Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 152

Sectorul utilajelor pentru asfalt in Romania - Un segment de piata in care exista inca loc de dezvoltare

20.12.2018
Sectorul utilajelor pentru asfalt in Romania - Un segment de piata in care exista inca loc de dezvoltare
Segmentul de infrastructura rutiera a fost dintotdeauna unul extrem de controversat si mereu caracterizat de termeni de amanare. Intrebarile cu privire la lucr arile de infrastructura fie ele despre autostrada, fie despre infrastructura locala sunt pe agendele tuturor. In suita noas tra de interviuri anuale am prioritizat un interviu de maxim interes pentru aceas ta zona a constructiilor. Astfel ne-am adresat companiei Wirtgen Romania, principalul furnizor de utilaje de asfalt din lume, unde ne-a raspuns la toate intrebarile, cu o extrema amabilitate si sinceritate, Catalin Stoica, Reprezentant de vanzari in cadrul companiei.

Masini&Utilaje: Care a fost evolutia pietei anul acesta, pe segmentul de utilaje pentru asfalt?
Catalin Stoica: Anul acesta a mers foarte bine datorita fondurilor europene, s-au livrat destul de multe utilaje. In lunile octombrie si noiembrie ale anului anterior s-au depus proiectele, astfel ca inca din luna martie a acestui am inceput sa livram utilaje. Si anul acesta s-au depus foarte multe dosare, insa este necesar si ca proiectele de infrastructura sa inceapa. Companiile de stat au inceput sa se doteze cu utilaje, vorbim aici de partea de asfalt, un segment de piata in care este inca loc de dezvoltare. Asa cum se prezinta drumurile din Romania la mometul actual ar trebui sa vindem de acum inca 20 de ani. Consiliile judetene au inceput sa se doteze cu statii de asfalt, finisoare, cilindrii, freze. Aceasta dotare a consiliilor judetene este gandita pentru a eficientiza procesul de executie a unor lucrari de infrastrutura rutiera cum sunt de exemplu lucrarile de reparatii. In acest fel nu mai este necesar sa se astepte pana iese licitatia, pana se contracteaza, iar de multe ori exista si contestatii care intarzie executia lucrarilor. Avand utilaje in parcul propriu ele pot interveni imediat cand apare problema, dotarea este prevazuta tocmai pentru situatii de
urgenta. Cand sunt lucrari mari se merge pe procedura clasica de licitatie. Cei din privat nu au de ce sa isi faca griji, iar cine este serios ramane tot timpul in piata.

Masini&Utilaje: Ce procent din piata detineti in momentul de fata?
Catalin Stoica: Ne pastram ponderea in piata de peste 90% pe segmentul de utilaje de asfalt. Pe zona de cilindrii procentul este mai mic, undeva la 40%. Wirtgen Romania este o companie specializata pe vanzarea de echipamente de drumuri. Calitatea produselor si serviciilor noastre se reflecta si in pretul pe care il avem in piata. Asiguram consultanta permaneta partenerilor nostri astfel incat ei sa nu piarda din productivitatea zilei, iar faptul ca putem sa rezolvam rapid eventuale probleme intampinate de operator este un factor extrem de important in alegerea produselor Wirtgen.

Masini&Utilaje: Pentru o utilizare cat mai eficienta a utilajelor toti marii producatori propun sisteme de localizare si monitorizare. Ce optiuni avem de la producatorul Wirtgen in acest sens?
Catalin Stoica: Echipamentele sunt dotate cu sisteme de monitorizate si control al activitatii utilajului. Pe langa transmitarea locatiei, sistemul poate sa comunice consumul precum si modul de lucru al echipamentului, totodata transmitand si alarmele inregistrate. De asemenea, putem sa vizualizam de la distanta alarmele, astfel incat tehnicianul poate merge pregatit cu piesele la utilajele aflate in lucru. Pe viitor ne asteptam sa existe si un sistem integrat intre toate utilajele: statii de asfalt, camion, finisor si cilindru. Doar in acest mod poate functiona o gestiune perfecta a fluxului de lucru.

