Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 144

In premiera mondiala pe compactorul pe pneuri HAMM GRW 280i - Noul concept de comanda

26.02.2018
In premiera mondiala pe compactorul pe pneuri HAMM GRW 280i - Noul concept de comanda
Au trecut mai mult de 50 de ani de cand firma HAMM – Tirschenreuth a lansat pe piata, cu un mare succes, gama GRW (Gummi Rad Walze) - primele compactoare statice pe pneuri din lume, cu actionare hidrostatica la roti. Cu 8 ani in urma, HAMM AG, de asta data facand parte din WIRTGEN Group, revolutioneaza acest tip de masina de compactat prin noua serie GRW 280i, cu a sa rama de sasiu asimetrica si redefineste noua generatie de compactoare pe pneuri, astfel incat, astazi, acestea sunt cele mai cautate modele de pe piata.

In primavara acestui an, HAMM va prezenta, cu GRW 280i, ultimile inovatii pe segmentul de piata al compactoarelor pe pneuri. Compactorul pe pneuri GRW 280i este pus in miscare de un motor diesel Deutz, racit cu apa, cu 4 cilindri in linie si 3,6 litri, ce dezvolta 85 kW la 2.000 rpm. Tehnologia de tratare a gazelor de evacuare se bazeaza pe un catalizator de oxidare diesel (DOC) si pe sistemul de reducere catalitica selectiva (SCR), la care se adauga un filtru de particule cu regenerare automata, ceea ce asigura respectarea standardelor de emisii poluante UE Stage IV si US – EPA Tier 4F.

GRW 280i este primul compactor pe pneuri pe care este instalat conceptul de comanda "Easy Drive”.

Totodata, la acest compactor static se remarca imbunatatirile suplimentare aduse transmisiei hidrostatice la rotile spate si sistemului de lestare extrem de flexibil – toate acestea asigurand o compactare optima si de o calitate extraordinara. La aceste caracteristici se mai adauga un confort de operare deosebit, o vizibilitate exceptionala asupra rotilor, masinii, suprafetei de lucru si santierului, precum si o siguranta maxima.

Conceptul „Easy Drive” este acum disponibil si pe compactoarele pe pneuri
O data cu designul asimetric al ramei sasiului si trecerea la o cabina moderna, HAMM a regandit in totalitate conceptul de compactor static clasic pe pneuri, cu ceva timp in urma. In prezent, constructorul din Tirschenreuth a trecut la o etapa superioara de evolutie a produsului: prin integrarea sistemului de comanda „Easy Drive” in segmentul compactoarelor pe pneuri, GRW 280i marcheaza debutul unei noi ere in tehnica compactarii. Recompensat de mai multe distinctii, conceptul de comanda HAMM asigura o operare intuitiva a masinii si iese in evidenta prin platforma postului de comanda – control a compactorului, extrem de ergonomica. Platforma postului de comanda – control a lui GRW 280i, cu scaun cu suspensie si tablou de bord cu volan, integrate, reprezinta cel mai modern concept de filozofie de operare intuitiva si ergonomie, instalat pe compactoarele cu rulouri. „Aceasta platforma simplifica operarea compactoarelor complexe si face posibila eliminarea comenzilor accesate de la meniuri complicate”, explica Gottfried Beer, director de marketing la HAMM.

Operarea comenzilor masinii este foarte simpla si usor de controlat deoarece identificarea acestora se face doar prin pictograme. judicios dispuse si la indemana operatorului asezat pe scaunul din fata tabloului de bord. Toate compactoarele pe care este instalat conceptul de comanda „Easy Drive” sunt manevrate cu ajutorul unui volan de directie. Controlul propulsiei masinii se face de la un joystick integrat in cotiera multifunctionala din dreapta scaunului, cu comutatoare foarte vizibile si dispuse ergonomic. Deoarece HAMM a pus la punct un concept compatibil cu toata gama de compactoare, elementele de comanda indeplinesc mereu aceleasi functiuni si se gasesc intotdeauna in acelasi loc al postului de comanda – control al compactoarelor „Easy Drive”, fie ca este vorba de compactoare cu role tandem, compactoare monocilindru si compactoare pe pneuri. Aceasta conduce la crestere eficientei lucrului, deoarece operatorii pot trece de la un compactor la altul foarte usor, fara a fi necesara o perioada de acomodare.

