Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 149

Blackhead Quarries Ltd opereaza cu cea mai mare flota de echipamente mobile de concasare si sortare METSO

01.08.2018
Blackhead Quarries Ltd opereaza cu cea mai mare flota de echipamente mobile de concasare si sortare METSO


Fondata in anul 1986, Blackhead Quarries Ltd este o asociere in participatiune intre companiile Palmer & Son Ltd (fondata in 1880) si Fulton  Hogan Ltd, ce exploateaza o serie de cariere situate in regiunea Otago, pe langa orasul Dunedin, din insula sudica a Noii Zeelande. In zilele noastre, avand in vedere schimbarea strategiei de productie, ce a condus la o productie estimata la 300.000 tone pe an, Blackhead Quarries Ltd opereaza cu cea mai mare flota de echipamente mobile de concasare si sortare de la Metso, din Noua Zeelanda.

Text: Valeriu BEZDEDEANU

Cel mai mare producator de agregate de calitate superioara din sudul regiunii Otago
Societatea Blackhead Quarries Ltd exploateaza, de asemenea, carierele Logan Point, Dunedin si Balclutha, precum si uzina de nisip Walton Park din zona Fairfied. Cariera Balclutha, situata la 80 km sud-est de Dunedin, este cel mai mare producator de agregate de calitate din sudul regiunii Otago, furnizand circa 30 de produse diferite, pentru constructii si infrastructura rutiera. O parte insemnata a productiei de cariera reprezinta materia prima pentru centrala de beton amplasata in imediata vecinatate a carierei.

Cu o populatie de aproximativ 130.000 de locuitori, Dunedin este al doilea mare oras localizat pe insula de sud a Noii Zeelande si este capitala regiunii Otago. Orasul, ce s-a dezvoltat langa un vulcan stins, are o economie diversificata, insa activitatea cea mai importanta a orasului este concentrata pe invatamantul superior – Dunedin adapostind Universitatea Otago, cea mai veche universitate din Noua Zeelanda (fondata in anul 1869) si Politehnica din Otago.

In timp ce industriile primare constituie principalele motoare de dezvoltare a economiei Noii Zeelande, regiunea Otago a cunoscut in ultimii ani o crestere importanta a turismului. In consecinta, autoritatile locale si-au majorat cheltuielile de infrastructura in regiune, determinand astfel o cerere puternica pentru produsele de cariera.

Avand in vedere ca cererea de produse de cariera in diverse zone este totusi inconstanta, capacitatea tehnica de a produce cantitati mari de agregate de calitate intr-o maniera flexibila ii permite societatii Blackhead Quarries Ltd sa raspunda fluctuatiilor pietei, ceea ce este important pentru sustinerea viitoarelor afaceri.

Investitii pentru viitor
Pana de curand, la cariera Balclutha a operat o instalatie de concasare fixa care necesita transportul rocilor de la sursa primara situata la o distanta de pana la 5 km. Pentru a imbunatatii flexibilitatea si siguranta productiei, societatea Blackhead Quarries Ltd a decis sa investeasca in noi echipamente de concasare si sortare, de asta data mobile, pentru activitatile sale din cariera Balclutha.

Blackhead Quarries Ltd are o vasta experienta de lucru cu echipamentele Metso, de cand a cumparat primul sau concasor cu impact mobil Lokotrack, in anul 2005. Acum, cu cea mai recenta achizitie de la Metso, Blackhead Quarries Ltd opereaza cea mai mare flota de echipamente mobile de concasare si sortare de la Metso, din Noua Zeelanda.

Insa relatia cu Metso si Mimico, distribuitorul exclusiv al echipamentelor Metso in Noua Zeelanda, dateaza de mult mai mult timp. O mare parte a din echipamentele din instalatiilor fixe de concasare si sortare ale societatii includ echipamente Nordeberg, Allis Chalmers si Barmac originale, de la Metso.



