Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 150

In vizita la fabrica Bosch de la Blaj

24.08.2018
In vizita la fabrica Bosch de la Blaj

In luna iulie am avut ocazia sa vizitam fabrica Bosch de la Blaj, prima unitate de productie a grupului Bosch in Romania. In prezent grupul Bosch detine pe langa unitatea de productie de la Blaj, un centru de cercetare si dezvoltare la Cluj si un centru de servicii Business Process Outsourcing (BPO) la Timisoara. Astfel, prin cele trei facilitati, sunt acoperite toate sectoarele de activitate ale companiei: solutii de mobilitate, bunuri de larg consum, tehnologie pentru constructii si energie si tehnologie industriala.


Un scurt istoric al activitatii Bosch in Romania ne-a fost prezentat de catre Alexander Firsching, Senior Vice President Bosch si Director Comercial al fabricii Bosch de la Blaj. 



Masini si Utilaje: Cand s-a inceput productia in fabrica de la Blaj in care ne aflam azi?

Alexander Firsching: Productia in unitatea de productie din Blaj a inceput efectiv in 2007. Am avut o stransa cooperare in tehnologia de linie cu un partner local IAMU SA care produce o parte din aceasta tehnologie de linie. Activitatea initiala a fabricii a fost Rexroth, iar din anul 2013 s-a inceput si productia in segmentul de Automotive.
Masini si Utilaje: Cat % din capacitatea totala de productie a fabricii din Blaj este reprezentata de divizia Rexroth?

Alexander Firsching: Bosch Rexroth reprezinta azi 20% din activitatea noastra, si este in continua crestere. Rexroth si-a extins activitatea in zona de hidraulica industriala, deoarece intalnim partea de hidraulica in toate domeniile. Azi avem in aceeasi facilitate de productie segmentul de automotive si segmentul de hidraulica industriala.
Masini si Utilaje: Stim ca Bosch investeste foarte mult in educatie. Cati tineri sunt pregatiti in programul „Scoala duala Bosch”?

Alexander Firsching: Educatia duala este una din prioritatile noastre, acum intensificam cooperarea cu sistemul de invatamant si sustinem foarte mult scolile spre o buna formare a viitorilor lucratori. Sunt doua locatii unde organizam cursurile, in Blaj si in Alba Iulia. Interesul nostru este unul crescut spre sprijinirea acestui program dual, deoarece dorim persoane locale care pot lucra atat pentru unitatea de productie Rexroth cat si pentru cea de automotive. In unitatea din Alba Iulia sustinem educatia in sistem dual, alaturi de Daimler si alte companii locale.

Masini si Utilaje: Care este piata de distributie pentru produsele fabricate de Bosch in Romania?

Alexander Firsching: Piata noastra principala de distributie este Europa, desigur Romania este parte din ea insa nu intr-un procent majoritar. 
De asemenea, exportam catre China si India. Partenerii locali sunt indeosebi pe partea de Rexroth.
Masini si Utilaje: Sectorul de solutii de mobilitate al fabricii s-a dezvoltat semnificativ. Pentru ce componente s-a crescut capacitatea de productie?

Alexander Firsching: Segmentul de automotive dispune de departamente de productie si dezvoltare si este structurat in 3 clustere. Pentru partea de senzori vom deveni in scurt timp fabrica de referinta. 

Masini si Utilaje: Cum reusiti sa gasiti resursa umana care sa lucreze in fabricile Bosch?

Alexander Firsching: Bosch Romania are in prezent 6500 de angajati, Cluj si Blaj sunt principalele sedii ale activitatii noastre. Nu este usor sa gasesti lucratori, tocmai de aceea ne-am stabilit aici in Blaj, intr-o zona rurala unde putem lucra cu localnici. Cel mai dificil este sa gasim ingineri.
Masini si Utilaje: Producatorii auto sunt inca interesati de tehnologia diesel?

Alexander Firsching: Da, producatorii de autoturisme spun clar ca e nevoie ca diesel sa respecte normele de poluare, dar asta nu inseamna ca nu au un interes crescut sa continue. Retragerea de pe piata a masinilor se va face oricum treptat.



Masini si Utilaje: Ce ne puteti spune despre proiectul cu grupul german Daimler pentru autoturisme autonome (taxiuri)? In ce stadiu se afla acest proiect?

Alexander Firsching: Proiectul este in lucru, in prezent sunt dezvoltate aplicatii de catre echipa de cercetare de la Stuttgart. Tendinta este de a merge catre robo-taxi. In China avem un parteneriat cu NYO, pentru robotizarea vehiculelor, astfel ele devin 100% autonome. 