Concept de lestare flexibil

In ceea ce priveste masa operationala a compactorului GRW 280i, HAMM a optimizat masa statica a masinii, in sensul adaptarii acesteia la conditiile specifice fiecarei activitati. Astfel, prin reproiectarea compartimentului central de lestare dintre axe si a ramei sasiului, cu deschideri la partea inferioara si sertare, montarea/ demontarea greutatilor aditionale de balast se face lesne, cu mijloace simple de santier. Lestul, format din elemente prefabricate din otel, magnetita sau beton, pot fi introduse sau retrase din compartimentul de lestare cu ajutorul unui stivuitor sau al unui incarcator frontal echipat cu furci. HAMM livreaza clientilor seturi de lest perfect adaptate pentru acest scop. In acest fel, fiecare client poate sa utilizeze compactorul cu propriile placi de lestare. Acest lucru asigura o mai mare flexibilitate in ceea ce priveste ajustarea greutatii compactorului si a presiunii specifice pe sol.

Datorita pozitionarii bine gandite a compartimetului de lestare si a posibilitatii de a varia greutatea de lestare in trepte de aproximativ o tona, de la circa 10,5 t masa proprie cu cabina la circa 28 t masa totala, sarcina este intotdeauna repartizata uniform pe cele doua axe, ceea ce asigura conditia perfecta pentru o conpactare de cea mai buna calitate.

Caracteristici complexe de operare pentru o compactare optima

Transmisia hidrostatica ce asigura tractiune rotilor axei spate asigura compactorului pe pneuri GRW 280i o viteza de deplasare ridicata – atat pentru deplasare la punctul de lucru, cat si pentru activitatile curente de compactare. Gratie sistemului electronic de management al masinii Hammtronic, operatorul poate regla continuu viteza de deplasare intre 0 si 19 km/h, in functie de fiecare situatie de lucru. Totodata, o comanda rotativa de preselectie, situata pe tabloul de bord, permite reglarea precisa a vitezei de lucru prescrisa. In plus, controlul inteligent al deplasarii compactorului creeaza conditiile necesare pentru o compactare de exceptie: softurile implementate in calculatorul masinii asigura accelerare si o franare uniforma si lina. Aceasta caracteristica de deplasare evita aparitia de neregularitati pe suprafata compactata.

Pe modelul 2018 al compactorului pe pneuri GRW 280i este montata o axa fata directoare reproiectata, adaptata la viteza maxima ridicata de deplasare. Aceasta este dotata cu frane cu discuri care asigura forta de franare necesara opririi compactorului in deplina siguranta, chiar si atunci cand acesta se deplaseaza cu viteza maxima, lestat la masa maxima. Sistemul de control al fortei de tractiune (ASR), oferit la cerere, garanteaza o tractiune optima pe parcursul efectuarii lucrarilor pe terenuri neuniforme sau pe suprafete cu diferite temperaturi.

Ingenioasa suspensie a rotilor fata asigura o repartitie echilibrata a sarcinii
Pentru suspensia rotilor fata, HAMM a avut in vedere, de asemenea, o solutie inovatoare: doua brate inferioare oscilante, cu cilindru amortizor de balans amplasat in spatele axei rotilor si centrul de oscilatie in fata axei, sunt situate intre perechile rotilor fata ale lui GRW 280i, asigurand o distributie uniforma a sarcinii pe rotile fata, independent de structura solului. In acest mod, prin mentinerea unei presiuni uniforme pe sol, sunt reduse denivelarile la compactare. Alt avantaj al acestei suspensii rezida in conceptia constructiva care asigura operatorului un camp de vizibilitate la sol degajat, fara obturari, datorat designului capotei plonjate mult in fata.

Vedere neobstructionata asupra santierului

Rama sasiului asimetrica – una dintre caracteristicile particulare ale compactoarelor GRW de la HAMM – urmeaza decalajul de cale dintre perechile de roti din fata si cele din spate. Acest tip de sasiu este un atribut al marcii si reprezinta un avantaj din punct de vedere al calitatii compactarii, deoarece ofera o vizibilitate optima directa sau prin oglinda retrovizoare asupra flancului exterior drept al pneurilor din fata, respectiv cel stang al pneurilor din spate. Similar, pentru a asigura vizibilitatea directa prin geamurile cabinei asupra celuilalt flanc exterior al pneurilor, atat in fata cat si in spate, sunt practicate orificii adecvate in structura sasiului. Astfel conducerea precisa langa bordura devine foarte simpla. De asemenea, optional, HAMM poate echipa compactorul cu dispozitive pentru iluminarea pneurilor pentru o vizualizare mai buna a pneurilor atunci cand se lucreaza noaptea.