Tony Hunter, directorul general al societatii Blackhead Quarries Ltd, s-a implicat in aceasta industrie de peste 30 de ani, fiind urmasul celei de a cincea generatii a unui dintre forndatorii intiali ai companiei. El are responsabilitatea operationala globala a tuturor carierelor din subordinea societatii.

Deschisa in anul 1950, la circa 5 km de orasul Dunedin, pe tarmul oceanului Pacific, in cariera Blackhead se produc produse finite din bazalt negru pentru infrastructura rutiera si feroviera, precum si pentru constructii. Vorbind despre instalatia fixa de concasare si sortare din cariera Blackhead instalata in urma cu peste trei decenii, Hunter a spus ca instalatia fixa de productie suferea de probleme extinse de coroziune din cauza climatului marin. Conducerea carierei era ingrijorata de pereclitarea sigurantei pasarelelor de acces si a celor 23 de transportoare cu banda.

„Cu cinci ani in urma am decis ca este mai bine sa construim o noua unitate de productie la Blackhead, cu doar noua conveioare si nici o pasarela”, a declarat el. In noua unitate de productie a inclus un concasor cu falci Nordberg C100, existent, iar un concasor cu con si un concasor Barmac 9600 au fost mutate. Noua unitate de productie este complet automatizata si a fost astfel conceputa incat sa nu necesite pasarele de acces.

„Pentru mentenanta, noi utilizam platforme mobile de lucru la inaltime, care ne asigura un acces mai bun la echipament decat pasarelele si care, in opinia noastra, sunt mult mai sigure pentru personalul nostru de intretinere”, a declarat el.

Carcateristicile abrazive ale rocilor implica o aprovizionare sigura cu piese de uzura
Gavin Hartley, directorul carierei Blackhead, cu o experienta de 10 ani in cadrul societatii, considera ca munca sa este „de a face agregate de calitate si cat mai ieftin, asigurandu-se, totodata, ca personalul lucreaza in conditii de siguranta.”

„Compatibilitatea si continuitatea personalului sunt foarte importante, ceea ce ne determina sa oferim personalului nostru cele mai potrivite unelte de lucru”, spunea el.

In cariera Blackhead este produsa o gama completa de agregate, de la cele pentru infrastructura de baza a drumului, la criblura, praf pentru asfalt si balast feroviar. Roca exploatata in regiunea Otago este o roca densa, cu granulatie fina, dura, casanta si abraziva. Din aceasta cauza „falcile si celelalte elemente de uzura ale concasoarelor rezista in general aproximativ 3.500 ore, piesele de impact de la Barmac nu mai mult de 500 ore, iar dintii cupelor pot rezista intre 800 si 2.000 de ore”, declara Hartley, adaugand: „De aceea, este foarte importanata furnizarea de piese de uzura si piese de schimb la nivel local.”

Importanta unui sprijin local
„Aici, in Noua Zeelanda, suntem departe de Finlanda sau de alte tari unde se fabrica concasoare pentru roci”, declara Hunter. „Este important pentru noi sa putem avea acces cu usurinta la sprijinul de care am avea nevoie in situatia defectarii echipamentului de concasare, situatie care ar putea opri productia noastra.”

In acest sens, Garth Taylor, director comercial la MIMICO, se declara complet de acord: „Noua Zeelanda este o tara mica, iar Dunedin este o comunitate mica. Daca Blackhead Quarries are doua concasoare cu falci LT106, ei nu vor avea nevoie decat de un set de piese de schimb. Insa, ei au si doua din cele 12 concasoare cu impact LT213 din Noua Zeelanda. Numarul semnificativ de masini Metso din Noua Zeelanda ne permite sa pastram o gama completa de piese de schimb, pentru a sprijini clientii nostri.”

„Numarul mare de concasoare Metso din Noua Zeelanda arata ca exista o buna sustinere la nivel local”, declara Hunter. „Piesele de uzura sunt importante, dar aceste echipamente avansate din punct de vedere tehnic se pot opri daca se defecteaza chiar si o mica componenta, cum ar fi un senzor. In timp ce noi efectuam cea mai mare parte a lucrarilor de mentenanta, este bine sa ne bazam si pe un suport tehnic local. MIMICO ofera tot ceea ce avem nevoie si, de aceea, intre noi relatiile sunt excelente.”