Masini si Utilaje: Cum vedeti viitorul in termeni de:
a) autonomie
b) conectivitate
c) smart
d) green

Alexander Firsching: Vedem din ce in ce mai mult ca directia este o combinatie de electric, automat si conectat. Totul merge in directia green. Mai mult carsharing, mai multa autonomie, emisii 0.

Masini si Utilaje: In ce locatii este disponibil sistemul de parcare autonom-Automated vallet parking?

Alexander Firsching: Vallet parking functioneaza deja, o putem realiza cu tehnologie deja existenta. Criteriul principal este sa avem infrastructura in unitatile de parcare. Tehnologia se poate instala pe orice masina, astfel ca in aceeasi parcare pot intra atat masini pentru care parcarea se face in mod clasic, cat si masini care se vor parca singure.
Bosch Rexroth activeaza in Romania prin 5 entitati: Robert Bosch SRL, Bosch Rexroth SRL, Bosch Rexroth Sales SRL, Bosch Service Solutions SRL si BSH Electrocasnice SRL.

Dat fiind specificul publicatiei noastre am vrut sa aflam mai multe despre Bosch Rexroth in termeni de productie si vanzari. Intr-un mod extrem de structurat si analitic, Horia Todoran - Director General Bosch Rexroth Sales SRL, ne-a oferit raspunsuri la toate intrebarile noastre si ne-a starnit si mai mult interesul spre a reveni la Blaj.





Masini si Utilaje: Cand a luat fiinta Bosch Rexroth Sales Srl?

Horia Todoran: Astazi sunt doua entitati juridice in Blaj, Bosch Rexroth SRL care are ca domeniu de activitate productia si Bosch Rexroth Sales SRL care a preluat activitatea de vanzare. Bosch Rexroth Sales SRL a luat fiinta in 2017 iar activitatea operativa a inceput cu data de 1 octombrie. Decizia reflecta angajamentul nostru continuu de a implementa schimbari, de a accelera procesele decizionale si de a consolida competitivitatea afacerilor. Separarea permite fiecarei companii sa isi urmareasca cu prioritate strategia si sa ofere flexibilitate partenerilor lor.
Masini si Utilaje: Care este zona pe care o acopera Bosch Rexroth Sales Srl?

Horia Todoran: Principala piata in care activam este Romania. Sediul central este la Blaj si suplimentar avem puncte de lucru la Bucuresti si Braila.

Din 2015 suntem responsabili si de Bulgaria, Macedonia si Republica Moldova, avand in celelalte tari parteneri cu experienta indelungata cu produsele si solutiile Bosch Rexroth. 

Incepand cu 2010 am avut o crestere media anuala de 24%, un salt important fiind in 2014 cand am decis sa deservim mai activ piata romaneasca prin intermediul partenerilor. Astfel am crescut semnificativ prezenta in piata. In prezent avem o colaborare foarte buna atat cu distribuitori cat si cu integratori de sisteme. 
Masini si Utilaje: Care este gama de produse oferite de Bosch Rexroth?

Horia Todoran: Bosch Rexroth ofera clientilor sai hidraulica, comenzi si actionari electrice, transmisii mecanice, tehnica liniara si de montaj dintr-o singura sursa. Tehnologia de actionare si control de la Bosch Rexroth pune in miscare utilaje si sisteme de orice dimensiune. Compania reuneste experienta sa la nivel mondial in aplicatii destinate segmentelor de piata utilaje mobile, constructii de masini industriale si automatizari industriale pentru a dezvolta componente inovatoare, precum si solutii si servicii de sistem adaptate cerintelor.

Avand o gama de produse variata cu componente compatibile suntem partenerul ideal pentru aplicatii care combina mai multe tehnologii.
Masini si Utilaje: Care sunt obiectivele Bosch Rexroth Sales pentru perioada urmatoare?

Horia Todoran: Obiectivul nostru este de-a asigura in urmatorii ani o crestere sustenabila, intentia fiind de-a dubla cifra de afaceri in urmatorii 3 ani. Cresterea se va realiza atat prin intermediul aplicatiilor in industrii cat si prin intermediul aplicatiilor mobile.

In Romania companiile continua sa investeasca atat prin extinderea capacitatilor de productie existente cat si in capacitati noi. Partenerii nostri – integratorii de sisteme – proiecteaza si executa linii de productie adaptate cerintelor fiecarui client.

