Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Job report

Compactare omogenă cu HCQ Premium Navigator de la Hamm pe autostrada A61-Germania

HCQ Premium Navigator de la Hamm

18.10.2012
Ing. Mircea Drăgan Ieșanu
Compactare omogenă cu HCQ Premium Navigator de la Hamm pe autostrada A61-Germania

În toamna anului 2011 a fost reconstruit un sector de 3 km din autostrada A61. În acest scop, suprafața de beton existentă a trebuit excavată și reconstruită de la zero utilizând o metodă de construcție cu asfalt. Înainte de a putea turna stratul de suprafață din asfalt turnat, o flotă de compactoare Hamm au compactat stratul de legătură. Fiecare compactor a fost echipat cu HCQ Premium Navigator. Acest sistem a asigurat o compactare omogenă, de o calitate extrem de ridicată pe întreaga suprafață.

În jur de 54.000 de autovehicule utilizează zilnic autostrada A61 la nodul Nahetal, dintre care aproape 20% sunt vehicule grele pentru transport de marfă. De la sfârșitul lunii august și până la începutul lunii noiembrie 2011, sectorul de 3 km de drum deteriorat dintre nodul Bad Kreuznach și nodul Nahetal a fost complet reconstruit.

Cele mai înalte standarde de calitate pentru pavarea cu asfalt

Antreprenorul proiectului, în valoare de  2,8 milioane  euro, a fost compania de construcții Faber din Alzey, Germania. După decopertarea suprafeței de beton a drumului cu freza WIRTGEN W250, cu adâncimea de frezare de 350 mm și construirea stratului pietros anti-îngheț, Faber a realizat suprastructura din asfalt pe aprox. 35.000 mp inclusiv lucrările de scurgere, pavare, terasare și lucrările secundare aferente.

Pentru noul sector de drum s-a solicitat o calitate înaltă, pentru a asigura o circulație fără probleme în joncțiunea de autostradă de-a lungul mai multor ani. În acest scop, Faber a turnat un strat de bază continuu AC 32 TS cu o grosime de 18 cm. Acesta a fost realizat cu ajutorul finisorului Super 2100-3i Vögele cu o lățime de lucru de 12 m. Stratul de binder cu o grosime de 8,5 cm a fost realizat din beton asfaltic AC 16 BS, tip SMA. Pentru acest amestec foarte compact, autoritățile rutiere din Montabaur au tolerat un procent de goluri cu un volum de numai 2-4%. Peste acesta urma cavorul de uzură din asfalt turnat.

Cinci compactoare Hamm în acțiune

Faber a realizat această lucrare cu ajutorul unei flote de cinci compactoare. Acest lucru a impus ca laboratorul de testare de pe șantier să conceapă o schemă de compactare adecvată: mai întâi, două treceri dinamice cu un cilindru compactor tandem  HD+ 140 VO de 14 tone, cu oscilație, urmate de două treceri statice, cu un cilindru compactor tandem DV 90 de 9 tone. Apoi au fost utilizați un cilindru compactor tandem HD+ 90, un cilindru compactor tandem HD+ 120 și un cilindru compactor cu pneuri GRW 280 în diverse combinații pentru nivelarea finală.

Compactare perfectă cu HCQ Premium Navigator

De precizia și omogenitatea compactării s-a ocupat HCQ Premium Navigator, sistemul de măsurare și documentare de la Hamm. Conceptul: în timpul compactării, sistemul înregistrează diverse date cu privire la material și la utilaj. În același timp, un receptor DGPS (Sistem de Poziționare Globală Diferențială prin Satelit) stabilește poziția compactorului în teren. HCQ Navigator combină informațiile cu privire la proces și poziție, pe care le afișează apoi sub formă de grafic pe un PC tip panou din cabina operatorului, permițând fiecărui operator să vadă dintr-o privire ce zone nu au fost încă suficient compactate.

