Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Leasing

Dupa criza financiara urmeaza criza instrumentelor de leasing?

20.10.2011
Alexandra Dumitrescu
Octombrie 1929: cea mai mare cadere din istoria Bursei americane atrage dupa sine o cadere generala a burselor din întreaga lume. Caderea acestora va dura trei ani, dar economiile tarilor afectate nu se vor reface decât dupa încheierea celui de-al doilea razboi mondial.
Prabusirea a avut loc brusc numai la nivelul bursei americane, deoarece informatia în acea vreme nu circula atât de repede ca în prezent, economiile statelor de peste ocean fiind afectate mai lent, dar pe durate lungi de timp. Factorul declansator a fost reprezentat de regulamentul bursei americane, mult prea permisiv, care permitea specularea unor actiuni cu valori mari pe baza unor investitii minimale, un sistem de plata numit "on the margin".

Economia moderna a ajuns sa fie teoretizata si chiar modele mondiale sa poata fi create pe calculator, tot acest efort fiind utilizat nu pentru a prevedea posibile crize financiare, de supraproductie sau de alt tip, ci numai pentru a explica ceea ce se întâmpla deja. Astfel s-a gasit o explicatie logica a variatiei curbelor financiare de profit care scadeau ciclic în special în cazul economiilor puternice. Ca realitatea este mult mai complexa si ca toti factorii aleatori care nu pot fi controlati prin formule matematice nu se aduna, ci se propaga logaritmic, producând, atunci când depasesc un prag critic, un haos economic ce nu poate fi calculat s-a simtit prin prima criza economica importanta care a avut loc în anii '90 pe continentul asiatic.

Concluzia: teoreticienii, analistii si conducerile marilor corporatii, grupuri investitionale cu putere financiara enorma, nu au învatat nimic. Necesitatea unei reforme a instrumentelor financiare la nivel macro nu parea atât de importanta comparativ cu cheltuielile care trebuiau facute pentru a sustine acest demers.
Astfel, nota de plata a actualei crize a ajuns sa depaseasca cu mult cele mai pesimiste pareri si a fost nevoie de interventia unor organisme statale sau suprastatale, în cazul UE, pentru a opri caderea pietei de capital. Daca la nivel politic în ultimii ani se încearca oprirea declinului financiar, si aici vorbim de politici nationale, sistemul bancar si firmele de leasing, în ultima instanta, în continuare vorbesc de masuri pe termen scurt, care sa limiteze scaderea portofoliilor de clienti si deci si a cifrelor de afaceri. 
Solutiile salvatoare se lasa asteptate în cazul leasing-ului, un rol important în aceasta atitudine avându-l prudenta impusa de actionari, acestia nedorind sa vada si mai multe reposesii, dupa ce timp de trei ani au încercat sa scape de cantitati impresionante de masini, terenuri si bunuri imobiliare. Totusi, aceasta atitudine pasiva nu duce decât la scaderi ale cifrelor de afaceri, scaderi care vor fi majore la nivelul anilor 2011 si 2012, datorita faptului ca majoritatea contractelor de leasing încheiate în "anii de aur" 2007 si chiar 2008 au ajuns la maturitate.

Contractele de leasing, asa cum le cunoastem cu totii, nu reusesc însa sa raspunda noilor provocari de pe piata de capital. Firmele au nevoie de echipamentele necesare pentru a relansa afacerile, dar lesorul este cel care trebuie sa realizeze primul daca afacerea are un viitor sau nu, deci daca în urmatorii ani va primi banii înapoi. Si cum traim vremuri grele, prefera sa sufle si în iaurt decât sa greseasca. 
Primele interesate în restartarea afacerilor sunt chiar institutiile statului, care au nevoie de banii cuveniti în urma desfasurarii unei afaceri de succes. Acestia ar trebui sa garanteze împrumuturile acordate în scopul desfasurarii unei activitati productive, pentru ca piata sa revina pe o traiectorie ascendenta. 
Factoring-ul reprezinta o alta varianta aditionala la un contract de leasing, ce poate garanta recuperarea banilor. Astfel, aderentul sau societatea comerciala care elibereaza suficiente facturi periodic pentru a-si acoperi rata de leasing poate conveni cu lesorul pentru a derula în paralel un contract de factoring. 

Administrarea facturilor clientului de catre societatea de leasing reprezinta o solutie viabila pentru a creste nivelul de creditare, dar nu si singura. O alta problema este reprezentata de cea a nivelului dobânzilor si altor speze platite de catre societatea care detine un contract de leasing. În acest caz, cu cât nivelul acestora este mai scazut, cu atât scade riscul de neplata. Dar pâna la ce nivel poate fi scazut profitul? Minimul este reprezentat de acoperirea cheltuielilor operationale. Astfel, cresterea eficientei unei institutii de leasing va avea ca efect în acest caz o reducere a ratei de leasing si deci o crestere a capabilitatii financiare a celui împrumutat.
De asemenea, în România nu trebuie sa se inventeze un sistem de finantare "original", desi exista astfel de tendinte. Este suficient sa se urmareasca activitatea firmelor de acest tip din tarile dezvoltate europene. În acest sens, tratarea fiecarei afaceri a solicitantului de leasing ca pe propria afacere reprezinta o solutie pentru analiza de risc. Daca la încheierea perioadei de leasing firma care a achizitionat bunul nu numai ca plateste ratele, dar si înregistreaza un profit, atunci acest împrumut bancar si-a atins scopul. Rationând în sens invers, daca planul de afaceri al unei firme este solid, atunci si riscul de neîncasare este foarte mic.
Leasingul operational ramâne în continuare o solutie a viitorului, dar acesta este legat în primul rând de o anumita maturitate a pietei utilajelor de constructii. Astfel, acesta se poate aplica corect mai ales în cazul societatilor specializate în închirierea masinilor, dar din pacate România face deocamdata primii pasi în aceasta directie.
Anul XIII, nr. 145, mar 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Martie 2018
 
Truck Power, Martie 2018

NEXT AUTO, Februarie 2018
 
NEXT AUTO, Februarie 2018

Trenchless Romania Noiembrie 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017
 




 
 

PARTENERI