In cazul investitiilor realizate in anii 2000 echipamentele necesita modernizari pentru a le adapta noilor cerinte privind siguranta in exploatare, eficienta energetica si productivitate. Avem experienta si tehnologia necesare pentru a realiza aceste modernizari la cele mai ridicate standarde.
Ne-am propus sa crestem semnificativ in industriile automotive si metalurgie, desigur fara sa pierdem din vedere restul industriilor.  Am ales cele doua industrii deoarece in fiecare tara din Regiune avem cel putin o uzina metalurgica, iar industria automotive are investitii consistente atat in Romania, cat si in Bulgaria si Macedonia. Experientele dobandite in Romania vor sta la baza dezvoltarii activitatii in celelalte tari in regiune. 

Tendinta in industrie este de-a reduce costurile de exploatare, reducerea costurilor de mentenanta si energetice, crescand gradul de siguranta in exploatare si conectivitate cu sistemele informatice. 
 
Masini si Utilaje: Care sunt actiunile de dezvoltare pe care le aplicati si in ce directii sunt aceste actiuni?

Horia Todoran: Viitorul este al conectivitatii, al intreprinderilor inteligente. Grupul Bosch este lider in IoT (Internet of Things) iar Bosch Rexroth este unul din initiatorii Industrie 4.0. 
Un pilon important care va sustine cresterea noastra in urmatorii ani il reprezinta solutiile Industrie 4.0. In cadrul Bosch avem o strategie duala in ceea ce priveste Industry 4.0 – dezvoltam solutii pentru propriile fabrici, le validam si ulterior le propune pietei, firmelor terte. 
Pe langa portofoliul de solutii software Nexeed, am dezvoltat in Romania doua noi aplicatii software, care permit cresterea transparentei in cadrul liniilor de productie mai vechi si monitorizarea matritelor in cadrul companiilor cu multe masini de injectie mase plastice. Aplicatiile software au nevoie de solutii hardware pentru a putea beneficia de conectitatea necesara iar dorinta  noastra este sa oferim in continuare cat mai multe echipamente cu capabilitate de conectare IoT. 
Companiile in Romania au diferite grade de maturitate cand vine vorba despre solutiile conectate, un criteriu principal fiind vechimea liniilor de productie. IoT Gateway ofera posibilitatea transferarii datelor si conectarea liniilor de productie la sistemele informatice, crescand astfel treptat gradul de inteligenta al fabricilor.
Grupul Bosch are o activitate complexa in Romania si in ultimii ani am realizat pasi importanti in indentificarea si exploatarea sinergiilor intre diferitele activitati, impulsul fiind dat de catre Mihai Boldijar, directorul general al Robert Bosch SRL si sustinuta la nivel national de toate entitatile locale. Dezvoltarea aplicatiilor locale Industrie 4.0 este una din initiativele de succes in acest sens. 


Noua noastra viziune in cadrul Bosch este Factory of the Future. Singurele elemente fixe sunt podeaua, peretii si acoperisul. In rest, totul este mobil si conectat. Utilajele intra si ies dupa cum este nevoie, liniile de asamblare devin mai lungi sau mai scurte, robotii autonomi de transport livreaza componente catre lucratori. 

Robotii lucreaza alaturi de oameni, preluand de la acestia sarcinile periculoase sau solicitante. Alimentarea electrica este realizata fara fir prin intermediul buclelor de inductie din podeaua fabricii. Lucratorii, utilajele si componentele sunt conectate prin sisteme software si dispozitive mobile inteligente. 

O retea wireless 5G ultra-rapida asigura transferul de date in timp real, in timp ce inteligenta artificiala imbunatateste calitatea produselor prin detectarea din timp a defectelor. Acest lucru reduce efortul lucratorilor, acestia avand la dispozitie mai mult timp pentru alte sarcini, cum ar fi programarea algoritmilor, crearea de noi modele de afaceri sau intreprinderea altor activitati creative. Asa isi imagineaza Bosch fabricile din viitor. 

La targul de la Hanovra de la finalul lunii aprilie, Bosch a prezentat, sub sloganul „Fabrica viitorului. Acum. In curand. In viitor”, ceea ce compania ofera deja (acum) pentru fabricile conectate, ce solutii vor fi disponibile in urmatoarea perioada (in curand) si ce dezvolta pe termen lung (in viitor).
Anul XIII, nr. 152, oct 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

NEXT AUTO, Septembrie 2018
 
NEXT AUTO, Septembrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 


 
 

PARTENERI