultatul a constat dintr-un nivel maxim de uniformitate și de precizie a aliniamentului.

 

Performanță dovedită pe teren

Responsabilii de la Calumet Civil Contractors au fost pe deplin mulțumiți de ansamblul format din finisorul SUPER 2100-2 și grinda AB 600 TP2 High Compaction. Steve Sweet, Director Vânzări pentru RCC la Calumet, este extrem de entuziasmat: „în prezent, avem suficiente lucrări pentru pavajul cu beton RCC. Dar așteptăm cu nerăbdare să ne ocupăm de asfaltare în cadrul unor proiecte de amploare, folosind tehnologia VÖGELE de înaltă performanță”. Și nu în ultimul rând reprezentanții de seamă ai orașului Indianapolis au fost, de asemenea, deosebit de impresionați de rezultate.

Setările sistemelor de compactare ale grinzii

 Cursă tamper: 7 mm

 Frecventa tamper: 1.500 – 1.800 rpm

 Presiune rigle de presare: 80 – 100 bari

(în funcție de proprietățile betonului)

 

SUPER 2100-2: date și valori

 Lățime maximă de lucru       13 m

 Randament de așternere       până la 1.100 t/h

 Grosime maximă strat           30 cm

 Lățime transport       2,55 m

 Viteză de lucru         până la 25 m/min.

 Viteză deplasare       până la 4,5 km/h

 Motor DEUTZ         182 kW

 Sistem operare          ErgoPlusŸ

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI