Producția de asfalt la temperatură redusă, cunoscut și sub denumirea de asfalt la temperatură joasă, asfalt călduț sau amestec călduț, nu este un subiect nou – testarea procesului a început încă din anii 1990. În zilele noastre, când autoritățile de construcție a drumurilor se concentrează și pe probleme precum amprenta de carbon, conservarea resurselor și reducerea consumului de energie, toată lumea vorbește despre asfaltul produs la o temperatură redusă.
Instalațiile de mixare a asfaltului de la Benninghoven sunt utilizate în întreaga lume și sunt dovada că standardele înalte în ceea ce privește calitatea amestecului și eficiența economică, împreună cu reglementările pentru protecția climei, pentru sănătate și siguranță, pot fi toate combinate perfect.
CE ESTE ASFALTUL CU TEMPERATURĂ REDUSĂ
Asfaltul cu temperatură redusă este format din amestecuri bituminoase care au o temperatură de fabricație de 110° C până la 130° C, spre deosebire de asfaltul fierbinte care este produs de obicei la 140° C până la 180° C – deși cea mai comună temperatură este cea de 160° C, utilizând bitum fierbinte ca liant.
Avantajul acestui proces: producția și prelucrarea amestecurilor cu temperatură redusă poate fi efectuată într-un mod complet tradițional, ceea ce este foarte practic.
REDUCEREA VÂSCOZITĂȚII BITUMULUI
Bitumul necesită o temperatură de cel puțin în jur de 140° C pentru a obține o bună umezire și acoperire a agregatelor în malaxor. Sub această temperatură, rămâne prea vâscos. Pentru a scădea temperatura în timpul producției de asfalt, vâscozitatea bitumului trebuie redusă temporar. Acest lucru se realizează prin adăugarea de apă (bitum spumant) sau aditivi. Când bitumul fierbinte este amestecat cu apă, bitumul face spumă și volumul crește de mai multe ori. Suprafața de contact crescută permite o mai bună umezire a agregatelor în mixer. Aceasta înseamnă că agregatele sunt mai bine acoperite chiar și la o temperatură mai scăzută.
POTENȚIAL RIDICAT DE ECONOMISIRE A ENERGIEI ȘI CO2
Potrivit asociației germane a producătorilor de asfalt „Deutscher Asphaltverband”, o scădere a temperaturii cu doar 30° C are ca rezultat o economie de 0,9 l de păcură (sau echivalentul său de combustibil) per tonă de asfalt finit. Pentru o producție zilnică de 2000 t de material asfaltic, aceasta reprezintă o economie de 1 800 l de ulei sau până la trei sferturi din consumul anual de energie alocat pentru încălzirea unei case unifamiliale. Totodată, reducerea emisiilor de CO2 este de aproximativ 6000 kg pe zi.