Reducerea dependentei de instalatiile fixe
O data cu achizitionarea primului concasor mobil, in anul 2005, Blackhead Quarries Ltd a beneficiat de avantajele concasarii rocilor si sortarii agregatelor chiar la fata locului, in cariera. De atunci, flota de echipamente mobile Metso Lokotrack s-a dezvoltat continuu, prin achizitii succesive, ceea ce a asigurat reducerea progresiva a dependentei societatii fata de instalatiile fixe de prelucrare a rocilor.

„Nu puteti sfarama rocile fara sa consumati energie si, chiar daca consuma putin combustibil diesel, instalatia mobila utilizeaza mult combustibil – masinile au motoare puternice pentru a se deplasa si pentru a prelucra rocile”, spunea Hunter. Insa, o data „cu trecerea la echipamente mobile de concasare si reducerea numarului de basculante, consumul nostru de combustibil diesel a ramas aproape acelasi, reducandu-se in schimb consumul de energie electrica din instalatiile noastre fixe. Asa ca, in ansamblu costurile noastre energetice au scazut cu 100.000 de dolari pe an.” Potrivit lui Hunter, reducerea numarului de basculante a oferit, de asemenea, benefici semnificative in ceea ce priveste efectivul de personal, siguranta pe santier si costurile de intretinere.

Blackhead Quarries Ltd detine acum, in toate carierele sale, 10 echipamente mobile Lokotrack, fiind cel mai mare utilizator de asemenea echipamente din Noua Zeelanda. „Flota noastra Lokotrack a devenit foarte importanta pentru afacerea noastra”, a declarat Hunter. „Unitatea noastra mobila LT1213, cu care am inceput, a fost prima din Noua Zeelanda si functioneaza in continuare - iar acum avem mai multe in carierele noastre. Acestea sunt nucleul flotei noastre mobile.”

„Am cumparat primul nostru Lokotrack pentru ca, atunci, era cea mai buna masina pentru aceasta activitate. Nu existau atatea optiuni pe piata ca acum. Astazi avem posibilitatea sa evaluam multe alternative, dar noi continuam sa alegem Metso, pentru ca avem in vedere suportul tehnic asigurat de MIMICO, performantele formidabile si fiabilitatea echipamentelor Metso, cat si calitatea produselor pe care le putem produce cu ajutorul echipamentelor Metso.”

Mobilitate in cariera Balclutha
Cele mai recente achizitii ale societatii Blackhead Quarries Ltd au fost facute in iulie 2017, cand distribuitorul MIMICO a livrat pentru cariera Balclutha un concasor mobil cu falci Metso Lokotrack LT106, impreuna cu un concasor mobil cu con LT200HP si un ciur mobil ST3.5.
Cateva luni mai tarziu, in octombrie, un concasor mobil Lokotrack LT7150 Barmac VSI (impact cu ax vertical) si inca un ciur mobil ST3.5 au fost furnizate carierei Balclutha. Concasorul de impact cu ax vertical Metso Barmac utilizeaza metoda de concasare autogena sau «rock-on-rock». Posibilitatea de a ajusta turatia rotorului si viteza de avans ofera operatorilor un control precis al calitatii si formei produsului finit.

Craig Upston, directorul carierei Balclutha si veteran in acasta industrie, cu cei peste 25 de ani vechime in companie, spunea: „Forma produsului este esentiala pentru clientii nostri, iar daca noi nu o obtinem corect, produsul ne va fi respins. Concasorul nostru Metso Barmac ne ajuta sa realizam un produs final de calitate si cu forma dorita de client.”

