Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Industry

ŢINTA COMPANIEI ESTE AUTOSUSŢINEREA DIN PUNCT DE VEDERE ENERGETIC

ŢINTA COMPANIEI ESTE AUTOSUSŢINEREA DIN PUNCT DE VEDERE ENERGETIC

HIAROM Invest s-a remarcat de-a lungul existenței sale prin realizarea unor proiecte îndrăznețe. Echipamente diverse, inovatoare, cu aplicații rutiere, feroviare sau portuare, lucrează atât în România cât și în multe alte țări. Cea mai nouă provocare pentru compania românească este să devină autosustenabilă din punct de vedere energetic, după cum ne declară în cele ce urmează Cătălin Dragomir, director general HIAROM.

Mașini și Utilaje: Considerați că reducerea amprentei de carbon este importantă pentru HIAROM?
Cătălin Dragomir: Da, foarte importantă. Am doi copii și îmi doresc să mă pot uită în ochii lor cu capul sus. Cred că omenirea are puterea să ajute planeta.
Pare că UE va pune din ce în ce mai mult accent pe asta. Sper să aloce resurse în continuare pentru că tehnologia există, însă este destul de scumpă. Ținta mea și a Hiarom este să ne autosusținem din punct de vedere energetic. Avem în acest moment panouri de 150 kw instalate pe hala noastră, suficient cât să producem, măcar o jumătate de an, mai mult decât consumăm. Iar restul anului putem acoperi circa 70% din necesar.
În ceea ce privește gazele, lucrăm la o variantă astfel încât să nu mai avem nevoie de ele. Deocamdată încercăm să implementăm o pompă de căldură pentru clădirea de birouri și o alternativă electrică la sistemul de încălzire al cabinei de vopsit în loc de cea pe gaz existentă.

Mașini și Utilaje: Când au fost amplasate panourile fotovoltaice pe hala HIAROM?
Cătălin Dragomir: Am investit în etape, începând cu iunie 2021 și am încheia t în iunie 2022. Am început cu 50 kW și am t erminat cu o putere de 160 kW. Și pot dezvălui că nu ne oprim aici.

Mașini și Utilaje: Care este media lunară generată de panourile fotovoltaice până acum?
Cătălin Dragomir: De când am ajuns la 160 kW, media este undeva pe la 25 – 30 Mwh/ lună și ne acoperă cam 70% din consum. De fapt, în lunile de vară acoperă 100% pentru că ziua injectăm energia execedentară în rețea și o refolosim seara. În general injectăm de două ori mai mult decât luăm din rețea. Suntem prosumatori din noiembrie 2021.

Mașini și Utilaje: Având în vedere experiența de până acum cu panourile fotovoltaice, ați sfătui și alți antreprenori să monteze așa ceva?
Cătălin Dragomir: Aș zice că da, însă trebuie luate în calcul anumite aspecte. Consumi energie preponderent ziua sau noaptea? Ai mașini electrice sau consumatori mari de energie electrică? Ai expunere la soare? Ai posibilitatea să injectezi în rețea? Cât poți transporta prin infrastructura proprie? Acestea sunt întrebări foarte importante.
La noi s-au aliniat bine astrele și rezultatul este cel dorit. În această perioadă de vară noi alimentăm cele nouă mașini electrice ale companiei, ne asigurăm consumul și economisim energie pe care altfel am fi cheltuit lunar 4.000 – 5.000 de euro. În plus, primim ceva bani și pentru energia trimisă în rețea.


Mașini și Utilaje: Ați menționat mașinile electrice ale HIAROM. Când le-ați cumpărat?
Cătălin Dragomir: Unele anul trecut, începând din mai p ână în septembrie. Restul anul acesta, în mai.

Mașini și Utilaje: De ce ați cumpărat vehicule electrice și nu mașini cu motoare termice?
Cătălin Dragomir: Am vrut să facem ceva concret în privința reducerii amprentei de carbon. Sunt de părere că noua tehnologie trebuie ajutată, chiar dacă la început este posibil să se facă ceva experiențe pe tine. Sunt inginer mecanic și cred că o mașină electrică este mult mai fiabilă decât una tradițională, fie și dacă luăm în calcul doar diferența de complexitate a ansamblului.
Dacă vorbim și despre randamentul motorului termic față de cel electric, clar câștigă electricul. Am făcut-o și pentru că ne dorim să dăm un semnal în jurul nostru, că se
poate și așa. Trebuie doar să vrei.

Mașini și Utilaje: Unde sunt încărcate mașinile electrice ale HIAROM?
Cătălin Dragomir: Majoritatea încărcărilor se face la firmă. Deținem 11 stații de încărcare, iar una dintre ele este dublă. Putem încărca în același timp 12 mașini la maximum 22 kWh/ stație. Am amenajat și o parcare specială pentru flota electrică. Deocamdată, toate stațiile noastre sunt Type 2 cu încărcare la curent alternativ, însă mă gândesc serios ca în viitorul apropiat să luăm și o stație Fast Charge pe curent continuu.

Mașini și Utilaje: Aveți în plan să achiziționați și alte mașini electrice?
Cătălin Dragomir: Am depus deja documente la fondul de mediu pentru încă două electrice și o mașină cu sistem hibrid de propulsie. Sperăm să le luăm în lunile viitoare pentru că sunt deja rezervate. Îmi doresc să schimbăm toată flota, inclusiv mașinile pentru zona de service și vânzări.
E un test pentru că ei fac cele mai lungi drumuri. Urmează să facem un experiment cu un ID.3 100% electric și un Ford Puma Hybrid produs în România. De aceea am comandat următoarele mașini așa. Nu prea cred în tehnologia hibrid. Cred că beneficiezi de două tehnologii, însă niciuna la adevăratul ei potențial.

Mașini și Utilaje: Aveți în plan alte investiții în zona energiei regenerabile, în sustenabilitatea HIAROM?
Cătălin Dragomir: Da, pe lângă înlocuirea încălzirii pe gaz cu pompe de căldură aer/ apă și convertirea cabinei de vopsit de pe gaz pe panouri radiante alimentate cu electricitate, ținta mea este să ajungem la panouri cu o putere instalată de 300 kW
pe acoperișul sediului nostru. Însă aceastăfază o doresc implementată cu ajutorul statului sau cu fonduri europene. Între timp suntem în derularea unei achiziții de teren în apropierea sediului unde am în plan să construim un parc fotovoltaic de 0,5 Mwh.

Industry

Recent Posts:

Companiile care reciclează asfaltul vechi creează noi surse de venit.Această industrie se confruntă cu numeroase provocări, cum ar fi costurile ridicate de îndepărtare a pavajului și de transport a materialului, în condițiile în care se asigură în același timp prote...


Citeste mai mult

Bianchi Casseforme, prin dealer exclusiv Gabor Concrete, își afirmă din nou prezența în România prin furnizarea de standuri autoportante pentru construcția de grinzi ‘’I’’ pentru poduri și două utilaje Speedy pentru distribuția betonului.Sediul PORR C...


Citeste mai mult

Conceput în secolul 17 și cu o istorie de peste 400 de ani, Sumitomo a dezvoltat mai multe sub-companii de succes, printre care și Sumitomo Heavy Industries.Înființată în anul 1888 cu scopul confecționării și reparării utilajelor, Sumitomo Heavy Industries s-a dezvoltat mai...


Citeste mai mult

Volvo Construction Equipment este lider în domeniul sustenabilității și economiei circulare în industria utilajelor pentru construcții, remarcându-se printre ceilalți producători de utilaje prin focusul pe inovație. Despre tendințele generale de digitalizare și electrifica...


Citeste mai mult