Masini&Utilaje: Exista si alte dotari speciale cu care Wirtgen vine in intampinarea clientilor?
Catalin Stoica: Noi avem un sistem de scanare in spatele grinzii de asfalt, cu cat este temperatura mai ridicata a asfaltului cu atat calitatea lucrarii este mai buna. De exemplu in Germania la 150 grade obtii bonus 0,001 % din valoarea de astfalt. Astfel el isi scoate o parte din costurile cu motorina (de exemplu). Cu acest sistem se poate urmarii foarte usor pe fiecare portiune la cate grade s-a turnat. Mai mult decat atat, in Germania in procent de 95% asfaltul este reciclat, acest lucru este sustinut de o legislatie foarte bine pusa la punct. Din pacate la noi reciclarea se face doar in proportie de 20%.

Masini&Utilaje: Care este evolutia companiei Benninghoven ca parte integrata a grupului Wirtgen?
Catalin Stoica: Benninghoven s-a integrat perfect in familia Wirtgen. Anul acesta am livrat 6 statii, in Romania echipamente noi Benninghoven sunt undeva la 70, iar parcul total de statii din Romania este de aproximativ 150 de unitati. Pe viitor estimez undeva la 8-10 statii pe an atat pentru noi cat si pentru competitori.

Masini&Utilaje: Care sunt perspectivele si estimarile pentru anul viitor?
Catalin Stoica: Perspectivele pentru  anul viitor nu sunt promitatoare daca ne uitam la proiectele care nu incep. In continuare firmele mari sunt cele care se doteaza cu utilaje pentru lucrari de autostrada, insa cum aceastea nu au proiecte in derulare dispun deja in parcul lor de o flota de utilaje suficienta pentru volumul de lucrari actuale. Si firmele mici se reorienteaza catre echipamente noi, sunt deja saturate de echipamente SH. Trendul s-a schimbat, clientul este mult mai bine informat, acesta are acces mult mai usor la informatie, cauta pe internet sau in reviste, iar cel mai simplu se urca in avion si in 2 ore este in Germania. Asa cum ne-am obisnuit deja totul depinde foarte mult de factorul politic. Anul viitor este un an electoral, prin urmare este de prevazut ca se vor aloca bugete catre consiliile locale. Desigur, aici ne vom lovi din nou de problemapretului de achizitie, multi vin cu preturi foarte mici si este foarte greu sa concurezi cu aceste oferte de dumping. Cum este de asteptat aceste oferte se reflecta in calitatea foarte proasta a lucrarilor. Fac din nou o paralela cu Germania, acolo contractele cu statul sunt dintre cele mai sigure si viabile contracte. De exemplu, daca ai un contract cu statul german este foarte usor sa obtii finantare de la banci, garantia contractului cu statul este extrem de bine vazuta iar termenele de plata sunt respectate cu strictete.

Masini&Utilaje: Piata de constructii este foarte impredictibila? Ce dificultati ati intampinati in desfasurarea activitatii?
Catalin Stoica: O problema cu care ne confruntam este lipsa resursei umane specializata. Am dorit sa lucram cu ingineri inca de pe bancile facultatii, asigurandu-le burse pentru practica. Este in fapt un fel de intership platit, insa nu am avut succes in aceasta directie. Daca omul este bun el poate creste exponential, iar interesul nostru este sa tinem oamenii. Ne-am gandit chiar sa sponsorizam o clasa intr-o scoala profesionala, sa ducem materiale didactice si sa asiguram echipamente. Insa nu am gasit suport legislativ si institutional prin care sa putem sa cream un astfel de program. In vizitele mele la fabricile Wirtgen si Vogele din Germania am vazut mereu foarte multi tineri (aproximativ 100- 150 de copii) care invatau meserie inca de pe bancile scolii. Acestora li se platesc studiile pentru aprofundarea cunostintelor lor. Un procent foarte mare din scolile din Germania sunt scoli profesionale. Totul incepe de la educatie!
Anul XIV, nr. 156, feb 2019
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

NEXT AUTO, Februarie 2019
 
NEXT AUTO, Februarie 2019

Trenchless Romania, November 2018
 
Trenchless Romania, November 2018

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 
 
 

PARTENERI