Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 145

Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) - Control si eficienta maxime, la atingerea unui buton

03.04.2018
Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) - Control si eficienta maxime, la atingerea unui buton
Exista numeroase autovehicule comerciale care aproape ca nu parasesc carosabilul pe intreaga durata de utilizare, la fel cum exista vehicule care sunt utilizate aproape exclusiv in conditii foarte dificile de teren. Pentru acestea, alegerea sistemului si configuratiei optime de tractiune este deopotriva una evidenta si usoara.

Pentru utilizarea eficienta, de exemplu a vehiculelor dedicate segmentului de constructii, care sunt nevoite sa strabata terenuri off-road sau sa parcurga o ruta cu terenuri accidentate sau pante abrupte, se impune un sistem suplimentar de asigurare a transmisiei puterii catre roti. Majoritatea vehiculelor ce intra in aceasta categorie sunt autobasculantele sau vehiculele din tip cap tractor cu semiremorca basculabila, dar fara a se limita la cele enumerate. Gama de aplicatii este una foarte diversa, de la sectorul de constructii, unde autovehiculele sunt utilizate pentru transportul de materiale grele, la transporturile de lemn sau cherestea, care parcurg incarcate drumuri forestiere, si pana la autovehiculele utilizate in agricultura, care strabat zilnic terenuri nebatatorite. Desi autovehiculele utilizate in aceste segmente sunt folosite si pe carosabil, acestea pierd timp pretios atunci cand au nevoie de un plus de tractiune pe care nu il pot obtine.

Pentru a intampina nevoile acestora, specialistii de la Mercedes-Benz au dezvoltat sistemul Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) – un sistem suplimentar de asistenta a tractiunii disponibil pentru modelele Actros, Arocs si Antos. Recognoscibil dupa motoarele hidraulice incorporate in butucii rotilor puntii fata, sistemul HAD combina avantajele sistemelor de transmisie integrala sau conventionala, oferind tractiune suplimentara oricand este nevoie de aceasta, insa fara a limita sarcina utila disponibila si fara a creste consumul de carburant la nivelul autovehiculului.

Sistemul poate fi activat electronic, chiar in timpul deplasarii, prin actionarea unui buton din panoul de bord al autovehiculului, insa intervine automat oricand sistemele electronice ale autovehiculului depisteaza posibilitatea de pierdere a tractiunii pe una dintre roti. De asemenea, soferul are optiunea de a controla fluxul de tractiune suplimentara furnizata de HAD prin intermediului pedalei de acceleratie – pe masura ce accelereaza mai puternic, creste puterea suplimentara furnizata puntii fata a vehiculului. Mercedes-Benz a facut un pas inspre viitorul acestei solutii prin faptul ca pompa de presiune nu mai este pozitionata la nivelul cutiei de viteze, ci direct pe blocul motor, si totodata prin faptul ca permite utilizarea si livrarea exact a nivelului de cuplu dorit sa fie transmis puntii fata.

Sistemul HAD al Mercedes-Benz permite ca puterea suplimentara furnizata de aceasta solutie sa ramana constanta inclusiv la schimbarea vitezelor. De asemenea, sistemul HAD al Mercedes-Benz este considerabil mai usor decat alternativele, cantarind cu cateva sute de kilograme mai putin decat un sistem de tractiune integrala cuplabila. Datorita acestui fapt, consumul de carburant este mai redus in cazul vehiculelor echipate cu HAD fata de cele cu tractiune integrala.

Din punct de vedere al consumului, marele avantaj si diferentiator al HAD fata de sistemele similare existente provine din faptul ca nivelul de putere suplimentara transmisa prin HAD puntii fata poate fi controlata in detaliu de catre sofer, in functie de nevoile acestuia, ceea ce limiteaza masura cresterii consumului de carburant al autovehiculului. Mercedes-Benz a oferitchiar un exemplu de calcul pentru un model Arocs 1843 LS – un model popular la nivel global pentru lucrarile de constructii, de regula in configurarea cu semiremorca basculabila – acesta a inregistrat un consum cu doar 1.5% mai mare decat in cazul unui autocamion cu tractiune spate si transmisie similara, ceea ce reprezinta un cost foarte mic, prin comparatie cu beneficiile semnificative asigurate de configuratia cu HAD, in conditiile in care sistemul ajuta considerabil in operatiunile de incarcare/ descarcare a marfurilor, unde un nivel ridicat de tractiune este foarte important.

Pentru a asigura performanta cea mai buna in majoritatea conditiilor de utilizare, HAD utilizeaza tehnologii sofisticate, elementele sale esentiale fiind o pompa de mare presiune, axa frontala cu motoare hidraulice in butucii rotilor, un modul lateral si o valva blocabila. Componentele hidraulice sunt interconectate printr-un sistem de linii hidraulice de presiuni diferite.

„Inima” HAD este, insa, pompa de mare presiune situata pe blocul motor, care ofera o putere de circa 112kW, asigurand un debit de circa 350 litri pe minut la presiunea maxima a pompei, de 450 bari. Astfel, cei 32 litri de ulei care circula prin sistemul hidraulic al HAD pot fi transferati in cateva secunde catre puntea fata, unde motoarele din butucii rotilor, la cei 40 kW putere fiecare, asigurand un cuplu total de 6.250Nm pe roata, ofera plusul de tractiune necesar autovehiculului la o simpla actionare de buton. Mai mult, sistemul poate fi operat in conditii de temperaturi extreme, de la -40 grade Celsius, pana la 90 grade Celsius.

In conditii de temperaturi scazute, un software special al sistemului HAD incalzeste automat uleiul pana la temperatura minima recomandata (de 15 grade Celsius), in timp ce un alt software permite racirea uleiului, in conditii de temperaturi foarte ridicate. Toate aceste operatiuni sunt realizate extrem de rapid datorita “creierului” HAD – modulul de control cu unitatea de control a transmisiei (TCU), care controleaza intregul sistem al transmisiei. Utilizand numerosi senzori de miscare aflati in echiparea autovehiculului, TCU-ul poate chiar sa anticipeze nivelul de patinare al rotilor, greutatea vehiculului sau unghiul de inclinare al acestuia, pentru a permite actionarea sistemului HAD.

Sistemul auxiliar poate fi utilizat pana la o viteza maxima de 25km/h, peste acest prag nemaifiind necesare plusul de tractiune sau sistemul suplimentar de transmisie, iar la depasirea pragului de 60km/h, sistemul este dezactivat complet. La scaderea vitezei sub pragul de 25km/h, HAD intervine automat, asigurand avansul autovehiculului. In plus, HAD este automat activat la rularea in marsarier, in treptele 1 si a 2-a. Un alt mare avantaj al sistemului HAD oferit de Mercedes-Benz este acela ca nu necesita niciun fel de mentenanta, deci nu exista timpi de utilizare pierduti (downtime) sau costuri asociate intretinerii, sistemul fiind proiectat sa reziste pe intreaga durata de viata a autovehiculului.
Anul XIII, nr. 145, mar 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Martie 2018
 
Truck Power, Martie 2018

NEXT AUTO, Februarie 2018
 
NEXT AUTO, Februarie 2018

Trenchless Romania Noiembrie 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017
 




 
 

PARTENERI