Instalatia de umflare a pneurilor permite ajustarea precisa a presiunii pe solution

Pentru compactorul pe pneuri GRW 280i, ce foarte curand va fi prezentat publicului larg, sarcina pe roata variaza de la 1,25 t la 3,5 t, in functie de de modul de lestare. Posibilitatea ca operatorul sa poata modifica din cabina presiunea din pneuri permite adaptarea perfecta a presiunii pe sol si a amprentei la sol a anvelopelor, asigurandu-se astfel un efect de compactare optim pentru fiecare aplicatie. Modificare presiunii de umflare a pneurilor se face prin apasarea unui buton si are un efect egal si uniform la toate cele 8 roti de pe cele doua axe.

In plus, constructia compacta a lui GRW 280i, designul capotei si a rezervorului de combustibil, pozitia inalta a scaunului, scaunul culisant lateral, pana la marginea platformei cabinei, o data cu platforma si pivotant stanga/dreapta cu ±900, precum si cabina spatioasa, cu parbriz si luneta panoramice, dintr-o bucata, si geamuri laterale ample, pana la podea, ofera operatorului un post de lucru cu o vizibilitate perfecta in toate directiile, astfel incat acesta poate sesiza la timp persoanele si obiectele, chiar si pe cele situate in imediata apropriere a compactorului Bineinteles ca HAMM respecta cele mai recente si stricte cerinte referitoare la campul vizual al operatorului.

Solutii practice pentru stropire
De la comenzile dedicate, amplasate pe cotiera multifunctionala, sunt comandate rampele de stropire cu presiune, cu duze de pulverizare dispuse chiar deasupra mijlocului fiecarei anvelope. Compactorul GRW 280i este echipat standard cu un mare rezervor de apa cu tripla filtare si, optional, HAMM il poate echipa in plus si cu un rezervor suplimentar pentru aditivi. Aditivii sunt dozati si amestecati automat in functie de specificatii, evitanduse astfel amestecarea manuala prealabila si riscul de segregare chimica. Operatorul poate modifica in timpul compactarii cantitatea de apa sau de agent anti-aderent pulverizate pe anvelope.

O perfecta intretinere, in deplina siguranta

Pentru a garanta securitatea muncii in timpul lucrarilor de mentenanta, HAMM a pus la punct o solutie inteligenta pentru a avea acces la platforma superioara de unde se fac lucrarile de intretinere: treptele de acces, stanga/dreapta, sunt grupate si sunt integrate in conturul caroseriei, putand fi cu usurinta rabatute spre exterior (1800). In aceasta pozitie, ele sunt foarte vizibile, astfel incat operatorul nu are cum sa uite sa le roteasca in pozitia initiala, dupa finalizarea lucrarilor de intretinere. Toate punctele de control sunt dispuse pe partea din dreapta motorului, ceea ce faciliteaza intretinerea zilnica si creste eficienta. Platforma superioara de intretinere, de langa capota motorului, ofera un suport ferm si garanteaza siguranta operatorului in timpul lucrarilor de intretinere.

Caracteristici tehnice generale
Noul compactor pe pneuri GRW 280i va fi lansat pe piata in mai multe versiuni, cu sau fara cabina inchisa, cu diferite mase operationale de baza (10 t, 12 t, 16 t, 20 t, 24 t
si 28 t). Masinile sunt capabile sa transporte diferite cantitati de lest, mai mult sau mai putin, in functie de masa lor operationala de baza. Toate versiunile vor avea aceleasi deimensiuni exterioare. Latimea la flancul exterior al pneurilor, pe ambele axe, este de 1.830 mm pentru toate versiunile. Compactorul are o latimea maxima de lucru, continua, de 2.084 mm, determinata de decalajul de cale dintre cele doua axe.
Anul XIII, nr. 153, nov 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, November 2018
 
Trenchless Romania, November 2018

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

NEXT AUTO, Septembrie 2018
 
NEXT AUTO, Septembrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 


 
 

PARTENERI