Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 154

Riscul producerii Brexit fara un acord intre Marea Britanie si UE ameninta sectorul transporturilor rutiere

21.01.2019
Riscul producerii Brexit fara un acord intre Marea Britanie si UE ameninta sectorul transporturilor rutiere
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania – UNTRR avertizeaza asupra faptului ca votul din Parlamentul britanic impotriva Acordului Brexit negociat cu Uniunea Europeana (UE) sporeste semnificativ riscul iesirii Marii Britanii din UE fara un acord, cu efecte negative in sectorul transportului rutier.

UNTRR este profund ingrijorata de efectele unui Brexit fara un acord cu UE, efecte care se vor rasfrange asupra transportului rutier de marfuri si de persoane catre si dinspre Marea Britanie. Planurile de urgenta ale Comisiei Europene si ale guvernului britanic nu vor putea raspunde nevoilor operationale actuale ale companiilor de transport rutier comercial si ale clientilor acestora.

Un Brexit fara un acord cu UE nu ar fi trebuit sa fie o optiune, dar, in momentul de fata, este aproape realitate. Cu doar doua luni pana la iesirea Marii Britanii din UE, lipsa claritatii reprezinta cea mai mare provocare. Se prevede un viitor cu consecinte economice extrem de grave pentru societate si mediul de afaceri, deoarece lipsesc clarificarile privind vama si accesul pe piata pentru milioane de operatiuni de transport rutier care efectueaza, in mod regulat, curse din si spre Marea Britanie.
 
Marea Britanie va fi o tara terta in relatia cu UE, ceea ce presupune faptul ca marfurile vor fi supuse supravegherii si controlului vamal, care va implica aplicarea de taxe vamale, interdictii sau restrictii pentru anumite bunuri, indeplinirea formalitatilor vamale, iar autorizatiile vamale emise de Marea Britanie nu vor mai fi valabile in UE.

Comertul si furnizarea de marfuri vor suferi, iar costurile vor creste cu cel putin 10%. Intr-o zi obisnuita, pana la 10.000 de camioane trec numai prin portul Dover. In ciuda tuturor planurilor de urgenta, operatorii de transport rutier, clientii si guvernele lor nu sunt pregatiti pentru un scenariu fara acord pana la 30 martie 2019.

Fara un acord, companiile de transport rutier isi vor reduce drepturile de exploatare a pietei in mod serios si acest lucru va avea un impact negativ asupra furnizarii marfurilor. Un numar din ce in ce mai mare de companii din UE au in vedere suspendarea operatiunilor in zilele urmatoare termenului limita Brexit.

UNTRR solicita implicarea activa a factorilor de decizie politica din Romania, prin Presedintia Romaniei la Consiliul Uniunii Europene, si Marea Britanie sa ofere claritate in ceea ce priveste modul de urmat dupa 30 martie 2019 si sa-si intensifice eforturile pentru a pune in aplicare solutiile potrivite pentru transportul rutier.

Reamintim ca Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord va iesi din Uniunea Europeana (UE) vineri, 29 martie 2019, la miezul noptii. Incepand cu data de 30 martie 2019, Regatul Unit va deveni o tara terta, iar legislatia UE va inceta sa se aplice Regatului Unit.
Conform Comisiei Europene, repercusiunile in diferitele domenii ale transportului rutier sunt, in special, urmatoarele:
- certificatele si atestatele de competenta profesionala emise conform legislatiei UE de catre Regatul Unit nu vor mai fi valabile in UE-27.
-  Licentele comunitare pentru transportul international de marfa eliberate de autoritatile competente ale Marii Britanii nu vor mai fi valabile in UE-27.

Operatorii de transport rutier de marfuri stabiliti in Marea Britanie nu vor mai avea acces la piata interna a transportului rutier de marfuri din Uniune. Licentele comunitare pentru transportul international de persoane cu autocarul si autobuzul eliberate de autoritatile competente ale Marii Britanii nu vor mai fi valabile in UE-27.

De asemenea, Regatul Unit nu se va mai incadra in domeniul de aplicare al Acordului Interbus privind transportul international ocazional de calatori cu autocare si autobuze.
Guvernul britanic a publicat in luna iunie 2018 un document referitor la structura-cadru pentru parteneriatul dintre Marea Britanie si UE in domeniul transportului rutier. In acesta se mentioneaza ca Marea Britanie va recunoaste certificatele de formare profesionala a conducatorilor auto din Uniunea Europeana, in speranta ca si UE va proceda la fel.

Transporturile rutiere – marfuri si calatori: context
Afacerile dintre UE si Regatul Unit se bazeaza pe o piata inglobata a transporturilor rutiere transfrontaliere, care sustine importurile si exporturile si mentine lanturile de aprovizionare integrate.

Autovehicule de transport marfa: in perioada 2017 – martie 2018, un numar de 3,5 milioane de autovehicule de transport marfa au efectuat operatiuni rutiere din Regatul Unit in Europa; iar in 2017, autovehiculele de transport marfa inregistrate in Regatul Unit au efectuat 261.000 de operatiuni de transport din Regatul Unit catre Europa continentala si 83.000 de operatiuni de transport din Regatul Unit in Republica Irlanda.

Transportul marfurilor: Peste 80% din marfurile transportate de autovehiculele grele de marfa intre Regatul Unit si Europa continentala sunt operate de transportatori din UE.
Transportul calatorilor cu autocarul: in 2016, un numar de 1,4 milioane de vizitatori din UE au calatorit cu autocarele in Regatul Unit si 1,5 milioane de rezidenti din Regatul Unit au calatorit cu autocarele in UE.

Automobile personale: in 2016, au fost efectuate 5,8 milioane de calatorii cu automobile personale inregistrate in Regatul Unit catre UE (cu exceptia calatoriilor transfrontaliere cu automobile personale in Republica Irlanda).

Regatul Unit doreste o solutie durabila care sa elimine necesitatea autorizatiilor, a documentelor suplimentare si a verificarilor sistematice ale documentelor pentru toti participantii la trafic.

Obiectivele Regatului Unit/UE in:
- Transportul rutier de marfuri: mentinerea accesului liberalizat, inclusiv cabotajul si ”drepturile comertului transfrontalier”;
- Transportul rutier de calatori: transportul de calatori cu autocarul si autobuzul sa ramana, in continuare, liberalizat in cadrul calatoriilor transfrontaliere.

In ceea ce priveste introducerea obligativitatii detinerii unui pasaport la intrarea in Marea Britanie, situatia este putin probabila avand in vedere ca exista tari non-UE din jurul Romaniei care accepta doar cartea de identitate la intrarea in tara.

Realitatea e ca nimeni nu cunoaste ce se va intampla dupa 29.03.2019, cea mai mare probabilitate fiind ca perioada de tranzitie sa fie prelungita, urmand un Brexit ”dur”.

* * *

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala, neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata in 1990 pe principii democratice, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 16.000 de firme inscrise - operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.

Anul XIV, nr. 157, apr 2019
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

TRUCK POWER , Martie 2019
 
Truck Power, Martie 2019

NEXT AUTO, Februarie 2019
 
NEXT AUTO, Februarie 2019

Trenchless Romania, November 2018
 
Trenchless Romania, November 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 
 
 

PARTENERI