Din punctul lui de vedere, trecerea de la unitatea fixa de prelucrare a rocilor la cea mobila a reprezentat pentru cariera Balclutha o protectie fata de viitor, prin anticiparea evenimentelor  economice ulterioare. „Noi am avut intentia de a inlocui vechiul nostru Barmac cu unul nou, si pentru ca cererea piatei pentru produsele carierei Balclutha nu era constanta, fiind mai mare sau mai mica (functie de sezon), iar posibilitatea de a deplasa concasorul de la un santier la altul ne-ar fi creat o mai buna flexibilitate a afacerilor”, declara el.

Initial, cariera a fost deschisa la o oarecare departare de orasul Balclutha dar, cum orasul s-a extins de-a lungul timpului, praful creat in timpul procesului de productie a devenit o problema pentru locuitorii suburbiilor. Prin dezafectarea instalatiilor fixe  de concasare ce se gaseau in aproprierea drumului  de acces si prin reducerea circulatiei basculantelor, o data ce concasoarele Lokotrack puteau fi deplasate independent spre materia prima, oriunde in cariera, compania a putut sa gestioneze mult mai usor problema prafului.

In prima etapa, Upston a propus achizitionarea pentru cariera Balclutha a unui nou concasor Barmac mobil, pe senile, iar mai tarziu, intr-un interval de cinci ani sa se achzitioneze un concasor cu con si unul cu falci, de asemenea, mobile. Conducerea companiei Blackhead Quarries Ltd, deosebit de receptiva la nou, a apreciat ideea si a achizitionat cele trei versiuni de Lokotrack in acelasi an.

„Aveam deja o multime de echipamente de la Metso, cu concasoarele am facut o alegere excelenta, iar faptul ca eram multumiti de echipamentul Metso pe care il aveam, era evident, astfel ca era logic sa continuam cu acelasi brand”, a declarat Upston. Decizia de a se trece la echipament mobil pe senile a fost motivata si de faptul ca in cariera nu exista acces la surse de energie electrica. In plus, daca se impunea mutarea carierei, echipamentele mobile de concasare puteau fi mult mai usor transportate. „Orice este fixat de pamant, nu are flexibilitate”, spunea el. „Intreaga unitate mobila functioneaza independent. Nu nu avem nici o sursa de curent trifazic in noua cariera, motiv pentru care concasoarele si ciururile mobile echipate cu motoare diesel reprezinta singura solutie.”

Acum, Blackhead Quarries Ltd este in masura sa deplaseze  in regiune o parte dintre concasoarele sale mobile Lokotrack, precum si ciururi mobile, pentru operatiuni de concasare pe baza de contract. In acelasi timp, compania se pregateste sa achizitioneze un alt concasor mobil LT106 pentru o noua activitate ce va furniza 500.000 de tone de agregate pentru un important proiect de constructie rutiera.

O perspectiva pozitiva asupra viitorului
Fara a neglija tehnologia, Tony Hunter considera ca angajatii sai reprezinta cel mai mare avantaj al companiei. Societatea Blackhead Quarries Ltd este ca o mare familie care exista de peste cinci generatii, iar actualul director general Tony Hunter doreste ca ea fie o mostenire viabila si pentru generatiile viitoare.

Intr-o lume in care ingrijorarea fata de mediul inconjurator inseamna ca oamenii se uita la minerit si la cariere cu un ochi din ce in ce mai critic, Hunter are o viziune pozitiva asupra viitorului: „Este o afacere simpla. Nu se poate construi un oras fara pietre, asa ca noi suntem norocosi sa fim o companie cu experienta intr-o economie locala dezvoltata, care va avea intotdeauna nevoie de infrastructura. Prin achizitionarea echipamentelor Lokotrack, incerc sa asez compania pe calea cea buna pentru tot ceea ce ne asteapta de acum incolo, pe parcursul urmatorilor 10 sau 15 ani si peste.”
Anul XIII, nr. 153, nov 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, November 2018
 
Trenchless Romania, November 2018

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

NEXT AUTO, Septembrie 2018
 
NEXT AUTO, Septembrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 


 
 

PARTENERI