Operatorul se poate ocupa imediat de zonele respective și poate evita zonele cu compactare suficientă, după caz. Acest lucru ajută la evitarea compactării excesive sau insuficiente și reduce numărul de treceri inutile ale cilindrului compactor.

Un sistem pentru toate aplicațiile static/dinamic, asfalt/terasament

Sistemul oferit de Hamm funcționează independent pe fiecare cilindru compactor, dar poate fi și legat în rețea, ca în cazul autostrăzii A61, unde toți cilindrii compactori au fost conectați prin WLAN (wireless local area network). Avantajul clar este că sistemul HCQ Navigator instalat pe fiecare cilindru compactor determină în timp real situația actuală a compactării pentru întreaga rețea de compactoare. Fiecare operator din rețea poate vedea numărul de treceri realizat de toți cilindrii compactori sau temperatura asfaltului la momentul respectiv în orice punct din cadrul proiectului.

Acest sistem poate fi aplicat tuturor cilindrilor compactori Hamm moderni – rulouri compactoare pentru terasamente, cilindri compactori tandem și cilindri compactori cu pneuri. Odată preechipat, este suficientă conectarea PC-ului tip panou la platforma de operare de pe șantier și montarea antenei DGPS pe plafon. Apoi sistemul este gata de operare, fără a fi nevoie de introducerea manuală a datelor, care nu numai că ocupă timp, dar este și predispusă la erori. Sistemul preia datele din sistemul de control al utilajului sub forma unei „plăcuțe de identificare” electronice. Datele de șantier sau informații suplimentare cum ar fi planurile șantierului sau coordonatele geografice pot fi introduse în avans de conducerea șantierului.

Precizie cu stația de urmărire RTK/GPS

Pentru a menține cel mai înalt grad de precizie, cilindrii compactori Hamm au lucrat la autostrada A61 utilizând semnalul RTK (Pozitionare Kinematică în Timp Real) de la o stație de urmărire de lângă șantier. Stația de urmărire este amplasată într-un punct cu poziție cunoscută și transmite date de corecție extrem de precise printr-un modem RTK separat. Prin utilizarea acestor date, poziția cilindrilor compactori poate fi calculată cu o precizie de 2,5 cm, deoarece datele compensează eficient „inexactitățile naturale” ale semnalului transmis de satelit. Acest tip de erori au loc de exemplu în cazul transmiterii semnalului în atmosferă sau dacă pot fi detectați numai câțiva sateliți.

HCQ Navigator ajută operatorul

Acest sistem constituie un ajutor valoros pentru operatorul utilajului. Nico Sander, operatorul HD+ 140, a mers exact în spatele finisorului. Pentru el era important să vadă pe ecran dacă asfaltul avea temperatura potrivită. În spatele lui, Steffen Klein a controlat DV 90: „Sistemul îmi arată unde am compactat deja și pot fi sigur că niciun centimetru pătrat nu rămâne netratat.“ Aceste informații contribuie la obținerea unei suprafețe compactate extrem de uniforme și prin urmare la o creștere semnificativă a calității.

Rezultate excelente ale măsurătorilor

Măsurătorile cu monitorizare automată și rezultatele măsurătorilor realizate de Institutul Federal de Cercetare în domeniul Autostrăzilor (BASt), care au urmărit lucrările de construcții în cadrul unui proiect de monitorizare a stării drumurilor, arată că sistemul a obținut o compactare uniformă demonstrabilă și o suprafață extrem de netedă.

Gradul de compactare (> 98%) și procentul scăzut de goluri (2-4% din volum) ale stratului de legătură de sub asfaltul turnat sunt ambele foarte importante pentru longevitatea structurii carosabilului. Nu în ultimul rând, grație sprijinului sistemului HCQ Premium Navigator, măsurătorile diferă față de cerințe cu doar câteva zecimi – spre încântarea constructorului autostrăzii Montabaur și managerului de construcții al Faber, Bernd Rodens.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI